Maar liefst 66% van de e-shoppers haakt af tijdens de check-out van je webshop. Het verzendproces heeft daar een grote invloed op. (Onverwachte) verzendkosten, geen keuze in bezorgopties of een onduidelijk retourbeleid zijn bepalend. Daarom helpen we je graag, om van je verzendproces de succesfactor van je webshop te maken. Ontdek in dit blog wat de nieuwe standaard is in verzenden voor webshops en hoe je winstgevend kunt verzenden als een held. 

Verzenden voor webshops

Ontwikkelingen binnen de e-commerce volgen elkaar vliegensvlug op. De reuzen zoals Amazon lopen voorop als het gaat om bezorging. Dat is niet gek, het is bepalend voor de conversie in je webshop. Door slim te verzenden, verhoog je niet alleen conversie, maar verlaag je ook nog eens je kosten. Amazon Prime is daarvan een goed voorbeeld. Door lid te worden van Amazon Prime kunnen consumenten profiteren van de beste bezorgopties en gebruik maken van onder andere gratis verzending en Same Day Delivery voor iedere order.

De shopper bepaalt hoe het pakket geleverd wordt, dat wordt steeds meer de standaard. Amazon gaat daar slim mee om, door er een lidmaatschap aan te koppelen. Daardoor worden vaste inkomsten gegenereerd uit het lidmaatschap en kunnen zij hun verzenddienst blijven verbeteren. Doordat consumenten steeds meer gewend raken aan de beste bezorgopties, precies zoals zij dat willen, wordt dat ook van jouw webshop verwacht. Maar hoe is dat nog winstgevend? Vooral wanneer je nog niet zo groot bent als Amazon. Door efficiënt en slim te verzenden, kun je jouw klant bieden wat hij of zij wenst en verhoog je daarmee conversie. Het verzenden van pakketten is voor jouw webshop tenslotte allang niet meer het vervoeren van je order van A naar B.

De verzend-ingrediënten voor een perfecte check-out

De levertijd van je producten is een van de belangrijkste redenen, waarom consumenten jouw check-out kunnen verlaten. Communiceer daarom altijd over wanneer de consument het product in huis kan verwachten, welke bezorgopties er zijn en bied vooral keuze in bezorgopties. Door naast een reguliere zending ook same day delivery aan te bieden, kun je ook de last-minute shoppers een bezorgoptie bieden. Door nog een extra optie zoals afhaalpuntlevering aan te bieden, voldoe je niet alleen aan snelle levering maar bied je ook nog eens een keuze in waar het pakket geleverd kan worden.

Last but not least, telt het retourproces ook mee. Zelfs nog vóór een aankoop wordt gedaan, wordt jouw retourbeleid geraadpleegd. Daarnaast ben je volgens het herroepingsrecht verplicht om retouren binnen 14 dagen te accepteren. Zorg daarom voor een soepel retourbeleid en maak het je klant niet te moeilijk om een artikel te retourneren.

Om het hele verhaal visueel te maken, hebben we een SlideShare voor je gemaakt. Wat zijn de behoeften en ontwikkelingen van e-shoppers, welke uitdagingen komen daarbij kijken en hoe zorg je nu voor een winstgevend verzendproces? Je ontdekt het in onze SlideShare.

Leave a Reply