Er is geen ontkomen meer aan. Het coronavirus verspreidt zich in een rap tempo over de wereld en beïnvloedt ook de e-commerce. Daarom willen we je via deze blog op de hoogte houden van de status en het effect op jouw verkopen én niet minder belangrijk; de bezorging van al je pakketten.

Wij ontvangen dagelijks nieuwe updates van vervoerders en volgen alle ontwikkelingen op de voet.

Daarom delen we in dit artikel de laatste vervoerders updates, wat je kunt verwachten wanneer de situatie verandert, belangrijke ontwikkelingen in online bestellingen en een aantal tips om de periode probleemloos door te komen. Lees gauw verder!

Het effect van het coronavirus op e-commerce en logistiek

  • Tot en met 3 mei gelden vooralsnog maatregelen vanuit de overheid welke iedere dag kunnen wijzigen
  • In meerdere Europese landen zoals Frankrijk, Italië en Spanje zijn lockdowns ingevoerd
  • Lockdowns kunnen een grote impact hebben op bezorging, zoals flinke vertragingen of zelfs geen mogelijke bezorging
  • Vervoerders nemen verschillende maatregelen (binnen België wordt er vooralsnog gewoon bezorgd)
  • Sinds 15 Maart 2020 geldt binnen de EU een exportverbod op persoonlijke beschermingsmiddelen. Denk hierbij aan mondkapjes, veiligheidsbrillen en andere persoonlijke beschermingsmiddelen. Om ervoor te zorgen dat binnen de EU hiervan geen tekorten ontstaan, mogen deze goederen alleen worden verzonden naar bestemmingen buiten de EU met een exportvergunning. Voor België, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje en Rusland gelden zelfs strengere regels voor export van deze producten binnen de EU. Meer informatie vind je hier.

Positieve groei in aantal online bestellingen

In Nederland werden interessante cijfers gedeeld door grote spelers in e-commerce. Op 17 maart publiceerde Logistiek.nl positief nieuws. De verwachting is dat de e-commerce met 50% gaat groeien.

De e-commerce groeit door het coronavirus en niet zo’n beetje. Logisch uiteraard, de offline winkels worden minder bezocht en we zitten meer binnen.

Bij Sendcloud zien we sinds de eerste nationale corona maatregelen een flinke stijging in het aantal verzonden pakketten. Wanneer we de week van 6 april (week 15) vergelijken met de week voor de eerste maatregelen (week 11), zien we een groei van maar liefst 90%.

STIJGING SINDS MAATREGELEN

0
%
Meer zendingen

STIJGING TOTALE VERKOPEN

0
%
Groei online bestellingen

Wijzigingen coronavirus e-commerce logistiek

Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk. Houd er in ieder geval rekening mee dat verzenden naar afhaalpunten in landen met een lockdown niet meer mogelijk is, totdat de lockdown wordt ingetrokken.

Belangrijkste wijzigingen die gelden voor alle vervoerders:

  • Geen enkele vervoerder hanteert nog een handtekening voor ontvangst. Ontvangers hoeven zelf geen handtekening meer te zetten om het contact tussen bezorger en ontvanger te beperken. Zo noteren bezorgers zelf namen of speciale codes op de scanner.
  • Voor sommige landen is het niet of beperkt mogelijk om te verzenden naar afhaalpunten.
  • Voor verschillende bestemmingen gelden vertragingen van pakketten.
  • Bij een volledige lockdown worden pakketten vastgehouden tot ze kunnen worden geleverd of ze worden geretourneerd.

Alle maatregelingen verschillen per vervoerder. In ons artikel met updates over het coronavirus van bpost, DHL, DPD en UPS vind je een overzicht van alle maatregelingen en wijzigingen. Dit overzicht wordt iedere dag aangepast naar aanleiding van de laatste wijzigingen.

Welke veranderingen brengt het coronavirus in e-commerce?

Waar dien je direct rekening mee te houden? Hoe zorg je ervoor dat je webshop kan blijven doordraaien?

We zetten een aantal belangrijke risico’s en wijzigingen op een rij, zodat je hier direct op kunt inspelen met je webshop.

1. Er wordt méér online besteld, maar dat geldt niet voor alle webshops

We zitten gedwongen thuis en zijn inmiddels gewend geraakt aan het idee dat dit nog even duurt. Het geld dat normaal buiten de deur wordt besteed, wordt nu online besteed. Toch geldt een stijging van de online verkopen niet voor alle online winkels.

Onderzoeksbureau GfK zocht het uit. Mensen investeren voornamelijk in apparatuur en entertainmentproducten:

  • Laptops (+100%)
  • Beeldschermen (+252%)
  • Diepvriezers (maal vijf)
  • Broodbakmachines (negen keer meer)
  • Entertainmentproducten (+12%)
  • Spelconsoles (+145%)
  • Games (+48%)
  • Kinderboeken (+32%)

Naast online shops zien ook hypermarkten en krantenwinkels, die wel nog open mogen zijn, een forste stijging in verkopen van deze producten.

Kleinere webshops hebben het moeilijker, omdat die vaak een beperkt aanbod aan producten aanbieden.

Daarnaast wordt er minder besteld in mode en blijft het boeken van reizen en vakanties uit.

2. Voorraden raken op en toelevering van producten is lastiger

Het duurt langer om producten die je inkoopt te ontvangen en er is een grote vraag naar veel van dezelfde producten. Hierdoor wordt het moeilijker om je voorraad op peil te houden. Voorraden raken op en daarnaast duurt het ook nog eens langer voor je inkopen arriveren, vanwege vertragingen in de bezorging van goederen.

Veel webshops kopen producten in vanuit het buitenland, zoals uit China. Maak je gebruik van dropshipping en ben je alleen daarvan afhankelijk? Dan wordt het al helemaal moeilijk om producten te kunnen blijven verkopen.

3. Het consumentenvertrouwen daalt: de toekomst is onzeker

Op dit moment wordt er vooral veel besteld om de tijd thuis om te krijgen, thuis te kunnen werken en onszelf te beschermen. TNO voorspelt dat mensen op korte termijn niet-noodzakelijke uitgaven uitstellen. Dat is een verklaring waarom webshops die mode verkopen hun omzet zien dalen.

Op de langere termijn kan het zijn dat er meer producten worden gekocht die een goed gevoel geven. Het geld dat normaal wordt gespendeerd aan dagjes weg zal dan voornamelijk uitgegeven worden aan comfort in huis of andere luxe artikelen.

Hoe lang gaat de coronacrisis nog duren en wat is het effect op de economie? Dit kunnen we nog niet voorspellen. Eén ding is zeker. Het heeft een invloed op het koopgedrag van mensen.

 

5 COVID-19 tips voor online retailers

  1. Start een samenwerking met een offline retailer. Zij hebben het zwaar in deze tijden. Door samen te werken kun je allebei jullie verkopen verhogen en je doelgroep verbreden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kortingsacties op bepaalde producten van een lokale zaak, die bij jou uit te geven zijn.
  2. Communiceer en adverteer op het juiste moment. De schappen van de supermarkten worden op vaste momenten per dag gevuld. Verkoop je producten die ook in de supermarkt verkrijgbaar zijn? Zorg er dan voor dat je in de tijden van leegte je advertenties inplant.
  3. Zorg voor voldoende capaciteit in je webshop. Het kan zijn dat er meer verkeer naar je website komt. Zorg ervoor dat deze niet overbelast raakt en daardoor crasht.
  4. Zorg voor flexibiliteit in bezorging. Richt je pijlers niet op slechts één vervoerder, maar kijk naar meerdere mogelijkheden. Switch bijvoorbeeld wanneer een vervoerder de drukte niet aankan of een bepaalde bestemming niet kan bereiken.
  5. Wees voorbereid op iedere wijziging. Wat vandaag geldt, kan morgen weer anders zijn. Zorg daarom dat je zo flexibel mogelijk bent en houd je klanten pro-actief op de hoogte van wijzigingen en vertragingen in leveringen.

Veel succes!

Last but not least: denk aan je eigen gezondheid en die van de mensen om je heen. Zorg daarom voor goede hygiëne en luister goed naar alle maatregelen.

Heb je nog vragen over je zendingen in deze onzekere tijd? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op via de live chat in je Sendcloud omgeving.

Goed voorbereid zijn op wijzigingen en kunnen switchen tussen verschillende vervoerders op ieder gewenst moment? Meld je gratis aan bij Sendcloud en start direct met het verzenden met verschillende vervoerders.

Leave a Reply