Skip to main content

Overal zien we e-commerce voorspellingen voor 2021  opduiken. Als ondernemer ben je al druk genoeg en al die artikelen lezen is tijdrovend. Daarom helpen we je graag een handje met dit volledige overzicht van de belangrijkste trends voor 2021.

Welke trends moeten we in de gaten houden, welke producten zijn het meest winstgevend? In dit artikel hebben we het allemaal op een rijtje gezet voor je. Lees snel verder!

10 onmisbare e-commerce trends voor 2021

Elke online retailer weet het: De e-commerce groeit al jaren. De omzet in Europa stijgt jaarlijks met 6,7%, en in 2019 was de Belgische e-commerce

markt 11,5 miljard euro waard. En net als we dachten dat het niet beter kon, zorgde 2020 voor een extra boost. De reden achter deze groei, COVID-19, is minder leuk, maar uit ons E-commerce Delivery Compass blijkt dat 36% van de Europese consumenten waarschijnlijk ook ná de coronacrisis online blijft kopen. 

Wil je meegaan met deze geweldige groei en blijven concurreren, dan is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de e-commerce trends voor 2021. Op basis van onze observaties, data en kennis identificeerden wij de volgende e-commerce trends.

Geen tijd om het hele stuk te lezen? Klik simpelweg in de lijst hieronder om meteen bij het juiste deel uit te komen.

    1. Omnichannel: waar online en offline samenkomt
    2. Duurzame ReCommerce
    3. Duurzaam bezorgen
    4. Van Voice search naar Voice Commerce
    5. Een nieuwe realiteit met Augmented Reality
    6. Artificial intelligence voor een betere klantervaring
    7. E-commerce Abonnementen
    8. Progressieve Web Apps (PWA)
    9. Marketplaces en e-commerce
    10. Flexibele bezorging belangrijker dan prijs

1. Omnichannel: waar online en offline samenkomt

Het is geen geheim dat stenen winkels het al langer moeilijk hadden. En COVID-19 zorgde dit jaar nog weer voor extra problemen dankzij de coronamaatregelen. Retailers die op tijd op de omnichannel-trend inspelen, weten hun hoofd wél boven water te houden. Hoe? In 2021 is het belangrijk het gat tussen offline en online kleiner te maken. 

Heb jij een fysieke winkel, dan is het belangrijk om ook je online shop optimaal te benutten. En andersom ook: heb jij alleen een online shop, dan is het interessant om je eens te verdiepen in fysieke winkels. Want zodra COVID-19 onder controle is, gaan consumenten weer de deur uit om  fysiek te shoppen

Denk aan e-commerce kiosken of pop-up winkels om overtollige voorraden kwijt te raken en je klanten een extra ervaring te geven. Gebruik gegevens van je digitale kanalen om een persoonlijke in-shop ervaring op te zetten. 

De klantervaring tussen offline en online winkelen zouden hierdoor naadloos op elkaar moeten aansluiten. Zodra de verschillende verkoopkanalen perfect samenwerking kunnen je resultaten een flinke boost krijgen.

Een voorbeeld van een succescase komt van het merk Nordstrom.

Bij deze luxe warenhuizen kunnen klanten hun producten online reserveren, en offline in de winkel proberen. Maar liefst 80% van de klanten kwam terug naar de winkel om producten opnieuw te proberen. 

Daarnaast zette Nordstrom nog twee manieren in waarbij online en offline samenkwamen:

  • Online bestellingen kunnen in de winkel worden opgehaald en teruggebracht.
  • Voorraden van fysieke winkels worden gebruikt om online bestellingen sneller te kunnen leveren.

E-commerce trends 2021: voorbeeld omnichannel Nordstrom.

2. Duurzame ReCommerce

Door de coronacrisis zijn we ons een stuk bewuster geworden van de impact op onze wereld. Onze manier van consumeren is veranderd. Zo hebben sommige mensen minder te besteden, maar hebben we ook meer interesse in duurzaam leven en consumeren. Van het kopen van tweedehands kleding en tot refurbished producten, tot aan ReCommerce. 

ReCommerce is de afkorting van reverse commerce. In tegenstelling tot de normale commercie gaat het bij ReCommerce om het  huren, doorverkopen, of het verkopen van tweedehands kleding of andere tweedehands producten.

Waar een paar jaar geleden het consumeren nog zegevierde en de economie piekte, zorgt corona voor een onzekere toekomst. ReCommerce speelt daarop in en maakt tweedehands producten aantrekkelijker. 

E-commerce shops die zich richten op tweedehandsmode of andere tweedehands producten zijn de afgelopen twee jaar met zo’n 69% gegroeid. Analyses voorspellen dat deze trend zich blijft voortzetten. 

Populaire ReCommerce-voorbeelden:

  • Tweedehands mode- en homeartikelen Vinted 
  • Troc.com
  • Pre-owned van Zalando

E-commerce trends 2021: ReCommerce
Bron afbeelding: Yieldify

3. Duurzaam bezorgen

We schreven er al eerder over en het is niet meer weg te denken uit het nieuwe e-commerce landschap. Duurzaam bezorgen wordt steeds belangrijker. Vooral in de begindagen van de coronamaatregelen werden consumenten zich bewust van hun CO2-voetafdruk. 

E-commerce-giganten weten dit ook, en nemen het voortouw. Zalando zet zich in om de CO2-uitstoot compleet te elimineren, en Colruyt experimenteert als eerste in Europa met waterstoftrucks.

E-commerce trends 2021: Groene bezorging

Toch zijn er nog maar weinig die volgen. Nog niet eens de helft van de Belgische consumenten zegt bezorgd te zijn over de invloed van de e-commercemarkt op het milieu. Slechts 12% geeft aan extra te willen betalen voor een CO2-neutrale bezorgmethode. 

Het slechte nieuws is daarnaast dat veel consumenten vinden dat de financiële verantwoordelijkheid bij de webshop ligt. Dit betekent dat je goed moet onderzoeken of de kosten van de duurzame verzending genoeg concurrentievoordeel oplevert.

Bestudeer verschillende opties, want er is wel een kans. Omdat veel webshops terughoudend zijn met het maken van extra kosten kun je een verschil maken door groene bezorgopties aan te bieden. Het vergroot je gunfactor en je creëert een opvallend, vooruitstrevend, en groen profiel.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je verpakkingen herbruikbaar zijn, vermijd plastic  en werk met recyclebaar materiaal. Kijk tot slot naar alternatieve bezorgmethodes. 

Bezorging in pakjesautomaten, op de fiets, met elektrische auto’s of innovatieve vervoerders waarbij duurzaamheid voorop staat. Of overweeg de optie van Zalando en veel vliegmaatschappijen: Vraag je klanten € 0,25 te doneren om de CO2-voetafdruk te compenseren.

4. Van Voice Search naar Voice Commerce

Voice search is niets nieuws meer, maar Voice Commerce is nog redelijk nieuw. Voice Commerce is shoppen met stemopdrachten.

Klinkt shoppen met je stem nog iets futuristisch? Vergeet het, want de toekomst is nu. Het onderzoek 2020 How We Will Pay schat dat het afgelopen jaar maar liefst 23 miljoen consumenten iets hebben gekocht met behulp van voice assistants. 

En dat is niet zo gek. Steeds meer mensen maken gebruik van spraakgestuurde systemen. Denk aan Alexa van Amazon, en Google home. 

Als jij met deze trend wilt meegaan is het belangrijk dat je shop hierop is voorbereid.

  • Optimaliseer je top-of-funnel content, zodat antwoorden op veelgestelde vragen worden beantwoord via jouw website of shop. Zo kun je meer voice-search verkeer aantrekken en klanten voor je winnen.
  • Zorg ervoor dat jouw webshop er klaar voor is om producten en diensten met spraakbediening te verkopen.

ecommerce trends 2021

5. Een nieuwe realiteit met Augmented Reality

Augmented Reality zorgt voor een onvergetelijke winkelervaring en brengt je product tot leven: je toont digitale content in de echte wereld. 

Verkoop jij bijvoorbeeld zetels en wil je laten zien hoe die zetel eruit ziet in de living van je consument? Dat doe je met AR. Populaire voorbeelden zijn Pokémon Go en Snapchat- of Instagram-filters. 

51% van de consumenten zegt dat ze deze technologie willen gebruiken om producten te beoordelen. Omdat de technologie steeds beter wordt, wordt AR steeds toegankelijker voor zowel webshops als voor de consument. Met simpelweg een smartphone kan jouw klant heel makkelijk een geweldige winkelervaring beleven.

Retailers in stenen winkels kiezen steeds vaker voor holografische displays om klanten een meeslepende winkelervaring te bieden.

Met AR zien we ook het versmelten van online en offline weer terugkomen. Alles voor een meeslepende winkelervaring!


6. Artificial Intelligence voor een betere klantervaring

Als retailer is het altijd belangrijk om je klant een steeds betere, meer gepersonaliseerde klantervaring te bieden. In 2021 zullen we zien dat steeds meer webshops dit doen door gebruik te maken van op AI-gebaseerde technologieën. 

AI zal online en offline kanalen samenbrengen. Voorspeld wordt dat e-commerce winkels in 2022 zo’n $7,3 miljard zullen besteden aan AI. 

Toch klinkt het voor velen nog als een ver-van-je-bedshow. Maar het hoeft niet intimiderend of kostbaar te zijn om hierin te investeren. Je hoeft zelfs geen technische expert te zijn.

Er zijn veel betaalbare en makkelijk te gebruiken platforms op de markt, zoals Lily AI. Ze maken gebruik van klantgegevens, deep-tagging en geavanceerde psychografie om gepersonaliseerde productaanbevelingen en geavanceerde product filters te maken.

E-commerce trends 2021: Artificial Intelligence

7. E-commerce abonnementen

We zien een opmars van e-commerce abonnementen. Consumenten kunnen zich abonneren op verschillende soorten producten. Denk aan een abonnement op parfum, kleding, eten of meer. De afgelopen drie jaar steeg het aantal bezoekers met sites voor abonnementsdiensten met maar liefst 3000%. 

Bekende voorbeelden van abonnementsmodellen zijn Carrefour, H&M, Swapfiets, Little Big Change, Ikea en Succes Koffie. Als webwinkelier zitten er verschillende voordelen aan zoals:

  • Een vaste minimale inkomstenstroom per maand;
  • Voorraad en logistiek zijn beter te plannen en beheren;
  • Een hoge klantwaarde, omdat je klanten makkelijker terugkeren naar je shop.

8. Progressieve Web Apps (PWA)

Steeds meer consumenten kopen direct vanaf hun mobiele telefoon. Voorspeld wordt dat de populariteit hiervan alleen maar blijft toenemen, want het vertrouwen in mobiele telefoons groeit nog steeds.

E-commerce shops zijn daarom altijd op zoek om de mobiele ervaring te verbeteren. De afgelopen tijd lag de focus vooral op native apps om de gebruikerservaring te verbeteren. Een nieuwe trend voor 2021 is een variant hierop: Progressieve Web Apps (PWA’s).

PWA’s zijn websites die zich gedragen als app, waardoor ze een soepele winkelervaring bieden. PWA’s zijn makkelijker te ontwikkelen voor developers. Bij deze apps wordt het hele scherm van het mobiele apparaat gebruikt, net als bij een reguliere native app.

Daarnaast laden ze even snel en geven ze een geoptimaliseerde gebruikerservaring, net als bij een native app.  Dit is de reden dat  steeds meer e-commerce bedrijven PWA’s in 2021 omarmen. Zeker interessant als ook jouw webshop ook veel verkeer krijgt via mobiele apparaten.

9. Marketplaces en e-commerce

Marktplaatsen blijven groeien, en door COVID-19 is het aanbod aan nieuwe webshops opnieuw gestegen. Verkopen op marktplaatsen is voor nieuwe partijen een laagdrempelige manier om te beginnen met online verkopen. 

Verkopers kunnen terecht bij wereldwijde marketplaces, of lokale marketplaces zoals Bol.com, sinds kort beschikbaar in België.

De grootste voordelen voor webshops die verkopen op marktplaatsen:

  • Je lift mee op de kracht van de marketing van de marktplaats zelf
  • Je kunt gebruik maken van de warehousing service
  • Via het netwerk verzend je goedkoop pakketten en bied je uitgebreide bezorgopties aan
  • Retourafhandeling
  • (internationale) Klantenservice
  • Direct veel mogelijke klanten
  • Financiële afhandeling
  • Een soepele klantervaring

Ook voor consumenten zitten er voordelen aan om bij een marktplaats te shoppen. De service, het grote aanbod, en de betaalbare prijzen zijn vaak argumenten om te kopen bij een marktplaats.

Een ander groot voordeel zijn de nichemarkten bij marktplaatsen. Zo kunnen liefhebbers van DIY terecht bij Etsy, en modeliefhebbers shoppen door heel Europa via bijvoorbeeld Vinted of The Next Closet.

E-commerce trends 2021: Marktplaatsen

10. Flexibele bezorging belangrijker dan goedkope verzending

Gratis bezorging was erg lang de norm. Dit is, ook weer door COVID-19, veranderd. Voor het eerst in lange tijd is flexibel zijn belangrijker dan gratis of goedkoop bezorgen. 

Maar liefst 68% van de Belgische consumenten wenst flexibele bezorgopties  zoals volgende dag levering, afhaalpunt levering of weekendlevering.

Consumenten willen steeds vaker controle over hebben waar en wanneer hun pakket bezorgd moet worden. Een deel van de consumenten is zelfs bereid extra te betalen voor verzending, als ze hun pakket dezelfde dag nog kunnen ontvangen, of kunnen kiezen waar of wanneer ze het pakket ophalen of laten bezorgen.

Hoewel same day delivery niet haalbaar is, kun je wel flexibele verzendopties aanbieden. Met een multi-carrier-strategie speel je hier makkelijker op in.

Tijdens piekmomenten (Black Friday en Cyber Monday) spreid je hiermee risico’s, maar geef je consumenten ook een keuze. Uit ons onderzoek blijkt ook dat dit conversieverhogend werkt.

Zorg er daarom voor dat je klant via tijdvakken kan kiezen wanneer de bestelling bezorgd wordt, kies voor goede cut-off tijden voor same day- en next day delivery en bied genoeg afhaallocaties aan.

E-commerce trends 2021: Afhaalpunten in checkout voor een flexibele bezorging

 

Product trends 2021: welke producten kun je het best online verkopen?

Je strategie voor 2021 is niet compleet zonder een blik op de populairste producten om te verkopen 2021. Wij hebben vijf populaire producten onder de loep genomen, die zeker de moeite waard zijn om in de gaten te houden in 2021!

    1. Smartwatches
    2. Tweedehands kleding
    3. Chinese modemerken
    4. DIY-producten
    5. Elektrische fietsen

Producttrend 1: Smartwatches

Vandaag de dag vertellen horloges veel meer dan alleen de tijd. Smartwatches spelen in op alle technische ontwikkelingen, en zijn steeds vaker onmisbaar voor de gezonde, bewuste en hippe consument. 

Denk aan muziek on-demend, een melding van de Ring deurbel en het bijhouden van je stappen, hartslag en zuurstofgehalte in je bloed.

Smartwatches zijn nog niet zo lang verkrijgbaar, en er komen steeds meer (betaalbare) varianten op de markt dankzij de stijgende vraag.

Product trend 1 in België: Smartwatches

Producttrend 2: Tweedehands kleding

We zeiden het net al: COVID-19 zorgde er opnieuw voor dat duurzaam en minimalistisch leven steeds populairder wordt. En zeker onder jongeren, die toch graag vaker van kleding willen veranderen. Ze denken tegenwoordig meer na over de gevolgen van de producten die ze kopen.

Waar ze hiervoor vroeger naar rommelmarkten gingen, shoppen ze nu online. De gigantische groei van tweedehands marktplaatsen zoals Vinted en The Next Closet laten zien dat er veel ruimte is om tweedehands kleding ónline te verkopen.

Product trend 2 België: Tweedehands kleding

Producttrend 3: Chinese modemerken

Mode blijft veranderen, en de grote merken spelen daar gretig op in. Waar grote modemerken uit China in het begin vooral goedkoop waren, hebben sommige merken inmiddels een echte naam gekregen buiten China. 

Een voorbeeld is het kledingmerk Shein, die bekend staat om mooie ontwerpen en trendy items. Unieke outfits, kleedjes, bikini’s en alledaagse kleding: deze merken bieden het allemaal.

Wie is je doelgroep? Vooral jongeren. Target ze op de social media zoals SnapChat en Instagram.

Producttrend 3 België - Chinese Modemerken

Producttrend 4: DIY-producten

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we veel vaker thuis zitten. En dan komen die niet-geplamuurde muren ineens op je af. Consumenten hebben twee opties: een (nieuw) huis kopen, of zelf de handen uit de mouwen steken.

Grote en kleine klusjes in en rondom het huis waren vaak hét project van 2020. Maar ook in 2021 zullen we nog te maken hebben met het nieuwe normaal, en dat zien we terug in de trends. 

Artikelen voor DIY-projecten laten een stijgende lijn zien in de trends, en daar kun jij als online retailer op inspelen.

Producttrend 4 België - DIY Producten

Producttrend 5: Elektrische fietsen

Waar het vroeger vooral de ouderen waren die niet zonder hun e-bike kunnen, zijn elektrische fietsen hèt trenditem van 2021. 

De verkoop van normale fietsen daalde de afgelopen jaren, maar de verkoop van e-bikes blijft maar stijgen. Twee op de vijf nieuw verkochte fietsen is inmiddels een e-bike.

En omdat de prijs van een gemiddelde elektrische fiets rond de tweeduizend euro ligt, is de winstmarge per fiets hoger dan een gewone fiets.

Producttrend 5 België - Elektrische fietsen

E-commerce trends en ontwikkelingen voor het nieuwe jaar

Je ziet het, er zijn flink wat trends waar je als online retailer rekening mee kunt houden voor 2021. Waarschijnlijk zijn ze niet allemaal interessant voor jouw webshop, maar we hopen je in ieder geval weer flink geïnspireerd te hebben.

Heb je nog vragen? Laat dan een comment achter. En hebben we nog een trend over het hoofd gezien? Laat het ons weten, we zijn benieuwd!

Iris Dings

Iris Dings

Iris Dings is Head of Content at Sendcloud. With her great passion for online marketing, e-commerce and logistics, she is always looking for content that can help you with your online business.

Leave a Reply