Amazon, de grootste e-commerce speler van de wereld, lijkt al enige tijd zijn vizier te hebben gericht op de Benelux. Tot nu toe heeft het bedrijf de markt nog niet volledig betreden, maar het lijkt erop dat dit niet lang meer gaat duren.

In 2016 vertaalde het merk de Duitse webshop naar het Nederlands en in 2017 werd Amazon Prime voor consumenten in Nederland en België geïntroduceerd.

In het eerste kwartaal van 2020 zal de échte lancering van Amazon.nl plaatsvinden. Wat zal de invloed van daarvan zijn op België? Hoe ga je daar als webshop mee om? Je leest het in dit artikel!

Over Amazon, de e-commerce gigant

De oprichter van Amazon, Jeff Bezos, is een pionier en ziet kansen in iedere markt. Het bedrijf blijft daardoor maar groeien.

Met een beurswaarde van 794 miljard dollar in 2019 is het inmiddels het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld!

Amazon staat vooral bekend als een marktplaats waar bedrijven producten kunnen verkopen. In het begin werden er alleen boeken verkocht, nu is bijna alles er verkrijgbaar.

De snelheid waarmee Amazon uitbreidt naar nieuwe markten is ongekend. Ze gaan zelfs voor een online apotheek en investeren in de verzekeringsmarkt.

In de VS en Duitsland heeft de e-commerce gigant het meeste voet aan de grond en is de website de op drie na populairste website van het land (na Google, YouTube en Facebook).

In Amerika is het bedrijf zelfs zo dominant dat, van iedere dollar die wordt uitgegeven in de e-commerce sector, er 43 cent naar Amazon gaat.

Amazon prime

Hoe Amazon marktaandeel wint in België

In 2014 begon Amazon al met de Nederlandse webshop Amazon.nl, waar je tot op de dag van vandaag enkel e-books kunt kopen.

Maar het is ook al enkele jaren mogelijk om te shoppen bij de Duitse Amazon, al was de Duitse taal natuurlijk een struikelblok.

Daarom besloot Amazon in 2016 de Duitse webshop (grotendeels) naar het Nederlands te vertalen.

Nederlandse klanten worden momenteel nog bediend vanuit Duitsland (o.a. Koblenz). Er is nog geen toegang tot het volledige aanbod.

Dat Amazon.be nu van een verzekeringsmaatschappij is en niet van Amazon, betekent niet dat Belgen geen gebruikmaken van Amazon.

In Franstalig België maken consumenten veelvuldig gebruik van Amazon.fr, daar is Amazon de grootste e-commerce speler.

Mede doordat Amazon.com en Amazon.de zelfs ook in de Top 10 van e-tailers in België staan!

amazon naar nederland

Lancering Amazon Prime & Amazon Alexa

Door de jaren heen introduceerde Amazon steeds meer in de België. Zo is het Amazon Prime abonnement hier sinds november 2017 beschikbaar.

Met Amazon Prime worden voor €5,99 per maand (of een bedrag van €49 per jaar) je bestelde producten binnen 1 dag gratis geleverd.

Ook de slimme spraak assistent Amazon Alexa is sinds eind 2017 te downloaden in de app store, maar nog niet in de Nederlandse taal.

Weet je nog niet wat Alexa inhoudt, bekijk dan de onderstaande video:

Amazon komt volledig naar Nederland in 2020…

In 2018 liet Vergelijk.nl (partner van Amazon) los dat Amazon.nl dat jaar nog 19 à 20 productcategorieën zou introduceren, zoals sieraden, elektronica en fashion.

Die voorspelling kwam niet uit… Maar de volledige marktbetreding van Nederland zal nu niet lang meer duren.

Inmiddels is aangekondigd dat Amazon.nl officieel gelanceerd gaat worden in het eerste kwartaal van 2020.

Volgens Cor Molenaar (hoogleraar eMarketing Erasmus Universiteit) vindt de lancering plaats in februari 2020.

Om dit te kunnen bewerkstelligen, komt er een distributiecentrum in Mönchengladbach (vlakbij de Nederlandse grens).

Amazon in Nederland bestellen

Wat is de invloed van Amazon op webshops in België?

Voorlopig dus nog geen volledige marktintroductie in België met een Belgisch domein, maar wel in buurland Nederland.

En andere Amazon domeinen worden dus al gebruikt. Als webshop vraag je je misschien af wat de invloed hiervan is.

Online platforms zijn razend populair: wereldwijd koopt 1,8 miljard van de consumenten via online marktplaatsen.

Amazon staat sterk vanwege de advertentiediensten, het is een waar advertentieplatform maar dan meteen mét sales dus.

Verder is het bedrijf ver met Alexa, Prime en Twitch, wat helpt om nog dichter bij de consument te komen en data te verzamelen.

Maar dat wil niet zeggen dat de gigant het makkelijk gaat krijgen met de al ver ontwikkelde e-commerce markt in de Benelux.

Grote spelers als Bol.com en Coolblue domineren nu de eerste twee plaatsen in de Top 10 van e-tailers in België.

Profiteren van online marktplaatsen als webshop

Als webshop kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van online marktplaatsen, het heeft namelijk voordelen.

Het is onder andere afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt of het voor je webshop voordelig is.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van je producten te verkopen via dergelijke platforms.

Omdat we hier nog veel meer over te vertellen hebben, schreven we al een apart artikel over online marktplaatsen!

Amazon komt naar Nederland

Of… niet gebruikmaken van online marktplaatsen?

Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niet mee te gaan in de ontwikkeling van online marktplaatsen.

Zelfs sportmerk Nike heeft zich terug getrokken van Amazon, om vol voor de eigen e-commerce kanalen te gaan.

De reden hiervoor is dat ze de koop- en gebruiksbeleving niet naar hetzelfde niveau kunnen tillen als via de eigen kanalen.

Bovendien groeit het gebruik van de Nike app, een belangrijke plek voor interactie tussen klant en merk, waar Amazon niet aan gekoppeld is.

Je webshop ontwikkelen buiten online marktplaatsen om

De online retail blijft sowieso groeien en daarbij hebben kleinere spelers naast e-commerce giganten ook absoluut potentie.

Het geheim daarbij zit hem in uniek zijn, focussen op een niche en continu bezig zijn met het verbeteren van je webshop:

1. Wees uniek in wat je biedt

Uniek zijn kan op vele manieren. Je kunt natuurlijk unieke producten aanbieden, maar ook de manier waarop je producten aanbiedt kan uniek zijn.

Neem bijvoorbeeld Thirdlove.com, waar vrouwen de perfecte bh kunnen bestellen met simpele vragen over de pasvorm van hun huidige bh.

Wat in Amerika al erg populair is en wat we ook steeds vaker zien in de Benelux, zijn abonnementen.

Periodieke bestellingen die via automatische incasso worden afgeschreven, zorgen dat je verzekerd bent van herhaalaankopen.

Pak je het goed aan en zorg je voor een verrassend element, dan verhoog je de klantloyaliteit en komen klanten terug voor meer producten.

2. Focus op een niche markt

Door jezelf te focussen op een specifieke markt en doelgroep, is het makkelijker om klanten voor je te winnen.

Probeer te achterhalen wat consumenten die jouw producten gebruiken belangrijk vinden aan producten en diensten.

Door passende extra diensten te creëren, positioneer je jezelf als expert in de branche en maak je jezelf onmisbaar voor je klanten.

Een goed voorbeeld hiervan is Kamera Express: een webshop met fysieke winkels die zich specialiseert in alles wat met foto en video te maken heeft.

Zij focussen zich vooral op het hogere segment van de markt, maar sluiten hobbyfotografen niet uit. Met de juiste content en diensten (bijvoorbeeld extra lange garantie) overtuigen ze klanten.

3. Werk aan een betekenisvol merk & goede klantrelatie

Een betekenisvol merk en een goede klantrelatie zorgen ervoor dat consumenten minder prijsbewust shoppen. Ze gaan minder snel prijzen vergelijken en bezoeken vaker jouw webshop.

Terugkerende klanten geven meer geld uit en het kost minder geld om ze terug te halen naar je webshop. Een goede klantrelatie onderhoud je door regelmatig contact te zoeken met je klanten.

Dit kan natuurlijk via social media en e-mail, maar je kunt klanten ook uitnodigen om deel te nemen aan een webinar of real life workshop.

Het is hierbij belangrijk dat het merendeel van je berichten niet is bedoeld om te verkopen. Bestaande klanten weten namelijk al wat je te bieden hebt.

Betekenisvolle merken leveren waarde op drie manieren: met kwalitatief goede producten, persoonlijke voordelen (service) & collectieve voordelen (voor de samenleving).

Amazon komt naar Nederland, wat nu?

Kies de juiste strategie voor jouw webshop

Het duurt dus nog even voordat Amazon echt volledig geïntroduceerd wordt in buurland Nederland, maar voor je het weet is het zover.

En zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, neemt de invloed van Amazon in België via andere domeinen al flink toe.

Neem alvast de tijd om je te verdiepen in bestaande online marktplaatsen en houd de ontwikkelingen goed in de gaten.

Ga voor jouw webshop na wat de beste strategie zal zijn en blijf je webshop continu verbeteren!

Heb je nog vragen of tips? Laat dan gerust een reactie achter, we zijn benieuwd.

4 Comments

  • Rosette lakiere schreef:

    Ik heb een bestelling gedaan bij amazon en heb mijn betaling gedaan 23ocktober maar heb nog altijd niets ontvangen weet niet hoe het komt

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Hi Rosette,

      Vervelend om te lezen! Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met Amazon zelf. Zij kunnen je hopelijk een update geven over de status van verzending.

      Vriendelijke groeten,

      Mariëlle

  • rendy schreef:

    ik heb ook een bestelling gedaan en betaald punt 1 overtijd met levering punt 2 nu zijn ze mijn bestelling kwijtgeraakt kan het nog erger? schandalig

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Hi Rendy,

      Vervelend om te lezen! Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met Amazon zelf. Zij kunnen je hopelijk verder helpen.

      Vriendelijke groeten,

      Mariëlle

Leave a Reply