Cyber Monday staat weer voor de deur. Iedere consument gaat online en is klaar om bakken met geld uit te geven. En jij wilt natuurlijk niets liever dan dat ze zoveel mogelijk van dat geld uitgeven bij jouw webshop. Maar op Cyber Monday heeft natuurlijk iedere webshop super scherpe aanbiedingen en daarom bezoeken mensen vaak meerdere webshops voor ze besluiten om een product te kopen. De kans is dus groot dat je bezoekers niet meer terugziet nadat ze je website hebben verlaten. En dat is natuurlijk ontzettend jammer als ze hun bankpas al in de aanslag hebben.

Cyber Monday, de belangrijkste e-commerce dag van het jaar

Cyber Monday is een fenomeen dat is komen overwaaien uit Amerika en luidt de start in van de sinterklaas en kerstverkopen bij online winkels. Het is het online antwoord op Black Friday, de dag dat alle grote winkels in Amerika adverteren met hoge kortingen om de voorraad van Thanksgiving te verkopen. In de afgelopen jaren hebben we gezien dat steeds meer Nederlandse webwinkels meedoen met Cyber Monday. Op deze manier hopen webshops vlak voor de feestdagen een groot deel van de consumentenbestedingen binnen te halen.

Deze dag is niet alleen voor de e-commerce reuzen. Het biedt juist kansen voor iedere webwinkel, klein en groot. Cyber Monday begint namelijk ook in Nederland een echt fenomeen te worden en dat betekent dat ontzettend veel bedrijven meedoen en er reclame voor maken. Zelfs de media schrijft erover en dat zorgt ervoor dat mensen worden verleid om geld te gaan uitgeven. Het ideale moment om extra in te zetten op marketing en zowel nieuwe als bestaande klanten naar jouw webshop te lokken.

Om meer producten te verkopen kan je twee dingen doen: Zorgen voor meer bezoekers of ervoor zorgen dat meer bezoekers veranderen in betalende klanten. En net dat laatste is extra belangrijk tijdens dagen zoals Black Friday en Cyber Monday, want online shoppen gaan mensen toch wel! Daarom hebben we voor jou 8 soorten tools om bezoekers te veranderen in betalende klanten.

1. Don’t leave me! – Exit intent pop-up

Online shoppers zijn super hard en er is niet veel voor nodig om ze te laten beslissen om jouw webshop links te laten liggen. In een fysieke winkel kan je iemand nog snel even aanspreken voor ze de deur verlaten, maar dat is online natuurlijk een stuk moeilijker. Of toch niet?

Wist je dat er software bestaat die herkent wanneer iemand van plan is om jouw webshop te verlaten? Nee, deze software kan geen gedachten lezen, maar kan wel jouw online gedrag analyseren. Zo kunnen bepaalde plugins aan de bewegingen van een muisaanwijzer zien wanneer je bezoekers van plan zijn om je webshop te verlaten. Hoe fijn zou het zijn als je nog een laatste wanhoopspoging kan doen om een bezoeker voor je te winnen? Niet geschoten is tenslotte altijd mis!

Een ‘exit intent pop-up’ is één van de meest effectieve manieren om je conversiepercentage te verhogen.

Een ‘exit intent pop-up’ is één van de meest effectieve manieren om je conversiepercentage te verhogen. Iedere bezoeker die hierdoor toch besluit om te kopen is er namelijk eentje die je anders was verloren. Doordat een goede exit intent plugin herkent wanneer mensen de site willen verlaten, springt een pop-up vrijwel nooit omhoog op een moment dat het vervelend is voor de bezoeker. Daarnaast is het belangrijk dat je de online shopper iets extra’s biedt wat ze verleidt om op jouw webshop te blijven. Dit kan een kortingscode zijn, gratis verzending of een lopende actie. Maar je kan het natuurlijk ook gebruiken om e-mailadressen te verzamelen en mensen later te verleiden met nieuwe aanbiedingen.

Exit intent pop-ups komen in allerlei verschillende vormen. Ze kunnen subtiel zijn of de hele pagina overnemen, maar ook interactieve pop-ups zie je steeds vaker. Door een interactief element toe te voegen kan je het conversiepercentage nog verder laten stijgen.

Exit intent pop-up plugins

Privy – diverse shopsystemen (gratis basisversie)

Wheelio – interactieve exit intent pop-up software waarmee je mensen kan laten draaien aan een zelf samengesteld rad van fortuin. Op het moment van schrijven is Wheelio alleen beschikbaar voor Shopify, maar volgens de site lanceren ze elk moment een plugin die kan worden gebruikt op alle grote e-commerce platformen. (abonnementskosten)

Optinmonk – complete exit intent software (abonnementskosten)

interactive exit intent pop-up

2. Hurry up! – Countdown timer

Urgentie verhoogt conversie doordat je mensen dwingt om te kiezen. Vaak verlaten mensen een webwinkel omdat ze nog even willen nadenken of verder willen zoeken. Door shoppers te laten weten dat er een kans is dat ze dan het product mislopen, kan je ze overhalen om meteen tot aankoop over te gaan.

De meest simpele en efficiënte manier om dit te doen is door bij een aanbieding duidelijk te laten zien wanneer deze verloopt. Of bij een beperkte voorraad aan te geven hoeveel producten er nog beschikbaar zijn.

Je kunt ook een aantal dagen voor Black Friday of Cyber Monday een countdown timer toevoegen  aan je webshop en bezoekers om hun e-mailadres vragen zodat je ze kan laten weten welke producten er in de aanbieding zijn. Hierdoor is de kans groot dat deze mensen opnieuw jouw webshop bezoeken op Cyber Monday. Kijk bijvoorbeeld naar deze side banner countdown timer op www.blackfridaynederland.nl.

Countdown timer tool voorbeeld

Countdown timer Plugins

Er zijn ontzettend veel countdown timer plugins te vinden. Zoek een plugin die werkt voor jouw shopsysteem en kijk naar de recensies en het aantal actieve installaties om de juiste te kiezen.

Powr – diverse shopsystemen (gratis basisversie)

Page expiration robot – WooCommerce (gratis)

Product countdown pro – Prestashop (€36,29 eenmalig)

3. You’re awesome! – Coupon codes

Korting doet het bijna altijd goed, maar het heeft nog meer effect als mensen het gevoel hebben dat zij iets speciaals krijgen. Laat daarom na een bepaalde tijd een pop-up zien met een couponcode voor gratis verzending of een gratis cadeau. Een klein gebaar kan al zorgen voor een grote boost in het aantal conversies.

Coupon code pop-up plugins

Privy – diverse shopsystemen (gratis basisversie)

Powr – diverse shopsystemen (gratis basisversie)

Optinmonk – diverse shopsystemen (abonnementskosten)

Popupmaker – WooCommerce (gratis basisversie)

Coupon code pop-up plugin

4. Come Back please! – Retargeting advertenties

Shoppers die al eens op je webshop zijn geweest wil je natuurlijk het liefste weer terug zien. Vooral tijdens dagen als Cyber Monday, kun je ze via een korting al snel overhalen om nog eens bij je te kopen. Het conversiepercentage bij terugkerende bezoekers ligt namelijk hoger dan bij nieuwe bezoekers. Door gebruik te maken van retargeting campagnes kan je met relatief lage marketingkosten mensen overhalen om alsnog iets bij jouw webshop te bestellen. Focus je marketingbudget in aanloop naar Cyber Monday daarom op het opnieuw benaderen van mensen die jouw webshop hebben bezocht. Of nog beter, op mensen die al meerdere producten hebben besteld.

Retargeting plugins

Perfectaudience – betaling op basis van gebruik.

Facebook advertising – Door een pixel te plaatsen op je website kan je via Facebook eenvoudig bezoekers opnieuw bereiken.

Google Adwords – Ook via Adwords is het mogelijk een pixel te plaatsen op je website.

5. You’re not alone! – Sales pop-up

In een winkelstraat zie je precies waar het druk is en aan de tasjes waarmee mensen rondlopen merk je welke winkels populair zijn. Online is dit echter nauwelijks zichtbaar en dat zorgt ervoor dat mensen meer moeite hebben om een webshop te vertrouwen. Een ontzettend krachtige marketingtactiek die je kan toepassen om dit op te lossen is: ‘Social Proof’ .

Social Proof is een psychologisch en sociaal fenomeen waarbij mensen de acties van anderen overnemen. Wanneer mensen weten dat andere personen dezelfde producten hebben gekocht worden de barrières afgebroken die mensen weerhouden van een aankoop. Denk hierbij aan: Is de webshop wel betrouwbaar? Is de prijs/kwaliteit verhouding wel goed? Vinden anderen deze kleding wel mooi?

Wanneer mensen weten dat andere personen dezelfde producten hebben gekocht, zijn ze eerder geneigd om ook tot aankoop over te gaan.

Om jouw webshop meer ‘Social Proof’ te maken kan je gebruik maken van reviews of heel actief je social media kanalen bijhouden. Maar je kan ook live laten zien wat andere online shoppers doen. Door gebruik te maken van een Sales pop-up plugin kun je kleine berichten laten zien die vertellen welke producten er op dat moment worden gekocht. Dit lijkt misschien niet relevant, maar het heeft een groot effect op het onderbewustzijn van jouw bezoekers en kan jouw conversiepercentage een flinke boost geven.

Sales pop-up plugins

FOMO – diverse platformen en integraties (abonnementskosten)

Beeketing – diverse platformen (gratis)

6. You forgot something?! – winkelwagen reminder

Verlaten winkelwagentjes zijn misschien wel de grootste frustratie van iedere e-commerce ondernemer. Het gevoel dat mensen slechts een paar klikken verwijderd zijn van een aankoop en dan ineens je webshop verlaten.

Meer dan eens vergeten mensen simpelweg dat ze iets hebben toegevoegd aan hun winkelwagen en verlaten ze jouw webshop omdat er ineens iets anders tussendoor komt. Zeker nu mensen steeds meer shoppen via hun smartphone is de kans groot dat ze worden afgeleid door een whatsappje of een inkomende oproep.

Door mensen een winkelwagen reminder te sturen, voorafgaand aan Cyber Monday, vergroot je de kans dat ze bij je terugkomen op die dag. Een winkelwagen reminder kan je sturen via een email, maar je kan mensen ook herinneren aan de producten in hun winkelwagen in de vorm van een exit intent pop-up.

Winkelwagen reminder plugins

Abandoned cart reminder – Shopify (gratis basisversie)

Abandoned cart Lite – WooCommerce (gratis basisversie)

PushOwl – diverse platformen (gratis basisversie)

7. This is so you! – gepersonaliseerde suggesties

Soms hebben mensen een beetje hulp nodig bij het maken van een keuze. Zeker wanneer jij een ontzettend groot assortiment hebt is de kans groot dat bezoekers moeite hebben om het juiste product te kiezen. Met als gevolg dat ze zonder iets te kopen je webshop verlaten. Je kan dit soort shoppers helpen door ze gerelateerde producten te laten zien of ze zelfs een gepersonaliseerde aanbieding te doen op basis van hun zoekgedrag en aankoop geschiedenis. Vooral tijdens Cyber Monday is het verstandig om gebruik te maken van gepersonaliseerde suggesties. Doordat veel producten zijn afgeprijsd maak je minder winst en daarom is het belangrijk om meer producten aan dezelfde klant te verkopen. En wie laat er nou die bijpassende schoenen staan als ze 30% zijn afgeprijsd!?

Soorten gepersonaliseerde suggesties:

  • De best verkochte producten van een bepaalde categorie.
  • Combinaties die andere mensen hebben gemaakt met een bepaald product.
  • Producten die passen bij de artikelen die al in het winkelwagentje zitten.
  • Algemene extra’s die mensen waarschijnlijk goed kunnen gebruiken.

Gepersonaliseerde suggesties plugins

Beeketing – diverse shopsystemen (betalen op basis van gebruik)

Nosto – diverse shopsystemen (betalen op basis van gebruik)

Gepersonaliseerde suggesties plugin

8. I know you want me! – premade wishlist

Veel mensen kijken al weken van te voren uit naar de gekke koopjesdagen die net voor de decembermaand vallen. Op Cyber Monday heeft echter lang niet iedereen de tijd om uitgebreid te gaan online shoppen. Hoe fijn zou het zijn als alle producten die je graag zou willen hebben al voor je klaarstaan?

Laat daarom online shoppers in aanloop naar Black Friday en Cyber Monday een verlanglijstje samenstellen. Op die manier kan je ze op de dag zelf een email sturen met de actieprijzen van hun producten en ze direct in het winkelmandje plaatsen. De klant is blij want die hoeft alleen nog maar te betalen, en jouw verkopen schieten door het dak doordat de klant minder snel bij een andere webshop gaat kijken.

En om mensen te stimuleren om een verlanglijstje te maken geef je ze gewoon een leuk extra’tje of laat je ze kans maken om iets winnen. Die extra investering verdien je gemakkelijk terug met een beetje upsell. Je weet namelijk precies in welke producten klanten geïnteresseerd zijn en met die te gekke acties zijn mensen snel bereid om toch voor dat duurdere model te gaan.

Wishlist plugins

Yith – WooCommerce (gratis basisversie)

Swim – Shopify (gratis basisversie)

 

Ga snel aan de slag met het uitproberen van alle tips en kijk welke plugins het beste werken voor jouw webshop. Wij wensen je veel succes met de voorbereidingen voor Black Friday en Cyber Monday en voor het geval dat jouw conversiepercentage explodeert is het misschien verstandig om alvast ons artikel van vorige week te lezen: Hoe je een gigantische berg aan orders verzendt tijdens Black Friday & Cyber Monday”

Leave a Reply