Skip to main content

Ben je op zoek naar een snellere en efficiëntere manier om de logistiek van je e-commerce bedrijf af te handelen?

Je hebt misschien wel eens gehoord van third-party logistics (3PL) providers, maar weet niet zeker waar je moet beginnen.

Deze gids vertelt je wat 3PL allemaal inhoudt, helpt je beslissen of samenwerken met een 3PL-partij slim is voor jouw onderneming, en legt je uit waar je op moet letten bij het kiezen van een 3PL-partner.

Wat is een 3PL?

Benieuwd wat een 3PL is en hoe het jouw bedrijf kan verbeteren? Een 3PL, oftewel een third-party logistics provider, is een bedrijf waaraan je een deel of al je logistieke activiteiten kunt uitbesteden. Denk hierbij aan diensten zoals opslag, voorraadbeheer, verzending en levering.

Een 3PL gebruikt zijn netwerk en middelen om jouw logistieke processen te beheren en werkt direct samen met meerdere vervoerders om de beste verzendopties voor jouw klanten aan te bieden. Dit stelt je in staat om je activiteiten efficiënt op te schalen zonder elke stap van het logistieke proces zelf te hoeven regelen.

Verschil tussen 3PL en 4PL:

Waar een 3PL specifieke logistieke taken uitvoert, beheert een 4PL, oftewel een fourth-party logistics provider, je hele supply chain. Zie een 4PL als de logistieke strateeg die alles overziet, meerdere 3PLs en vervoerders coördineert en zorgt voor een goedlopend proces.

Een 4PL werkt samen met verschillende 3PLs en vervoerders om het volledige logistieke proces te optimaliseren. Deze extra laag van management kan een enorme meerwaarde zijn voor grote retailers met complexe verzendbehoeften. Een 4PL fungeert als jouw centrale aanspreekpunt en strategische partner, die helpt om alle onderdelen van het logistieke proces efficiënt en effectief op elkaar af te stemmen.

Logistieke medewerker die dankzij 3pl efficiënter werkt

Welke diensten biedt een 3PL-partij?

Voordat je met third-party logistics gaat werken, is het belangrijk om te weten welke diensten deze partij levert.

Opslag (warehousing)

Wanneer je de opslag van je goederen uitbesteedt aan een 3PL, worden jouw inkomende goederen rechtstreeks ontvangen en opgeslagen in het magazijn van jouw 3PL-partner. Omdat 3PL-partijen vaak veel magazijnen beheren, zijn je goederen goed verspreid over de verschillende markten waar je actief bent. Hierdoor ben je dichter bij je klant en kun je jouw producten sneller bezorgen.

Picken en packen

Bij de meeste 3PL-bedrijven kun je je ordermanagement-software of API rechtstreeks in jouw online winkel integreren. Wanneer je klant een bestelling plaatst, wordt de bestelinformatie automatisch doorgegeven aan je 3PL. Vervolgens haalt deze de artikelen uit hun magazijn en verpakt deze voor verzending. De meeste 3PL-partijen gebruiken geautomatiseerde processen met robots om het picken en packen snel en foutloos uit te voeren.

Voorraadbeheer

Je kunt ook rekenen op 3PL om je voorraad te controleren en aan te vullen. Third-party logistics partijen werken samen met jouw leveranciers om ervoor te zorgen dat er altijd genoeg voorraad is. Hierbij houden ze ook rekening met piekperiodes. Voorspellingen worden gemaakt op basis van analyses van bestelgegevens.

Verzending en ontvangst

3PL-bedrijven bereiden je bestellingen voor op verzending. Ze maken de verzendlabels aan, verzorgen de douaneaangiften en andere verzendgerelateerde documenten. Ze verzenden je pakketten in bulk via de best passende vervoerder, op basis van jouw verzendvoorkeuren. Een 3PL-partner ontvangt ook je retourzendingen (lees verderop meer over het uitbesteden van retourzendingen).

Monteren, kitting en personaliseren

3PL-partijen kunnen je ook ondersteunen als je producten verkoopt die vóór verzending gemonteerd of aangepast moeten worden. Denk aan producten zoals meubelen die je zelf in elkaar moet zetten of doe-het-zelf producten die bestaan uit meerdere SKU’s, die in één pakket moeten worden samengebracht voordat ze naar de klant worden verzonden (kitting).

3PL-bedrijven kunnen ook je bestellingen aanpassen op basis van de wensen van de klant (zoals het kiezen van de juiste kleur voor verzending). Ze kunnen ook je verpakking aanpassen of je artikelen volgens speciale instructies verpakken. Zo kun je bijvoorbeeld bij bepaalde aankopen een cadeau toevoegen, zodat je de unboxing experience van je klant verbetert.

Wil je meer weten over het afstemmen van klantbelevingen op verschillende markten? Bekijk dan onze uitgebreide tips over het lokaliseren van de klantbeleving voor internationale markten.

Omgekeerde logistiek (retourzending)

3PL-partijen kunnen worden geïntegreerd in jouw retourproces. Dit betekent dat wanneer een klant een retourzending aanvraagt, jouw 3PL het hele proces verzorgt (op basis van jouw beleid). Denk aan het aanmaken van retourlabels, het afhandelen van inkomende zendingen, een vervangend product toesturen, of het terugbetalingsproces opstarten.

FTL- en LTL-vrachtvervoer

Als je grote zendingen verzendt in volledige vrachtwagenladingen (full truckloads, FTL) of minder dan volledige vrachtwagenladingen (less-than-full truckloads, LTL), kan een 3PL het proces beheren. Dit betekent bijvoorbeeld het opnieuw verpakken van jouw LTL-zendingen om de afhandeling en leveringssnelheid te verbeteren.

6 redenen waarom je 3PL zou moeten overwegen

Als je overweegt gebruik te maken van de diensten van een 3PL-partij, weet je waarschijnlijk al dat jouw huidige logistieke activiteiten efficiënter kunnen. Hieronder geven we je zes signalen wanneer een 3PL je zou kunnen helpen jouw logistiek te verbeteren:

1. Hoge bestelvolumes

Hoe meer orders je verwerkt, hoe voordeliger het is om met third-party logistics te werken. 3PL-partijen hanteren doorgaans een orderminimum van ten minste honderd orders per maand. Kom je hier niet aan, dan is 3PL misschien niet de betaalbaarste optie voor jouw onderneming.

2. Niet genoeg magazijnruimte

Als je meer goederen verkoopt dan je kunt opslaan, kan een 3PL-partij je de ruimte bieden die je nodig hebt zonder dat je hiervoor zelf een magazijn hoeft bij te huren.

3. Je wilt sneller bezorgen

Volgens het recentste E-commerce Delivery Compass van Sendcloud, verwacht de gemiddelde consument dat een online bestelling binnen 3,3 dagen wordt geleverd. Nederlanders zijn zelfs nog iets ongeduldiger. Over het algemeen verwachten zij hun bestelling binnen 2,7 dagen. Als je moeite hebt om aan die verwachtingen te voldoen, kan 3PL je levertijd aanzienlijk versnellen.

4. Problemen met het managen van piekperiodes

Als je niet de mogelijkheid hebt om je fulfilment tijdens piekperiodes snel op te schalen, kan een 3PL-partij je de flexibiliteit geven om deze piek op te vangen. Zij koppelen je aan meerdere vervoerders, zodat je een back-up hebt voor het geval één vervoerder de piek niet aankan.

5. Internationale uitbreiding

3PL-bedrijven beheren grote internationale distributienetwerken. Met de juiste partij kun je internationaal verzenden en nieuwe markten aanboren zonder dat je met meerdere nieuwe vervoerders en partners contracten hoeft af te sluiten.

6. Complexe orders

Als het picken en packen van je orders complexe processen met zich meebrengt, zoals klimaatgecontroleerde verzending of het verpakken van meerdere SKU’s, dan beschikken 3PL’s over de geautomatiseerde systemen en technologieën om het proces te stroomlijnen en te versnellen.

Wil je internationaal groeien met een 3PL-partner? Lees dan deze blog.

3PL pick en pack

Hoe ziet het fulfilmentproces van een 3PL-partij eruit?

Opslag

De 3PL-partner ontvangt jouw voorraad in hun magazijn en organiseert elke SKU in hun voorraadbeheersysteem.

Orders ontvangen

Wanneer een klant een bestelling plaatst in jouw webshop, wordt de bestelinformatie doorgestuurd naar jouw 3PL. Dit kan handmatig gebeuren (jouw team stuurt bijvoorbeeld dagelijks een bestellijst). Maar om het makkelijker te maken, kunnen 3PL-partijen met een tool zoals Sendcloud ook rechtstreeks integreren in de backend van je webshop. Zo wordt de bestelinformatie automatisch overgedragen, zonder risico op fouten.

Picken en packen

Bestellingen worden verzameld en verpakt voor verzending. Veel 3PL-fulfilmentcentra gebruiken state of the art geautomatiseerde systemen om snel SKU’s te picken bij het afhandelen van een order. Hierdoor worden de bestellingen snel en nauwkeurig gepickt en gepackt.

Verzending

Pakketten worden klaargemaakt voor bulkverzending. De logistieke partner maakt de verzendlabels aan en geeft jouw bestellingen aan de juiste vervoerders.

Tracking

Idealiter gebruikt de third-party logistics partner een API-integratie zoals die van Sendcloud om trackinginformatie automatisch te synchroniseren met jouw Order Management Software. Dit zorgt ervoor dat je real-time informatie over elk pakket. Alle fulfilmentcentra van ShipBob, bijvoorbeeld, gebruiken hetzelfde Warehouse Management Systeem dat via een Sendcloud API-integratie verbonden is met meerdere transportsystemen. Hierdoor ontvangen ShipBob, hun klanten (jij) en de eindgebruikers (jouw klanten) nauwkeurige real-time tracking informatie.

Retourzendingen

3PL-partijen ontvangen ook de teruggestuurde artikelen. Deze teruggestuurde artikelen worden verwerkt volgens de door jou opgestelde processen.

De voordelen van third-party logistics

We noemden de diensten net al even op, maar wat zijn de duidelijkste voordelen van 3PL?

Lagere overheadkosten

3PL-partners verminderen of verwijderen kosten zelfs compleet. Denk aan de kosten voor het huren van je magazijn, arbeidskosten en de technologie die je nodig hebt om de verzending zelf te beheren.

Verzendkortingen

Omdat 3P-partijen in grote volumes verzenden, kunnen ze goede verzendprijzen bedingen met vervoerders. Als klant profiteer je dan van deze kortingen, zonder dat je zelf hoeft te onderhandelen over contracten met individuele vervoerders.

Verzenden met meerdere vervoerders

3PL-bedrijven werken vaak samen met veel vervoerders, of met een multi-carrier solution provider zoals Sendcloud om de verzendkosten van verschillende vervoerders te vergelijken. Hiermee kun je verzenden met veel bekende vervoerders, waardoor je klanten meer opties hebben en je aan hun verwachtingen kunt voldoen.

Full-service logistiek

3PL-partners kunnen elk aspect van jouw supply chain verzorgen. De meeste zullen verzendlabels voor je aankopen en afdrukken. Naast de afhandeling van je zendingen, bieden veel 3PL-partijen ondersteuning bij marketingactiviteiten, of kunnen ze gepersonaliseerde verpakkingen gebruiken.

Internationaal bereik

3PL-bedrijven beheren netwerken van fulfilmentcentra om ervoor te zorgen dat je dicht bij de markten bent waar je zaken doet. Door samen te werken met een 3PL, kunnen ze je ook in staat stellen nieuwe markten te testen zonder dat je meteen een nieuwe overeenkomst moet aangaan met een lokale vervoerder.

Betere bezorgervaring

3PL-fulfilmentcentra worden voortdurend bediend door vervoerders, waardoor meerdere ophaalrondes gedurende de dag mogelijk zijn. Dit betekent een snellere levering voor klanten.

Bovendien bieden 3PL-partijen door hun grote netwerken je klanten de last mile delivery-ervaring die zij verwachten – een belangrijk onderdeel van jouw fulfilmentproces, want het betekent dat je kunt werken met hun favoriete lokale vervoerders. Een lokale last mile delivery betekent ook snellere, consistente levering tijdens drukke verzendperiodes, omdat 3PL-partners meer opties hebben om uit te kiezen als een vervoerder vertragingen heeft. Zo verrijk je de klantervaring en verhoog je de retentie.

“De kosten van vervoerders veranderen in de loop van de tijd, en de resultaten schommelen door de seizoenen heen en vooral tijdens de drukke aanloop naar Kerstmis. Maar onze klanten kunnen er zeker van zijn dat wij hen altijd de kostenefficiëntste en betrouwbaarste leveringsdiensten op de markt bieden.”

– Enda Breslin, GM Europa bij ShipBob

Gestroomlijnde retourzendingen

Werken met third-party logistics vereenvoudigt en versnelt je retourproces. Een 3PL-partner kan elke stap van de retourzending afhandelen, wat zorgt voor een soepelere, klantvriendelijkere ervaring.

Datagestuurde technologieën

3PL-partijen hebben toegang tot gigantische hoeveelheden gegevens via hun multi-carrier verzendpartners zoals Sendcloud. Dat betekent dat zij je kunnen voorzien van actuele informatie over de resultaten van vervoerders, doorlooptijden en meer. Zo kun je betere beslissingen nemen bij het op de markt brengen van je producten.

 

Magazijn dat gebruik maakt van 3pl

De beste 3PL-partij voor jouw onderneming

Hoe kies je de juiste partner voor jouw onderneming? Wij raden je aan te letten op deze vier punten:

  • Locatie en nabijheid van de markt. Heeft de 3PL magazijnen en vervoerders in de gebieden of landen waar jij actief bent?
  • Serviceniveau. Biedt de 3PL-partij alle diensten die je nodig hebt?
  • Technologie. Biedt de 3PL-partij moderne technologieën die handig geïntegreerd kunnen worden in je online winkelsysteem? Denk aan functionaliteiten zoals automatische verzendlabels aanmaken en het verstrekken van betrouwbare trackinginformatie.
  • Multi-vervoerder. Kunnen ze je koppelen aan meerdere vervoerders? Zo werk je met concurrerende verzendtarieven, voldoe je aan de verwachtingen van de klant en kun je de continuïteit in piekperiodes waarborgen.

Hoe Sendcloud 3PL-activiteiten ondersteunt

Sendcloud ondersteunt third-party logistics (3PL)-activiteiten via samenwerkingen met brancheleiders zoals ShipBob. ShipBob beheert meer dan 40 fulfilmentcentra wereldwijd en verbindt via Sendcloud meer dan 7.000 e-commerce retailers met 100+ vervoerders in heel Europa. Deze integratie zorgt voor concurrerende levertijden, waaronder next-day service naar het VK, Polen en Duitsland.

Op dezelfde manier maakt Hive gebruik van de Sendcloud API om zijn fulfilmentproces te verbeteren. Door alle data te centraliseren, synchroniseert Hive informatie uit de shopsystemen van klanten, maakt inconsistente vervoerderstrackingsdetails uniform en controleert deze met fulfilmentdata. Dankzij een speciaal algoritme optimaliseert Hive de levering door verschillende datapunten te analyseren en de meest geschikte vervoerder voor elk pakket te kiezen.

Of je nu samenwerkt met onze 3PL-providers of logistiek in eigen beheer uitvoert, Sendcloud verbetert je processen en biedt waardevolle data-inzichten voor betere verzendtarieven. Klaar om je logistiek naar een hoger niveau te tillen? Neem vandaag nog contact met ons op om aan de slag te gaan!

Veelgestelde vragen

Wat is een 3PL?

Third-party logistics (3PL) is een verzendoplossing waarbij retailers hun fulfilment uitbesteden aan een gespecialiseerde 3PL-partij. Afhankelijk van je wensen, beheert dit bedrijf alles: van opslag, verpakking en verzending van bestellingen tot het ontvangen van retourzendingen.

3PL-partijen hebben directe relaties met meerdere vervoerders. Omdat zij grote volumes verzenden, kunnen ze betere kortingen bedingen. Hierdoor kan een externe logistieke partij een aantrekkelijke verzendoplossing zijn, vooral voor ondernemingen die middelgrote tot grote volumes verzenden.

Voor een uitgebreidere uitleg over wat 3PL inhoudt, kun je deze pagina bekijken. 

Zijn 3PL-partijen alleen voor grote bedrijven?

Nee. 3PL’s kunnen de logistiek verbeteren voor e-commerce retailers van elke omvang. Maar aangezien de voordelen van het werken met een 3PL grotendeels gebaseerd zijn op schaalvoordelen (hoe meer je verzendt, hoe meer je bespaart), zijn ze vooral voordelig voor retailers die minstens honderd bestellingen per maand verzenden.

Hoe meet je de performance van een 3PL?

Wanneer je samenwerkt met een 3PL, zullen zij hun service aanbieden op basis van specifieke KPI’s. Deze worden gecontroleerd via gegevensanalyses. De derde partij zal over hun eigen prestaties rapporteren om je te informeren of ze voldoen aan hun KPI’s. Dit kunnen KPI’s zijn zoals nauwkeurigheid van de orderverwerking, de doorlooptijd, klanttevredenheid en kostenbeheersing.

Welke diensten worden typisch aangeboden door een 3PL?

3PL-providers bieden doorgaans de volgende diensten aan:

  • Opslag: Opslag en distributie van je producten in een netwerk van magazijnen.
  • Pick- en Packdiensten: Geautomatiseerde orderverwerking, inclusief het picken van items en het verpakken voor verzending.
  • Voorraadbeheer: Het monitoren en aanvullen van voorraadniveaus, vaak met op data gebaseerde inzichten.
  • Verzending en Ontvangst: Het voorbereiden van verzendingen, etiketten, douaneformaliteiten en het beheren van retouren.
  • Kitting en Aanpassing: Het samenstellen van producten of het aanpassen van verpakkingen en bestellingen indien nodig.
  • Reverse Logistics: Het beheren van retouren en het afhandelen van de bijbehorende processen.
  • FTL en LTL Vrachtvervoer: Het efficiënt beheren van volledige en gedeeltelijke vrachtzendingen.

Wat zijn de nadelen van third-party logistics?

Als jouw 3PL niet over de juiste technologieën beschikt, kan het tijdrovend zijn om informatie met hen uit te wisselen (bijvoorbeeld het handmatig verzenden van bestelbonnen, paklijsten, trackingnummers, etc.).

En als ze geen real-time trackinginformatie bieden, kan het moeilijk zijn om snel de status van een bestelling te bepalen, bijvoorbeeld wanneer een klant contact opneemt met je bedrijf om een update te vragen.

Rowan Krause

As a Content Specialist, Rowan delves into the ins and outs of shipping automation and e-commerce logistics. Through her articles, she helps online retailers optimize their shipping strategy.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo