Er is geen ontkomen meer aan. Het coronavirus verspreidt zich in een rap tempo over de wereld en beïnvloedt ook de e-commerce. Daarom willen we je via deze blog op de hoogte houden van de status en het effect op jouw verkopen én niet minder belangrijk; de bezorging van al je pakketten.

Wij ontvangen dagelijks nieuwe updates van vervoerders en volgen alle ontwikkelingen op de voet.

Daarom delen we in dit artikel de laatste vervoerders updates, wat je kunt verwachten wanneer de situatie verandert, belangrijke ontwikkelingen in online bestellingen en een aantal tips om de periode probleemloos door te komen. Lees gauw verder!

Het effect van het coronavirus op e-commerce en logistiek

  • Tot en met 5 april gelden vooralsnog maatregelen vanuit de overheid welke iedere dag kunnen wijzigen
  • In meerdere Europese landen zoals Frankrijk, Italië en Spanje zijn lockdowns ingevoerd
  • Lockdowns kunnen een grote impact hebben op bezorging, zoals flinke vertragingen of zelfs geen mogelijke bezorging
  • Vervoerders nemen verschillende maatregelen (binnen België wordt er vooralsnog gewoon bezorgd)
  • Sinds 15 Maart 2020 geldt binnen de EU een exportverbod op persoonlijke beschermingsmiddelen. Denk hierbij aan mondkapjes, veiligheidsbrillen en andere persoonlijke beschermingsmiddelen. Om ervoor te zorgen dat binnen de EU hiervan geen tekorten ontstaan, mogen deze goederen alleen worden verzonden naar bestemmingen buiten de EU met een exportvergunning. Meer informatie vind je hier.

Positieve groei in aantal online bestellingen

In Nederland werden interessante cijfers gedeeld door grote spelers in e-commerce. Op 17 maart publiceerde Logistiek.nl positief nieuws. De verwachting is dat de e-commerce met 50% gaat groeien.

De e-commerce groeit door het coronavirus en niet zo’n beetje. Logisch uiteraard, de offline winkels worden minder bezocht en we zitten meer binnen.

Bij Sendcloud zien we sinds de eerste nationale corona maatregelen een flinke stijging in het aantal verzonden pakketten. Wanneer we afgelopen vrijdag, 20 Maart, vergelijken met de vrijdag voor de maatregelen, zien we een groei van 27%.

STIJGING SINDS MAATREGELEN

0
%
Meer zendingen

VERWACHTE STIJGING

0
%
Groei online bestellingen

Wijzigingen pakketbezorging coronavirus

Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk. Houd er in ieder geval rekening mee dat verzenden naar afhaalpunten in landen met een lockdown niet meer mogelijk is, totdat de lockdown wordt ingetrokken.

Pakketbezorging bpost coronavirus

bpost koppeling Sendcloud

bpost hanteert verschillende maatregelen:

  • Postbode en klant houden minstens één meter afstand, uitreiking gebeurt zoveel mogelijk zonder fysiek contact.
  • Indien een handtekening vereist is, tekent de postbode in aanwezigheid van de klant.
  • Postkantoren blijven op doordeweekse dagen open, maar zijn nu gesloten op zaterdag.
  • Pakjesautomaten blijven operationeel.
  • Postpunten en kariboo!-punten volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn.

Blijf hier op de hoogte van de maatregelen van bpost.

Pakketbezorging DHL coronavirus

DHL logo

De service punten en pakketkluizen van DHL zullen geopend blijven, wel gelden er een aantal andere maatregelen:

  • Geen handtekening voor ontvangst op de scanners van de bezorger. De bezorger tekent zelf onder zicht van de ontvanger op 1,5 meter afstand.
  • Rembourszendingen zijn op dit moment niet mogelijk.
  • Houd rekening met vertragingen in Nederland en België door de vermindering van contactmomenten tussen de DHL punten en bezorgers.
  • In Frankrijk en Italië zijn de meeste winkels gesloten, verzending naar een DHL punt is hier dus niet mogelijk. Mocht je nog een pakket verstuurd hebben naar een DHL punt, dan wordt deze geretourneerd naar de afzender.
  • Zendingen naar Spanje met de volgende postcodes worden vastgehouden tot ze kunnen worden geleverd: 08256, 08280, 08281, 08282, 08283, 08289, 08292, 08293, 08294, 08640, 08700, 08710, 08711, 08712, 08717, 08718, 08719, 08781, 08783, 08784, 08785, 08786, 08787, 08788, 08789.
  • De volgende postcodes in Oostenrijk zijn niet bereikbaar voor het ophalen of bezorgen van zendingen. De pakketen worden lokaal vastgehouden totdat ze kunnen worden geleverd:
    • 5611, 5612, 5630, 5632, 5640 5645, 6450, 6452, 6456, 6458, 6553, 6555, 6561, 6562, 6563, 6580, 9844, 5542, 6710, 6762, 6763, 6764, 6767 en 6888.

Blijf hier op de hoogte van de DHL maatregelen

Pakketbezorging DPD coronavirus

dpd

De belangrijkste maatregelen van DPD op een rij:

  • Geen handtekening voor ontvangst.
  • Verzending via en naar afhaalpunten is niet mogelijk voor Duitsland, Spanje en Zwitserland: alle shops zijn daar gesloten. In Frankrijk is slechts 40% van de shops open.
  • Via de predict service van DPD kunnen ontvangers de bezorger toestemming geven om het pakket op een aangewezen plek neer te leggen. Zodra het pakket daar is afgeleverd, ontvangt de ontvanger hier een melding van.
  • Houd rekening met flinke vertragingen in Duitsland door de verschillende grenscontroles.
  • In Oostenrijk, Tsjechië en Italië is levering voor bepaalde postcodes niet mogelijk. Bekijk hiervoor de DPD maatregelen pagina.

Pakketbezorging GLS coronavirus

Voor GLS gelden de volgende maatregelen:

  • GLS gebruikt papieren afleveringsdocumenten in plaats van scanners, zodat ontvanger met eigen pen kan tekenen. Volmacht is ook mogelijk.
  • Pakketen boven de 30kg worden niet langer geaccepteerd in het Parcel-netwerk.
  • In België zijn alle depots, hubs en kantoren nog steeds operationeel.
  • Voor leveringen naar alle Europese landen geldt dat pakketen automatisch worden terug gestuurd naar en op kosten van de verzender na een mislukte leveringspoging.
  • Zowel voor Italië als Spanje en Zwitserland is levering voor bepaalde postcodes niet mogelijk.
  • Door de grote volumedaling in Frankrijk heeft GLS het besluit genomen om hier slechts 4 dagen per week actief te zijn. Houd dus rekening met mogelijke vertragingen.

Blijf hier op de hoogte van de GLS maatregelen.

Pakketbezorging PostNL coronavirus

PostNL vervoerder Sendcloud

PostNL zet de bezorging van post en pakketten door. Wel worden er maatregelen getroffen om directe contact tussen bezorger en ontvanger te beperken:

  • Ontvangers hoeven geen handtekening meer te zetten voor ontvangst van een pakket of aangetekende zending. Als alternatief doet de bezorger dit door middel van het noteren van de laatste drie tekens van het nummer op het paspoort of rijbewijs.
  • Door het sluiten van alle niet-essentiële winkels, zijn een deel van de PostNL-punten in België gesloten. Het is daarom niet langer mogelijk om direct naar een PostNL-punt te versturen.
  • Voor buitenlandse zendingen geldt vertraging door beperkte transportmogelijkheden. Op de website van PostNL vind je een overzicht per bestemming, de vertraging en de reden van de vertraging.

Pakketbezorging UPS coronavirus

UPS

De belangrijkste wijziging van UPS geldt voor zendingen naar UPS Access Points. Door lockdowns in verschillende landen is het niet mogelijk te verzenden naar afhaalpunten.

Verder gelden er nieuwe wijzigingen:

  • Geen handtekening voor ontvangst maar er wordt gewerkt met de code CV19 plus de naam van de ontvanger.
  • Zaterdagleveringen in Italië zijn niet meer mogelijk.
  • Rode zones in Italië zijn niet meer toegankelijk voor bezorging. Pakketten worden 15 dagen vastgehouden.
  • Bezorging in de volgende delen van Spanje is niet meer mogelijk:
    • 08700, 08710, 08711, 08712, 08788.
  • In bepaalde postcodes van Frankrijk en Oostenrijk is het niet mogelijk te leveren.

Meer informatie per bestemming vind je op de speciale pagina met alerts van UPS.

Overzicht logistiek rondom coronavirus

Onderstaand overzicht geeft aan welke zendingen wel en niet meer mogelijk zijn vanwege het coronavirus.

Houd er rekening mee dat de situatie iedere dag anders kan zijn. Wij doen ons uiterste best om je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alle wijzigingen. Heb je twijfels? Neem dan altijd even contact met je vervoerder, of wanneer je gebruik maakt van ons platform, met ons op!

Logistiek coronavirus

Houd rekening met zendingen naar het buitenland

Er zijn voor nu twee belangrijke ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden.

Aller eerst: het feit dat zendingen vertraging op kunnen lopen, omdat de situatie in ieder land anders is. Neem contact op met je vervoerder wanneer je nu van plan bent pakketten naar het buitenland te verzenden.

Houd er daarnaast rekening mee dat verzenden naar afhaalpunten niet mogelijk is in verschillende landen. Dit geldt in ieder geval voor Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland.

Hier kunnen meer landen aan toegevoegd worden, afhankelijk van nieuwe maatregelingen in een land. Houd daarom de website van de vervoerder(s) waar je mee verzendt in de gaten.

Internationaal verzenden in 2020

Wat kunnen webshops doen bij een volledige lockdown?

Wanneer een land op slot gaat geldt voor iedereen hetzelfde: niemand mag de straat meer op, tenzij hier een geldige reden voor is.

Als dit gebeurt dien je in ieder geval rekening te houden met vertragingen in de bezorging van pakketten, en zeker in de afhandeling van claims.

Wanneer een deel van een land afgesloten wordt, betekent het dat vervoerders dit deel van het land niet meer kunnen bereiken en daarbij pick-ups en afleveringen niet meer kunnen plaatsvinden.

Iedere vervoerder kan andere maatregelen nemen. Zorg daarom voor flexibiliteit in vervoerders, zodat je altijd kunt schakelen. Hetzelfde geldt voor je leveranciers. Voldoende voorraad is van belang.

Wanneer je de inkopen kunt spreiden over meerdere leveranciers, ben je niet afhankelijk van één leverancier en of deze producten bij je geleverd kunnen worden. Zo voorkom je een ‘nee’ verkoop aan webshop bezoekers.

 

5 COVID-19 tips voor online retailers

  1. Start een samenwerking met een offline retailer. Zij hebben het zwaar in deze tijden. Door samen te werken kun je allebei jullie verkopen verhogen en je doelgroep verbreden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kortingsacties op bepaalde producten van een lokale zaak, die bij jou uit te geven zijn.
  2. Communiceer en adverteer op het juiste moment. De schappen van de supermarkten worden op vaste momenten per dag gevuld. Verkoop je producten die ook in de supermarkt verkrijgbaar zijn? Zorg er dan voor dat je in de tijden van leegte je advertenties inplant.
  3. Zorg voor voldoende capaciteit in je webshop. Het kan zijn dat er meer verkeer naar je website komt. Zorg ervoor dat deze niet overbelast raakt en daardoor crasht.
  4. Zorg voor flexibiliteit in bezorging. Richt je pijlers niet op slechts één vervoerder, maar kijk naar meerdere mogelijkheden. Switch bijvoorbeeld wanneer een vervoerder de drukte niet aankan of een bepaalde bestemming niet kan bereiken.
  5. Wees voorbereid op iedere wijziging. Wat vandaag geldt, kan morgen weer anders zijn. Zorg daarom dat je zo flexibel mogelijk bent en houd je klanten pro-actief op de hoogte van wijzigingen en vertragingen in leveringen.

 

Veel succes!

Last but not least: denk aan je eigen gezondheid en die van de mensen om je heen. Zorg daarom voor goede hygiëne en luister goed naar alle maatregelen.

Heb je nog vragen over je zendingen in deze onzekere tijd? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op via de live chat in je Sendcloud omgeving.

Goed voorbereid zijn op wijzigingen en kunnen switchen tussen verschillende vervoerders op ieder gewenst moment? Meld je gratis aan bij Sendcloud en start direct met het verzenden met verschillende vervoerders.

Leave a Reply