Sommigen beweren dat cryptovaluta’s zoals Bitcoin de toekomst zijn en dat ze het huidige geldsysteem gaan vervangen. Anderen roepen weer dat het een grote speculatie bubbel is en dat het digitale geld gedoemd is om te mislukken. Eén ding is in ieder geval overduidelijk: de adoptie van cryptovaluta’s gaat snel. Door de snelle adoptie zien we dat steeds meer winkels en webshops ervoor kiezen om het digitale geld te accepteren. De grote vraag: is het tijd om cryptovaluta’s te accepteren in je webshop? Je leest in dit blog alles over cryptovaluta’s en Bitcoin voor webshops.

Bitcoin voor webshops

Bitcoin is een cryptovaluta. Cryptovaluta’s zijn een vorm van digitaal geld, waarbij het eigendomsrecht van de zogenaamde “munten” wordt bijgehouden in de blockchain (de technologie achter cryptovaluta’s). De blockchain is het makkelijkst voor te stellen als een soort digitaal grootboek, waarin alle transacties worden opgeslagen en die door meerdere partijen wordt beheerd.

Bitcoin is één van de meest bekende cryptovaluta’s van het moment en wordt steeds vaker ingezet voor webshops. Hoe het in elkaar zit en wat het kan betekenen voor jouw webshop, delen we in dit artikel.

Decentralisatie

Zoals de naam “crypto” al doet vermoeden draait het bij deze technologie allemaal om cryptografie. Oftewel het versleutelen van informatie, zodat deze niet zomaar kan worden aangepast. Het sleutelwoord hierbij is ‘decentralisatie’. De blockchain is namelijk voor iedereen inzichtelijk en transacties worden alleen goedgekeurd wanneer deze overeenkomen met de grootboeken van de andere partijen in het netwerk.

Op deze manier is fraude vrijwel onmogelijk. Het belangrijkste argument van mensen die geloven in de kracht van cryptovaluta’s is dan ook dat de macht bij deze vorm van geld niet bij één partij ligt. Iets wat grotendeels wel het geval is in het huidige geldsysteem.

Prijsschommelingen

De bekendste en meest waardevolle cryptovaluta is Bitcoin. Hiermee is het in 2009 allemaal begonnen. Op het hoogste punt in december 2017 stond één Bitcoin gelijk aan €17.000. Een jaar daarvoor was de munt nog minder dan €1000 waard en op het moment van schrijven staat de koers op €6.700. Zoals je ziet is de waarde van cryptovaluta’s onderhevig aan extreme schommelingen en is het moeilijk om te bepalen wat de waarde is van de digitale munten. Je kunt je daarom afvragen of het wel verstandig is om Bitcoins of andere cryptovaluta’s te accepteren in je webshop. Je moet tenslotte je rekeningen en personeel gewoon in euro’s betalen.

Bitcoin en cryptovaluta als betaaloptie in je webshop

Totale marktkapitalisatie crypto, periode: mei 2017 – mei 2018 (bron: coinmarketcap)

Blockchain revolutie

Bitcoin is slechts één van de inmiddels meer dan 1500 verschillende cryptovaluta’s. Het woord valuta kan echter misleidend zijn als we praten over de gehele markt. Bij veel cryptomunten draait het namelijk niet om het uitwisselen van geld, maar het gebruiken van de blockchain om andere problemen op te lossen. Hierbij zijn eigendom, beveiliging, anonimiteit en transparantie belangrijke thema’s.

Veel mensen bestempelen de opkomst van crypto als de nieuwe digitale revolutie en er worden veel vergelijkingen gemaakt met de introductie van het internet. Maar net als met de internet bubbel is de waarde van veel cryptomunten voornamelijk gebaseerd op speculatie en is de kans groot dat veel cryptovaluta’s het niet overleven.

Cryptovaluta en Bitcoin: wel of niet accepteren in je webshop?

Het grote voordeel van cryptotransacties is dat ze, zonder tussenkomst van een bank, op een veilige manier van persoon naar persoon (of bedrijf) kunnen worden uitgevoerd. Hierdoor gaan betalingen sneller en blijven de transactiekosten minimaal. Er zijn meerdere redenen waarom het handig kan zijn om cryptovaluta’s toe te voegen aan je webshop:

1. Kosten en risico

De transactiekosten van veel cryptovaluta’s zijn een stuk lager dan bij huidige betalingsproviders. Daarnaast is een transactie onherroepelijk en kan deze dus niet worden teruggeboekt.

Tot voor kort waren de transactiekosten van het Bitcoin netwerk ontzettend hoog. Dit kwam door het grote aantal transacties dat tegelijkertijd moest worden uitgevoerd. Gelukkig heeft de introductie van het lightning netwerk hier verandering in gebracht en zijn de transactiekosten drastisch gedaald. Maar er zijn ook andere cryptomunten waarbij de kosten per transactie vrijwel te verwaarlozen zijn.

2. Cross-border

Door cryptovaluta’s te accepteren in je webshop, kun je betalingen van over de hele wereld ontvangen en dus nieuwe doelgroepen aanspreken. Iets wat met de opkomst van cross-border e-commerce een steeds grotere markt wordt. Dit brengt nieuwe kansen voor je webshop, vooral omdat Bitcoin wereldwijd een grote opmars maakt.

3. Anoniem

Online privacy is een hot topic en zeker wanneer je privacygevoelige producten of diensten verkoopt, kan het aanbieden van een anonieme betaaloptie een belangrijk verkoopaspect zijn. Dit omdat klanten zo toch producten kunnen kopen, maar ook anoniem kunnen blijven.

Bitcoin is slechts gedeeltelijk anoniem. Weet je iemands wallet-adres dan kun je namelijk inzien hoeveel bitcoins erop staan en welke transacties er van en naar dit adres zijn gestuurd. Het is echter ontzettend lastig om te achterhalen wie de eigenaar is van een adres en daardoor kun je met Bitcoin je privacy beschermen.

4. Opvallen

Door te communiceren dat je cryptomunten accepteert, val je op en laat je zien dat je vooruitstrevend bent. De meeste consumenten vinden dit waarschijnlijk niet interessant, maar je spreekt hiermee wel een steeds groter wordende groep crypto-enthousiasten aan. Vooral de groep hoogopgeleide 25 tot 34 jarigen zijn erg actief met cryptovaluta’s. Daarnaast bestaat de kans dat je door lokale of nationale media wordt vermeld en heb je weer een nieuwtje om te communiceren naar je klanten.

Op dit moment wordt er maandelijks gemiddeld 110.000 keer gezocht op de term ‘Bitcoin’ in Google. Wanneer je hier aandacht aan besteedt in je webshop, is de kans groot dat mensen die Bitcoin bezitten een kijkje nemen in je webshop.

Cryptovaluta in je webshop toevoegen als betaaloptie

Het grootste nadeel van het accepteren van cryptovaluta’s zijn de prijsschommelingen. Wanneer je bijvoorbeeld bitcoins ontvangt voor een product, dan kan het bedrag omgerekend naar euro’s nog dezelfde dag 10% tot 20% minder waard zijn. Dit is voor jou als ondernemer een ontzettend groot risico, maar gelukkig zijn er tussenpersonen die dit probleem oplossen.

Nederlandse betalingsprovider Mollie betaalt webshops direct uit in euro’s wanneer er met bitcoins wordt betaald en berekend aan de hand van de huidige koers hoeveel bitcoins iemand moet betalen.

Bitcoin voor webshops

 

Coinbase Commerce

We zien dat steeds meer betaalproviders en andere bedrijven oplossingen voor cryptovaluta’s introduceren die het makkelijker maken om de virtuele munten te gebruiken. Hierdoor wordt het makkelijker en veiliger voor zowel consumenten als bedrijven om de virtuele munten te gebruiken. Een grote stap is de introductie van Coinbase Commerce. Coinbase is één van de grootste bedrijven in de cryptowereld en focust zich op het toegankelijker en gebruiksvriendelijker maken van de munt.

Coinbase Commerce werd kortgeleden geïntroduceerd en biedt Shopify gebruikers al de mogelijkheid om eenvoudig Bitcoin, Ethereum, Litecoin en Bitcoin Cash te accepteren. Verwacht wordt dat Coinbase Commerce ook snel toegankelijk zal zijn voor andere e-commerce platformen. De focus zal echter in het begin vooral liggen op Amerikaanse platformen zoals Bigcommerce.

Bitcoin voor webshops

Zelf aan de slag

Wil je als webshop zelf cryptovaluta’s gaan accepteren? Dan zijn er een paar manieren waarop je dit kunt doen. Allereerst kun je zelf een cryptowallet aanmaken en mensen vragen om het geld hiernaartoe te sturen. Je hebt dan alles zelf in de hand en kunt eerst ontdekken of er vraag naar is.

Een makkelijkere manier is om gebruik te maken van een betrouwbare tussenpersoon. Maak je al gebruik van Mollie? Dan voeg je eenvoudig Bitcoin en andere cryptovaluta’s toe aan je betaalopties. Voor de webshops die draaien op het Shopify platform, is Coinbase Commerce een goede optie. Daarnaast zijn er nog een handje vol betrouwbare partijen die het makkelijk maken om cryptovaluta’s te accepteren en te laten uitbetalen in euro’s:

De voordelen op een rij

Het accepteren van cryptovaluta’s in je webshop kan een paar nadelen hebben. Maar deze punten worden eigenlijk allemaal opgelost door andere bedrijven. De prijsschommelingen hebben geen effect meer wanneer je direct wordt uitbetaald in euro’s en het starten met cryptovaluta’s kost geen enkele moeite, dankzij de integraties van de grootste betalingsproviders. Daarbij hebben we het afgelopen jaar gezien dat, naarmate het aantal mensen met cryptomunten toeneemt, meer bedrijven instappen. En deze partijen zorgen weer voor nieuwe oplossingen die het makkelijker en veiliger maken om cryptovaluta’s te gebruiken.

Is het voor jouw webshop eenvoudig om cryptovaluta’s, waaronder Bitcoin, te accepteren? Dan raden we aan om dit gewoon te doen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Is het echter moeilijk om de nieuwe betaaloptie te integreren? Dan is op dit moment de nood nog niet aan de man en kun je misschien beter wachten tot de virtuele munten meer worden gebruikt. De meeste cryptobezitters geven de munten namelijk niet uit en zien het op dit moment voornamelijk als een investering.

Kies je ervoor om vanaf nu wel cryptovaluta te accepteren? Dan zijn dit nog een keer de voordelen overzichtelijk op een rij:

  • Hoge transactiesnelheid
  • Lage transactiekosten
  • Transacties zijn onherroepelijk
  • Klanten hebben de optie om anoniem te betalen
  • Betalingen ontvangen van over de hele wereld
  • Je valt op en kunt het gebruiken als marketingmiddel
  • Je bent voorbereid op de toekomst

Beoordeel deze blog en laat ons weten wat je ervan vindt

4.7/5 15 ratings

Leave a Reply