Het is alweer dé tijd van het jaar om onze moeders eens goed te verwennen en te bedanken. Gelukkig voor de e-commerce branche komen daar vaak cadeautjes bij kijken. Ook indirecte moeders worden ook in het zonnetje gezet. Denk maar aan stiefmoeders, “moms to be” en oma’s. Dat maakt Moederdag voor webwinkels extra leuk en brengt nieuwe kansen voor jouw webwinkel. Het ideale moment dus om een aantal tips op een rijtje te zetten, zodat je jouw webshop conversie kunt verhogen.

Webshop conversie met Moederdag

Voor je bezoeker daadwerkelijk een aankoop doet, gaat deze op een virtuele reis. Neem jij je klant mee? Zorg voor de ideale reis op jouw webshop, zodat de exit pas is bereikt bij jouw “bedankt” pagina. Moederdag is de uitgelezen kans om consumenten in alle fasen van hun customer journey te bedienen. Met conversie als resultaat. Gemiddeld geven we €30,- per persoon uit aan Moederdag. Goed om te weten: circa 43% van de shoppers stelt de aankoop uit tot de dag vóór moederdag. We geven je daarom nu alvast een aantal praktische tips, zodat jij tijd hebt om ze uit te werken. Zo kun je alle zoekende of juist niet-zoekende shoppers helpen met jouw aanbod én meer voor extra conversie.

Welk soorten producten worden gekocht tijdens Moederdag?

Uit onderzoek blijkt dat voornamelijk de volgende producten populair zijn tijdens Moederdag:

  • Kaartjes
  • Bloemen
  • Uitjes
  • Kleding
  • Sieraden
  • Elektronica
  • Huishoudelijke artikelen
  • Boeken/Media
  • Cadeaukaarten

 

Geen zorgen wanneer je deze artikelen niet verkoopt. Voor iedere webshop liggen er kansen, zolang je jouw bezoekers maar op het juiste spoor zet.

1 Beeld zegt meer dan woorden

Afbeeldingen worden maar liefst 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Wist je dat je met een tool zoals Canva diverse soorten images kunt creëren. Je hoeft geen Picasso of expert in Photoshop te zijn om sprekende afbeeldingen te maken voor je webshop. Verwerk bijvoorbeeld in de header van je webshop een aparte afbeelding waarop je een persoon weergeeft, omringt door artikelen en cadeaus. Verwijs vanuit deze header naar een apart onderdeel voor Moederdag in je webwinkel. Op die manier trigger je zoekende shoppers, maar ook de bezoekers met een latente behoefte. Namelijk shoppers die nog helemaal niet stilstaan bij Moederdag.

2 Creëer ideeën via een Moederdag cadeaugids

Je herkent het vast wel. Ieder jaar graven we in ons geheugen voor weer een leuk cadeau. Een bloemetje is leuk, maar lang niet meer origineel. Door op het blog van je webshop of via een aparte pagina bijvoorbeeld een cadeaugids te creëren, kun je kun je jouw bezoekers inspireren met artikelen die jij verkoopt. Geef ze nieuwe ideeën voor producten waar ze zelf niet aan denken. Wanneer je de consument in de oriënterende fase al kunt aanspreken en vervolgens met de cadeaugids op ideeën brengt, is de daadwerkelijke aankoop dichtbij.

Tool Canva is ook voor een cadeaugids een goed alternatief. Maak bijvoorbeeld een PDF en laat je bezoekers deze gids downloaden. Zo verzamel je ook nog eens mailadressen. Deze kun je op een later moment weer gebruiken om een email met extra tips te versturen. Je bent hopelijk vast wel bekend met “de kracht van herhaling”. Des te vaker je voorbij komt, des te groter de kans dat jouw webwinkel blijft hangen.

3 Start een email campagne voor Moederdag

Email is een krachting medium voor je webshop, mits goed gebruikt! Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw onderdeel hebt gelanceerd voor Moederdag, kun je jouw huidige klantenbestand daarvan op de hoogte brengen. Wist je dat het in ons handelen zit, wanneer we iets “gratis” ontvangen, dat we hier iets voor terug willen doen. Daarom kun je enkele dagen na deze eerste email, je klanten nogmaals een email sturen met een kortingscode op bepaalde Moederdag artikelen. Op die manier zijn de klanten eerder geneigd daadwerkelijk een aankoop te doen.

4 Actief op Pinterest? Creëer een speciaal Moederdag bord

Pinterest is hét kanaal voor inspiratie! Pins op Pinterest hebben een langer bestaan dan bijvoorbeeld posts op Facebook. Plus de CTR kan zelfs oplopen tot 94% voor trending topics. Niets zo trending als Moederdag in mei natuurlijk! Door vooral in de weken vóór Moederdag een speciaal bord aan te maken met inspiratie voor Moederdag, kun je meer traffic naar je shop genereren. Daarnaast kan jouw inspiratie, indirect natuurlijk weer naar jouw artikelen leiden. Denk bijvoorbeeld ook eens verder dan een standaard bord. Een “Do It Yourself” oftewel DIY bord is vaak populair binnen Pinterest. Kunnen artikelen die je verkoopt worden gebruikt om iets in elkaar te knutselen? Dan is succes gegarandeerd met een DIY bord of pins via Pinterest.

P.S. vergeet de rest van je Social Media kanalen niet. Een leuke en herkenbare quote kan veel interactie creëren en misschien zelfs “viral” gaan. Moederdag helpt je in ieder geval weer aan wat meer content, zelfs als je geen Moederdag gerelateerde artikelen verkoopt.

5 “Speciaal voor Moederdag” kortingen

We zijn inmiddels gewend om kortingen te ontvangen. Er zijn zelfs speciale websites ontwikkeld, die de kortingscodes op een rij zetten voor online shoppers. Daarom kan een speciale korting voor Moederdag eigenlijk niet ontbreken. Wanneer je normaal gesproken geen ‘gratis verzenden’ aanbiedt, kun je dat nu speciaal voor Moederdag wel doen. Zelfs als je geen artikelen voor Moederdag verkoopt, kun je tijdelijk gratis verzenden aanbieden om je webshop conversie te verhogen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd met een speciale kortingscode werken en deze gebruiken in je advertenties. Zo kun je tijdelijk jouw webshop conversie nog eens een extra boost te geven. Wanneer je jouw actie deelt op Social Media met een #moederdagactie bijvoorbeeld, bereik je ook nog eens meer mensen! Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook tijdelijk same day delivery aanbieden op de zaterdag. Zodat ook je last-minute shoppers bij jou aan het goede (web)adres zijn.

6 De final countdown

We schreven er al eerder over. Schaarste en urgentie stimuleren conversie. Wij mensen hechten (onbewust) waarde aan exclusiviteit. Door bijvoorbeeld een “final countdown” te verwerken in je webwinkel met een klok die aftelt, kun je tijdelijke aanbiedingen een boost geven. Wanneer je een speciale Moederdag-actie hebt ontwikkeld, kun je op je webshop dus een timer plaatsen die aftelt tot het einde van de actie. Het effect op je conversie zul je al gauw merken! Deze trick kun je nu inmiddels misschien wel, maar is op dagen zoals Moederdag een extra stimulans voor je bezoekers.

7 Eén gigantische campagne om je naamsbekendheid een boost te geven

In plaats van kleine aanpassingen in je webwinkel, kun je er ook voor kiezen om het groots aan te pakken. Wie wil er nou niet “viral” gaan? Moederdag is een goed moment om je naamsbekendheid mee te boosten middels één grote campagne. Om het sneeuwbal effect te creëren, dien je wel een gouden idee te bedenken. Macy’s in 2015 had een gouden idee in handen. Ze riepen bezoekers en volgers op om foto’s te plaatsen met een herinnering aan hun moeder: “Sharing Memories With Mom”. Daar werd de hashtag #MacysLovesMoms aan gekoppeld. Voor iedere post, doneerde het bedrijf 3 dollar aan een goed doel dat het leven van vrouwen verbetert. Een extra pluspunt was de follow-up van Macy, ze reageerde op iedere post die binnenkwam! Hieruit haal je niet direct conversie, maar de traffic naar je webshop en je naam in Google Trends kunnen gigantisch zijn. Wanneer je webshop dan goed is ingericht, zullen extra verkopen gauw volgen.

 

 

Enkele tips in de bonus die vliegensvlug toepasbaar zijn 

Tot slot delen we nog enkele tips welke relatief weinig werk kosten, om minimaal een graantje mee te pikken van Moederdag.

8 Vergeet de keywords niet

Copywriting is key. Wanneer je producten verkoopt die geschikt zijn als cadeau, verwijs dan naar Moederdag in je tekst in en headlines.

9 Bundel producten voor speciale acties

Verkoop je producten relevant aan Moederdag? Stel dan bijvoorbeeld een speciaal pakket samen en geef een korting. Door een korting op een totaalpakket te geven, verlies je minder marge.

10 Highlight producten in je webshop relevant voor Moederdag

Licht producten uit, wanneer ze relevant zijn voor Moederdag. Vergeet daarbij niet om rekening te houden met je voorraad nog voordat je ze gaat uitlichten.

Natuurlijk zijn er nog véél meer mogelijkheden. Maar we hebben hopelijk een aantal inspirerende tips voor je op een rijtje gezet. Middels dit blog hopen we in ieder geval dat je jouw webshop conversie kunt verhogen en geen kansen laat liggen voor Moederdag. Tot slot wensen we iedereen een fijne Moederdag!

Leave a Reply