De zon schijnt en de dagen duren steeds langer. Dat kan maar één ding betekenen: Het is bijna vakantie! Natuurlijk kijken we allemaal uit naar die welverdiende vrije dagen. Maar waar de zomer voor sommige webshops booming business is, ligt er voor veel e-commerce bedrijven een zomerdipje op de loer. Daarom hebben we voor jou 10 manieren onder elkaar gezet om je online verkopen tijdens de zomer een boost te geven.

Cijfers online verkopen in de zomer

Er is veel onderzoek gedaan naar de vraag of het weer effect heeft op online verkopen. En hoewel verschillende onderzoeken laten zien dat er een verband is tussen deze twee factoren, is het niet per definitie zo dat er in de zomer minder online wordt gekocht dan in de koudere maanden. Natuurlijk zijn er een hoop mensen op vakantie en kiezen ze er vaker voor om een fysieke winkel te bezoeken, maar mensen geven over het algemeen ook meer geld uit in de zomer.

Waar we wel een duidelijk verschil zien is in het online winkelgedrag. Mensen maken namelijk meer gebruik van mobiele devices en zitten minder vaak binnen achter de pc. Dit betekent dat een goede responsive webshop van essentieel belang is wanneer je deze zomer meer wilt verkopen. Mensen kopen ook steeds vaker via hun smartphone doordat het betalen via een online bankieren app voortaan erg eenvoudig is.

10 manieren om je online verkopen te boosten

1 Gebruik je e-mail lijst

De vakantieperiode is de perfecte tijd om gebruik te maken van je bestaande klanten. Doordat ze meer tijd doorbrengen op mobiele apparaten en vaak minder uitgebreid surfen is dit het perfecte kanaal voor meer engagement. Stuur ze een leuke zomeraanbieding of geef ze een persoonlijke aanbieding op basis van een eerdere aankoop.

2 Start een “summer sale”

De zomer is een goed moment om oude voorraad op te ruimen en een grote webshop uitverkoop te starten. Veel grote bedrijven starten een uitverkoop aan het begin van de zomer en dat gaat meestal gepaard met een flinke marketingcampagne. Door als minder grote webshop je uitverkoop te timen met die van de grote spelers kan je meeliften op hun marketingkracht. Wanneer er namelijk veel in de uitverkoop is worden mensen getriggerd om meer te gaan kopen en gaan ze actief op zoek naar andere aanbiedingen. Dit is uiteindelijk ook hoe ‘Black Friday’ is ontstaan, een fenomeen uit Amerika waaraan ook Belgische bedrijven voortaan meedoen. Ook hier kun je met behulp van gerichte online marketing advertenties de juiste mensen bereiken en je online verkopen een flinke boost geven. Let op de “trending” topics in Google Trends en maak gebruik van de Google Keyword Planner om effectieve online campagnes op te zetten en je online verkopen te boosten.

Advertentie voorbeeld zomer uitverkoop

3 Maak gebruik van flash sales

Zet één product of productcategorie in het zonnetje met behulp van een kortlopende actie. Door mensen slechts 24 tot 48 uur de tijd te geven om het product te kopen creëer je urgentie en zijn mensen sneller geneigd om een impulsaankoop te doen. Om de actie te verspreiden is het slim om gebruik te maken van Facebook en e-mail. Zorg ervoor dat mensen meteen vanuit de link op een speciale actiepagina terechtkomen en meteen kunnen doorklikken naar ‘kopen’. Doordat ze in een paar klikken de aankoop kunnen afronden is de kans kleiner dat ze je webshop verlaten.

4 Begin een klantloyaliteit programma

Spaaracties werken nog altijd goed om mensen te verleiden om meer te kopen en als je ze goed inzet kan je bestaande klanten veranderen in ambassadeurs. Het is ontzettend belangrijk om de programma’s laagdrempelig te maken en ervoor te zorgen dat je voldoende waarde biedt. Een leuke campagne zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat mensen in de maand juli kunnen sparen voor gratis producten.

Proces van customer loyalty program voorbeeld

5 Ga samenwerken

Ga op zoek naar webshops die een vergelijkbare doelgroep hebben en kijk of er manieren zijn om klanten naar elkaar door te verwijzen. Dit kan met behulp van acties, maar kan ook door simpelweg op elkaars website te adverteren. Een goed voorbeeld van een dergelijke samenwerking is de pas afgeronde campagne van Bamigo en Shaversclub. Door de klanten van Bamigo een gratis Scheerset aan te bieden was Shaversclub in staat om een grote groep mannen te bereiken en kon Bamigo haar klanten meer waarde bieden.

Voorbeeld van samenwerking tussen twee webshops

6 Doe iets ludieks

In de vakantie hebben mensen meer tijd en is het makkelijker om te zorgen voor meer interactie met je klanten. Bedenk daarom een ludieke actie die mensen aanzet om betrokken te zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze Facebook campagne van Nike Japan. Als er één land is dat goed is in gekke dingen bedenken dan zijn zij het wel:

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een leuke uitdaging voor je fans om je merkimago te versterken. Of je start een originele 24-uurs actie waarbij het kortingspercentage oploopt naarmate er meer likes komen op een bericht.

7 Focus op zomerproducten

Door je online marketing te richten op producten die meer verkopen in de warmere maanden kan je tijdens de zomer een echte boost geven aan je verkopen. Een paar voorbeelden van productcategorieën waar vaak meer geld aan wordt uitgegeven tijdens de zomer zijn: uiterlijke verzorging, gezondheid, huis en tuin materialen, strandproducten, camera assecoires en ga zo maar door. Ze behoren vaak bij de categorie vrijetijd.

8 Gebruik het seizoen

Geef je online uitstraling een update en speel in op de zomer. Door de afbeeldingen op je homepage en social media te veranderen in een zomerthema vergroot je de kans dat mensen langer op je site blijven. Ook bij online marketing campagnes zorgt dit voor meer kliks op je advertenties.

Voorbeeld zomer look webshop

9 Slim omgaan met online marketing

Veel bedrijven zetten online marketing in de zomer op een laag pitje. Doordat er minder wordt geadverteerd, is er minder concurrentie. Met als gevolg dat de kosten per klik omlaag gaan. Terwijl je concurrenten lekker liggen te genieten van de zon, ben jij hun klanten aan het inpikken.

10 User generated content

Als je een webshop hebt met veel echte fans dan kan je er ook voor kiezen om gebruik te maken van door jouw klanten gemaakte content. Vraag mensen om te laten zien hoe zij jouw product gebruiken of vraag ze om inspiratie. Het voordeel van user generated content is dat het voor jou relatief weinig werk kost en je op die manier werkt aan een betere klantrelatie. Als je deze strategie wilt gebruiken is het belangrijk om je waardering uit te spreken en op een heel persoonlijke manier met je fans te communiceren.

De zomerdip slim gebruiken:

Er zijn natuurlijk ook andere dingen die je kan doen in rustigere periodes. De zomertijd kan namelijk een mooi moment zijn om te gaan bouwen aan je merk. Laat de agressieve marketingcampagnes even voor wat ze zijn en geef mensen de kans om verliefd te worden op je merk.

Het is ook slim om extra aandacht te steken in het updaten van je website-content. Geef je productomschrijvingen een persoonlijke en SEO vriendelijke make-over en zorg ervoor dat je productfoto’s van top kwaliteit zijn. Het verbeteren van de kwaliteit van je webshop zorgt misschien niet voor een boost in je online verkopen, maar het effect hiervan betaalt zich op de lange termijn zeker terug.

Veel succes met deze tips! Hopelijk hebben we je kunnen inspireren om ervoor te zorgen dat dit jouw beste zomer ooit wordt. Zo niet, dan kan onderstaand artikel je nog verder op weg helpen: 

Leave a Reply