Bedrijven die actief bezig zijn met duurzaamheid presteren op de lange termijn beter dan concurrenten die niets doen met duurzaam ondernemen.

Nieuwe trends en ontwikkelingen zijn het bewijs dat meer en meer bedrijven inzien dat duurzaamheid loont. Niet alleen voor de aarde, óók voor je resultaten!

Steeds meer (grote) e-commerce spelers omarmen milieuvriendelijke oplossingen op het gebied van verpakkingen en last-mile delivery.

In dit artikel lees je wat je als webshop kunt doen met duurzaamheid in de e-commerce sector.

Wat betekent duurzaamheid in de e-commerce sector?

Duurzaamheid is een breed begrip en heeft vaak meerdere betekenissen. Je kunt er ook op vele manieren aan werken.

Waar het bij zakelijke duurzaamheid om draait, is het nemen van verantwoordelijkheid voor het effect van je bedrijfsactiviteiten.

Je kunt bepalen of iets duurzaam is door te kijken naar de volgende drie onderdelen:

  • Milieubewust: wordt er zuinig omgegaan met grondstoffen en worden er maatregelen getroffen om zo min mogelijk schade toe te brengen?
  • Sociaal verantwoord: heeft het een positief effect op het leven van betrokkenen of wordt er geld verdiend ten koste van anderen?
  • Financieel haalbaar: kunnen veranderingen worden aangehouden? Of brengt het de financiële continuïteit in gevaar?

Duurzaamheid is niet langer meer een trend

Duurzaamheid of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) kwam jaren geleden op als ‘trend’, maar wordt steeds meer de standaard.

Dit komt doordat bedrijven beginnen in te zien dat duurzaamheid belangrijk is én loont. Niet alleen in de portemonnee, maar ook in klantvertrouwen.

Hoewel we steeds vaker zien dat mensen maatschappelijk bewust consumeren, blijft het lastig om mensen meer geld te laten betalen voor een duurzaam alternatief.

Toch komt er steeds meer bewustzijn bij de consument, zijn er steeds meer creatieve oplossingen en komen er steeds meer betaalbare alternatieven.

E-commerce trends 2018

Hoe kun je als webshop duurzaam ondernemen?

Als je als online retailer ook wat duurzamer te werk wilt gaan, dan helpen we je graag door enkele mogelijkheden op een rij te zetten.

Vaak is verduurzaming niet per se heel moeilijk, maar gewoon even schakelen. Gelukkig hoeft het ook lang niet altijd duurder te zijn!

Integendeel; als je het goed aanpakt, maak je het niet alleen duurzamer maar ook goedkoper..

Het duurzaamste bezorgscenario

Wat is nu de beste manier om een product bij de consument te krijgen? EY deed onderzoek naar bezorging in de toekomst.

Hierin vergeleken ze vier bezorgscenario’s: conventioneel winkelen, bezorging aan huis, pick-up pointbezorging en drop-off pointbezorging.

De schadelijkste vervoersscenario’s zijn conventioneel winkelen en pick-up point bezorging, doordat de meeste mensen nog altijd de auto pakken.

De meest milieuvriendelijke manier is daarom drop-off pointbezorging waarbij het laatste stuk wordt afgelegd door een fietskoerier.

duurzaamheid e-commerce trends 2018

Bezorging aan huis wordt in verhouding steeds minder schadelijk naarmate er meer online wordt gekocht.

Bij veel bestellingen in een nabije omgeving hoeft een pakketbus namelijk minder kilometers af te leggen en kan de bus efficiënt volgeladen worden.

Echter: bij bezorging aan huis komt vaak voor dat een pakket niet kan worden afgeleverd. Een tweede poging of het pakket halen met de auto geeft weer extra uitstoot.

Het meest ideale scenario is daarom wanneer alle pakketten op één punt kunnen worden afgeleverd en mensen zelf te voet of met de fiets hun pakket ophalen.

duurzaamheid e-commerce trends 2018

Duurzame verzendopties & CO2 compensatie

Eén van de manieren om als webshop duurzaamheid te promoten, is het bieden van duurzamere verzendopties.

Bijvoorbeeld dus aflevering bij een pick-up point of bezorging door een fietskoerier. Ook elektrische voertuigen komen steeds vaker voor.

Bovendien kun je bij elke bestelling bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden tot CO2 compensatie per zending.

Wil je graag eenvoudig meerdere bezorgopties kunnen aanbieden? Maak dan gebruik van de webshop integratie van Sendcloud.

Duurzame verpakkingen in e-commerce

Een ander onderdeel van e-commerce met een nog altijd veel te hoge voetafdruk, is het verpakken van zendingen.

Met name te grote verpakkingen en het idee dat al ingepakte producten opnieuw moeten worden verpakt om ze bij de consument te krijgen, betekent veel afval.

Het is echter belangrijk om producten goed te beschermen, want het opnieuw en retour moeten sturen van beschadigde producten is nog schadelijker.

Minder grote dozen & verpakkingsmateriaal

Eén van de makkelijkste manieren om duurzamer te verzenden, is door zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Producten zitten vaak al in een verpakking en er wordt nog al te vaak meer materiaal gebruikt dan nodig zou zijn.

Bovendien: als je één standaard formaat doos gebruikt, is deze in veel gevallen te groot en het vervoeren van ‘extra lucht’ is zonde.

Grote verpakkingen zijn niet alleen slecht voor het milieu, consumenten ergeren zich er ook steeds meer aan vanwege die reden.

Steeds meer online retailers kiezen bijvoorbeeld voor een verzendzak voor producten waar dit makkelijk bij kan.

Pas dus zoveel mogelijk het formaat en soort verpakking aan aan de producten die je verzendt, binnen de eisen van veilig verzenden natuurlijk.

Duurzaam verpakkingsmateriaal

Hoe normaler duurzaamheid wordt, hoe meer duurzame alternatieven er komen waarmee je een minder negatieve impact maakt.

Steeds meer verpakkingsgroothandels bieden producten van gerecyclede materialen of die biologisch afbreekbaar zijn.

Dit geldt niet alleen voor dozen, maar ook voor verzendzakken, het opvulmateriaal en bijvoorbeeld inkt.

duurzaamheid e-commerce trends 2018

Verpakkingen hergebruiken 

Een andere makkelijke optie is verpakkingen hergebruiken. Uiteraard is het hierbij wel belangrijk dat de kwaliteit goed genoeg is om te verzenden.

Het minimale waar je voor kunt zorgen is dat een verpakking indien nodig ook als retourverpakking gebruikt kan worden.

Maar je kunt nog een stap verder gaan met bijvoorbeeld RePack: lege verpakkingen via de post laten terugsturen voor een kortingscode.

Duidelijke productbeschrijvingen & producfoto’s 

Het lijkt nog zo cliché, maar we noemen het toch graag nog eens. Duidelijke productbeschrijvingen en foto’s zijn essentieel.

Niet alleen om je klant goed te informeren (en zo hopelijk meer verkopen te genereren), maar óók om retouren te voorkomen.

Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor het milieu. Hoe minder zendingen, hoe beter!

Wees zo transparant mogelijk over je beleid

Men consumeert steeds bewuster: niet alleen duurzaamheid is hierbij belangrijk, ook het ethische aspect in het gehele proces.

In hoeverre houd je bij productie en verzending rekening met het milieu, dieren en mensen? Transparantie wordt alsmaar belangrijker.

De komende jaren zal er meer ‘respect’ komen voor het betalen van een hogere prijs als consument, als de omstandigheden er dan beter naar zijn.

Kijk dus eens of je opener kunt vermelden waar je grondstoffen vandaan komen, door wie het gemaakt wordt, wat de impact is en hoe het getransporteerd wordt.

Kom je tot de conclusie dat dit allemaal nog niet zo duurzaam is? Dan is er werk aan de winkel, want consumenten verwachten dit steeds meer!

Maar geef niet op, elke stap die je zet is er één. Doe wat je kunt en verbeter je beleid zo telkens voor een betere wereld.

Conclusie: start vandaag nog met verduurzamen

Het moge duidelijk zijn dat er wat móet veranderen (in de e-commerce sector) om de aarde minder te belasten.

Duurzaam ondernemen is daarom niet langer meer een trend, maar wordt alsmaar meer de standaard.

Start daarom vandaag nog met kijken hoe je makkelijk kunt verduurzamen en wordt zo telkens een stapje groener!

Heb jij nog (makkelijke) duurzame tips voor online retailers? Laat dan gerust een reactie achter.

P.S. lees ook ons artikel met de 15 belangrijkste e-commerce trends voor 2020

Leave a Reply