We staan aan de vooravond van 2017. Hét juiste moment voor een evaluatie, nieuwe doelen en plannen voor het nieuwe jaar. Innovatie en groei zijn twee belangrijke pijlers om weer een jaar te kunnen overleven in e-commerce. Voor ons dus een ideaal moment om eens wat dieper in te gaan op onmisbare tools om je webshop naar een hoger level te tillen. Wanneer je net begint met een webshop is het vaak nog mogelijk om alles in eigen beheer te doen. Wanneer je wil en gaat groeien, dan kunnen tools je veel opleveren. Ontdek in dit blog welke tools je webshop kunnen helpen groeien in het nieuwe jaar!

 

Webshop tools voor succes in e-commerce

Wist je dat de meeste webshops geen winst boeken? Dat heeft te maken met grote investeringen, maar ook de logistiek. Logistiek zorgt in e-commerce namelijk al gauw voor 20-40% van de totale kosten. Door echter gebruik te maken van de juiste en zelfs gratis tools, kun je slim te werk gaan. Het begint natuurlijk allemaal met je webshop zelf, maar zodra je klanten naar je webshop haalt dan zijn webshop tools meer dan het halve werk. Het probleem is voornamelijk dat er ontzettend veel tools zijn, die je op enige wijze helpen met je webwinkel. Het is niet altijd makkelijk om de juiste te vinden. Daarom gaan we wat dieper voor je in op tools (in willekeurige volgorde) die je webshop naar een hoger niveau tillen en succesvol helpen groeien.

 

1 WordPress blog

Deze eerste tool lijkt niet voor de hand liggend. Dat is precies waar veel webshophouders nog de mist in gaan. Net zoals de techniek, staan wij zelf ook nooit stil. Online consumenten ontwikkelingen zich steeds meer op het web. Gewoonweg zichtbaar zijn op Google is niet meer genoeg. Het algoritme van Google ontwikkelt zich ook steeds verder en probeert steeds nauwkeuriger antwoord te geven op vragen die consumenten stellen. Geef je antwoord op vragen in je content? Dan scoor je extra punten in Google. Consumenten zijn namelijk niet meer koop- maar juist informatiegericht. Het is dus belangrijk dat je consumenten inspireert en antwoord geeft op hetgeen ze naar op zoek zijn. En waar kan dat beter mee? Juist! Door een blog te beheren.

 

Een blog op je webshop geeft de mogelijkheid om tips, tricks en informatie te delen. Zit er in jouw shopsysteem geen mogelijkheid tot het beheren van een blog? Dan is WordPress de perfecte gratis tool om je blog te beheren. WordPress is het platform dat origineel is ontwikkeld voor blogs. Er wordt dan ook veel gebruik van gemaakt. Voor je webshop is het een handige tool, omdat deze gemakkelijk te koppelen is. Daarnaast is WordPress erg makkelijk in gebruik. Wie de blog ook gaat beheren, het zal voor niemand hogere wiskunde zijn.

 

Wordpress Blog Webshop Tools

 

2 Google Analytics verder dan de basics..

Google Analytics hoort ook anno 2017 thuis in het rijtje van onmisbare webshop tools. In de basis houdt Google Analytics voor je bij hoeveel bezoekers je webshop genereert, hoeveel pagina’s worden bezocht en welke bezoekers converteren. Maar ook hoeveel tijd bezoekers in je webwinkel spenderen en hoe ze binnen zijn gekomen. Wanneer je Google Analytics al gebruikt, dan kun je er meer uit halen. We geven je graag enkele tips hoe je Google Analytics gebruikt om je webshop te laten groeien.

 

Google Analytics webshop tool

 

Haal het optimale uit je conversies

Als het goed is, houd je conversies bij vanuit je webshop in Google Analytics. Dat hopen we tenminste. Wanneer je dat niet doet, laat je kansen liggen! Je kunt hierin micro en macro doelen opstellen. Macro doelen zijn belangrijk voor directe conversie. Micro doelen zijn kleinere doelen, welke je het grotere doel helpen te behalen. Bij een micro doel kun je denken aan een inschrijving voor je nieuwsbrief. In Google Analytics kun je bij deze conversie doelen ook de vertraging en padlengte bekijken. De vertraging geeft aan hoeveel dagen er tussen het bezoeken van je webwinkel en een conversie zitten. De padlengte geeft aan hoeveel interacties er worden uitgevoerd, tot een conversie. Zo kun je dus meten, wanneer er meer pagina’s zijn bezocht, of er ook meerdere artikelen zijn gekocht. En dat is wat je wil toch?

 

Waar komen conversies vandaan? 

In Google Analytics kun je via het kopje “toeschrijving” onder conversies zien, via welk kanaal ook indirect conversies zijn gegenereerd. Heeft een bezoeker je banner gezien en pas later geconverteerd? Dan vind je de resultaten bij deze toeschrijving. Adverteer je op verschillende manieren voor je webshop, dan is de toeschrijving een waardevol onderdeel. Vergeet daarbij niet om ook eens te kijken naar je mobiele conversies versus de desktop conversies. Converteer je via mobiel nog niet genoeg? Dan valt daar nog een inhaalslag te maken. Denk bijvoorbeeld eens aan andere content voor je mobiele webshop dan op de desktop versie.

 

Daarnaast raden we altijd aan, om aangepaste rapporten en customized dashboards te maken. Zo kun je in één gemakkelijk overzicht je KPI’s instellen en direct zien hoe je webwinkel presteert.

 

Next level alternatief

Mocht je nog een stap verder willen gaan, dan kun je ook gebruik maken van betaalde webshop tools zoals KISSmetrics. Het grote verschil tussen Google Analytics en Kissmetrics is het feit dat Google Analytics inzicht geeft in je website prestaties. Kissmetrics of concurrent Mixpanel geven juist meer inzicht in de bezoekers van je website. Je betaalt dus voor meer inzicht in hoe gebruikers zich gedragen in je webwinkel. Je kunt zelf funnel rapporten aanmaken, waarin je bijvoorbeeld van een paginaweergave tot aan de check-out kunt zien waar je klanten afhaken. Pijnpunten in je webshop kun je zo gemakkelijk ombuigen in nieuwe kansen voor je webshop.

 

logos-kissmetrics-mixpanel

 

3 Hotjar

Hopelijk ben je het met ons eens dat je zonder data geen succesvolle webshop kunt runnen. Daarom gaan we nog even verder in op een onmisbare tool waarmee je jouw resultaten analyseert. Hotjar behoort namelijk absoluut tot een van de must have tools voor de (groeiende) webwinkel. In de basis is de tool gratis, maar het ligt aan het aantal page views per dag of en hoeveel je betaalt voor deze oplossing. De kosten zijn het echter dubbel en dwars waard.

 

Via Hotjar ontdek je namelijk moeiteloos hoe je webshop wordt bezocht. Via Click Heatmaps zie je precies waar bezoekers wel en niet op klikken. Scroll Heatmaps tonen je hoe ver bezoekers scrollen en het gaat zelfs tot aan real-time maar anonieme opnames van pagina’s in je webshop. Zo weet je precies waar je nog op kunt inspelen en hoe je jouw webshop kunt verbeteren, om uiteindelijk meer conversie te stimuleren.

 

Hotjar webshop tools

 

4 Übersuggest

Eigenlijk kunnen we tool nummer 4 samen met een aantal andere tools benoemen, want ze hebben allemaal een gemeenschappelijk deler. Namelijk SEO! En laat SEO nou een krachtig instrument zijn om je webshop rendabel te laten groeien. Laten we beginnen bij Übersuggest, omdat het een tool is waar niet iedereen mee bekend is. Via Übersuggest vind je snel en gemakkelijk nieuwe keyword suggesties, zodat je ook op longtail woorden gevonden kunt worden. Longtail woorden zijn drie of meer zoekwoorden. Het handige daarvan is dat je consumenten kunt aanspreken die de oriëntatiefase al voorbij zijn. Ook zal er minder concurrentie op deze woorden te vinden zijn.
Natuurlijk zijn we allemaal wel bekend met de Google Keyword Planner. Deze werkt in principe hetzelfde. Extra krachtig is het daarom om de tools te combineren. Ze zijn namelijk volledig gratis. Het grote voordeel van Übersuggest is dat het real-time werkt en op basis van verschillende bronnen suggesties geeft.

 

Ubersuggest

 

Als aanvulling op de keyword planner van Google, zou je ook nog Google Trends kunnen gebruiken om keywords tegen elkaar af te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld het zoekgedrag van jouw merk en je concurrenten met elkaar vergelijken. Op die manier kom je erachter of je nog verder dient te werken aan de branding van je webwinkel.

 

5 Moz

Moz is een handige analyse tool om een stap verder te gaan met je webwinkel. Via Moz, kun je jouw keyword ranking traceren. Hoe goed scoor jij op de zoekwoorden die je gebruikt? Het grote voordeel daarbij is, is dat je dit niet alleen voor je eigen ranking kunt doen. Je kunt namelijk ook bekijken op welke keywords je concurrent hoog scoort. Je downloadt eenvoudig de Mozbar voor Chrome, waarmee je inzicht krijgt in de Page Authority, Domain Authority en het aantal externe links. En laat het aantal externe links dat je opbouwt nu ook belangrijk zijn voor je ranking in SEO. Let op, niet alleen het aantal links telt mee voor je ranking. Wanneer je veel externe links genereert, maar weinig domain en page authority hebt, dan zal Google je niet belonen.

 

moz-logo

 

De Domain Authority geeft aan hoe goed een website gaat ranken binnen zoekmachines. De schaal gaat van 1 tot 100. De Domain Authority wordt bepaald aan de hand van de links en de kwaliteit hiervan. Met de DA wordt de kracht van je website vergelen met die van een andere. De Page Authority is eigenlijk hetzelfde als de Domain Authority, maar is per pagina van je webshop verschillend.

 

De Mozbar is gratis te installeren. Wanneer je echter voor de betaalde versie van Moz kiest, dan kun je jouw prestaties op meer schalen bekijken zoals in andere landen.

 

6 Hootsuite

Social Media is inmiddels onmisbaar in ons leven. Ook in e-commerce valt er veel te winnen met Social Media. Hootsuite is een tool die je daarmee kan helpen. Met Hootsuite kun je namelijk posts vooruit plannen en in contact komen met huidige en potentiële klanten. Je kunt veel tijd besparen door webshop tools als Hootsuite. Via Hootsuite manage je al je Social Media kanalen in één dashboard. Uit onderzoek blijkt dat 49% van aankoopbeslissingen in e-commerce worden beïnvloed door Social Media. Social Media moet dus zeker geen blok aan je been zijn!

 

In de basis is Hootsuite gratis te gebruiken. Twijfel je over een betaalde versie of niet? Er zijn verschillende Hootsuite plannen waar je voor kunt kiezen. Zo kun je voor 10 euro per maand meer Social Media platformen toevoegen en gebruik maken van een handig overzicht van je resultaten.

 

hootsuite-logo

 

7 Mention

Je kent het vast wel, grote merken zoals Bol.com, maar ook Albert Heijn die overal op inspringen in de media. Wordt er over je gesproken? Dan is het belangrijk dat je daarop reageert. Zo kun je consumenten aan je merk binden. Doe je dat ook nog eens op een leuke manier, dan kun je zelfs “buzz” rondom je merk creëren. Via Mention kun je direct inspringen op wat er over je gezegd wordt of reageren op vrijdag. Nu zul je wellicht denken, maar dat doet Hootsuite toch ook? Hootsuite legt de focus op Social Media. Mention is gespecialiseerd in het traceren wat er over je merk wordt gezegd, waar dan ook. Daarnaast kun je via Mention ook je concurrent in de gaten houden, echter zit die functie niet in het “free plan”.

 

schermafbeelding-2016-12-22-om-16-05-47

 

8 GetSiteControl

Je kent het vast wel, je bezoekt een website en vervolgens popt er een venster op. Deze pop-up is een populaire en effectieve vorm van het genereren van leads. Ook in e-commerce worden ze vaak gebruikt, om bijvoorbeeld nieuwsbrief inschrijvingen te verzamelen. En dat is slim, want zodra je een bezoeker in je webshop hebt, wil je deze niet meer verliezen toch? Via een nieuwsbrief inschrijving, kun je de potentiële klant terughalen via jouw content en aanbiedingen. GetSiteControl is daarbij een handige gratis tool. Via GetSiteControl kun je namelijk verschillende typen formulieren in je webshop integreren.

 

getsitecontrol

 

GetSiteControl heeft een aantal grote pluspunten. Je kunt A/B tests uitvoeren met de pop-ups in de tool zelf. Daarnaast kun je de tool makkelijk integreren met verschillende systemen. GetSiteControl heeft ontzettend veel integraties, waaronder met Zapier. Hierdoor koppel je GetSiteControl praktisch met iedere andere tool. Over Zapier gesproken, eigenlijk hoort deze tool ook nog in de lijst thuis. Via Zapier koppel je namelijk de ene tool aan de andere, wanneer er geen directe koppeling mogelijk is.

 

9 Google’s Optimize 360

Goed nieuws voor iedereen die wil A/B Testen en dat raden we dan ook zeker aan! Vanaf nu kun je gratis A/B testen met de nieuwste tool van Google. Via A/B tests kun je twee of meer ontwerpen met elkaar vergelijken en de beste variant ontdekken. Het leuke aan A/B tests is dat je zelf kunt zien welke versie het best presteert, maar je bezoeker heeft geen idee dat hij in een test zit.

 

Optimize 360 is sinds Oktober voor iedereen beschikbaar. Via Optimize 360 kun je gratis A/B tests uitvoeren, door via de tool zelf verschillende pagina-elementen aan te passen. Daarnaast is het ook mogelijk om via HTML of JavaScript code meer geavanceerde tests uit te voeren. Het ligt er dus maar net aan wat je graag wil testen. Een button of tekst edit kan in de tool zelf. Aangezien de tool door Google is ontwikkeld, spreekt het voor zich dat de resultaten rechtstreeks in je Analytics account verschijnen. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is een koppeling te maken.

 

schermafbeelding-2016-12-22-om-14-52-08

 

Betaalde alternatieven zijn Visual Website Optimizer (VWO) en Optimizely. Ze werken praktisch hetzelfde. Het ligt eraan wat je wil testen, welke A/B test tool het best bij je past. Beide tools maken het mogelijk om praktisch alles te testen op meerdere pagina’s. De gratis versie van Google’s Optimize heeft beperkingen in het testen van meerdere varianten in één test.

 

 

10 Sendcloud

Onze missie is jouw webshop laten groeien, door het verzendproces te optimaliseren. Daarom zetten we onszelf ook in de lijst. Sendcloud is namelijk opgericht door drie vrienden met een eigen webshop. Het verzendproces was daarbij een blok aan hun been. Dat moest makkelijker en efficiënter kunnen. Inmiddels is Sendcloud uitgegroeid tot de nummer 1 verzendtool, waarmee je gemakkelijker en goedkoper je pakketten verzendt. Doordat je gebruik kunt maken van meerdere vervoerders zoals DHL, DPD, PostNL, UPS en Fadello Same Day Delivery kun je verschillende verzendmethodes aanbieden. Door de consument een keuze te geven in je check-out, stimuleer je ook nog eens conversie. De afhaalpunt kiezer is daarbij een van de nieuwste ontwikkelingen, zodat jouw klant zelf kiest waar het pakket geleverd wordt.

 

Webshop tool Sendcloud

 

Logistiek is al niet het leukste deel van het beheren van een webshop. Dan kun je het jezelf maar beter makkelijk maken toch?

 

Tot slot

Willen we je meegeven dat er nog veel meer webshop tools zijn die je kunt gebruiken. Heb je nog geen doelen opgesteld voor het nieuwe jaar? Dan kun je daar het best mee starten. Op basis van je doelen kun jij bepalen welke tools voor jou onmisbaar zijn. We hopen je in ieder geval met deze 10 tools op weg te helpen voor groei en een succesvol 2017!

 

Leave a Reply