Bijdragen aan een betere wereld en tegelijkertijd je concurrenten overtreffen? Bedrijven die actief bezig zijn met duurzaamheid presteren op de lange termijn beter dan concurrenten die niets doen met duurzaam ondernemen. Nieuwe trends en ontwikkelingen zijn het bewijs dat steeds meer bedrijven inzien dat duurzaamheid loont. 2018 belooft een jaar te worden waarin duurzame bedrijfsmodellen een recordgroei gaan meemaken en waarin grote e-commerce spelers milieuvriendelijke oplossingen op het gebied van verpakkingen en last-mile delivery gaan omarmen.

In dit tweede deel van onze “E-commerce trends 2018” blogreeks laten we je zien welke ontwikkelingen rond duurzaamheid het komende jaar de grootste impact hebben op de e-commerce sector. Deel 1 gemist? Lees dan ook: De belangrijkste e-commerce trends voor 2018 | Last-mile delivery

Duurzaamheid is een breed begrip en heeft vaak meerdere betekenissen. Waar het bij zakelijke duurzaamheid om draait, is het nemen van verantwoordelijkheid voor het effect van je bedrijfsactiviteiten. Je kan bepalen of iets duurzaam is door te kijken naar drie onderdelen:

  • Milieubewust: Wordt er zuinig omgegaan met grondstoffen en worden er maatregelen getroffen om milieuvervuiling tegen te gaan?
  • Sociaal verantwoord: Heeft het een positief effect op het leven van betrokkenen of wordt er geld verdiend ten koste van anderen?
  • Financieel haalbaar: Kunnen veranderingen worden aangehouden? Of brengt het de financiële continuïteit in gevaar?

Trend 2: Duurzaamheid | E-commerce trends 2018

Duurzaamheid of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is al jaren een trend en begint steeds meer de standaard te worden. Dit komt doordat bedrijven beginnen in te zien dat duurzaamheid loont. Niet alleen in de portemonnee, maar ook in klantvertrouwen.

De e-commerce sector blijft groeien en je ziet de sector duidelijk volwassener worden. Hierdoor neemt de focus op groei af en ontstaat er meer ruimte voor duurzaamheid. Hoewel we steeds vaker zien dat mensen maatschappelijk bewust consumeren, blijft het lastig om mensen meer geld te laten betalen voor een duurzaam alternatief. Gelukkig komt het steeds vaker voor dat deze duurzame alternatieven ook een financieel voordeel opleveren en daarmee belooft 2018 een jaar te worden waarin e-commerce bedrijven grote stappen gaan zetten op het gebied van duurzaamheid. De meeste winst valt hierbij te halen op het gebied van last-mile delivery, verpakkingen en bewustwording.

Hoe duurzaam is de last-mile?

Het grootste verschil tussen traditionele retail en e-commerce zit hem voornamelijk in het laatste stuk van de reis die een product aflegt. Om dit zo milieuvriendelijk mogelijk te maken, moeten er zo min mogelijk autokilometers worden gemaakt en moet er efficiënt worden bezorgd. Maar wat is nou de beste manier om een pakketje bij de consument te krijgen?

Internationaal adviesbureau EY zocht dit uit en publiceerde het rapport: “The green mile?”. Hierin vergeleken ze vier bezorgscenario’s:

  • Conventioneel winkelen: traditioneel winkelen in een fysieke winkel.
  • Bezorging aan huis: online aankopen en het pakket thuis laten bezorgen.
  • Pick-up-pointbezorging: online aankopen en het pakket ophalen bij een pick-up point.
  • Drop-off-pointbezorging: online aankopen, waarna het pakket met de auto vervoerd wordt tot de rand van de wijk. Vanaf hier brengt een fietser het naar de consument.

duurzaamheid e-commerce trends 2018

De verschillen in Co2-emissie tussen deze scenario’s zijn groot. Soms komt er zelfs tweemaal zoveel Co2 vrij om hetzelfde pakket af te leveren. En misschien dat het je verbaast, maar de schadelijkste vervoersscenario’s zijn conventioneel winkelen en pick-up point bezorging. Dit heeft allemaal te maken met de inefficiëntie van consumenten die allemaal hun eigen producten moeten halen. Bij pick-up point bezorging komt dit voornamelijk doordat de meeste mensen nog altijd de auto pakken om een pakket op te halen. De meest milieuvriendelijke manier is daarom drop-off point bezorging waarna het laatste stuk wordt afgelegd door een fietskoerier.

duurzaamheid e-commerce trends 2018

Bezorging aan huis wordt in verhouding steeds minder schadelijk naarmate er meer online wordt gekocht. Bij veel bestellingen in een nabije omgeving hoeft een pakketbus namelijk minder kilometers af te leggen. Een kleine kanttekening hierbij is dat het bij bezorging aan huis vaak voorkomt dat een pakket niet kan worden afgeleverd. Een tweede afleverpoging of het pakket alsnog moeten ophalen bij een pick-up point zorgt dan vaak voor extra autokilometers. Maar ook de steeds korter wordende bezorgmomenten verhogen de milieubelasting doordat er minder efficiënt kan worden bezorgd.

Klein voorbeeld: 10 mensen in dezelfde wijk willen een nieuwe tv kopen. Gaan ze allemaal apart met de auto naar de winkel, dan komt er veel meer Co2 vrij dan wanneer één pakketbus 10 tv’s aflevert.

Naarmate er meer online wordt gekocht kunnen pakketbussen beter worden volgeladen en efficiëntere routes afleggen. Deze combinatie zorgt ervoor dat in totaal de minste kilometers worden afgelegd. Maar het meest ideale scenario is natuurlijk wanneer alle pakketten op één punt kunnen worden afgeleverd en mensen zelf te voet of met de fiets hun pakket ophalen. Je hebt dan namelijk geen mislukte afleverpogingen en de meest belastende kilometers zijn volledig groen.

Duurzame last-mile bezorgopties

In de vorige trendblog vertelden we al over innovatie op het gebied van last-mile delivery. De meeste van deze nieuwe oplossingen maken grote sprongen op het gebied van duurzaamheid en lossen tegelijkertijd andere uitdagingen op. Zo kunnen milieuvriendelijke fietskoeriers pakketten veel sneller leveren in dichtbevolkte gebieden en vervangen autonome pizzabezorgers schadelijke scooters. Maar kijk ook naar bedrijven zoals PicNic die kleine elektrische auto’s inzetten om hun producten bij de consument te krijgen. Iets wat niet alleen vanuit duurzaamheidsoogpunt wordt gedaan, maar ook omdat het opvalt en een positief effect heeft op de klantervaring.

E-commerce trends 2018

Lees ook: De belangrijkste e-commerce trends voor 2018 | Last-mile delivery

Duurzame verpakkingen en duurzaam verpakken

Een ander onderdeel van de e-commerce ervaring die niet bepaald wordt geprezen om zijn duurzaamheid, is de manier waarop producten worden verpakt. Met name te grote verpakkingen en het idee dat al ingepakte producten opnieuw moeten worden verpakt om ze bij de consument te krijgen, klinkt als onnodig veel afval. Het is echter belangrijk om producten goed te beschermen, want het opnieuw en retour moeten sturen van beschadigde producten is natuurlijk nog schadelijker voor het milieu.

E-commerce verpakkingen

Het overgrote deel van de productverpakkingen zijn nog altijd ontworpen voor winkelschappen. Ze moeten opvallen en nemen daardoor vaak onnodig veel ruimte in beslag. Steeds vaker zien we echter dat bedrijven aparte verpakkingen ontwikkelen voor e-commerce. Het mooie van deze verpakkingen is dat ze het verzendproces niet alleen duurzamer maken, maar ook nog eens bijdragen aan de klantervaring. Want waar het bij traditionele retailverpakkingen gaat om de uitstraling, draait het bij e-commerce om de zogeheten “unboxing experience”. Door consumenten een leuke uitpakervaring te bieden en je producten op een unieke manier te presenteren, creëer je een gedenkwaardige en deelbare ervaring. Inspiratie nodig? Bekijk dan eens dit Pinterest bord.

duurzaamheid e-commerce trends 2018

Slimmer verpakken

Karton is makkelijk te recyclen en steeds meer bedrijven kiezen voor duurzame kartonsoorten en gebruiken minder inkt op verpakkingen. Daarom is het meestal niet het karton wat het schadelijkst is voor het milieu, maar het vervoeren van lucht. Een groot deel van de producten wordt namelijk verstuurd in onnodig grote dozen. Deze lege ruimte moet worden gevuld met opvulmateriaal en door de grotere afmetingen kunnen bezorgers minder pakketten tegelijk meenemen.

Er zijn genoeg praktische en financiële redenen te bedenken waarom webshops te grote dozen gebruiken, maar het neemt niet weg dat het niet duurzaam is. Consumenten zijn steeds meer tegen verspilling en het ontvangen van onnodig grote dozen heeft daarom een negatief effect op het merkimago. Gelukkig zijn hier oplossingen voor en zien we grote e-commerce bedrijven hier steeds vaker in investeren. Zo liet Coolblue afgelopen week zien een nieuwe inpakmachine te hebben gekocht, die de maat van een pakketdoos kan aanpassen aan de producten die erin zitten.

Verpakkingen hergebruiken

Het meest duurzame is natuurlijk om verpakkingen te hergebruiken. Voor retourzendingen wordt meestal dezelfde verpakking gebruikt, maar het komt nog zelden voor dat goede verpakkingsmaterialen opnieuw worden gebruikt door webshops. Een voorbeeld van een bedrijf dat herbruikbare verpakkingen maakt, is RePack. Webwinkels die gebruik maken van RePack moedigen klanten aan om lege verpakkingen via de post terug te sturen door ze een kortingscode aan te bieden. Op die manier wordt er vanuit een duurzaamheidsperspectief gewerkt aan meer klantbinding.

duurzaamheid e-commerce trends 2018

Een andere creatieve oplossing is om klanten een reden te geven om jouw verpakking te bewaren. Neem bijvoorbeeld dit kleerhangerpakket of het knutselpakket van kinderwagenfabrikant Joolz!

duurzaamheid e-commerce trends 2018 duurzaamheid e-commerce trends 2018

Wil je als kleinere e-commerce speler duurzamer verpakken? Zorg er dan in ieder geval voor dat je voldoende verpakkingsmaten hebt, opvulmateriaal hergebruikt en plastic tape vervangt door tape van gerecycled papier.

Transparantie laat mensen kiezen voor duurzaamheid

Een ander belangrijk onderdeel van duurzaamheid is het sociale domein. In de afgelopen jaren is verschillende keren gebleken dat het produceren van onze producten ten koste gaat van andere mensen of dieren. Dingen als kinderarbeid, dwangarbeid en dierenleed zijn met vaste regelmaat in het nieuws en we zien steeds meer mensen zich verzetten tegen de niet-duurzame manier waarop wij consumeren.

Financiële belangen worden hierbij gezien als de grootste boosdoener en vanuit de industrie wordt gezegd dat het komt doordat de consument alles zo goedkoop mogelijk wil hebben. Natuurlijk wil je als consument een zo laag mogelijke prijs betalen. Zeker wanneer het lijkt of het verschil alleen in de prijs zit. Maar we zien steeds vaker dat mensen bereid zijn om meer te betalen wanneer duidelijk is hoe producten zijn geproduceerd.

Bewust consumeren

Deze ontwikkeling noemen we bewust consumeren en bedrijven die hierop inspelen zijn flink in opkomst. Wat opvalt is dat deze bedrijven vaak een hele loyale klantgroep hebben die het merk op een organische manier laten groeien. Een goed voorbeeld hiervan is “Crowdbutching” van Koopeenkoe.nl. Zij spelen in op verschillende markttrends: lokale producten, minder vlees, ketentransparantie en duurzaamheid. Bij dit concept koop je samen met andere mensen een koe en wordt het dier pas geslacht wanneer de hele koe is verkocht. Het vlees wordt vervolgens direct verzonden en de consument weet precies waar zijn eten vandaan komt.

duurzaamheid e-commerce trends 2018

Conclusie

Duurzaam ondernemen is een ontwikkeling die een steeds grotere impact krijgt en bedrijven die niet in staat zijn om te verduurzamen, gaan de concurrentiestrijd op de lange termijn verliezen. Duurzame oplossingen brengen soms extra kosten met zich mee, maar het positieve effect op je merkimago mag je zeker niet onderschatten. Wil je de extra kosten niet zomaar doorberekenen aan je klant en riskeren dat je minder verkoopt? Kies er dan voor om de klant zelf te laten kiezen. Steeds vaker zien we dat consumenten voor een duurzaam alternatief kiezen als het prijsverschil niet te groot is. Een mooi voorbeeld hiervan is de enorme opkomst van vegan producten.

Om het verzendproces te verduurzamen, is efficiënter verpakken en vervoeren erg belangrijk. Maar het reduceren van onnodige autokilometers (als gevolg van retouren, mislukte afleverpogingen en bijna lege pakketbusjes) zal de grootste impact hebben. Hierbij is het belangrijk om de consument te stimuleren om de juiste bezorgoptie te kiezen. Wil je graag eenvoudig meerdere bezorgopties kunnen aanbieden? Maak dan gebruik van de webshop integratie van SendCloud.

Kortom 2018 wordt het jaar waarin duurzame bedrijfsmodellen flink gaan groeien en waarin grote e-commerce spelers milieuvriendelijke oplossingen op het gebied van verpakkingen en last-mile delivery gaan omarmen.

De afgelopen jaren draaide het allemaal om gratis verzending, maar dit gaat misschien veranderen. Benieuwd naar de laatste ontwikkelingen rondom bezorgopties? Volg ons dan op Facebook en lees onze volgende trendblog!

Leave a Reply