Skip to main content

Amazon, de grootste e-commerce speler van de wereld, had al enige tijd zijn vizier gericht op de Benelux. Langzaamaan kwamen er steeds meer signalen dat Amazon de markt in de Benelux zou betreden. Begin maart 2020 werd Amazon.nl dan officieel gelanceerd in Nederland. Wat zal de invloed van deze grote partij zijn op de e-commerce sector? En wat betekent de komst van Amazon in Nederland voor jou als webshop (klein of groot) in België? Je leest het in dit artikel!

Wat is de invloed van Amazon op Nederlandse webshops?

Één ding is zeker: het marktaandeel van Amazon in Nederland zal de komende jaren flink groeien. De lancering van Amazon.nl zal een grote invloed hebben op de prijzen, het assortiment en de voorwaarden van online shoppen in Nederland.

Met een beurswaarde van 900 miljard dollar in 2020 is Amazon het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld.

In Amerika is het bedrijf zelfs zo dominant dat, van iedere dollar die wordt uitgegeven in de e-commerce sector, er 43 cent naar Amazon gaat.

Gezien het zo makkelijk is om over de grens te bestellen, kan het niet anders dan dat de komst van Amazon.nl ook invloed zal hebben in België.

Verkopen Amazon stijgen door coronavirus

Nu het coronavirus de wereld over raast, verkoopt Amazon nóg meer. Online shoppen is voor veel mensen in quarantaine een oplossing en soms zelfs noodzaak. Toch is er veel kritiek op hoe Amazon deze piek in de verkopen aanpakt.

Magazijnmedewerkers, maar ook andere Amazon-medewerkers klagen dat hun gezondheid tijdens deze pandemie niet voorop staat. Er is te weinig tijd en ruimte om de hygiënemaatregelen van de WGO in acht te nemen, stellen ze. Ook staat Amazon onvoldoende klaar voor medewerkers die niet kunnen werken door het coronavirus.

Vervolgens besloot Amazon de magazijnvoorraden van alle niet-essentiele artikelen tijdelijk te weren. Het bedrijf hoopt hiermee de magazijnmedewerkers rust en ruimte te geven. Maar vooral wil de reus hiermee voldoende ruimte in hun magazijnen creëren voor essentiële producten.

Voor online retailers die de fulfilment door Amazon laten doen, betekent dit dat ze zelf verzendoplossingen moeten vinden.

Amazon prime

Een aardverschuiving, of niet?

Hoewel het niet te ontkennen valt dat Amazon een reus is, kan niemand met zekerheid zeggen of Amazon.nl voor een aardverschuiving zorgt, of niet. Zelfs experts verschillen van mening over de mogelijke impact van Amazon in de Benelux.

Sommigen voorspellen dat Amazon uiteindelijk wel 25% van de hele Europese markt zal innemen en de e-commerce op z’n kop zal zetten. Anderen zijn milder en denken dat Amazon te laat is met de lanceringMaar zeker is dat Amazon sterk staat vanwege de advertentiediensten.

Het is een waar advertentieplatform, maar dan meteen mét verkopen dus. Verder is het bedrijf ver met de ontwikkeling van virtuele assistent Alexa, premiumverzendservice Prime en de streamingsdienst Twitch. Dit helpt om data te verzamelen en nog dichter bij de consument te komen. 

Toch wil dit niet zeggen dat de gigant het makkelijk zal hebben. Toen Amazon zijn intrede deed in Duitsland, had het land nog geen andere grote spelers in de e-commerce. Maar Nederland is een volwassen en gezond e-commerce land.

Toch zorgt zo’n grote jongen als Amazon hoe dan ook voor meer druk op prijzen en marges. Gevreesd wordt dat vooral de fysieke retailer hiervan de dupe wordt

amazon naar nederland

De invloed van Amazon op grote spelers

Grote spelers als bol.com, Coolblue en Wehkamp laten zich niet zomaar aan de kant zetten. Deze spelers zijn zo verworven in de markt dat het voor Amazon niet vanzelfsprekend is dat ze zonder moeite de grootste worden. 

Veel online retailers hebben bijvoorbeeld een lokale link. Zo heeft het Nederlandse Coolblue fysieke winkels en bol.com speciale afhaalpunten in Albert Heijn filialen door het hele land. Dat is voor de klant vaak wat waard.

Er zijn nog meer belangrijke factoren die in het voordeel werken voor de grote spelers in de Benelux. Denk aan het onderscheidend vermogen, een groot streven naar klanttevredenheid en diversificatie. Ook zorgt de gunfactor en klantloyaliteit voor een voorsprong op Amazon.

Dit zijn allemaal voordelen die je als Nederlandse of Belgische webshop hebt, in tegenstelling tot Amazon. De reus zal één van de groten worden en de markt opschudden, maar zal jou en andere spelers niet zomaar ten onder laten gaan. 

Amazon en kleinere webshops

Voor de kleinere webshops kan de volledige lancering van Amazon wél een grote verandering teweeg brengen. Hoe cruciaal Amazons aanwezigheid is, hangt vooral af van je productaanbod.

Verkoop je bijzondere producten die niet overal te vinden zijn? Dan zal er niet zo snel iets gebeuren met je webshop. Maar als je producten verkoopt die overal te koop zijn, kan de komst van Amazon het lastig maken. Hoe jij uniek blijft, lees je verderop in dit artikel. 

Je producten op Amazon verkopen, kan ervoor zorgen dat je afzetmarkt groter wordtMaar er is nog weinig bekend over verkopen op Amazon.nl als Belgische webshop.

Amazon in Nederland bestellen

Profiteren van online marktplaatsen als webshop?

Het bekende gezegde ‘if you can’t beat them, join them’ zal voor sommigen opgaan. Maar zoals we hierboven schreven is er tot nu toe nog niets bekend over de aanmelding van Belgische webshops op de Nederlandse Amazon website. 

Tot hier meer duidelijkheid over is, kun je als webshop bedenk of verkopen op een externe marktplaats bij je bedrijf past. Wat is je doel? Wil je uitbreiden naar het buitenland, of wat extra’s verdienen met jouw unieke producten? Dan kan verkopen op Amazon interessant zijn.

Daarnaast is verkopen op Amazon makkelijk voor een starter. Als je op eigen kracht artikelen wilt verkopen moet je alles zelf doen. Je webshop runnen, klanten binnenhalen, je artikelen verzenden (gelukkig kan dat makkelijk via Sendcloud 😉) Ofwel: een hoop werk.

Als je dat doet via een platform zoals Amazon, dan zal het verkoopproces een stuk makkelijker zijn. Amazon biedt hulpmiddelen als makkelijke listing, veilige betalingen, naamsbekendheid en rapporten en analyses. Je betaalt hiervoor natuurlijk wel een commissie. 

Amazon heeft daarnaast een gigantisch bereik en kan daarom ook kansen bieden. Je kunt klanten trekken die normaal gesproken niet zo snel in jouw webshop zouden belanden. En je potentiële publiek wordt groter.

Wat biedt Amazon?

De diensten die Amazon aanbiedt in Nederland zijn tot nu toe beperkt. In Nederland is alleen Amazon Prime geïntroduceerd. Hiermee krijgen leden gratis verzending, maar kunnen ze ook genieten van tv-series, films, games en foto-opslag. En dit voor slechts € 2,99 per maand. 

Voorlopig heeft Amazon geen eigen fulfilmentcentrum in Nederland. De markt wordt bediend vanuit Mönchengladbach in Duitsland, een distributiecentrum vlak over de grens. 

Amazon komt naar Nederland

Of… toch niet gebruikmaken van online marktplaatsen?

De trend laat zien dat marktplaatsen steeds groter worden. En als het mogelijk wordt, zullen er zeker Belgische webshops zijn die via Amazon.nl gaan verkopen.

Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niet mee te gaan in deze ontwikkeling. Sportmerk Nike heeft zich teruggetrokken van Amazon, om vol voor de eigen e-commerce kanalen te gaan. Ook IKEA zal niet langer verkopen op Amazon.

De reden dat Nike zich terugtrok, is dat ze de koop- en gebruiksbeleving niet naar hetzelfde niveau kunnen tillen als via de eigen kanalen. Bovendien groeit het gebruik van de Nike app, een belangrijke plek voor interactie tussen klant en merk, waar Amazon niet aan gekoppeld is.

Er zitten, zoals Nike erkent, best wel wat nadelen aan het verkopen via Amazon. Als je als onafhankelijk verkoper te sterk leunt op één marktplaats, kun je jouw positie in gevaar brengen. Als Amazon bijvoorbeeld besluit de commissie te verhogen, kun je bijna geen kant op en moet je meegaan. 

Daarnaast klagen veel online retailers dat Amazon hun goedlopende producten kopieert en zelf aanbiedt – tegen een lagere prijs. Tot slot is Amazon de baas over jouw verkoopdata. De Europese Commissie onderzoekt of Amazon mogelijk illegaal misbruik maakt van haar dominante positie

Hoewel de almacht van Amazon intimiderend is, kún je overleven zonder op Amazon te verkopen. Hoe doe je dat? 

3 manieren om succesvol te zijn zonder marktplaats

De online retail blijft sowieso groeien en daarbij hebben kleinere spelers naast e-commerce giganten ook absoluut potentie. Het geheim zit hem in uniek zijn, focussen op een niche en continu bezig zijn met het verbeteren van je webshop. 

Houd deze drie punten in je achterhoofd bij het maken van je bedrijfsstrategie, en je zult blijven groeien, ook zónder op Amazon te verkopen!

1. Wees uniek in wat je biedt

Uniek zijn kan op vele manieren. Je kunt unieke producten aanbieden, maar ook de manier waaróp je producten aanbiedt kan uniek zijn. Neem bijvoorbeeld Thirdlove.com, waar vrouwen de perfecte bh kunnen bestellen met simpele vragen over de pasvorm van hun huidige bh.

Bij cadeauartikelen is bijvoorbeeld de afwerking de kers op de taart. Zorg voor een mooi pakket, een persoonlijke note en een warm gevoel.

Wat in Amerika al erg populair is en wat we ook steeds vaker zien in Nederland, zijn abonnementen. Periodieke bestellingen die via automatische incasso worden afgeschreven zorgen ervoor dat je verzekerd bent van herhaalaankopen.

2. Focus op een nichemarkt

Door je te focussen op een specifieke markt en doelgroep is het makkelijker om klanten voor je te winnen. Probeer te achterhalen wat je klanten belangrijk vinden aan je producten en diensten. Met passende extra diensten, positioneer je jezelf als expert en maak je jezelf onmisbaar.

Een goed voorbeeld hiervan is Kamera Express: een webshop met fysieke winkels die zich specialiseert in alles wat met foto en video te maken heeft. Zij focussen zich vooral op het hogere segment van de markt, maar sluiten hobbyfotografen niet uit. 

Onderscheid jezelf als vakman in een nichemarkt en je klanten zullen naar jou komen voor advies en aankopen. De prijs maakt dan minder uit.

3. Werk aan een betekenisvol merk en bouw aan een goede klantrelatie

Een betekenisvol merk en een goede klantrelatie zorgen ervoor dat consumenten minder prijsbewust shoppen. Ze gaan minder snel prijzen vergelijken en bezoeken vaker jouw webshop.

Terugkerende klanten geven meer geld uit en het kost minder geld om ze terug te halen naar je webshop. Een goede klantrelatie onderhoud je door regelmatig contact te zoeken met je klanten.

Dit kan natuurlijk via social media en e-mail, maar je kunt klanten ook uitnodigen om deel te nemen aan een webinar of reallife-workshop. Dit kan Amazon niet zo makkelijk bieden, want het is geen mens of merk, maar een marktplaats.

Het is hierbij belangrijk dat het merendeel van je berichten niet is bedoeld om te verkopen. Bestaande klanten weten al wat je te bieden hebt. Betekenisvolle merken leveren waarde op 3 manieren: met kwalitatief goede producten, persoonlijke voordelen (service) en collectieve voordelen (voor de samenleving).

Amazon komt naar Nederland, wat nu?

Kies de juiste strategie voor jouw webshop

Wordt Amazon de wolf in het e-commerce bos? Niemand weet het zeker. Maar het is mede afhankelijk van jouw productaanbod. Of het interessant is om te verkopen op Amazon, is ook afhankelijk van jouw toekomstvisie en aanbod.

Verkoop je unieke producten, dan kan Amazon jouw afzetmarkt vergroten. Verkoop je producten die je overal kunt vinden? Dan is er een grote kans dat Amazon jouw producten goedkoper kan aanbieden – niet ideaal voor je marges.

Houd je ogen goed open en volg de ontwikkelingen omtrent de Nederlandse marktplaats. Ga voor jouw webshop na wat de beste strategie is en wat je ook doet: blijf je webshop continu verbeteren!

Heb je nog vragen of tips? Laat dan gerust een reactie achter, we zijn benieuwd.

Lees ook ons artikel over de belangrijkste e-commerce trends voor 2020

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

6 Reacties

  • Rosette lakiere schreef:

    Ik heb een bestelling gedaan bij amazon en heb mijn betaling gedaan 23ocktober maar heb nog altijd niets ontvangen weet niet hoe het komt

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Hi Rosette,

      Vervelend om te lezen! Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met Amazon zelf. Zij kunnen je hopelijk een update geven over de status van verzending.

      Vriendelijke groeten,

      Mariëlle

  • rendy schreef:

    ik heb ook een bestelling gedaan en betaald punt 1 overtijd met levering punt 2 nu zijn ze mijn bestelling kwijtgeraakt kan het nog erger? schandalig

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Hi Rendy,

      Vervelend om te lezen! Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met Amazon zelf. Zij kunnen je hopelijk verder helpen.

      Vriendelijke groeten,

      Mariëlle

  • Thierry Meert schreef:

    Ja, eindelijk Amazon in Nederland. Ik werk al jaren met amazon en ik verkoop video games. Nu, in Frankrijk liep dit enkele jaren geleden als een trein. Nu met de zware crisis in Frankrijk is de verkoop zo goed als stilgevallen. Alsook in Frankrijk hebben ze een extra tax van 3%, en Amazon gaat die natuurlijk niet zelf betalen. Deze wordt in de verkoopcommissie doorgerekend. Vanaf januari 2020 wordt iedereen die geen frans BTW nummer heeft van Amazon.fr gesmeten, in Duitsland is het verleden jaar gebeurd met hun Tax Certificaat. Gelukkig komt de Nederlandse reddingsboot juist op tijd.