Hij staat weer voor de deur: de jaarlijkse piek en daarmee meest lucratieve periode binnen de e-commerce! Dat is goed nieuws, tenzij je er niet op tijd klaar voor bent. Bij Sendcloud zijn we daarom de data ingedoken, om je een handje te helpen met nieuwe insights en handige tips & tricks. De komende weken zullen we je klaarstomen, zodat jij heel wat orders kunt verwachten, verwerken en daarmee winst kunt behalen.

E-commerce piek 2018

Hoeveel extra orders kun je verwachten en welke data moet je volledig blokken in je agenda om te zorgen dat je probleemloos de feestdagen doorkomt? Wij doken in de data en zetten de belangrijkste voor je op een rijtje.

Q4 e-commerce kalender

Heb jij inzicht in alle feestdagen en de bijbehorende data? Houd rekening met de volgende dagen die van invloed kunnen zijn op je webshop:

  • Singles day – 11  november 2018
  • Black Friday – 23 november 2018
  • Cyber Monday – 26 november 2018
  • Sinterklaas – 5 december 2018
  • Maandag in de week voor Kerstmis – 17 december 2018

Wellicht zeggen niet alle dagen je iets, maar ze zijn wel degelijk belangrijk voor jouw webshop. Natuurlijk geldt wel, speel je niet in op deze feestdagen met je marketingactiveiteiten, dan loop je heel wat orders mis. Om dat te voorkomen geven we je een aantal belangrijke insights mee en voorspellen we de belangrijkste dagen voor 2018.

Infographic e-commerce piek

Singles day 

Singles day is al jaren een fenomeen in China. De dag staat in het teken van “love yourself” en viert dat je trots mag zijn op het feit dat je single bent. Toch zijn er ook stelletjes die de feestdagen vieren en dat komt goed uit voor iedereen met een webshop. Het brengt namelijk kansen. Zo behalen Alibaba en JD.com miljarden euro’s aan omzet op slechts één dag, vanwege verkopen. Bol.com introduceerde in 2017 als eerst Singles day, waarbij de gigant “tienduizenden” producten verkocht.

Bol.com introduceerde “afteldagen” op 8, 9 en 10 november, waarbij elke dag één topdeal werd aangeboden, als voorloper voor Singles day. Slim om op deze manier consumenten die welwillend zijn om te kopen tijdens de e-commerce piek, nog eens aan te zetten tot een extra aankoop. Bij Sendcloud zien we ook dat Singles day steeds populairder wordt. Zo verwachten we op basis van historische data, dat je maar liefst 140% meer orders kunt verwachten in de week na Singles day, ten opzichte van een reguliere week in 2018. Tel uit je winst!

Black Friday / Cyber Monday

Het begon allemaal met Black Friday, een fenoneem dat is komen overwaaien vanuit Amerika. Grote winkels in Amerika adverteren met hoge kortingen om de voorraad van Thanksgiving te verkopen. Cyber Monday is hier het digitale antwoord op. Webwinkels gaan volop mee met kortingen, om zo van oude voorraden af te komen of om verkopen te stimuleren.

De afgelopen jaren is gebleken dat de dagen ook in de Benelux ongekend populair zijn. Op deze manier hopen webshops vlak voor de feestdagen een groot deel van de consumentenbestedingen binnen te halen. Doordat iedereen in de ban is van deze kortingsdagen, ook de media, worden mensen verleid om geld uit te geven. Het afgelopen jaar steeg het aantal orders met 170% ten opzichte van een reguliere week in 2017. Voor 2018 voorspellen we zelfs dat Black Friday & Cyber Monday samen voor meer orders zorgen dan de maandag voor kerst.

e-commerce piek infographic Sendcloud

Sinterklaas

Sinterklaas is een eeuwenoude traditie. We weten allemaal wel (of herkennen het zelf) dat we massaal naar de winkel gaan voor cadeautjes of een surprise. Hoe zit het met de online verkopen? De week na Black Friday & Cyber Monday zorgt voor ontzettend veel orders, hierin is te verwachten dat er ook sinterklaas aankopen worden gedaan. In 2017 stegen het aantal orders maar liefst met 135% in de dagen rondom Sinterklaas. Zelfs de maandag vóór pakjesavond had een flinke stijging in het aantal orders.

De verwachting is dat de e-commerce piek dit jaar nog groter is dan vorige jaar. Voor 2018 geldt dat mensen meer online kopen, daarom zullen verkopen voorafgaand aan Sinterklaas wederom aanzienlijk stijgen.

Kerstmis 

Aan het eind van de piek staat Kerstmis en dat is meteen de klapper op de vuurpijl. Vorig jaar werden er maar liefst 2,5 keer zoveel orders verwerkt op de maandag voor kerst (18 december 2017) ten opzichte van een reguliere dag in 2017. Zorg er daarom voor dat je zowel je marketinguitingen als het verwerken van orders en het verzenden van je pakketten op orde hebt. Je loopt kansen mis of ontvangt zelfs veel negatieve feedback, wanneer je niet goed voorbereid bent op deze feestdag.

Hoe overleef je probleemloos de piek én haal je er maximale resultaten uit?

Dat je enorm veel orders kunt verwachten mag duidelijk zijn, maar hoe zorg je er nu voor dat je er klaar voor bent en genereer je ook nog eens de beste resultaten? We zetten een aantal belangrijke tips voor je op een rij.

  1. Bepaal je budget: Dit is wellicht niet het eerste waar je aan denkt, maar bepaal op tijd hoeveel geld je wil uitgeven aan marketinguitingen, maar bijvoorbeeld ook aan kortingen (hoeveel marge geef je weg?).
    Gebruik je data om voorspellingen te maken (met behulp van onze infographic), zodat je weet wat je nodig hebt. Houd er ook rekening mee dat je wellicht soms een andere verzendoptie nodig hebt, zodat je klanten toch op tijd hun bestelling ontvangen.
  2. Voorraad: Zorg er nu al voor dat je voorraad op orde is en vergeet daarbij ook het verpakkingsmateriaal niet. Maak je gebruik van dropshipping? Geef dan je voorspellingen door en overleg of je leverancier tijd een flinke piek in orders aan kan.
    Vergeet vooral niet om je voorraad goed bij te houden op verschillende platformen, mocht je bijvoorbeeld ook op marktplaatsen verkopen.
  3. Zorg dat je back-end op orde is: Zijn al je plugins up-to-date en werken ze goed met elkaar samen? Het is van groot belang dat je systeem blijft draaien zodra er een flinke stijging in bezoekers en klanten zichtbaar is. Meer bezoekers zorgen voor meer ‘serverload’. Kan je server deze verwerkingscapaciteit aan?
    Optimaliseer in ieder geval alvast je images en zorg voor een probleemlose caching techniek of plugin, zodat je de belasting van de server verlaagt.
  4. Is je marketing toolbox al gevuld? Welke kanalen en middelen zet je in en hoe verleid je uiteindelijk consumenten om te klikken? Bedenk goed hoe je klanten kunt overhalen en hoe je dit op een unieke manier gaat doen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een unieke verpakking of het meesturen van feestelijk inpakpapier bij producten.
    Doe je dit op een unieke manier, dan kun je wel eens heel veel mensen bereiken via mond-tot-mond reclame. Consumenten zullen niet bij de eerste en beste gaan kopen. Ook retargeting kan daarom juist nu een hoge ROI opleveren en vergeet niet op tijd e-mailcampagnes op te zetten om het maximale uit de piek te halen.
  5. Optimaliseer maximaal voor mobiel: Meer dan de helft van website traffic komt via mobiele devices. Laden je pagina’s niet snel genoeg op mobiel of is er iets onduidelijk op verschillende resoluties, zorg er dan het liefst gisteren nog voor dat deze geoptimaliseerd zijn.
  6. Zorg dat je zichtbaar bent als cadeautip: Tijdens de feestdagen verschijnen er op verschillende kanalen zogenaamde “gift guides”. Deze verschijnen in de aanloop van Sinterklaas en Kerst. Ga daarom op zoek naar influencers en zorg ervoor dat je wordt genoemd met jou producten. Overtuig ze dat jouw producten van toegevoegde waarde zijn voor hun doelgroep en voeg beschrijvingen toe van de producten die jij relevant vindt voor de gift guides.
  7. Weet nu al hoe je winkelwagen verlaters terughaalt: Zorg voor een goede retargeting en e-mailstrategie, zodat je bezoekers laagdrempelig kunt terughalen naar je webshop. Meer dan 70% van de bezoekers verlaat namelijk de winkelwagen vroegtijdig en dat is zonde wanneer je veel moeite en geld hebt gestoken in het genereren van bezoekers.
  8. Automatiseer waar mogelijk: Niet harder, maar slimmer werken is key om de e-commerce piek te overleven. Van het picken & packen van orders (met of zonder orderpickers), het genereren van verzendlabels, tracking notificaties tot aan eventuele retouren die binnenkomen.
    Automatiseer het gehele proces, zodat je onnodige fouten voorkomt.
  9. Heb je voldoende personeel? Kijk ook nu naar de data van het afgelopen jaar. Hoeveel extra orders heb je ontvangen en waar ben je tegenaan gelopen? Maak een goede inschatting van het aantal FTE dat je nodig hebt om probleemloos alle orders te verwerken. Op die manier kun jij je focussen op het genereren van nog meer sales.
  10. Zorg dat je verschillende verzend- en betaalopties aanbiedt in je webshop: Onvoldoende bezorg- en betaalopties zorgen voor verlaten winkelwagens. Het zijn de meest voorkomende redenen voor shoppers om te besluiten om toch niet bij je te kopen. Voeg daarom voldoende keuzemogelijkheden toe. Same Day Delivery is vooral tijdens de feestdagen een populaire verzendoptie, om last-minute shoppers op tijd te kunnen voorzien van hun pakketje. Vergeet vooral afhaalpunten niet. Het netwerk van vervoerders is ontzettend druk, waardoor afhaalpunten met een afleverratio van 100% een interessante bezorgoptie zijn.
  11. Is je klantenservice er klaar voor? Wanneer je normaal een klein team inzet voor customer service of het zelfs zelf doet, kun je overwegen extra hulp in te zetten of zelfs te gaan outsourcen in voornamelijk de maanden november en december. Je customer service heeft namelijk een grote impact op de ervaring van je klanten en kan je veel positieve of juist negatieve reviews opleveren.
  12. Houd rekening met shipping deadlines en communiceer dit in je webshop: Je bezoekers en klanten dienen op de hoogte te zijn van de cut-off tijd van zendingen, zeker wanneer je pakketjes nog voor de feestdagen willen ontvangen. Zorg er daarom voor dat je dit duidelijk in je webshop communiceert, op Social Media deelt en bijvoorbeeld in e-mails om extra sales te genereren vanwege urgentie. Bekijk daarom wanneer alle vervoerders waar je mee verzendt leveren tijdens de feestdagen, zodat zowel je klanten als jij hier rekening mee kunnen houden.
  13. Gratis verzenden aanbieden of juist niet? Vooral tijdens dagen als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday kan gratis verzenden ervoor zorgen dat er meer consumenten bij jou kopen. Negen van de tien shoppers zeggen namelijk dat gratis verzenden de nummer één reden is om online tot een aankoop over te gaan. Werk je met een minimaal orderbedrag om gratis verzenden mogelijk te maken of beperk je gratis verzenden tot bepaalde (feest)dagen?
    Bedenk goed wat het doet met je marge en wanneer je hier het meest uit denkt te halen. Zo kun je bijvoorbeeld voorraden wegwerken in de laatste week voor Kerst.
  14. Behoud nieuwe klanten: De kans is groot dat je tijdens de piek consumenten aantrekt die nog nooit eerder bij je hebben gekocht. Je kunt ze “eenvoudig” bij je houden, door nu al een automatische follow-up emails op te stellen en je nieuwe collectie exclusief te delen of een welkom e-mail op te stellen met alle informatie over winkelen bij jou en je retourbeleid. Je kunt vanalles bedenken, zolang het maar niet vergeet.
  15. Houd rekening met wijzigingen in tarieven voor 2019: Vervoerders investeren ieder jaar in hun netwerk, om aan de verwachtingen van consumenten te kunnen voldoen. De kostenberaming hiervoor (oftewel NEA-index), wordt jaarlijks doorgevoerd in de hele markt. Houd er daarom nu al rekening mee dat je verzendkosten kunnen stijgen in 2019.
    Spreek daarom met je vervoerder, maar ook financieel adviseur of er iets gewijzigd moet worden in je business model om zonder problemen deze prijsstijging op te kunnen vangen.
  16. Analyseer data & wees klaar voor 2019: Wanneer het Kerst is kun je genieten van welverdiende rust en runnen (hopenlijk) al je follow-up campagnes automatisch. In januari is het dan tijd om zoveel mogelijk te analyseren van Q4. Dit helpt je om in 2019 de groei door te kunnen zetten.
    Denk bijvoorbeeld ook eens aan het genereren van klantfeedback om je webshop verder te verbeteren.

Infographic: wat kun je verwachten van aankomende piek?

Infographic e-commerce piek Sendcloud

Tot slot

Kortom, je kunt heel wat extra orders verwachten de komende periode. Houd er wel rekening mee dat je dit volledig zelf in de hand hebt. Wij willen je ontzettend veel succes wensen en hopen dat je er (mede door dit artikel) klaar voor bent. Mocht je het meest tijdrovende proces willen automatiseren en tot wel 300% efficiënter willen verzenden? Maak dan je gratis account aan bij Sendcloud, voeg je eigen verzendcontracten toe of kies uit de verschillende vervoerders via Sendcloud met kortingstarieven. In slechts enkele minuten koppel je jouw webshop(s) en marktplaatsen en kun je direct aan de slag met slimmer, makkelijker en sneller verzenden.

Mis je een cruciale tip of wil je zelf een tip delen met je mede webwinkeliers? Laat dan gerust een reactie achter, we zijn benieuwd!

Leave a Reply