Skip to main content

Het coronavirus heeft zich in rap tempo over de wereld verspreid. De effecten zijn overal voelbaar en beïnvloeden nog altijd de e-commerce. Daarom willen we je via deze blog op de hoogte houden van de status en het effect op jouw verkopen én niet minder belangrijk; de bezorging van alle pakketten.

Tijdens de eerste golf van het coronavirus deden we grootschalig onderzoek naar het effect van corona op e-commerce en logistiek. We delen de belangrijkste inzichten, zodat jij er direct mee aan de slag kunt met je webshop. Lees gauw verder!

Het effect van het coronavirus op e-commerce en logistiek

  • De volgende maatregelen gelden vanuit de overheid. Houd er rekening mee dat deze iedere dag kunnen wijzigen op basis van gebeurtenissen.
  • Tijdens de tweede golf hebben veel landen de maatregelen weer aangescherpt, zo zijn in België niet-essentiële winkels gesloten en zit ook Frankrijk in een lockdown.
  • Corona leidde tot een echte voorjaarspiek en zorgt voor een blijvende stijging in e-commerce verkopen.
  • De afgelopen maanden lag het aantal pakketten in België nog zo’n 36% boven verwachting. Dit leidt mogelijk tot de drukste eindejaarspiek ooit.
  • Vervoerders nemen verschillende maatregelen, zoals leveren zonder handtekening voor ontvangst. Binnen België wordt er gewoon bezorgd.
  • Drukte op gebied van pakketbezorging en lokale lockdowns zorgen voor vertragingen in de bezorging van pakketten.

Corona zorgt voor positieve groei van e-commerce

Bij Sendcloud zien we sinds de eerste nationale corona maatregelen een flinke stijging in het aantal verzonden pakketten. Wanneer we de week van 6 april (week 15) vergelijken met de week voor de eerste maatregelen (week 11), zien we een groei van maar liefst 90%.

Uit de E-commerce Delivery Compass blijkt dat Belgische consumenten gemiddeld 2,2 producten meer dan normaal bestelden tijdens de coronacrisis. 35% van de Belgische shoppers denkt ook na de coronacrisis meer online te bestellen.

Wijzigingen coronavirus e-commerce logistiek

Iedere vervoerder past continue maatregelen aan om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden.

Er zijn een aantal maatregelingen die nog altijd gelden en worden toegepast door alle vervoerders:

  • Geen enkele vervoerder hanteert nog een handtekening voor ontvangst. Ontvangers hoeven zelf geen handtekening meer te zetten om het contact tussen bezorger en ontvanger te beperken. Zo noteren bezorgers zelf namen of speciale codes op de scanner.
  • Voor sommige landen is het niet of beperkt mogelijk om te verzenden naar afhaalpunten.
  • Voor verschillende bestemmingen gelden vertragingen van pakketten.
  • Bij een volledige lockdown worden pakketten vastgehouden tot ze kunnen worden geleverd of ze worden geretourneerd.

Alle maatregelingen verschillen per vervoerder. In ons artikel met updates over het coronavirus van bpost, DHL, DPD en UPS vind je een overzicht van alle maatregelingen en wijzigingen. Dit overzicht wordt iedere dag aangepast naar aanleiding van de laatste wijzigingen.

Corona in e-commerce: de belangrijkste inzichten

Vertragingen in pakketbezorging

Als gevolg van de uiteenlopende maatregelingen in landen en de toename in het aantal bestellingen, zijn vertragingen nog altijd moeilijk te vermijden. Voornamelijk op internationaal vlak zijn er nu nog flinke uitdagingen op pakketten op tijd te leveren.

Het goede nieuws is dat bijna een derde van de Belgische shoppers bereid is om vier tot vijf dagen te wachten op een pakketje wanneer er “standaard” bezorging wordt aangeboden.

Gemiddeld werden pakketten in België zo’n 2,5 dag later bezorgd. Maar lieft 77% van de Belgische consumenten geeft aan te maken te hebben gehad met verzendvertragingen de afgelopen maanden.

Consumenten hebben meer geduld dankzij corona

Corona heeft geleid tot meer geduld en begrip bij Belgische consumenten. De gemiddeld geaccepteerde maximale levertijd voor corona was 4.6 dagen. Na corona is dit gestegen naar 6 dagen.

Flexibiliteit in bezorging belangrijker dan ooit

Snelle levering, een goedkope prijs en een goede bezorgervaring zijn belangrijk voor tevreden klanten. Wel is flexibiliteit belangrijker geworden dankzij corona. 30% van de Belgische consumenten geeft aan te willen kiezen waar en wanneer een pakket wordt afgeleverd. Afhaalpunten spelen daarin een belangrijke rol.

Lokale webshops stijgen in populariteit

Voor de uitbraak van het coronavirus bestelde maar liefst 75% van de Belgische online shoppers bij internationale webshops. Tijdens de coronacrisis gaf 63% van de Belgische online shoppers aan te hebben besteld over de grens. Aan de andere kant geeft de helft aan meer te hebben besteld bij lokale webshops dan internationale spelers zoals Amazon. Dit kan te maken hebben met het feit dat lokale ondernemers hun deuren moesten sluiten en meer online zijn gaan verkopen.

Benieuwd naar meer feiten en cijfers over de Belgische consument? Wij voerden onderzoek uit naar meer dan 1000 Belgische consumenten en hun voorkeuren op gebied van e-commerce en logistiek. Bekijk hier de belangrijkste e-commerce statistieken voor 2020

 

5 COVID-19 tips voor online retailers

  1. Start een samenwerking met een offline retailer. Zij hebben het zwaar in deze tijden. Door samen te werken kun je allebei jullie verkopen verhogen en je doelgroep verbreden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kortingsacties op bepaalde producten van een lokale zaak, die bij jou uit te geven zijn.
  2. Zorg voor voldoende capaciteit in je webshop. Het kan zijn dat er meer verkeer naar je website komt. Zorg ervoor dat deze niet overbelast raakt en daardoor crasht.
  3. Handel onafhankelijk. Richt je pijlers niet op slechts één vervoerder, maar kijk naar meerdere mogelijkheden. Switch bijvoorbeeld wanneer een vervoerder de drukte niet aankan of een bepaalde bestemming niet kan bereiken.
  4. Bied flexibiliteit aan je klanten. Zorg voor meer dan één bezorgoptie en bied minimaal levering naar afhaalpunten in je checkout. Op die manier bepaalt je klant zelf waar en wanneer hij zijn pakket afhaalt.
  5. Wees voorbereid op iedere wijziging. Wat vandaag geldt, kan morgen weer anders zijn. Zorg daarom dat je zo flexibel mogelijk bent en houd je klanten pro-actief op de hoogte van wijzigingen en vertragingen in leveringen.

Veel succes!

Last but not least: denk aan je eigen gezondheid en die van de mensen om je heen. Zorg daarom voor goede hygiëne en luister goed naar alle maatregelen.

Heb je nog vragen over je zendingen in deze onzekere tijd? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op via de live chat in je Sendcloud omgeving.

Goed voorbereid zijn op wijzigingen en kunnen switchen tussen verschillende vervoerders op ieder gewenst moment? Meld je gratis aan bij Sendcloud en start direct met het verzenden met verschillende vervoerders.

Iris Dings

Iris Dings

Iris Dings is Head of Content at Sendcloud. With her great passion for online marketing, e-commerce and logistics, she is always looking for content that can help you with your online business.

Leave a Reply