De eindejaarsperiode en daarmee ook de drukste periode van het jaar voor de meeste webshops ligt weer achter ons. Al wil dat niet zeggen dat je als webshopeigenaar op je lauweren kan gaan rusten. Je wil natuurlijk ook in 2018 groeien met je shop. Het inspelen op bepaalde feestdagen en/of periodes kan je hierbij helpen. De soldenperiode is dan ook de uitgelezen kans om als webshop op in te spelen.

Oorspronkelijk werden de solden enkel toegepast op seizoensgebonden producten en waren het vooral de klerenwinkels die eraan meededen om van hun oude collecties af te geraken en zo plaats te maken voor de nieuwe collectie. Tegenwoordig zijn het niet enkel meer de kledingwinkels die meedoen aan de solden, maar ook (online) winkels van andere sectoren. Wel gelden er voor de solden nog steeds een aantal regels die bij wet vastgelegd zijn. Zo mag je enkel goederen ‘’in solden’’ aanbieden die je daarvoor al minstens 30 dagen te koop hebt aangeboden. Daarnaast is het voor (online) winkels die kleding, lederwaren of schoenen verkopen, verboden om te communiceren over kortingen/aanbiedingen in de periode voorafgaand aan de solden, de zogenaamde sperperiode. Voor de wintersolden loopt deze sperperiode van 3/12 t.e.m. 02/01. Uitzondering hierop is de zogenaamde koppelverkoop. Aanbiedingen zoals ‘’twee kopen, één gratis’’ mogen in de sperperiode wel gecommuniceerd worden. Dit zie je dan ook steeds vaker in de weken voor de solden.

Ondanks de ietwat regelgeving en het ouderwetse karakter van de soldenperiode, liggen er ook voor webshops kansen om hun verkoop te boosten tijdens deze periode. De solden zijn immers nog steeds enorm populair bij de Belgische consument, het zou dan ook zonde zijn mocht je hier als webshop niets mee doen. We geven je graag enkele tips mee die je hierbij kunnen helpen.

Tip 1: Speel in op relevant solden zoekgedrag

Tijdens de soldenperiode gaan consumenten actief op zoek naar soldenkoopjes. Dit weerspiegelt zich dan ook in het zoekgedrag van de consument. Zo kunnen we in de Google Keywordplanner zien dat er in de maanden januari en juli een enorme piek is van zoekopdrachten met het woord solden in. Verkoop je dus een bepaald product of merk waarop je soldenactie doet, dan kan het interessant zijn om hierop te gaan adverteren in Google. Wanneer mensen op zoek zijn naar een bepaald merk/product in de solden dat matcht met jouw aanbod is de kans natuurlijk groter dat ze het bij jou zullen kopen. Let wel op dat je voor je advertenties ook matchende landingspagina’s opmaakt. Google kijkt namelijk of de content op je pagina overeenkomt met het zoekwoord waarop je adverteert. Is dit niet het geval, zal je van Google een lagere kwaliteitsscore krijgen en zullen bijgevolg je advertentiekosten omhoog gaan.

Daarnaast kunnen deze aangepaste landingspagina’s ook zorgen voor een goede organische ranking in Google tijdens de soldenperiode. Een win-win situatie dus.

 

Tip 2: Visualiseer de solden in je webshop

Doet je webshop mee met de solden? Laat dit dan ook duidelijk zien. Pas niet enkel een korting toe op bepaalde producten, maar zorg ervoor dat je bezoekers zien dat je aan de solden meedoet. Dit kan je doen door bijvoorbeeld de header image van je webshop aan te passen. Mediamarkt is een goed voorbeeld van hoe je dit kan doen. Wanneer je op de Mediamarkt webshop komt zie je meteen dat deze volledig in het teken van de solden staat door de grote solden banner  op de homepagina. Je kan echter ook nog een stapje verder gaan en bijvoorbeeld ‘’solden’’ in je hoofdmenu plaatsen. Zo zien je bezoekers meteen waar ze alle soldenaanbiedingen kunnen vinden. Plaats om het helemaal af te maken een ‘’solden sticker/ribbon’’ op de producten die hiervoor in aanmerking komen. Op die manier vallen deze producten op wanneer ze getoond worden tussen de normale producten, waardoor je je bezoekers triggert om erop te klikken. Sommige shopsystemen bieden deze functie standaard aan, terwijl je bij anderen hiervoor een plugin dient te gebruiken. Voor WordPress/Woocommerce kan je bijvoorbeeld deze plugin gebruiken.

 

Vergeet dit zeker ook niet door te trekken naar al je andere kanalen, zoals facebook. Hier kan je bijvoorbeeld in je omslagfoto laten weten dat er solden zijn in je webshop.

 

Mediamarkt Solden SendCloud

Tip 3: Voer de korting op en communiceer dit

Typisch aan de solden is om in het begin niet al te grote kortingen te geven. Vaak zie je in de eerste twee weken kortingen terug komen tot 30%, dit is de zogenoemde eerste afprijzing. Naarmate de solden dan vorderen volgt er een tweede en soms zelfs derde afprijzing waarbij de kortingen tegen het einde van de solden kunnen oplopen tot 70%. Pas dit dus ook toe voor je online winkel en communiceer dit naar je klanten via bijvoorbeeld een e-mailcampagne. Zet bijvoorbeeld een e-mailreeks op waarbij je elke week de oplopende kortingen communiceert naar je klanten, op die manier trigger je hen je webshop nog een keer te bezoeken. Hun favoriete product moest maar eens in de aanbieding zijn. Slim is om in deze mailing ook af te tellen naar het einde van de solden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld in de e-mail het resterend aantal dagen te vermelden. Op die manier creëer je urgentie bij je bezoeker en zullen ze sneller overgaan tot een aankoop.

 

 

Tip 4: Zet retouren in als USP tijdens de solden

Als webshopeigenaar kan je niet om het retourrecht heen. Je bent immers bij wet verplicht om de consument 14 dagen de bedenktijd te geven om een aankoop al dan niet terug te sturen. Meer informatie hierover vind je terug in het het blog dat we eerder al schreven over het herroepingsrecht. Toch hoef je dit niet als iets negatiefs te zien. Waar soldenartikelen in de meeste fysieke winkels niet geruild mogen worden, kan je het retourrecht online als extra verkoopargument gebruiken. Hiermee onderscheid je je van de fysieke winkel en bied je voor de consument een voordeel/reden om online te kopen. Breng dit dus onder de aandacht bij je bezoeker door dit te vermelden op je productpagina, in de topbalk en in banners om zo extra sales te genereren in je online shop.

Uitgelicht: met het SendCloud retourportaal beheer je efficiënt retourzendingen. Je klanten kunnen hiermee hun eigen retourlabel printen zonder dat ze hiervoor je klantendienst moeten lastig vallen. Bovendien heb je als webshop zijnde steeds inzicht in waar de retourzendingen zijn en wanneer ze terug zullen binnenkomen.

We wensen je veel succes tijdens de soldenperiode, maar ook tijdens de rest van het nieuwe jaar! Op naar een succesvol 2018!

Leave a Reply