Over een week is het zover: Valentijnsdag. Een dag die zich kenmerkt door kaartjes, bloemen, rode harten en chocolade. Hoewel wij Belgen wat nuchter zijn in het vieren van deze dag, zijn er genoeg kansen voor je webshop om op deze dag in te spelen. Zelfs al verkoop je geen producten die direct gerelateerd zijn aan de liefde, dan nog kun je een graantje meepikken van deze (inter)nationale feestdag. Samen met een aantal experts uit de markt geven wij je 5 last minute Valentijnsdag tips!

5 (last minute) Valentijnsdag tips

Valentijnsdag is niet de eerste feestdag die vanuit Amerika is overgevlogen, maar onder de Belgen zijn de meningen verdeeld. Sommigen doen graag iets romantisch voor geliefden, terwijl anderen het een commerciële happening vinden. Voornamelijk vrouwen zien deze dag als belangrijk, waarbij ze graag een kleinigheidje terug ontvangen. Laat dat een tip zijn voor de mannen onder ons! Nu de grootste feestdagen weer achter de rug zijn, brengt Valentijnsdag nieuwe kansen met zich mee. Gemiddeld zijn we bereid om €55,- aan deze dag uit te geven. Wanneer je daar niet maximaal van profiteert, is dat zonde. Met relatief weinig moeite kun je je orders namelijk flink verhogen. Samen met een aantal experts zetten wij daarom last minute Valentijnsdag tips voor je op een rijtje, zodat je er maximaal van kunt profiteren.

1. Richt je webshop Valentijn-proof in

Inspelen op Valentijnsdag begint in je webwinkel zelf, daar weet CCV Shop alles van. Eva Rouwenhorst van CCV Shop geeft je daarom een aantal makkelijk toepasbare tips om je webshop Valentijn-proof in te richten. “De dagen voorafgaand aan Valentijn zijn veel klanten op zoek naar een geschikt cadeau voor hun vriend of vriendin. Er is dan niets handiger dan een overzichtelijke pagina die compleet in het teken staat van Valentijnsdag.” Klanten hoeven op die manier niet te zoeken binnen je webshop, maar zien direct welke producten je aanbiedt.

Via CCV Shop is het in de onderhoudstool mogelijk een extra pagina aan te maken. Neem deze vervolgens op in je menu. Je kunt op zo’n pagina van alles tonen, zoals ’10 cadeautips voor haar’, of ‘de leukste cadeaus voor jullie samen’. Van wijn tot chocolade en van kaarsen tot romantische woonaccessoires: welke producten je ook aanbiedt, er zitten altijd producten bij die geschikt zijn voor Valentijn. Bol.com geeft zelfs elektronische producten een Valentijns-swing mee.

Bol.com Valentijn

 

Wees creatief en voorzie de producten van mooie sfeerfoto’s. Wil je liever geen aparte pagina aanmaken? Dan kun je geschikte producten natuurlijk ook op je homepage plaatsen zodat ze direct opvallen of een mooie Valentijn banner op je webshop plaatsen. Een andere optie is het aanbieden van een speciale Valentijns kortingsactie. Daardoor maak je het nog aantrekkelijker voor klanten om een cadeau in jouw webshop te bestellen. Gebruik een kortingscode, bijvoorbeeld ‘VALENTIJN17’, waarmee klanten korting kunnen krijgen in je webshop. Je kunt ook kiezen voor een bundelkorting via de ‘Productbundel app’ in de App Store van CCV Shop. Hiermee kun je een combinatie van producten voor een aantrekkelijke totaalprijs aanbieden. Dit zodat je korting kunt bieden zonder flink margeverlies.

Ici Paris Valentijn

2. Liefde voor en met Google 

Doordat je (potentiële) klanten zoeken op Google, wanneer ze een aankoop plannen of op zoek zijn naar inspiratie, is dit hét kanaal voor Valentijnsdag. Wanneer je niet zichtbaar bent, komen bezoekers tenslotte niet uit op je webshop. Het voordeel van adverteren op Google is voornamelijk het betalen per click (CPC). Rondom Valentijnsdag stijgt ieder jaar weer de interesse, waardoor er meer gezocht wordt in Google.

Valentijn zoekopdracht

We vroegen de online experts van THE DISTRIKT, zij weten tenslotte alles van Google. Ze leggen je uit hoe je op een unieke wijze kunt adverteren op Google tijdens Valentijnsdag. “Speciale feestdagen zijn ideaal om online marketing campagnes in te zetten. Vooral als de feestdag een (in)directe link heeft met jouw dienst of product”. Valentijnsdag is daar een goed voorbeeld van. Het is voor veel webshops ideaal om online marketing campagnes in te zetten.

Er zijn veel verschillende middelen om online marketing campagnes in te zetten. Google AdWords is één van deze middelen. Het nadeel van Adwords is dat er veel webshops zijn die inspelen op Valentijnsdag door middel van Google Adwords. Dat kan ervoor zorgen dat je klikprijzen een stuk hoger worden. Probeer daar goed mee om te gaan, zodat je concurrentie je niet te slim af is. Hoe je dat kunt doen? The experts geven je enkele Adwords tips mee:

  • Start op tijd met het adverteren op een specifieke feestdag. De meeste mensen doen hun aankopen al voor de specifieke feestdag is aangebroken. Duik dus direct in je Adwords account!
  • Pas je klikbudget op tijd aan en verhoog deze. Het zoekvolume wordt groter naarmate de feestdag dichterbij komt. Zorg er daarom voor dat je het klikbudget tijdelijk verhoogt om de hele dag zichtbaar te zijn.
  • Maak gebruik van remarketing. Bezoekers die eerder op je advertentie hebben geklikt, zullen vervolgens worden ‘achtervolgd’ door jouw advertentie. Daarbij kun je speciale Valentijnsbanners ontwikkelen. Een andere mogelijkheid is om je retargeting te benutten voor de periode na Valentijn. Dan is het beter algemene banners te tonen met producten die zijn bekeken of een specifieke actie in je webshop.
  • Werk met speciale landingspagina’s om je Valentijnsacties op te presenteren of verwijs naar de juiste pagina in je webshop, wanneer je deze apart hebt ingericht voor Valentijnsdag. Daarmee matched je advertentie met de pagina waarop je bezoekers terecht komen. De kans is daarmee groter dat bezoekers vinden wat ze zoeken. Dat zorgt weer voor een hogere kwaliteitsscore en daarmee een lagere CPC.
  • Een andere optie is om gebruik te maken van Google Shopping om je producten te tonen. Het is gemaakt voor zoekende shoppers om direct een vergelijking te kunnen maken tussen producten en prijzen. Wanneer je dus Valentijn specifieke producten verkoopt, is Google Shopping een handige manier om eventuele acties uit te lichten.

3. Verzorg een glimlach via Social Media

Een ander middel voor het inzetten van online marketing is natuurlijk social media. So Buzzy weet hier alles van. Oprichtster Kel Wouters begon met haar man een experimenteer platform om te zien wat werkt op social media voor webshops. En met succes! Vandaag deelt Michèle Note van So Buzzy een aantal tips voor succes op social media rondom Valentijnsdag.

Op social media is het meer dan ooit belangrijk dat je oprechte interactie creëert. Helemaal nu Facebook ook een nieuw algoritme in gaat voeren om te zorgen voor minder spam in de tijdlijn. Winacties die bijvoorbeeld oproepen om elkaar te taggen, het bericht te delen of de pagina te liken zijn niet meer toegestaan en zullen zelfs leiden tot minder bereik.

Een simpele ‘Happy Valentine’s Day!’ zal maar weinig interactie oproepen. Zorg daarom dat je bericht relevant is. Je kunt Cupido omarmen en bijvoorbeeld korting geven op alle rode items in je webshop. Ook de aanpassing van je logo met bijvoorbeeld een hartje op de i komt heel leuk over. Je kunt natuurlijk ook inspelen op dat sommigen Valentijn vergeten. Of denk aan de vrijgezellen en ontwikkel een troost advertentie gericht op singles.

Je kunt op Facebook namelijk perfect campagnes opzetten en gericht targetten. Zo kun je de doelgroep instellen in een straal van een X-aantal kilometer van je bedrijf, maar ook op geslacht, interesse, opleiding, relatiestatus etc. In Facebook kun je al adverteren vanaf 5 euro per dag. Zo kun je unieke én relevante Valentijn campagnes opzetten om de juiste doelgroep te bereiken.

Wat je ook doet, zorg dat je een glimlach tovert op het gezicht van je volgers. Dan komt de interactie vanzelf. 

Valentijnsdag tips SendCloud blog

4. Speciale maar unieke acties

Je bent niet de eerste en enige die inhaakt op Valentijnsdag. Het internet kleurt rood voor en op 14 februari. Het is daarom belangrijk dat je met romantische marketingactiviteiten bezoekers op een unieke manier kunt raken. Goed om te weten is dat de afgelopen jaren een stijging in de verkoop van parfum, bloemen, kaarten, sieraden, verzorgingsproducten en kleding werd gemeten. We geven je daarom enkele voorbeelden van unieke acties als inspiratie voor je webshop. Zelfs als je geen van deze producten verkoopt.

  • Geef een gevoel van liefde mee. Niet alleen in je webshop, maar bijvoorbeeld ook met een nieuwsbrief in het teken van je Valentijnsacties, is het belangrijk om op het gevoel van je klanten in te spelen. We denken allemaal dat we rationele beslissingen maken. Niets is minder waar. Het grootste gedeelte van onze beslissingen maken we doordat op ons gevoel wordt ingespeeld. Om een extraatje mee te geven in je e-mail campagne, zou je gebruik kunnen maken van GIF’s. Denk daarbij aan het tonen van enkele producten, waarbij rozenblaadjes naar beneden vallen. Dat zorgt ervoor dat we nieuwsgierig worden en het de aandacht trekt. Vergeet niet in de onderwerpregel je klanten te triggeren met bijvoorbeeld een speciale Valentijnsactie voor jou {klantnaam}. Door je klant bij de naam te noemen, vergroot je de kans dat de e-mail wordt geopend.
  • Liefdevolle productomschrijvingen. Zorg ervoor dat zoekmachines ook verliefd worden op je webshop. Dat kun je doen door unieke productomschrijvingen. Denk eens aan speciale teksten voor Valentijnsdag. Daardoor bied je genoeg tekst op je pagina aan, ben je uniek en speel je in op Valentijnsdag. Zo kun je ook qua SEO hoger scoren dan je concurrent en die extra orders binnenslepen.
  • Speciale verpakkingen. Bied je klanten normaal gesproken de mogelijkheid om hun bestelde producten te verzenden in een cadeauverpakking? Zorg dan in de periode voorafgaand aan Valentijn voor een speciale Valentijn verpakking. De kleur rood is natuurlijk altijd geschikt, maar je kunt ook onderscheid maken in kleur tussen cadeau’s voor mannen en vrouwen, aldus Eva van CCV Shop. Een andere optie voor verpakkingen is om aan het pakket een kaartje toe te voegen met een persoonlijke tekst erop. “Bedankt … voor je aankoop. Omdat we je lief vinden, krijg je 5% korting op je volgende aankoop.”
  • Gratis verzenden of same day delivery. Als tijdelijke actie en extra service kun je gratis verzenden aanbieden rondom Valentijn. Gratis verzending is ieders wens, maar altijd gratis verzending aanbieden is in de meeste gevallen niet rendabel. Toch kun je extra conversie stimuleren wanneer je tijdens feestdagen zoals Valentijnsdag gratis verzenden inzet. Same day delivery is een verzendoptie waarmee je de last-minute en impulsaankopen kunt stimuleren. Door een tijdelijke actie, bijvoorbeeld op 14 februari te koppelen aan je same day delivery, kun je flink wat orders boosten. Vergeet daarbij je bezoekers niet te inspireren via een aparte pagina met Valentijnsdag tips, zodat je de kans op een aankoop nog eens extra verhoogt.
  • Meer dan liefde. Niet iedereen heeft iemand waar hij of zij mee samen is. Je kunt bijvoorbeeld ook juist het tegenovergestelde doen: “Geen zin in romantiek”? Dan hebben we iets leuks voor je. Je kunt daarbij een speciale korting geven aan singles. Je kunt ook producten uitlichten om zomaar iemand in het zonnetje te zetten. Denk dus ‘out of the box’. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, zoals PostNL de afgelopen twee jaren deed door middel van een echte kus of lekker geurtje als postzegel.

Valentijnsdag tips SendCloud blog

5. Scoren in de check-out

Wanneer je met unieke acties en inspiratie klanten zover hebt gekregen om producten toe te voegen aan de winkelwagen, ben je nog afhankelijk van één handeling, namelijk het betaalproces. Betaal- en verzendopties kunnen ervoor zorgen dat bezoekers je winkelwagen verlaten. Geef daarom op tijd de bezorgopties aan. Denk daarbij aan de homepage, maar ook aan de productpagina’s. Zet je speciaal gratis verzending in voor Valentijn? Geef dan een extra puntje weer in de check-out met gratis Valentijnsbezorging. Zorg er in ieder geval voor dat je bezoekers niet negatief verrast worden.

Mark van Sisow deelt zijn laatste tips voor de betaalopties in je check-out, zodat de order ook daadwerkelijk geplaatst wordt. “Om van Valentijnsdag maximaal te profiteren, heb je nog maar enkele dagen om na te gaan of je check-out proces geoptimaliseerd is”. Het tonen van garanties en het bieden van de mogelijkheid om meerdere producten aan de bestelling toe te laten voegen, leveren een positieve bijdrage aan je check-out proces. Het aanbieden van meerdere betaalmethodes kan ook voorkomen dat je bezoekers vroegtijdig afhaken. Zo heeft iedere (potentiële) klant zijn of haar favoriete betaalmethode of juist de angst om te betalen op een bepaalde wijze. Bied daarom meerdere betaalmethodes aan. Houd ook rekening met moderne betaalmethodes waar steeds meer vraag naar is. Zo biedt Sisow onder andere iDEAL QR aan. Via iDEAL QR kan je klant via smartphone en tablet direct de barcode scannen en betalen. Dat maakt betalen met je telefoon wanneer je in webshops winkelt nog makkelijker. Door het je klant makkelijker te maken in de check-out, is de kans kleiner dat de bestelling niet wordt afgerond.

Valentijnsdag

P.S. door de voortgang in de check-out te tonen met percentages, kun je met Valentijnsdag (en los daarvan) de kans verhogen dat de bestelling succesvol wordt afgerond. Onbewust willen we namelijk consistent zijn in ons handelen. Meer over het onbewust overtuigen van je bezoekers vind je hier.

Klaar voor Valentijnsdag?

Valentijnsdag is geen kerstmis, maar brengt wel genoeg kansen met zich mee. We hopen je met deze Valentijnsdag tips een handje te helpen. Het is zonde wanneer je kansen misloopt, door niets te doen met deze feestdag. Spendeer daarom wat meer tijd aan een speciale Valentijnsdag pagina met een aantal cadeautips en zorg ervoor dat je webshop goed is ingericht. Doe vooral via het internet inspiratie op. Spiek bijvoorbeeld eens in webshops buiten Europa voor unieke Valentijnsacties. Des te unieker je ideeën, des te meer bekendheid en orders je genereert. Veel succes!

Dit blog werd mede mogelijk gemaakt door een aantal SendCloud vrienden: CCV Shop, The DISTRIKT, So Buzzy en Sisow.

Leave a Reply