De tweede helft van 2019 is in volle gang! Hoog tijd om na te denken over de voorbereiding van je webshop voor volgend jaar. Welke e-commerce trends kun je verwachten? Van een steeds verder gepersonaliseerde klantervaring tot de toepassing van Augumented Reality tijdens het aankoopproces: volgens de laatste onderzoeken zal de e-commerce sector grote veranderingen ondergaan. Het is tijd om het ‘commerciële tijdperk 3.0’ in te luiden en je nu al voor te bereiden op het komende jaar. We zetten de top 10 e-commerce trends voor 2020 voor je op een rij!

De top 10 e-commerce trends voor 2020

In e-commerce is het ontzettend belangrijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en mee te gaan in trends. In dit artikel vertellen we je daarom graag meer over de volgende 10 e-commerce trends voor 2020:

  1. Augmented Reality en Virtual Reality
  2. 5G en handel via mobiele apparatuur
  3. Machine learning en Artificial Intelligence
  4. Voice search en de impact op SEO
  5. Big data in dienst van ultra-personalisatie
  6. Research Online Purchase Offline (ROPO)
  7. Blockchain
  8. Betaalmethoden (virtuele valuta)
  9. Chatbots
  10. De toekomst van logistiek

1. Augmented reality en Virtual Reality in e-commerce

Volgens het laatste onderzoek van Gartner zullen in 2020 zo’n 100 miljoen consumenten online en in winkels kopen met behulp van Augmented Reality (AR). Deze technologie stelt je in staat om een bekende omgeving te scannen, waar producten worden geïntegreerd en bijna fysiek worden voorgesteld.

Zo kun je als consument een stuk makkelijker beoordelen of producten naar wens zullen zijn. Onder andere Sephora werkt hier op dit moment al mee. Het beauty warenhuis gebruikt Augmented Reality om make-up looks uit te laten proberen en foto’s te laten nemen met kleding die je van plan bent aan te trekken.

Lenskart, een Indiaas e‑commerce platform dat brillen verkoopt, stelt gebruikers in staat om honderden 3D‑beelden te bekijken. Het systeem registreert gelaatsvormen en creëert zo een virtueel gezicht, zodat je diverse modellen kunt uitproberen.

Amazon en IKEA zijn eveneens twee reuzen op het gebied van AR. Amazon laat bezoekers bijvoorbeeld meerdere producten of apparaten met een app uitproberen.

IKEA Place is een app die gebruikers in staat stelt meubels en accessoires uit te proberen voordat ze deze kopen. Door items rechtstreeks te scannen kun je je huis ‘proef inrichten’. Ideaal, want zo hoef je je niet meer in te beelden hoe een bank er in de woonkamer zou uitzien, je kunt het echt zien!

Augmented Reality heeft dus een mooie toekomst voor de boeg en heeft al grote vooruitgang geboekt. Het is zeker één van de trends op het gebied van e-commerce voor 2020!

2. 5G en de handel op mobiele apparatuur

Het ontwikkelen van een goede site voor meer gebruikers en een hoog conversiepercentage, is de eerste belangrijke stap voor elke webshop. Maar het gaat tegenwoordig verder dan dat. Consumenten kopen tegenwoordig namelijk steeds meer via hun mobiel in plaats van via een desktop.

Volgens Criteo verkeert de ‘m-commerce markt’ in goede gezondheid en die zal komend jaar nog verder groeien. Volgens onderzoek is Nederland in Europa én wereldwijd één van de voorlopers in mobiel shoppen. Het mobiele aandeel in digitale transacties in België is volgens Digimedia met 5% gestegen tot 33%.

Volgens SearchEngineLand verloopt dit jaar bijna 60% van alle zoekopdrachten op Google via mobiele apparaten. Het is niet voor niets dat zoekmachines aangeven dat het belangrijk is om een mobiel vriendelijke website te creëren. Gebruikers bekijken vanaf hun mobiele telefoon tevens meer producten dan via internet. Daar liggen dus kansen!

De opkomst van 5G versterkt dit alleen nog maar meer. De tienvoudige downloadsnelheid maakt het mogelijk om videocontent en Augmented Reality succesvol aan te bieden. Marktplaatsen kunnen uitgroeien tot ware online winkelcentra.

3. Machine learning en Artificial Intelligence

Machine learning en Artificial Intelligence (AI) hebben nu al een grote invloed op de belangrijkste bedrijfssectoren.

Machine learning maakt het mogelijk dat webshops hun kopers een betere gebruikerservaring kunnen bieden, op basis van eerdere gegevens.

Op basis van de eerder aangekochte producten, eerder geraadpleegde producten of producten die door een vorige klant naast geselecteerde product zijn aangekocht, worden andere producten aangeboden.

4. Voice search en de impact op SEO

Uit meerdere onderzoeken, waaronder één van ComsCore, blijkt dat in 2020 meer dan 50% van de zoekopdrachten op basis van voice search-technologie zal plaatsvinden.

Als webshop zul je je aan moeten passen aan deze ontwikkeling in e-commerce, aangezien zoekmachines radicale veranderingen aankondigen.

Google wil garanderen dat gebruikers optimale resultaten krijgen op basis van voice search, wat voor ingrijpende veranderingen gaat zorgen op het gebied van SEO en het ontwerp van websites, die daarvoor geoptimaliseerd moeten worden.

Dominos, Lyft en Walmart hebben dit al serieus aangepakt en bieden hun klanten al voice search aan. Het is dus een trend om dit jaar al op te anticiperen.

Google voice search

5. Big data in dienst van ultra-personalisatie

45% van de klanten geeft de voorkeur aan bij een webshop kopen die gepersonaliseerde aanbevelingen geeft. En 56% van de online shoppers keert terug naar een webshop die gepersonaliseerde aanbevelingen geeft.

Amazon heeft dit heel goed begrepen en je krijgt dan ook aanbevelingen te zien op basis van je aankoopgeschiedenis. Op basis van ‘your wishlist’ en ‘your collection’ biedt Amazon je personalisatie. Maar daar houdt het niet op!

Dankzij big data die je aankoopgedrag analyseert, stuurt de marktplaats verschillende e-mails met aanbiedingen die zijn aangepast aan je profiel.

De start-up TinyClues helpt e-commerce reuzen (zoals Sarenza) bij de analyse van gegevens en het begrijpen van bezoekers, om marketingcampagnes te creëren die passen bij de behoeften van klanten.

6. Research Online Purchase Offline (ROPO)

Uit onderzoek blijkt dat 82% van de mobiele telefoon gebruikers zoekt naar fysieke winkels en dat 18% vervolgens een product koopt binnen 24 uur.

Dat online zoeken tot een offline aankoop leidt (Research Online Purchase Offine, ook wel ROPO), is een nieuw element om in de gaten te houden.

Met de vele contactmomenten die tegenwoordig bestaan, zoals mobiele apparaten, sociale netwerken, CRM, betaalmodules en POS-systemen, zullen digitale campagnes in 2020 een belangrijke factor zijn om de ROPO-strategie te verfijnen.

7. Blockchain

Blockchain is een moderne technologie voor de transparante, veilige opslag en overdracht van informatie die werkt zonder centraal controleorgaan. Het vormt dus een database van alle uitwisselingen tussen gebruikers vanaf de oprichting.

De voedingsindustrie is één van de eerste sectoren die zich over blockchain heeft gebogen, om voedselschandalen tegen te gaan. En de verwachting is dat ook andere sectoren (zoals mode en apotheken) zullen starten met blockchain.

Stel je eens voor welke klanttevredenheid je kunt bereiken, als je klanten de mogelijkheid biedt om de hele productieketen van een product in te zien?

blockchain tendance e commerce - sendcloud

8. Betaalmethoden (virtuele valuta)

Een decennia geleden leek online betalen nog verwarrend en zelfs onmogelijk. Klanten vreesden een gebrek aan controle en dus een risico op fraude. Wie heeft vandaag de dag echter nog niets online gekocht?

De e-commerce omzet in België bedroeg in 2018 totaal 11,84 miljard euro (dat is 12,5% meer dan in 2017!). Maar wat zijn de betaalgewoonten in Nederland en welke betaalwijze heeft de voorkeur?

In het gebruik van betaaldiensten zoals Apple Pay, Walmart Pay, Samsung Pay of Android Pay is een sterke groei te zien. De ‘wallets’ (ofwel digitale portemonnees) maken transacties makkelijk, snel en veilig dankzij ID-touch of andere technologieën.

Met de introductie van virtuele valuta opent zich een geheel nieuwe dimensie voor de e-commerce wereld, aangezien het nu al mogelijk is om via deze betaalmethoden een product te kopen. In maart 2019 kondigde Facebook zelfs aan te werken aan een valuta-eenheid voor de gebruikers van Whatsapp. Komend jaar kunnen we nieuwe toepassingen daarvoor gaan zien!

crypto-monnaie sendcloud

9. Chatbots

Een chatbot kan chatten zonder dat je daarvoor aanwezig hoeft te zijn, door je klanten automatische suggesties te geven. Door met een chatbot automatisch vragen te stellen en beantwoorden, kun je je conversie verhogen.

Het is een interessante manier om te ontdekken wat je klanten zoeken en welke vragen ze hebben. Sephora, Ebay en SnapTravel maar ook H&M zijn enkele voorbeelden van bedrijven die gebruikmaken van chatbots.

Uit onderzoek van Hubspot is gebleken dat 47% van de consumenten een product zou via een chatbot, dus het is een optie om te overwegen.

10. De logistiek van de toekomst

De logistieke sector verandert snel, omdat het aantal pakketzendingen elk jaar toeneemt. Er ontstaan daardoor steeds meer digitale spelers.

Zo ook Sendcloud, waarmee je in enkele klikken je hele verzendingsproces kunt automatiseren, van het importeren van orders en het automatisch versturen van Track & Trace notificaties tot het beheren van je retourzendingen.

Sendcloud is eenvoudig te koppelen aan Shopify, PrestaShop, WooCommerce, Magento en meer, maar ook te gebruiken in combinatie met online marktplaatsen. Wil je weten hoe dit werkt? Vraag dan hier vrijblijvend je demo aan!

Gestion des commandes I Sendcloud

We hopen dat we je met dit artikel hebben kunnen inspireren om je goed voor te bereiden op de e-commerce trends voor 2020. Mocht je nog vragen hebben, laat dan gerust een reactie achter.

Leave a Reply