Het verzenden van een webshop order klinkt makkelijk, maar in de praktijk komt er meer bij kijken dan veel mensen kunnen bedenken. Hoe zorg je ervoor dat een pakket snel op de juiste plek aankomt, op een efficiënte manier en liefst zonder daar al teveel voor te moeten betalen?

Het is onder andere belangrijk dat het adres op het verzendlabel goed leesbaar is. Maar welke verzendlabels kun je daarvoor gebruiken? Welke labelprinter past hier het beste bij?

En waar dien je allemaal nog meer rekening mee te houden? Onze partner Zolemba.nl deelt in dit artikel graag de 5 belangrijkste benodigdheden voor je webshop logistiek!

Verzendlabels, labelprinters en meer benodigdheden voor webshop logistiek

Voor webshop eigenaren is het logistieke proces één van de grootste pijnpunten. Dat is niet gek, want er komt een heleboel bij kijken.

Verschillende vervoerders, verzendopties, verzendvoorwaarden, verzendtarieven, verzendmaterialen, verzendlabel, labelprinters… Een hele klus op zich.

Bij Sendcloud zijn we hier gelukkig in thuis en we helpen je graag op weg vanuit onze ervaring. In dit artikel vertellen we je daarom graag meer over:

  1. Verzendlabels
  2. Labelprinters
  3. Verzenddozen
  4. Verpakkingsmateriaal
  5. Verpakkingstape & overige etiketten

E-commerce logistiek verzendlabels

1. Zonder verzendlabels komen je pakketten nooit aan

Het verbaast je wellicht dat we dit specifiek uitlichten, maar het gaat nog vaak fout op het gebied van verzendlabels.

Wanneer het label niet scanbaar is of de informatie onvolledig is, dan levert dat problemen op. Het is om deze reden bijvoorbeeld niet slim om plakband over te barcode heen te plakken.

Verzendhoesjes of verzendetiketten

Maar hoe pak je het dan wel goed aan? Veel startende ondernemers maken nog gebruik van verzendhoesjes (plastic hoesjes op de doos).

Deze zijn helaas vrij prijzig en het kost meer tijd om ze te verwerken. We weten dat er ook nog ondernemers zijn die de verzendinformatie op een A6 printen en dat op de doos plakken.

Het is voordeliger, efficiënter én professioneler om te werken met verzendetiketten. Er zijn verschillende merken, kleuren, maten en materialen beschikbaar.

Goed om te weten: labels op rol werken sneller en voordeliger dan etiketten op een A4 blad, daarover hieronder meer.

Wanneer je enkel met één vervoerder verzendt, kun je bij het inkopen van labels vaak zoeken op vervoerder. Mocht je al een labelprinter bezitten, dan kun je ook specifiek daarop zoeken.

Zo weet je zeker dat je de juiste labels bestelt! Om kosten te besparen, loont het om verzendetiketten groot in te kopen.

De juiste informatie vermelden

Nu kun je nog wel de juiste verzendlabels hebben, maar wanneer de informatie niet correct is, heb je alsnog kans dat het fout gaat.

Het is bijvoorbeeld belangrijk om de juiste volgorde van verzendregels aan te houden en geen speciale tekstopmaak te gebruiken (denk aan een schuingedrukt lettertype).

In een ander artikel op onze blog vertellen we je precies waar je rekening mee dient te houden om schade of vermissing van pakketten te voorkomen.

2. Efficiënt & voordelig printen met labelprinters en meer

Handmatig labels printen is niet alleen duurder (vanwege de inkt cartridges), maar ook inefficiënt. Het duurt namelijk langer dan printen met een labelprinter.

En je hoeft met een labelprinter ook niet te wachten tot de inkt droog is. Alle tijd die je daarmee bespaart, kun je gebruiken om je webshop te ontwikkelen!

Soorten printtechnieken & labelformaten

Er zijn twee printtechnieken: direct thermisch en thermisch transfer. Direct thermisch printen betekent dat er door middel van hitte geprint wordt en er dus geen inkt nodig is, ideaal!

Wanneer je een kleine hoeveelheid per keer print, kun je een desktop labelprinter gebruiken. Bij grote aantallen is het verstandiger om gebruik te maken van een industriële printer.

Het formaat van je labels moet natuurlijk afgestemd worden op je labelprinter (of andersom). En het is belangrijk om de eisen van de vervoerder waarmee je verzendt te checken. Bij Sendcloud hanteren we één formaat: 102 mm x 105 mm.

Dit formaat etiketten is beschikbaar in twee varianten: 25 mm kern en 76 mm kern. De geschikte kerndoorsnede is afhankelijk van je printer.

Voor een desktop printer kun je de kern van 25 mm gebruiken. Voor een industriële printer kun je beter de 76 mm etiketten gebruiken, zodat je minder snel de rol hoeft te vervangen.

Beste printer & printerinstellingen

Er zijn ontzettend veel labelprinters verkrijgbaar, van merken als Zebra, Dymo en Brother.

De Dymo labelwriter 450 komt op meerdere vergelijkingswebsites als beste uit de test, gezien prijs en werking. Met een groter budget is bijvoorbeeld de Zebra GK420D een mooie optie.

Belangrijk om te weten: het is belangrijk om de labelprinter correct in te stellen met de juiste printerinstellingen, zodat de labels goed leesbaar zijn.

Wil je als beginnende ondernemer zeker weten dat je goed zit? Dan zou je een starterspakket met een printer én de daarvoor geschikte labels kunnen aanschaffen. 

E-commerce logistiek benodigdheden

3. Zonder verpakking geen pakket om te verzenden

Correcte verzendlabels zijn dus van groot belang, maar óók de verpakking mag niet vergeten worden. Elke vervoerder hanteert voorwaarden waar je pakket aan moet voldoen.

Het is belangrijk om daar rekening mee te houden en je wilt als webshop natuurlijk ook niet je pakket beschadigd raakt met een teleurgestelde klant als resultaat.

Er zijn tegenwoordig een heleboel mogelijkheden om een product te verzenden, afhankelijk van wat voor product het is en wat de waarde van het product is.

Van een briefpost envelop tot een verzendzak voor bijvoorbeeld kleding en een brievenbusdoos tot een vierkante kartonnen doos voor grotere producten of bestellingen.

Enkele zaken waar je rekening mee dient te houden is dat de verpakking stevig genoeg moet zijn, zodat deze niet kan uitdijen en dus geen onverwachte toeslag oplevert.

Volgens de regels moet een pakket zo goed verpakt zijn dat het vanaf 1 meter hoogte kan vallen, zonder dat er wat kapot gaat.

In dit artikel lees je alles over het veilig en correct verpakken van je zendingen.

4. Verpakkingsmateriaal voor een veilig vervoer

Naast de verzenddoos is ook de binnenverpakking een belangrijk aspect. Je wilt tenslotte dat je producten in goede staat bij je klanten aankomen.

Een product dat los in de doos ligt, kan gemakkelijk beschadigd raken. Om dit te voorkomen kun je verschillende soorten opvulmateriaal, zoals houtwol, luchtkussens en opvulchips gebruiken.

Welk verpakkingsmateriaal het beste is, hangt af van de producten die je verzendt. Indien je een doos in een doos verstuurt (bijvoorbeeld in de verzenddoos een waterkoker in de originele verpakking), kun je luchtkussens gebruiken.

Opvulchips kun je gebruiken bij producten die aan meerdere kanten beschermd moeten worden.

Het creëren van een unboxing experience

Wat nog vaak vergeten wordt, is dat je met het verpakkingsmateriaal een unboxing experience kunt creëren voor je klant.

Wanneer je klant in spanning wacht op zijn bestelling en het uitpakken zelf ook een ervaring op zich is, boost dat de ervaring die je klant heeft met je webshop.

De kans is groot dat ze zo nog eens bij je bestellen (mits je producten natuurlijk ook bevallen).

En zo’n unboxing experience creëren hoeft niet moeilijk te zijn. Je kunt dit al bereiken met een klein gebaar. Denk aan een handgeschreven kaartje, vloeipapier met een grappige bedrukking of een klein cadeautje dat je klant niet verwacht.

In dit artikel vind je nog meer tips om van elk pakket een cadeau te maken!

Tip: indien je bang bent dat een pakket beschadigd raakt, kun je kiezen voor verzekerd verzenden.

5. Verpakkingstape & overige etiketten

Last but not least moet de verpakking natuurlijk ook dicht gemaakt worden. Je kunt hiervoor simpele tape gebruiken, maar je kunt je branding ook hierin doortrekken met bedrukte tape.

Bedrukt of niet: het is in ieder geval belangrijk dat je sterke tape gebruikt die het bezorgproces overleeft. We adviseren om tape van minimaal 48 mm breed te gebruiken.

In sommige gevallen is het meer dan verstandig om nog wat aan de doos toe te voegen: waarschuwingsetiketten. Je kunt hierbij denken aan stickers als ‘fragile’, ‘heavy’ en ‘this side up’.

Hiermee zorg je ervoor dat je personeel, de vervoerder én de klant op de juiste manier met het pakket om kan gaan.

E-commerce logistiek labelprinters

Tot slot: logistiek als motor van je webshop

Hoewel e-commerce logistiek voor de meeste webshops een blok aan het been is, is het een onmisbaar proces.

Zonder verzending en bezorging wordt een bestelling immers nooit geheel afgerond. Gezien je er als webshop niet omheen kunt, kun je dus maar beter zorgen dat je het proces zo efficiënt mogelijk inricht.

Hopelijk heeft dit artikel met de 5 benodigdheden voor je webshop logistiek je verder op weg geholpen. Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, laat dan gerust een reactie achter of neem contact met ons op!

Over Zolemba

Dit artikel is geschreven door Marieke van Zolemba. Waarom moet het bestellen en leveren van bedrukte etiketten dagen soms weken duren, zo moeilijk hoeft het toch allemaal niet te zijn?

In de praktijk bleek het bij andere aanbieders allemaal wel logisch te verklaren. Zie hieronder waarom:

  1. Drukplaten maken, 24 uur
  2. Materiaal bestellen, 3 dagen levertijd
  3. Stansplaat bestellen, 5 dagen levertijd
  4. Stanscilinder bestellen, 2 weken levertijd
  5. Transport, 24 uur

Zolemba is daarom op zoek gegaan naar machines die ervoor konden zorgen dat dit proces teruggebracht kon worden naar uren in plaats van dagen. Ze zijn daarbij uitgekomen op een digitaal proces van zowel het bedrukken als stansen van het etiket. De machines drukken met de nieuwste digitale UV inkjet technologie en ze stansen het etiket uit met 2 lasers in plaats van een stansblik. Door dit revolutionaire proces zijn ze in staat om binnen seconden van ontwerp in zowel bedrukking als stans te veranderen.

Leave a Reply