We staan aan de start van alle feestdagen. Dit jaar start Black Friday op 24 november! Vanuit Amerika is deze dag een begrip geworden. Langzaam doen ook meer webwinkels in Nederland eraan mee. Maar is dat wel slim? Tijdens de drukste periode van het jaar wil je juist je winst vergroten, toch? In dit blog gaan we daarom in op hoe je maximaal kunt profiteren van de koopgekte!

Nu zul je misschien denken, waarom een extra boost tijdens de feestdagen? Nou het antwoord is simpel. Wanneer jij je webshop juist nu goed inricht op zowel content als marketinggebied, dan kun je tot 30% van je jaarlijkse omzet behalen.

Black Friday en Cyber Monday voor webshops

Hoe staat het met jouw groei in traffic? Uit onderzoek van Lightspeed blijkt namelijk dat consumenten in Nederland vanaf 9 november beginnen met inkopen voor de feestdagen. Tot 31 december zal deze piek aanhouden, is de verwachting. Maar hoe profiteer je nu van deze piek? We zetten een aantal handige tips voor je een op rijtje, om van Black Friday, Cyber Monday en de opvolgende feestdagen te profiteren. In dit blog spelen we daarom in op hoe je de pro-actief zoekende shopper een klant maakt van jouw webshop! En daarmee tijdens en zelfs na de feestdagen met je webshop je sales kunt boosten.

Tip 1: Slim gebruik maken van Black Friday & Cyber Monday

Bol.com was een van de eerste Nederlandse webshops die meedeed aan Black Friday. Black Friday is namelijk over komen waaien vanuit de Verenigde Staten. Letterlijk verwijst de dag naar winkels die zwart zien van alle mensen. Het is de dag na Thanksgiving waarop winkeliers met hoge kortingen, de aftrap doen voor de feestdagen. Cyber Monday is de maandag die op Black Friday volgt en is eigenlijk in het leven geroepen door marketingbureaus, speciaal voor online shops. Black Friday wordt door consumenten vaak gezien als een offline dag en Cyber Monday voor webshops. Mocht je niet aan beiden willen mee doen, dan zouden we je dan ook aanraden alleen mee te doen aan Cyber Monday.

Black friday ecommerce

Het is helemaal niet slim om je marge te verliezen aan kortingen in de drukste periode van het jaar. Consumenten kopen toch wel. Maar als je concurrent mee gaat, dan wil jij natuurlijk niet achterblijven. Of beter nog, dan wil je zelfs dat de consument als eerst bij jou uitkomt. Slim is het daarom wel, om bijvoorbeeld kortingen te geven op producten waarvan je overtollige voorraad hebt. Een andere optie is het verkopen van productpakketten met een totaalkorting. Door het aanbieden van een bundel kun je meer producten verkopen aan je consument en de korting op de totaalprijs zorgt ervoor dat je niet veel marge verliest. Een bundel van producten kun je daarbij makkelijk als “cadeauverpakking” vermarkten.

Tip 2: Relevante zoekwoorden, anders dan “normaal” 

Het woord relevant is key in deze tip. Dit is natuurlijk altijd het geval of het nu feestdagen zijn of niet. Middels Google Trends of de Google Keyword Planner kom je erachter welke zoekwoorden gebruikt worden onder je doelgroep. Ook is het belangrijk om tijdens de feestdagen extra rekening te houden met zoekopdrachten die “trending” zijn. Hier valt nieuwe traffic uit te halen. Wanneer je op je webshop vervolgens relevante content laat terugkomen die matched met de zoekopdracht, is extra sales bijna gegarandeerd. Tenzij je webshop niet is geoptimaliseerd voor mobiel, je een te lange laadtijd hebt of je producten met een te hoge marge wil verkopen.

Zoekopdrachten Google kerst

Daarnaast is het ook voor Google belangrijk dat je pagina aansluit bij het zoekwoord waarop je adverteert. Wanneer dit niet het geval is dan zul je een langere kwaliteitsscore behalen en worden je kosten automatisch hoger. Ook hierin komt relevantie dus terug.

Inspiratie: Fitness en gezondheid

Verkoop je producten gerelateerd aan gezondheid of fitness? Dan is januari het moment voor jou om zichtbaar te zijn! We kennen allemaal de goede voornemens wel. Speel daarom in op zoekwoorden gerelateerd aan de goede voornemens. Denk daarbij aan gezondheid of fitness artikelen. Door er een toepasselijke advertentie voor op te stellen, speel je in op het moment. Een goede kans om zelfs na de feestdagen je sales te boosten.

Tip 3: Dé campagne van het jaar

Nu het de tijd is dat consumenten willen uitgeven, kun je ook flink uit te pakken. Buiten het feit dat je content moet aansluiten op eventuele advertenties, kun je extra sales genereren door een speciale marketingcampagne op te zetten. Daarbij kun je denken aan aparte pagina’s, sterker nog is het om het jaar uit te knallen met een unieke campagne.

Inspiratie: Castle of Dreams van De Bijenkorf

De Bijenkorf is daarvan een ideaal voorbeeld. In de webshop werd in 2016 een volledige campagne opgezet, gericht op de feestdagen. De campagne nodigt je uit om een kijkje te nemen in het “Castle of Dreams”. De content is volledig ingericht op de feestdagen en biedt feestelijke kleding, avondkleding, parfum, maar ook spullen voor in huis. Op die manier speelt de Bijenkorf in op het moment en zorgt voor een online beleving tijdens het winkelen. Daarmee zorgt De Bijenkorf voor een grotere kans dat er iets in het winkelmandje wordt geplaatst.

Schermafbeelding 2016-11-18 om 15.21.40

Boost Sales Ecommerce voorbeeld Bijenkorf

Daarnaast kun je over je speciale campagne communiceren via email en er een actie aan koppelen. Verkoop je bijvoorbeeld elektrische apparaten? Dan zou je een aparte pagina kunnen inrichten met inspiratie voor gerechten die je kunt bereiden met elektrische apparaten voor in de keuken. Daar zou je verder in kunnen gaan, door het schrijven van een blog over gerechten tijdens pakjesavond of met kerst. Op die manier maak ook jij een feest van winkelen in je webshop. Een leuk extra’tje daarbij is, dat je er ook nog eens mond-tot-mond reclame mee stimuleert. Een verhoogde traffic gegarandeerd en uiteindelijk boost het ook nog eens je sales als je inspeelt op de vraag van je consument.

Vergeet nooit naar je webshop data te kijken van het afgelopen jaar, of speel in op de zoektermen in Google middels een unieke campagne.

Tip 4: Wees onmisbaar

Inmiddels weten we allemaal dat je geen traffic zult genereren, wanneer je niet zichtbaar bent voor je doelgroep. Vooral tijdens de feestdagen is het aantal marketinguitingen ontzettend groot. Je dient daarom op de juiste kanalen zichtbaar te zijn, om het maximale uit de feestdagen te kunnen halen.

Google Shopping

Google Shopping is ontwikkeld voor zoekende shoppers om direct een vergelijking te kunnen maken tussen producten en prijzen. Het grote voordeel is dat er direct een afbeelding wordt getoond. Met Google Shopping verhoog je de kans op een order, omdat consumenten gemakkelijk kunnen vergelijken waarbij de afbeelding zorgt voor meer body dan een tekstadvertentie. Zet je Google Shopping nog niet in? Dan is nu het beste moment. Het is namelijk een ideale manier om op te vallen.

  1. Google Shopping krijgt een grote stijging in het aantal clicks tijdens de sinterklaas en kerstperiode.
  2. Het zoekvolume voor producten zal enorm stijgen.

Google Shopping feestdagen

Tip: Zorg dat promoties zichtbaar zijn in Google Shopping. In het Merchant Center worden ze gebaseerd op een coupon code. Het grote voordeel van deze promoties in Shopping is dat ze extra opvallen en dus meer clicks en sales genereren!

Uitgelicht: Feed Marketing by Koongo

Het is ten alle tijden van belang dat je online goed zichtbaar bent. Wanneer je onzichtbaar bent, weten bezoekers je niet te vinden. Maar dat is niets nieuws! Ook tijdens de feestdagen is het belangrijk dat shoppers je vinden op het web. Alleen dan kun je profiteren van de koopgekte. Investeer daarom in de zichtbaarheid van je producten en webshop om te kunnen profiteren van:

  • Nieuwe traffic, sales en klanten
  • Merkbekendheid
  • Hogere orderwaarde

Een relatief nieuwe manier om traffic te generen is Feed Marketing. Uit onderzoek blijkt dat Feed Marketing kan zorgen voor maar liefst 25% meer omzet. Feed Marketing zorgt ervoor dat je producten op verschillende plaatsen op het web worden aangeboden. Een groot voordeel is dat daardoor de vindbaarheid van je webwinkel en producten in zoekmachines verbetert. Er bestaan een aantal handige tools om zichtbaarheid mee te bereiken. Onze partner Koongo lichten we daarom graag voor je toe.

Koongo Feed Marketing

Koongo is een Feed Marketing Tool welke ervoor zorgt dat je webshop wordt gekoppeld aan meer dan 500 product vergelijkingswebsites. Daarbij kun je denken aan Beslist en marktplaatsen zoals Amazon. Maar ook affliate partijen zoals Daisycon. Koongo zorgt ervoor dat je producten onder de aandacht worden gebracht bij duizenden bezoekers. En dat met minimale effort. Via Koongo automatiseer je namelijk product feeds exports en houd je ze voor alle kanalen up-to-date via de Koongo tool. Handig, want het is ontzettend belangrijk voor je online zichtbaarheid, vindbaarheid en uiteindelijk je sales.

Vergeet niet te testen wat een nieuwe tool voor je kan opleveren. Alleen dan kun je de ROI bepalen. Je kunt Koongo nu gratis 30 dagen uitproberen. Bekijk de website voor meer informatie.

Tip 5: Logistiek als je visitekaartje

We gaven eerder een aantal tips om je logistieke checkout te optimaliseren voor de feestdagen. Buiten de checkout is de logistiek het visitekaartje van je webshop. Jij bent als een vis(je) in de e-commerce vijver. Heb je geen aantrekkelijke bezorgopties, dan zul je ook geen conversie realiseren. Tijdens de feestdagen raden we je dan ook zeker aan, om gratis verzenden aan te bieden. Traffic stijgt massaal, waardoor je bezoekers over de streep kunt halen middels aantrekkelijke bezorgopties. Vooral wanneer je klant last-minute shopt, kan een Same Day Delivery optie zorgen voor die extra verkoop.

Webshop retouren tips Sendcloud

 

Houd rekening met eventuele onverwachtse wendingen

Denk eens aan het extra verzekeren van je pakketjes tijdens de feestdagen. Er worden namelijk miljoenen pakketten per dag verwerkt tijdens de feestdagen. Een grotere kans dus dat er ergens een pakket wordt vergeten of je klant niet bereikt. Door je pakket aanvullend te verzekeren kun je in ieder geval een claim indienen en wanneer uit het onderzoek blijkt dat de verantwoordelijkheid bij de vervoerder ligt heb je recht op een vergoeding. Bouw ook voor jezelf een marge in en houd rekening met last-minute bestellingen. Slechts 8% van de shoppers heeft namelijk begrip voor een te laat geleverd pakket. Communiceer daarom ook duidelijk over waar het pakket zich bevindt en over de gemiddelde bezorgtijd en tel daar voor de zekerheid een dag bij op.

Feestdagen voorbij en nu?

Wanneer de feestdagen voorbij zijn, kun je vaak een dip in sales verwachten. Niet gek natuurlijk, het geld is op en we starten weer aan een nieuw jaar. Consumenten gaan sparen voor verschillende doeleinden. Maar door op het juiste moment je klant nog eens aan te spreken, kun je ook in januari en de maanden daarna je sales boosten.

De kracht van email

Nog altijd is email een veelgebruikt medium. Het medium heeft zich zelfs doorontwikkeld, waarin we voornamelijk email openen op mobiel. Via email kun je dan ook een leuke kortingscoupon sturen naar de klant die tijdens de feestdagen voor het eerst bij je heeft gekocht. Vergeet daarbij geen houdbaarheidsdatum aan de korting toe te voegen. Op die manier stimuleer je nog eens extra sales. Daarnaast kun je via email ook feedback vragen of vragen om reviews om je klanten te vragen het product te beoordelen. Middels reviews stimuleer je sales voor het gehele jaar.

Boost je remarketing inspanningen

Vooral aan het einde van het jaar is het belangrijk om de balans op te maken. Wat ging goed en wat niet? Waar heb je nu de meeste omzet uit behaald? Wanneer je klaar bent voor een nieuw jaar, moet je het oude niet vergeten. Remarketing is daarbij een krachtig marketinginstrument.

Vooral na de feestdagen is remarketing behoorlijk efficiënt. Tijdens de feestdagen is als het goed is, je traffic enorm verhoogt. Je kunt deze bezoekers opnieuw benaderen op basis van de fase waarin zij zich bevinden. Bekijk welke pagina’s ze hebben bezocht in je webshop en benader ze met een mooie actie of tip. Kopende klanten? Retarget ze met complementaire producten, die passen bij het reeds aangekochte item. Retargeting is een bewezen marketing instrument, wanneer je het op de juiste manier inzet.

Afsluiter

Als afsluiter wensen we je veel succes tijdens deze drukke periode en vooral veel sales toe! De gouden tip voor deze week is dan ook, wees zichtbaar en uniek voor je doelgroep. Speel in op het moment, zodat je webshop knallend het jaar uit gaat.

Leave a Reply