Welke e-commerce trends gaan in 2018 de grootste invloed hebben op de wereld van online retail? Dit is de vraag die wij ons stellen in een nieuwe serie blogs waarin we de belangrijkste e-commerce trends van dit moment één voor één verkennen. Deze week focussen we ons op Last-Mile Delivery en kijken we welke slimme innovaties bedrijven bedenken om pakketten in de handen van de consument te krijgen.

Het afgelopen jaar hebben Belgische consumenten maar liefst 2,1 miljard euro online uitgegeven. De verwachtingen zijn dat deze online bestedingen blijven groeien. Dat zorgt voor een grote stijging in het aantal pakketten die dagelijks bezorgd moeten worden. Neem daarbij de hoge verwachtingen van de hedendaagse consument en je hebt te maken met een ongekend grote logistieke uitdaging. Met als hoogtepunt: de laatste kilometers van het verzendproces. Dit kennen we ook wel als “last-mile delivery”. Want hoe blijven vervoerders ervoor zorgen dat een pakketje de klant op tijd bereikt? En hoe gaan ze voorkomen dat een pakket niet kan worden ontvangen? Je leest het in deze blog!

Wat is last mile delivery?

Last mile is een term die wordt gebruikt in supply chain management en transportplanning om de verplaatsing te beschrijven van mensen en goederen van een transporthub naar een eindbestemming.

Last-mile delivery is een veelgebruikte term in de e-commerce sector waarmee wordt verwezen naar de laatste stap van het bezorgproces. Door de sterke groei van de e-commerce sector en het toenemende pakketverkeer wordt de manier waarop pakketten de eindgebruiker bereiken steeds uitdagender. Mensen zijn vaker weg van huis en de consumentenverwachtingen rondom pakketbezorging blijven stijgen. Om te kunnen voldoen aan de vraag van de markt staan vervoerders zoals PostNL, DHL, DPD en UPS voor een grote uitdaging. De markt van last-mile delivery belooft de komende jaren drastisch te veranderen en we zien nu al nieuwe spelers die de markt betreden met innovatieve bedrijfsconcepten om te profiteren van deze snel groeiende markt.

Focus op last-mile delivery | e-commerce trends 2018

Bij traditionele retail hoeven producten alleen maar vervoerd te worden van het magazijn naar de winkel en kiezen mensen zelf een moment om het product te gaan halen. In de wereld van e-commerce worden producten echter afgeleverd op locatie en moet er iemand aanwezig zijn om het product in ontvangst te nemen. Dat laatste gaat vaak fout, waardoor pakketten worden afgegeven bij de buren of alsnog moeten worden opgehaald bij het postkantoor. Met als gevolg, een ontevreden consument en een pakketbezorger die kostbare tijd verliest.

 

Bezorgen zonder ontvanger

In de afgelopen jaren is er al veel gedaan om dit te voorkomen. Zo worden bezorgmomenten korter en kun je steeds vaker aangeven op welk moment van de dag je thuis bent. Andere oplossingen zijn de pakketautomaten van PostNL op grote treinstations en pick-up points in fysieke winkels. Al deze oplossingen maken het eenvoudiger om een pakket te ontvangen, maar het betekent wel dat de consument een stukje gemak inlevert. Gelukkig bedenken bedrijven steeds meer slimme oplossingen die het voor de consument makkelijker maken om een pakket te ontvangen. Van welke manieren zou jij gebruik willen maken?

In-home Delivery

De grootste ergernis voor zowel consumenten als pakketbezorgers is dat er niemand thuis is om het pakket in ontvangst te nemen. Daarom zijn vervoerders al enkele jaren aan het experimenteren met verschillende soorten pakketboxen aan huis. Het probleem is echter dat hier lang niet altijd plek voor is, ze duur zijn in aanschaf en dat niet alle vervoersbedrijven willen meewerken.
Sommige bedrijven laten de pakketbox links liggen en gaan nog een stapje verder door het pakket binnen te bezorgen. Zo heeft Amazon onlangs Amazon Key geïntroduceerd. Een slim slot waarmee je de pakketbezorger toegang kan geven tot je huis. Via een camera kun je de bezorger in de gaten houden en na het sluiten van de deur kan de bezorger niet meer opnieuw naar binnen.
Er is ook al een Belgische speler die in-home delivery wil gaan aanbieden. Leveringsdienst Parcify test met in-home delivery samen met slimme-sloten fabrikant Nuki.
Zou jij pakketbezorgers toegang geven tot jouw huis? Als je ja hebt geantwoord, dan is in-fridge delivery misschien ook niet meer zo ver weg…

 

In-Car Delivery

Een andere oplossing die Amazon uitprobeert is bezorging in de kofferbak van je auto. Momenteel zijn ze in gesprek met een fabrikant die een slimme kentekenplaat met sleutelkluis ontwikkeld. Maar ook met steeds slimmere auto’s wordt dit mogelijk. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van Volvo in Zweden.

 

Duurzaam en dynamisch bezorgen

Bedrijven in iedere sector zetten steeds meer in op duurzaamheid. Niet alleen omdat de consument dit van ze verwacht, maar ook omdat het financieel gezien steeds aantrekkelijker wordt. Een grote verandering op het gebied van last-mile delivery zijn fietskoeriers. Vooral in grote steden, waar pakketbusjes moeite hebben om door het verkeer te komen, zien we steeds meer pakketbezorgers op de fiets. Grote postbedrijven beginnen het nut van fietsbezorging te zien. Zo werkt DHL aan een ‘City Hub’ concept waarbij kleine containers op een fiets worden geladen.

e-commerce trends 2018 Last-Mile delivery

Het grote voordeel van fietskoeriers is dat ze zich veel makkelijker kunnen bewegen door drukke steden en sneller een pakket kunnen afgeven. Volgens DHL kunnen bezorgers op de fiets in één uur twee keer zoveel stops maken dan in een voertuig. Daarbij kost een fiets (tijdens zijn levensduur) minder dan de helft van een bus. Een ander voordeel dat je niet moet onderschatten is de uitstraling die een fietskoerier heeft. Naarmate service en betrouwbaarheid belangrijker worden voor webshops wordt ook de bezorgervaring iets waarmee je jezelf kunt onderscheiden.

Het beste van online en offline

De kloof tussen online en offline wordt steeds kleiner en bedrijven die willen winnen in deze nieuwe economie moeten de voordelen van beide kanalen bundelen. Een goed voorbeeld hiervan is online supermarkt PicNic waarbij consumenten via een app hun boodschappen kunnen bestellen en de volgende dag gratis krijgen thuisbezorgd. Ze hebben het gehele distributieproces op de schop genomen en gekeken hoe ze zo functioneel en goedkoop mogelijk boodschappen aan huis kunnen bezorgen. Dit doen ze volledig zelf, met behulp van kleine elektrische auto’s. De online supermarkt is pas twee jaar actief en levert al in meer dan 25 steden. Het bedrijf heeft dit jaar zelfs 100 miljoen euro groeigeld ontvangen om de plannen voor landelijke dekking te verwezenlijken.

Bij bijna alle supermarkten kun je inmiddels online je boodschappen bestellen. Veel van die winkels werken met zogeheten pick-up points en sommige brengen de boodschappen langs met een busje. Je betaalt hiervoor meestal bezorgkosten. Bij PicNic is bezorging helemaal gratis en het mooiste is dat ze ook nog een de laagste prijs garantie hanteren. Maar hoe dan? Waar bezorging voor andere supermarkten een ‘extra’ dienst is, is het bij PicNic onderdeel van het bedrijfsconcept. Ze hebben alles zo efficiënt mogelijk ingericht waardoor ze prijzen laag kunnen houden en geen geld vragen voor bezorging.

Last-mile delivery PicNic

Maar dit is niet de grootste kracht van het bedrijfsconcept. Waar PicNic echt in uitblinkt is last-mile delivery. De stille elektrische wagentje met vrolijke bestuurder rijden namelijk iedere week door dezelfde straten en stoppen steeds bij dezelfde deur. Het zijn een soort rijdende reclamezuilen die mensen in de buurt nieuwsgierig maken. Maar nog belangrijker: ze bouwen een persoonlijke relatie op met de klant. Naarmate je vaker en vaker dezelfde bezorger bij je langskomt ontstaat er een soort vertrouwensband. En precies deze relatie tussen bedrijf en consument is de kracht van PicNic. Want als een consument eenmaal bij PicNic heeft besteld, dan blijft deze ook bij PicNic. En we weten allemaal hoe waardevol loyale klanten zijn.

Automatische bezorging

Wat een paar jaar geleden nog sciencefiction leek, begint steeds meer werkelijkheid te worden. Het volledig automatiseren van het verzendproces lijkt de ultieme oplossing om te kunnen blijven voldoen aan het toenemend aantal online bestellingen. Maar hoe staat het met al die technologische ontwikkelingen en gaan bezorgrobots in 2018 de last-mile domineren? In het kort: Nee. Het zal nog iets langer duren voordat bezorgrobots echt een grote impact gaan hebben op last-mile delivery, maar er wordt wel veel geëxperimenteerd.

Zelfrijdende pakketbusjes

Het komende jaar ga je nog geen zelfrijdende pakketbusjes zien. De technologie van zelfrijdende auto’s is dan misschien al ontzettend ver, maar er is ook nog een lange weg te gaan. De grote moeilijkheid zit hem hier in de transitie van normale “domme’ auto’s, naar “slimme” zelfrijdende voertuigen. Wanneer alle voertuigen met elkaar zouden kunnen communiceren is het een stuk makkelijker. Helaas is dit niet het geval en zal eerst de technologie vele malen beter moeten zijn, voordat we massaal onze veiligheid in de handen van een robot willen leggen. En daarbij zie je dat wetgeving vaak achterloopt op de technologie waardoor vooruitgang wordt vertraagd.

Bezorgdroids

We kunnen komend jaar echter wel de eerste bezorgrobots verwachten in Belgische steden. Domino’s is namelijk dit jaar begonnen met het testen van de Starship bezorgrobot. Het voordeel van deze robots is dat ze gebruik maken van voetgangerspaden om zichzelf te verplaatsen. Hierdoor zijn ze gebonden aan veel minder regelgeving en zijn ze dus gemakkelijker te implementeren.

Domino’s experimenteert al enige tijd met autonome bezorging en hoewel ze al hebben bewezen dat de bezorgrobots werken, zijn ze nog niet volledig zelfstandig. De robots worden namelijk in de gaten gehouden door een operator die tegelijkertijd meerdere voertuigen monitort en wanneer nodig kan ondersteunen bij lastige situaties.

 

Drones

En dan heb je natuurlijk nog bezorging via drones. Het lijkt de ultieme futuristische oplossing om pakketten vliegensvlug te kunnen bezorgen. De kans is echter klein dat je al het komende jaar een pakket kunt versturen en ontvangen via een drone. Er zijn namelijk nog te veel praktische en wettelijke implicaties rondom drone bezorging om het onderdeel te maken van de dagelijkse pakketbezorging. Maar 2018 is wel het jaar waarin de eerste drone distributienetwerken werkelijkheid zullen worden. Zo heeft het bedrijf Matternet toestemming gekregen om hun drones over dichtbevolkte gebieden in Zwitserland te laten vliegen.

 

Conclusie

Er verandert veel in het logistieke proces. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in het ontwikkelen en optimaliseren van distributiecentra en de komende jaren gaan we zien dat de focus steeds meer komt te liggen op het laatste stuk van het verzendproces. Nieuwe technologie is hierbij een belangrijke drijfveer, maar het echte verschil wordt gemaakt in de bezorgervaring. De relatie tussen webshops en consumenten is steeds belangrijker en de vervoerders spelen hierbij een belangrijke rol. Want ook de manier waarop een pakket wordt bezorgd speelt mee in de e-commerce klantbeleving. Met uitgeknepen marges en een dreigend tekort aan pakketbezorgers verwachten we dat de concurrentiestrijd steeds minder zal gaan om welke vervoerder het goedkoopst is en steeds meer met welke vervoerder je de beste klantervaring kunt bieden.

Vind je dit artikel interessant en wil je meer weten over e-commerce trends? Like dan onze Facebookpagina en ben altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen!

Leave a Reply