Skip to main content

Als MKB’er krijg je zelden rust: een felle concurrentiestrijd met je mede-MKB’ers, experimenten met nieuwe software, bergen werk die handmatig verzet moeten worden. En dan komt er ook nog een grote online retailer om de hoek kijken, die moeiteloos een groot deel van je klanten naar zich toetrekt. 

Het is een constante strijd om te overleven. De vraag is: hoe kun je het speelveld gelijker maken?

In dit artikel bespreken we hoe jij als MKB’er je checkout om kunt zetten in concurrentievoordeel.

Versla je concurrentie met een flexibele checkout

Het advies van Sendcloud voor het MKB is om te focussen op de ervaring die je biedt. We zijn een toonaangevend verzendplatform, dus het zal je niet verbazen dat we je vooral adviseren te focussen op de verzendervaring. 

Een van de dingen waarin grote e-commercebedrijven zich onderscheiden, zijn hun verzendopties. Same day delivery, next day delivery, dagspecifieke levering, levering aan een servicepunt, levering ‘s avonds, ‘s ochtends; je kunt het zo gek niet bedenken of ze bieden het aan. 

Laptop met credit card

Laten we eens kijken naar Coolblue. Ze bieden gratis standaard levering op de volgende dag met een cut-off tijd van 23.59 – zelfs op zondag. Daarnaast kunnen klanten voor de bezorging van grotere producten ook kiezen voor dagspecifieke levering in drie verschillende tijdsvensters: Ochtend (07:30-12:00), Middag (12:00-17:00 uur) en Avond (17:00-22:00 uur). Dat betekent heel wat keuze en dus veel tevreden klanten. 

Dit is in Europa inmiddels standaard geworden. En met dit type aanbieders concurreer je elke dag. Wat jij kunt doen? Proberen het speelveld gelijker te maken. 

Hoe kan ik mijn verzendervaring inzetten om te concurreren met de grootste retailers?

Zoals je waarschijnlijk weet, kun je niet met elk willekeurig e-commerce systeem gewoon ‘out of the box’ een uitgebreide verzendervaring implementeren. Je hebt drie opties: een team software-ontwikkelaars aanstellen die een oplossing op maat voor je ontwikkelen, een plug-in zonder code gebruiken of simpelweg accepteren dat je mijlenver blijft achterlopen op de grootste spelers. 

Een van deze opties is extreem duur, de andere simpelweg ondoordacht… dus gelukkig blijft er één haalbare optie over die gewoon helemaal goed is. 

Het lijkt een onmogelijke opgave om een hoogwaardige plug-in zonder code te vinden waarmee je een leveringservaring kunt bieden die kan concurreren met de grootste online retailers. En om eerlijk te zijn wás dit ook onmogelijk. Daarom besloten we bij Sendcloud er zelf eentje te bouwen. 

Maak kennis met de Dynamic Checkout-oplossing van Sendcloud

De Dynamic Checkout is momenteel alleen beschikbaar voor WooCommerce.


Het doel achter elk product en elke productfunctie die Sendcloud ontwikkelt, is eenvoud. Maar de kennis en het onderzoek erachter zijn alles behalve simpel. En daar zit het hem juist in: zorgen dat zeer complexe producten en functies voor jou en je klanten makkelijk te gebruiken zijn. En dat geldt ook voor de Dynamic Checkout.

Dynamic Checkout: een state-of-the-art checkout-oplossing

We zijn er, het moment waarop je zo lang hebt gewacht: je krijgt een inkijkje in de state-of-the-art checkout-oplossing van Sendcloud, die zelfs voor de grootste e-commercebedrijven een geduchte concurrent is. En voor deze oplossing is geen code nodig, alleen één simpele plug-in voor de e-commerceplatforms van WooCoomerce en binnenkort Magento.

1. Geef je conversies een boost met dagspecifieke levering

 

Dagspecifieke levering in dynamic checkout

Met de geïntegreerde dagspecifieke levering kunnen klanten precies plannen op welke dag ze hun pakketjes willen ontvangen. Dit biedt je klanten maximale flexibiliteit bij het bestellen, wat conversies stimuleert. Ze kunnen exact plannen op welke dag ze hun pakketjes willen ontvangen.

Wanneer deze functie is geïntegreerd, verschijnt er direct in je checkout een optie voor het selecteren van de leveringsdatum. Hiermee kunnen je klanten hun voorkeursdatum selecteren, tot 14 dagen voordat ze de pakketjes willen ontvangen. 

Je kunt deze functie combineren met meerdere vervoerders, wat nog meer flexibiliteit biedt aan je toch al tevreden klanten. En deze functie is ook beschikbaar voor internationale levering. 

2. Bied snelle levering met next day delivery en (eventueel) same day delivery

Toonaangevende online retailers leggen de lat hoog wat snelle levering betreft. Bij hun is het normaal om tot 12 uur ‘s nachts nog een product in je winkelwagentje te kunnen leggen en het nog steeds de volgende dag geleverd te krijgen. Gekkenhuis. 

Maar daar hoef jij niet mee te concurreren. Consumentenonderzoek van Sendcloud heeft namelijk aangetoond dat je klanten next day delivery verwachten voor bestellingen die ze tot 16:00 uur plaatsen. Pfoe, dat haalt de druk van de ketel. 

 

Met de Dynamic Checkout-oplossing van Sendcloud kun je next day delivery (en same day delivery) bieden op jouw voorwaarden. Vul binnen Sendcloud gewoon je cut-off tijden in. Is die tijd verstreken? Dan wordt de bijbehorende leveringsmethode verborgen.

Zo hoef je de verwachtingen van je klanten (en van jezelf) niet bij te stellen – ze kunnen de methode simpelweg niet kiezen en jij hebt altijd genoeg tijd om je pakketjes te verzenden.

3. Bied toegang tot het grootste aanbod aan servicepunten van Europa

Met Sendcloud krijgt je bedrijf toegang tot bijna 400.000 servicepunten in heel Europa. En als je de Dynamic Checkout gebruikt, worden die allemaal weergegeven op een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke kaart. 

 

Gebruiksvriendelijke kaart

Belangrijk om te weten: de kaart is geïntegreerd in de oplossing (geen pop-up zoals bij veel andere oplossingen), wat zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring. Bovendien kun je de kaart personaliseren met CSS om hem af te stemmen op het ontwerp van je merk of webshop. Dat maakt de Sendcloud-oplossing nog aantrekkelijker.

En dat is nog niet alles.

  1. Verzendmethoden die je toevoegt in de Dynamic Checkout, worden direct weergegeven in je webshop. En dankzij deze directe koppeling worden je bestellingen geïmporteerd met de verzendmethoden al ingesteld: jij hoeft alleen nog maar de labels te maken. Regels maken om verzendmethoden in te stellen, of dit handmatig doen, is dus verleden tijd.
  2. Op basis van de leverdatums die je klanten kiezen, berekent Sendcloud wanneer je elk pakketje moet verzenden. Zo kun je je werk prioriteren en je eerst richten op de meest urgente pakketjes.

Ontdek meer over de Dynamic Checkout

Wil je meer weten over Dynamic Checkout van Sendcloud? Ga dan snel naar onze Checkout-productpagina

Vergeet niet: onze Dynamic Checkout-oplossing is momenteel alleen beschikbaar voor WooCommerce. 

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Leave a Reply