Het nieuwe schooljaar is weer begonnen: voor de meeste mensen een nieuwe start. En dat gaat vaak gepaard met goede voornemens. De garderobe krijgt een fashion update, de coolste gadgets worden aangeschaft en de benodigde schoolspullen worden ingeslagen. De ‘back to school’ periode is na de decembermaand de meest lucratieve verkoopperiode en dus de uitgelezen kans voor e-commerce bedrijven om flink te scoren. Amazon ziet de sales tijdens deze periode zelfs ieder jaar weer stijgen met 35%. Als je nu nog niet volop bezig bent met je marketing, dan is het tijd voor actie! We hebben een marketing checklist met 8 back to school ideeën gemaakt die jou gaat helpen om al dat laaghangend fruit te plukken.

Back to school ideeën voor jouw webwinkel

De weken voorafgaand aan het nieuwe schooljaar zijn een ideaal moment voor een nieuwe marketingcampagne. Maar de campagnes vliegen je in deze periode vaak om de oren.

Je bent dus niet de enige die een back to school campagne start. De uitvoering bepaalt welke resultaten jij uit je campagne zult halen.

Wij geven je daarom 8 back to school tips voor een succesvolle marketingcampagne van A tot Z.

1. Weet waar online shoppers naar op zoek zijn

Bij een sterke toename in online shopverkeer is het verstandig om extra geld in online marketing te stoppen. Dit is namelijk de makkelijkste manier om zoekende mensen op de hoogte te brengen van jouw aanbod. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je de juiste producten in het zonnetje zet.

Maar op bijna iedere productgroep is wel een back to school inhaker te verzinnen. Of je het nu hebt over make-up, zodat je er op je best uitziet op de eerste schooldag, of over luxe badartikelen waarbij je moeders aanspreekt om ook eens aan zichzelf te denken.

Zodra mensen eenmaal dingen aan het kopen zijn, is het makkelijk om ze nog wat meer te laten uitgeven. Er zijn natuurlijk wel een aantal producten die er met kop en schouder boven uitsteken.

Categorieën die ieder jaar weer veel aandacht krijgen zijn:

  • Sportspullen
  • Kleding & accessoires
  • Boeken, Muziek en Video
  • Speelgoed en hobby artikelen
  • Schoolspullen en kantoorartikelen
  • Laptops en andere consumentenelektronica

2. Creëer back to school content en productgroepen

Inspelen op de tijd van het jaar is altijd een belangrijk onderdeel van een goede campagne. Het is dus slim om jouw campagne of zelfs je hele webshop een back to school make-over te geven.

Kies er in ieder geval voor om een aparte productgroep en productpagina te maken, zodat mensen eenvoudig het hele back to school aanbod kunnen zien.

Hierdoor neemt de kans toe dat mensen meerdere producten kopen. Ook verbeter je hiermee de winkelervaring, waardoor bezoekers minder snel afhaken.

Zo heeft Lobbes.nl drie back to school pagina’s gemaakt voor verschillende doelgroepen. Op deze manier hebben mensen snel een overzicht van de producten die je aanbiedt. 

Back to school assortiment lobbes

3. Lok online shoppers met promoties

Een goede promotie is nog altijd de beste manier om online shoppers naar jouw webshop te lokken. Zeker wanneer mensen veel nodig hebben, gaan ze op zoek naar de beste deals.

Iedere goede back to school campagne gaat dus gepaard met een interessante promotie. Kies er bijvoorbeeld voor om gratis producten weg te geven of geef tijdelijk 10% korting op het hele back to school assortiment.

Als je mensen wilt uitdagen om meer geld uit te geven, kun je er ook nog voor kiezen om gebruik te maken van een oplopende kortingsactie, zoals:

  • Tot €25  =  10% korting
  • €25 tot €50  =  10% korting en gratis verzending
  • Meer dan €50  =  20% korting en gratis verzending

4. Wees mobile first

Inmiddels is dit geen verrassing meer, maar wel essentieel voor een goede campagne. De helft van de Nederlanders bestelt via hun mobiel en bij consumenten jonger dan 35 jaar is dit zelfs 65%.

Ruim 70% van de mensen geeft aan te zoeken via mobiel en deze aantallen blijven stijgen. Zorg er dus voor dat jouw campagne geoptimaliseerd is voor een klein scherm. Het grootste deel van jouw doelgroep zal namelijk via hun smartphone in jouw webshop terechtkomen.

Content die het altijd goed doet zijn korte video’s. Ga dus op zoek naar oude productvideo’s of maak nieuwe die zowel op mobiel als desktop fijn te bekijken zijn.

Coolblue doet dit door vierkante video’s te uploaden, die ook meteen perfect zijn voor Instagram.

Back to school tips Coolblue

5. Maak optimaal gebruik van social media

Bij een succesvolle campagne wordt altijd gebruik gemaakt van social media. Het is goed om aanwezig te zijn op meerdere kanalen, maar de belangrijkste netwerken zijn Facebook en Instagram. Deze kanalen hebben namelijk hoge gebruikersaantallen en gerichte reclame-opties.

Volgens het nationale social media onderzoek is maar liefst 89% van de 20 tot 39 jarigen actief op Facebook (80% bij groep 15-19 jaar, 77% bij groep 40-64 jaar). Instagram is vooral populair bij de leeftijdsgroep 15-19 jaar (66%).

Content tips & Facebook shopping

Deel tips voor het nieuwe schooljaar, laat zien wat de laatste gadgets zijn of creëer herkenbare situaties waarin jouw producten centraal staan. Investeer ook extra geld in betaalde Facebook advertenties om gericht jouw doelgroep te kunnen bereiken.

Maak daarnaast gebruik van de Facebook shop omgeving om jouw back to school assortiment te laten zien. Door je Facebook shop in te richten wordt het heel laagdrempelig voor mensen om jouw assortiment te bekijken en kun je mensen na een advertentie direct doorsturen naar jouw product.

De vorige afbeelding van Coolblue laat zien hoe dit werkt. Onder de video verschijnt een balkje ‘getoonde producten’ met hierbij de prijs en een link naar de bestelpagina van het product.

6. Verbind met je doelgroep via influencers

Met alleen online display advertenties ga je het niet winnen. Je moet ook op zoek naar een persoonlijke connectie met de doelgroep. Een goed middel hiervoor is influencer marketing.

Door gebruik te maken van bekende bloggers en vloggers kun je gemakkelijk de juiste doelgroep bereiken. Doordat zij vaak een grote groep volgers hebben, kun je op een subtiele wijze jouw producten onder de aandacht brengen. Hema is een goed voorbeeld wat dat betreft.

Zij creëerden een back to school productlijn met één van de bekendste jonge vloggers van Nederland. Daarnaast spelen ze in op de populariteit van het vloggen door een online vlog academy te starten, die wordt gegeven door acht bekende Youtubers.

7. Gebruik je fans

Niet iedereen heeft het marketingbudget van Hema, maar er zijn ook simpelere manieren om je doelgroep te betrekken bij jouw campagne. Daag je doelgroep bijvoorbeeld uit om een back to school verlanglijstje te maken, waarmee ze elke week kansmaken op leuke prijzen.

Op deze manier creëer je interactie, daag je je doelgroep uit om jouw assortiment te bekijken en krijg je een goed idee van de producten die populair zijn.

Geen inspiratie voor back to school tips? Vraag het aan je volgers en gebruik hun tips en ideeën voor een eigen bericht. Vergeet alleen niet om je fans te belonen voor hun hulp!

8. Denk ook aan de laatkomers

Hoewel de meeste mensen hun inkopen doen voordat het schooljaar begint, zijn er altijd een aantal mensen die pas weer aan school denken wanneer ze er niet meer omheen kunnen.

Ook deze last minute shoppers zijn een belangrijke doelgroep. Kies er daarom voor om je campagne zeker tot eind september te laten lopen en geef minder uit aan online marketing naarmate de verkopen dalen.

Ben je nog niet volop bezig met je back to school campagne? Dan kun je er beter vandaag nog mee beginnen. Veel aankopen worden uitgesteld tot het laatste moment, dus er liggen nog genoeg kansen. Veel succes met je webshop!

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

4.6/5 5 ratings

Leave a Reply