Black Friday en Cyber Monday staan letterlijk voor de deur en daarmee start voor de meeste webshops de meest winstgevende e-commerce periode van het jaar. Wat kun je doen om optimaal te profiteren van deze shopping feestdagen en de decembermaand die daarop volgt? Je leest het in deze ultieme lijst met meer dan 30 Black Friday en Cyber Monday tips!

We hebben de last minute Black Friday en Cyber Monday checklist opgedeeld in drie delen, die er samen voor zorgen dat jij het meeste uit de laatste weken van het jaar kunt halen. Ieder onderdeel is even belangrijk en verdient dezelfde aandacht:

  1. Effectieve marketing activaties
  2. Een converterende webshop
  3. Het optimale verzend- (en retour) proces 

Effectieve marketing activaties voor Black Friday en Cyber Monday

Zonder marketing geen bezoekers. Maar hoe activeer je online shoppers dan precies om je webshop te bezoeken? Hoe meer je van de onderstaande tips toepast, hoe beter je bent voorbereid! 

1. Duidelijke strategie

Zonder strategie ben je nergens. Zeker in de komende periode waarbij de concurrentie moordend is. Gelukkig is het nergens voor nodig om een volledig marketingplan te schrijven. Zorg er wel voor dat je aanwezig bent in iedere stap van de e-commerce kopersreis met meerdere marketing activaties. Een duidelijke strategie is dus wel van belang.

2. Eenduidige uitstraling

Wil je nog snel even een aantal advertenties maken? Zorg er ten alle tijde voor dat alles in stijl is met jouw webshop. Een niet consistente merkuitstraling zorgt er namelijk voor dat je webshop minder betrouwbaar overkomt en is dus killing voor je conversie.

3. Online advertenties

Online adverteren is dé manier om snel en gericht jouw doelgroep te bereiken met interessante Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen. Facebook advertising is verreweg de eenvoudigste manier om via Facebook, Instagram en het audience network consumenten te bereiken met jouw unieke aanbiedingen.

4. Remarketing

Het levert vaak meer op om bestaande klanten te benaderen met interessante acties, dan je volledig te focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten. Zeker in zo’n korte tijd als de decembermaand. Focus daarom je aandacht op het opnieuw targetten van bestaande klanten en mensen die jouw webshop in de afgelopen maand al hebben bezocht.

5. Zoekmachine adverteren

De meeste consumenten hebben gewacht op Black Friday en Cyber Monday om hun slag te slaan en hebben dus al het nodige vooronderzoek gedaan. Om daadwerkelijk te bestellen zullen ze weer via Google gaan zoeken. Door te adverteren via Adwords ben jij één van de eerste webshops die ze zien en is de kans groot dat ze bij jou overgaan tot aankoop.

6. Andere zoekwoorden

Over zoekmachines gesproken: houd er rekening mee dat online shoppers andere zoekwoorden gebruiken rond koopjesdagen en tijdens de decembermaand. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden zoals: “Black Friday schoenen deals” of “Kerst cadeau”. Speel hier slim op in met specifieke landingspagina’s en Adwords advertenties.

Bonus tip: toon je Black Friday en Cyber Monday deals bovenaan de zoekresultaten

Google experimenteert dit jaar met een speciaal Black Friday- en Cyber Monday-advertentieblok. Hierdoor komen de beste aanbiedingen nog boven de standaard advertenties terecht! Meedoen met dit experiment is eenvoudig (zie hieronder), maar het garandeert niet dat je advertenties ook in het speciale advertentieblok worden getoond.

  1. Om mee te doen voeg je eerst een promotie extensie voor Black Friday en Cyber Monday toe via de Google ads interface
  2. Maak vervolgens advertentiegroepen waarmee je gerelateerde zoekwoorden target, zoals de zoekwoorden hieronder en voeg relevante advertentie kopieën toe

Relevante zoekwoorden voor Black Friday en Cyber Monday: “Black Friday aanbiedingen”, “Black Friday <product naam> aanbieding”, “Black Friday <bedrijfsnaam> deals”, etc.

7. E-mail marketing

Advertenties zijn leuk, maar het marketingkanaal met het hoogste conversiepercentage is altijd nog e-mail marketing. Je bereikt hiermee namelijk direct je doelgroep en het zijn allemaal consumenten die interesse hebben in jouw producten. Ze hebben zich tenslotte al aangemeld voor je mailinglijst.

Een goede e-mail campagne is dus onmisbaar voor iedere webshop! En hoe persoonlijker, hoe beter. Gebruik een persoonlijke aanhef en stuur mails met gepersonaliseerde aanbiedingen.

8. Lokkertjes

‘Lokkertje’ klinkt wellicht als oplichting, maar het is juist het tegenovergestelde. Door één of meerdere producten aan te bieden met een te gekke korting, zorg je ervoor dat meer mensen jouw webshop bezoeken en in aanraking komen met de rest van jouw aanbod.

Het perfecte ‘lokkertje’ is een product dat je vaak verkoopt (waar dus veel interesse in is) en waar een hoge marge op zit. In een ideaal scenario zit dit lokkertje met korting ongeveer €10 onder je gratis verzenddrempel. Op die manier stimuleer je bezoekers namelijk om nog een tweede product te bestellen en wordt de orderwaarde dus verhoogd.

9. Video

In de week van Black Friday en Cyber Monday zet iedere webshop natuurlijk extra in op online marketing. Om op te vallen kun je tegenwoordig het beste gebruikmaken van de kracht van video. Video’s geven consumenten namelijk de kans om producten beter te beoordelen en zo verhogen ze de aandachtswaarde van je advertenties.

10. Verlanglijstje

Een andere mogelijke marketing activatie is je fans alvast een verlanglijstje laten aanmaken in je webshop. Maak je al gebruik van winkelwagen reminders? Dan is dit de perfecte oplossing. Stimuleer klanten om alvast hun winkelwagentje te vullen en stuur ze een unieke kortingscode zodra het Black Friday is.

Een converterende webshop op Black Friday en Cyber Monday

Lukt het je om bezoekers naar je webshop te krijgen? Dan wil je natuurlijk dat ze overgaan tot aankoop. Met de onderstaande tips en tools verander je ‘kijkers’ in ‘kopers’:

11. Bewust kiezen

Door na te denken over de producten die voor klanten het meest interessant zijn in de decembermaand, kun je je webshop gerichter indelen en online marketingcampagnes draaien. Denk ook eens na over je upsell mogelijkheden. Welke koopjes zijn voor een grote doelgroep interessant en mogen shoppers dus niet laten liggen als ze een bestelling plaatsen?

12. Exit intent pop-up

Webshop verlaters op de valreep overhalen om toch een aankoop te doen? Het kan met exit intent pop-ups! Slimme software herkent wanneer een bezoeker van plan is om je webshop te verlaten en laat net op tijd een pop-up zien met een speciale aanbieding of kortingscode. Deze vorm van een pop-up tonen is één van de meest effectieve manieren om je conversiepercentage te verhogen.

13. Coupon codes

Slimme Black Friday en Cyber Monday shoppers vergelijken meerdere webshops voordat ze tot aankoop overgaan. Om er zeker van te zijn dat deze shoppers bij jou kopen, kun je ze een persoonlijke kortingscoupon sturen.

Zo kun je shoppers bijvoorbeeld 10% extra korting bieden wanneer ze hun e-mail adres achterlaten via je webshop. Of denk aan gratis verzending of een klein cadeautje wanneer ze binnen het uur bestellen. Een klein gebaar kan al zorgen voor een grote boost in je conversiepercentage.

14. Sales pop-up

Mensen zijn kuddedieren en voor het maken van keuzes kijken we dan ook naar het gedrag van anderen. In een winkelstraat kijk je bijvoorbeeld naar waar het druk is, maar online gaat dat niet. De oplossing is realtime laten zien wat andere webshop bezoekers doen. Er bestaan verschillende plugins waarmee je met behulp van een subtiele sales pop-up kunt laten zien welke producten het meest worden verkocht.

15. Winkelwagen reminder

Verlaten winkelwagentjes zijn de grootste frustratie van iedere e-commerce ondernemer. Veel consumenten vergeten simpelweg dat ze een product in hun winkelwagentje hebben gestopt of twijfelen over de prijs. Door deze mensen op Black Friday of Cyber Monday een herinnering te sturen (met korting) haal je ze over om alsnog te kopen.

16. Gepersonaliseerde suggesties

Soms hebben je bezoekers een beetje hulp nodig bij het maken van een keuze. Laat ze daarom gerelateerde producten zien of stuur ze een gepersonaliseerde aanbieding op basis van hun zoekgedrag en aankoopgeschiedenis. Een aantal gepersonaliseerde suggesties:

  • De best verkochte producten van een bepaalde categorie
  • Producten die passen bij de artikelen die al in het winkelwagentje zitten
  • Combinaties die andere shoppers eerder hebben gemaakt met een bepaald product
  • Algemene extra’s die je potentiële klanten waarschijnlijk goed kunnen gebruiken

17. Speciale pagina

Bied je veel producten aan in je webshop, maar slechts op enkele producten korting? Maak dan een speciale Black Friday of Cyber Monday webshop pagina. Op deze manier ziet de drukke online shopper in één keer wat jouw beste aanbiedingen zijn. Zo is de kans groter dat ze hun favoriete actieproduct vinden en direct een bestelling plaatsen.

18. Creëer schaarste

Hoe minder er van iets is, hoe liever we het willen hebben. Schaarste is al lange tijd één van de krachtigste marketing principes die je toe kunt passen. Door slechts een beperkte voorraad af te prijzen of een live voorraad tracker in te stellen, zorg je ervoor dat shoppers zonder al te lang nadenken overgaan tot aankoop.

19. Countdown timer

Koopjesdagen als Black Friday en Cyber Monday zorgen ervoor dat klanten zich genoodzaakt voelen om direct te kopen. De acties lopen namelijk meestal maar één dag (of het desbetreffende lange weekend) en vaak geldt ook nog eens op=op. Benadruk dit bijvoorbeeld met een countdown timer. Op die manier vergroot je de kans dat online shoppers direct een aankoop doen.

20. Chatbot

Gebruik je nog geen chatbot op je website? Dan is dit zeker een aanrader voor de komende weken. Een chatbot zorgt namelijk voor meer interactie en wordt bijna altijd gezien door de websitebezoeker. Zorg er wel voor dat je je bezoekers welkom heet met een leuk bericht in Black Friday of Cyber Monday stijl!

Het optimale verzend- (en retour) proces voor Black Friday en Cyber Monday

Een goed verzend- en retourbeleid is niet alleen ontzettend belangrijk om klanten te overtuigen, maar ook om ze tevreden te houden. Maak je gebruik van de onderstaande 10 tips, dan kom je de komende periode van online shopping dagen en feestdagen zeker goed door!

21. Voorraadbeheer

De komende periode wil je je focussen op het verkopen en verzenden van zoveel mogelijk bestellingen. Mispakken op verzend- en verpakkingsmaterialen is het laatste wat je wilt. Zorg er daarom voor dat je een flinke voorraad inslaat, zodat je iedere bestelling netjes kunt verpakken.

22. Voorkom fouten

Een drukke periode zorgt ervoor dat webshops meer fouten maken. Dit kost je niet alleen geld, het zorgt ook voor ontevreden klanten en het levert je meer werk op. Om fouten te voorkomen en tijd te besparen kun je gebruikmaken van de slimme verzendsoftware van SendCloud. Hiermee automatiseer je het grootste gedeelte van jouw verzendproces en voorkom je vervelende fouten.

23. Communiceer verzendkosten en verzendtijd

Zeker tijdens de e-commerce piek is het belangrijk om open over de verzendkosten en verzendtijd te zijn, zelfs wanneer je geen concurrerende verzendvoorwaarden hanteert. Met de juiste prijzen of wanneer je unieke producten aanbiedt, zijn consumenten vaak bereidt om toch een order te plaatsen. Onduidelijkheid of een verassing achteraf kost je echter op de lange termijn vaak meer.

24. Zet je retourbeleid voorop

Veel webshops denken dat alles draait om gratis verzending en dat dit het belangrijkste is wat de online shopper wil. Maar het retourbeleid is voor veel productcategorieën nog veel belangrijker. Een lange retourtermijn en gratis retouren zijn echte verschilmakers. Een goed retourbeleid is dus echt een voordeel.

25. Combineer meerdere vervoerders

Vorig jaar was er al een tekort aan bezorgers, waardoor vervoerders de grote hoeveelheid zendingen niet aan konden. De kans dat dit ook dit jaar gebeurt is groot. Door meerdere vervoerders te combineren kun je eenvoudig switchen indien er bij één vervoerder wat fout gaat en blijven je klanten tevreden. Met SendCloud heb je de flexibiliteit om te verzenden via meerdere vervoerders.

26. Flexibele verzendopties

Door meerdere vervoerders te combineren, kun je ook meerdere verzendopties bieden. En dat is één van de beste manieren om je conversie te verhogen en klanten tevreden te houden. Laat klanten zelf kiezen waar en wanneer ze hun pakket willen ontvangen, zodat de afleverkans wordt vergroot. De afleverpunt kiezer van SendCloud combineert zelfs meerdere vervoerders.

27. Verzekerd verzenden

Gezien de enorme hoeveelheid pakketten die verwerkt wordt in deze periode, raken zendingen helaas sneller beschadigd of verloren. Daarom is het belangrijk om zendingen goed te verpakken. Overweeg ook eens of het verstandig is om je pakketten verzekerd te verzenden.

28. Langere ruil / retourperiode

Slimme shoppers kopen cadeau’s voor de feestdagen al tijdens Black Friday en Cyber Monday. Het enige nadeel van zo vroeg shoppen is dat de wettelijke retourperiode van 14 dagen al vóór de kerstdagen is verstreken. Door klanten de mogelijkheid te geven om zelfs tot in het nieuwe jaar producten te ruilen en/of retourneren, geef je ze een goede reden om bij jouw webshop te bestellen.

29. Gepersonaliseerde trackingmails

Consumenten willen eenvoudig hun pakket kunnen traceren en verwachten zelfs dat ze pro-actief op de hoogte worden gehouden. Veel webshops doen dit, maar slechts weinig webshops grijpen deze kans aan om de merkbinding te versterken of andere producten te verkopen.

Dankzij Notify, een nieuw product van SendCloud, kun je vanaf nu eenvoudig je eigen gepersonaliseerde trackingmails maken.

30. Eenvoudig retourneren

Of je het nu wilt of niet, retouren krijg je zeker. Om ervoor te zorgen dat je hier niet teveel tijd aan spendeert, is het belangrijk om deze zoveel mogelijk te automatiseren. Met het retourportaal van SendCloud kunnen jouw klanten zelf hun retourticket aanmaken en blijft zowel je klant als jij op de hoogte van de retourstatus.

Sorry dat we je weer een heleboel inspiratie hebben gegeven 😉 We weten dat de komende weken ook zonder het uitvoeren van deze tips al super druk zijn. Maar we willen uiteindelijk allebei hetzelfde: ervoor zorgen dat jij zoveel mogelijk pakketten kan verzenden.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust, wij staan voor je klaar. Heel veel succes!

0/5 0 ratings

Leave a Reply