Veel mensen kunnen een glimlach niet onderdrukken als ze een busje van Coolblue zien rijden. Logisch, de slogan ‘Bus. Klopt.’ is goed gevonden. Tel daar een olympisch snelle levering en persoonlijke, klantgerichte service bij op en je hebt de succesformule van de Nederlandse webshop samengevat.

Toch is de toekomst van Coolblue en andere succesvolle online retailers allesbehalve zeker. De oorzaak? Torenhoge logistieke kosten. Als je als online retailer niet snel met een passende, lucratieve oplossing komt, ga je het hoogstwaarschijnlijk niet redden.

In dit artikel vertellen we daarom alles over e-commerce logistiek en hoe je met je webshop optimaal profiteert van de eindeloze mogelijkheden!

E-commerce logistiek: hoe je als webshop optimaal profiteert van eindeloze mogelijkheden

Goede e-commerce logistiek betekent vaak het verschil tussen winst en verlies. Specifieker: tussen succes of faillissement van je webshop.

Als je logistiek niet optimaal is ingericht, is de kans groot dat de conversie eveneens hapert. En dus zit er niets anders op dan offers maken en compromissen te sluiten, met torenhoge logistieke kosten tot gevolg. 

Let’s talk numbers: onderzoek wijst uit dat je gemiddeld 20-40% van je omzet kwijt bent aan logistieke kosten. Daaronder vallen kosten voor opslag, orderpicking, verpakking-, verzend- en retourkosten. 

Wat de kosten alleen maar verder opdrijft, is dat je ze niet op de consument kunt verhalen. De veeleisende (lees: verwende) klant van tegenwoordig, is namelijk niet van plan verzend- of retourkosten te betalen.

Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten wil niet betalen voor verzending, zo blijkt uit onderzoek

Zodra er bij het afrekenen verzendkosten in rekening worden gebracht, staakt de consument vaak de bestelling en zoekt hij verder naar een webshop die hetzelfde product biedt, maar wél kosteloos levert.

Keuze genoeg, want als webshop heb je zo’n 80.000 concullega’s, aldus Emerce. 

Als je vanuit huis een webshop in sieraden runt, kun je de kosten drukken door logistieke handelingen zelf uit te voeren. Maar voor partijen die vele bestellingen per week verwerken, is dat onbegonnen werk.

Bovendien leidt het af van hetgeen waar je je écht mee bezig zou moeten houden: meer conversie genereren.  

Hoe kunnen grote spelers als Coolblue en Wehkamp logistieke kosten intomen, zodat er onder de streep nog een aardig bedrag overblijft? En hoe kun je dit als kleinere of middelgrote partij het beste doen? Is uitbesteden het sleutelwoord of is het soms verstandiger om logistiek in eigen beheer te houden?

Kortom: welke opties hebben je als online retailer eigenlijk? 

Coolblue bus

Welke logistieke opties hebben webshops?

Er zijn verschillende manieren waarop je het logistieke proces kunt inrichten:

  • Dropshipping
  • Fulfilment (e-fulfilment)
  • Je eigen logistieke systeem gebruiken
  • Een contract met een vervoerder afsluiten
  • Gebruikmaken van een geautomatiseerd logistiek platform 

We lichten de verschillende vormen graag voor je toe in dit artikel, met de voor- en nadelen!

Wat is dropshipping?

Dropshipping staat voor direct shipping, waarmee letterlijk ‘doorverkoop’ bedoeld wordt. Als je als webshop gebruikmaakt van dropshipping, kies je ervoor om producten aan te bieden die je zelf niet op voorraad hebt.

Zodra een bestelling binnenkomt, bestel je het product bij de fabrikant of leverancier die het vervolgens direct naar de consument verstuurt. 

Voordelen van dropshipping

Dropshipping biedt een aantal voordelen. Met stip op één: dat je zelf geen voorraad hoeft te bezitten, geen producten in hoeft te kopen en dus geen magazijn hoeft te huren.

De leverancier is verantwoordelijk voor alle processen en kosten rondom voorraadbeheer, productverwerking en verzending.

Precies die zaken die de je logistieke kosten opdrijven. Naast lage risico’s en beperkte kosten, heb je als dropshipper nog een groot voordeel: je kunt op ieder moment je assortiment uitbreiden en het model kent een grote schaalbaarheid.

Klinkt als dé oplossing voor elke online retailer, toch? 

Nadelen van dropshipping

Waarom is dan niet elke webshop automatisch een ‘dropshipper’? Simpel, omdat er ook enkele nadelen aan dropshipping zitten, zoals: 

  • Grote concurrentie
  • Kleine winstmarges
  • Geen invloed op levering en klantbeleving 

Om de consument over de streep te trekken, ontkomen webshops er niet aan om producten voor lage prijzen aan te bieden. Daarmee wordt de winstmarge die al bescheiden was – er gaat immers een aanzienlijk deel naar de leverancier – nóg kleiner.

De winstmarge varieert meestal tussen de 15% en 40%, afhankelijk van het type product. 

Daarnaast heb je geen contact met de klant, waardoor je geen bijdrage kunt leveren aan de klantbeleving. Ook op de levering – met name de snelheid ervan – kun je geen invloed uitoefenen. 

E-commerce logistiek

Wat is e-fulfilment?

Een andere vorm van uitbesteden is fulfilment, ofwel e-fulfilment wanneer het om webshops gaat.

Het is een verzamelnaam voor het proces dat je webshop doorloopt: van het opslaan en beheer van voorraad, het verwerken van bestellingen en orderpicking tot het verzenden van het product naar de klant, inclusief eventuele retourzendingen.

E-fulfilment bedrijven hebben de technologie, expertise en kwaliteitscontrole in huis om het logistieke proces van A tot Z optimaal te laten verlopen. 

Veel (grote) webshops besteden het logistieke proces uit aan e-fulfilment bedrijven. Ook al kost dat een aardige smak geld, voor veel online retailers is het belangrijk dat ze geen tijd kwijt zijn aan logistiek.

Liever richten zij zich volledig op de core business en groei van het bedrijf. 

Voordelen van e-fulfilment

In tegenstelling tot dropshipping, waar de voorraad eigendom van de leverancier is, zijn producten bij e-fulfilment in bezit van de online retailer.

Daardoor moet je als ‘e-fulfilling retailer’ meer kapitaal investeren dan een ‘dropshipper’.

Daar staat  tegenover dat je beter zicht hebt op je voorraad en controle over het verkoopproces behoudt.

En wellicht het belangrijkste voordeel: doordat producten in eigen bezit zijn, profiteer je van hogere winstmarges. Kortom: een lucratief verdienmodel. 

Nadelen van e-fulfilment 

Een fulfilment partner inschakelen is niet goedkoop. Dat is ook de reden dat het vrijwel alleen door grote webshops, die voldoende investeringskapitaal hebben en grote volumes draaien, gebruikt wordt.

Daarnaast ben je als online retailer zelf verantwoordelijk voor de inkoop van producten, met alle bijbehorende financiële risico’s. 

Tot slot heb je als online retailer bij e-fulfilment, net als bij dropshipping, geen controle over het logistieke traject. Als er geen ontevreden klanten zijn, is dat alleen maar prettig.

Vervelender is het tegengestelde scenario, waarbij je partner fouten maakt en het klachten regent, dat kost klanten. Ontevreden klanten keren immers niet snel (lees: vrijwel nooit) bij je terug. 

E-commerce logistiek opties

Je eigen logistieke systeem gebruiken

Verlies van controle en klantcontact kunnen reden zijn om de logistiek zelf te doen. Dat, en een beduidend hogere winstmarge die dat met zich meebrengt, natuurlijk.

‘De logistiek zelf doen’ klinkt als veel werk en… dat is het ook. 

Van het verwerken van bestellingen, verzendlabels printen en het pakket afgeven tot de retourzendingen verwerken, het komt allemaal op je eigen bord terecht.

Je kunt er uiteraard software voor aanschaffen, maar ook daar kleeft een prijskaartje aan.

Een contract met een vervoerder afsluiten

PostNL, DHL, UPS, GLS, Red je Pakketje, Sandd, DPD, FedEx: in het bos der vervoerders is het soms lastig de bomen nog te zien. De één biedt een nog betere, snellere of persoonlijke verzendstrategie dan de ander.

Met dank aan de grote concurrentie tussen vervoerders, is het voor webshops die veel pakketten verzenden mogelijk om een scherpe prijs te onderhandelen.

Omdat vervoerders het niet makkelijk hebben, zijn ze namelijk bereid om ver te gaan – lees: scherpe prijzen te bieden – om een interessante partij aan zich te binden. 

Maar hoe je het ook wendt of keert: ook hier geldt dat de vervoerder altijd een deel van je winstmarge afsnoept. 

Verzenden via meerdere vervoerders? 

Al je geld op één paard wedden is gevaarlijk. Wat als de medewerkers van PostNL besluiten om een dag te staken? Contracten afsluiten met meerdere vervoerders is daarom the way to go.

Voor welke vervoerder(s) je kiest, hangt van verschillende zaken af. De volgende factoren spelen vaak een doorslaggevende rol:

  • snelheid van levering
  • mogelijkheid de bestelling te traceren 
  • mogelijkheid tot avond- en weekendbezorging
  • de mogelijkheid om een pakket af te halen bij afhaalpunten
  • netwerk in binnen- en buitenland
  • … en natuurlijk het tarief dat de vervoerder hanteert

Gebruikmaken van een geautomatiseerd platform

Om eenvoudig meerdere vervoerders in te schakelen, kun je een geautomatiseerd platform zoals Sendcloud gebruiken. Je bent hiermee 100% zeker van een optimaal verzendproces. We bieden twee opties:

  • De mogelijkheid om een eigen contract met een vervoerder in te laden
  • De mogelijkheid om gebruik te maken van onze aangesloten vervoerders

Indien je gebruikmaakt van onze aangesloten vervoerders, profiteer je van onze onderhandelde tarieven, zonder dat je zelf een contract met een vervoerder hoeft af te sluiten. Het is óók mogelijk om een eigen contract in te laden en daarnaast via Sendcloud gebruik te maken van andere vervoerders.

De voor- & nadelen van een geautomatiseerd platform 

Elke klant heeft andere behoeften. De één wil het product liever ophalen bij een afhaalpunt in plaats van het thuis te laten bezorgen. Sommigen kiezen liever voor avondlevering of zaterdaglevering.

Het grote voordeel van een geautomatiseerd platform is dat je zelf bepaalt welke vervoerder en verzendmethode het meest effectief is. 

Sendcloud

E-commerce blijft de grootste drijver van groei

Veel grote spelers zoals Blokker, Mediamarkt, Albert Heijn, Hema en Jumbo, zijn bezig met een (her)inrichting van hun logistiek. Dat de veeleisende klant het speelveld blijft bepalen, is een feit.

Men wil niet betalen voor verzending of retouren, liefst zo snel mogelijk zijn bestelling ontvangen én hecht waarde aan klantgerichte communicatie. 

Toch komt er een toenemende acceptatie rondom verzendkosten: het lijkt erop dat consumenten vaker bereid zijn deze te betalen.

Met name onder drie omstandigheden hebben consumenten minder tot geen bezwaar om verzendkosten te betalen, zo luidt de conclusie van het onderzoek door Trusted Shops: 

  • Wanneer de consument een product écht graag wil hebben
  • Wanneer het aankoopbedrag minder dan 25 euro bedraagt 
  • Als de verzendkosten minder dan vijf euro bedragen

Zalando rekent sinds kort in sommige landen verzendkosten en H&M laat klanten die minder dan 20 euro in de webshop uitgeven nu verzendkosten betalen.

Ook al hecht de meerderheid nog altijd waarde aan gratis verzending, een absolute dealbreaker hoeft het niet te zijn: slechts 9% zegt nooit te bestellen bij een webshop die verzendkosten rekent. 

Daarmee lijkt de weg vrij voor de voorzichtige opmars van verzendkosten. Want de moderne klant is naast verwend, ook in toenemende mate een begripvolle klant: ze lijken steeds meer doordrongen van hoeveel tijd en geld webwinkels investeren om het hoofd boven water te kunnen houden. Eindelijk! 

Wat de hedendaagse consument tot slot wil, is duidelijkheid. Liefst al voordat ze afrekenen. Bereken je verzendkosten of is retouren niet gratis? Laat dit dan al tijdig in het proces weten.

Een goed en tijdig geïnformeerde klant is een tevreden klant en die zijn nu eenmaal onmisbaar om te overleven als webshop.  

Tot slot

We hopen dat dit artikel je duidelijkheid heeft gegeven in de eindeloze mogelijkheden in e-commerce logistiek. Mocht je nog vragen hebben, reageer dan gerust op dit artikel of neem contact met ons op. We helpen je graag.

Als je benieuwd bent hoe Sendcloud precies werkt, plan dan snel vrijblijvend een demo in!

Leave a Reply