In e-commerce staan de laatste maanden van het jaar bekend als de piekperiode. In deze laatste drie maanden krijgen sommige webshops tot wel twee keer zoveel orders en gemiddeld worden in december +46% meer pakketten verstuurd! Van de piekperiode kun je echter alleen profiteren als je goed bent voorbereid en dat begint natuurlijk bij weten wat je kunt verwachten. Daarom zijn we bij Sendcloud de data ingedoken om te kijken hoeveel meer orders jij kunt verwachten tijdens de e-commerce piek van 2019.

Wat kun je verwachten van de e-commerce piek 2019?

Welke data moet je volledig blokken in je agenda om te zorgen dat je probleemloos de feestdagen doorkomt? En hoeveel extra orders kun je verwachten? Wij doken onze data in en zetten de belangrijkste dagen en cijfers voor je op een rij.

Misschien zijn niet alle dagen even belangrijk voor jouw webshop, maar weet dat dit de dagen zijn waarop consumenten massaal online gaan shoppen.

Speel je als webshop niet in op deze feestdagen, dan loop je gegarandeerd orders mis.

Kalender met de belangrijkste feestdagen voor de e-commerce piek 2019

Wil je weten hoe je optimaal kunt profiteren van de verschillende feestdagen? Lees dan ook: Hoe bereid je je webshop voor op de e-commerce piek van 2019?

De impact van het piekseizoen blijft stijgen

De piekperiode krijgt een steeds grotere impact op de online omzet. In de grafiek hieronder zie je de ontwikkeling van het aantal pakketzendingen per week, ten opzichte van een normale week.

Als we de resultaten van 2018 vergelijken met de voorspelling van 2019, dan zien we dat de impact van de piekperiode steeds groter wordt. Dit jaar wordt er een totale omzetstijging verwacht van +15% t.o.v. de piekperiode in 2018.

Loading...

Loading…


In vergelijking met een gemiddelde maand buiten de piekperiode, kun je in oktober +20%, in november +40% en in december 46% meer orders verwachten.

Natuurlijk is dit percentage een gemiddelde en is het afhankelijk van het type webshop. Met name categorieën als speelgoed, consumenten elektronica en luxeartikelen doen het goed.

Belangrijk! De genoemde groeipercentages vertellen iets over de drukte voor vervoerders en de piekmomenten in het aantal nieuwe zendingen. De genoemde percentages zeggen dus niet direct iets over het aantal orders (tenzij anders vermeld).  Zo is maandag vrijwel altijd de drukste dag van de week doordat dan de pakketten worden verstuurd van bestellingen die in het weekend zijn geplaatst.

Black Friday & Cyber Monday weekend

Met name de impact van het Black Friday en Cyber Monday weekend is al enkele jaren stijgende. Naar verwachting kunnen webshops in deze periode gemiddeld 74% meer orders verwachten.

Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat deze – uit de Verenigde Staten afkomstige – koopjesdagen steeds populairder worden. Iets wat ook duidelijk te zien is in het zoekvolume op Google. Hiermee kun je perfect zien welke koopjesdagen het populairst zijn en hoe de bekendheid in de afgelopen jaren is gegroeid.

Zoekvolume ontwikkeling “Black Friday” v.s. “Cyber Monday” v.s. “Singles day” in Nederland in de afgelopen 5 jaar. 

De stijging in populariteit is vooral te wijten aan de adoptie van deze feestdagen door grote winkelketens zoals Bol.com, Mediamarkt en Cooblue.

Cyber Monday is in het leven geroepen als e-commerce tegenhanger van de populaire Black Friday retail dag. Dit onderscheid wordt echter steeds kleiner doordat online en offline meer met elkaar verbonden zijn. Voor zowel online als offline is Black Friday verreweg de populairste koopjesdag, maar ook Cyber Monday en Singles Day verdubbelen ieder jaar in populariteit.

Let op! BF & CM vallen dit jaar in het weekend voor pakjesavond. De verwachting is daarom dat veel consumenten hun sinterklaasaankopen uitstellen in afwachting op de hoge kortingen. Schrik hier dus niet van, maar speel er slim op in!

Singles Day, ook niet onbelangrijk

Ook Singles Day wint aan populariteit en is een leuke dag om op in te spelen. Hoewel het verreweg niet zo populair is als Black Friday of Cyber Monday kun je in de week van Singles Day verwachten dat er 19% meer pakketten worden verstuurd dan in een gemiddelde week buiten het piekseizoen.

Zoekvolume “Cyber Monday” v.s. “Singles Day” in Nederland in de afgelopen 5 jaar. 

The day before Christmas…

We verwachten dat de piek voor kerst nog sterker gaat zijn dan in voorgaande jaren. 1e kerstdag valt dit jaar op een woensdag en daardoor zullen maandag en dinsdag naar verwachting de drukste dagen van het jaar worden, met een piek op maandag 23 december van +80%!

Ieder jaar zien we ook een sterke piek na het weekend in de week voor kerst. Vooral het weekend is namelijk een populair moment om online te shoppen en een groot deel van de consumenten zal daarom hun aankopen doen in het weekend van 14 en 15 december. Dit zal een verwachte verzendpiek van 74% veroorzaken op maandag 16 december.

 

Hoeveel orders en pakketten kun je verwachten tijdens de feestdagen

Voor het gemak hebben we alle cijfers nog een keer onder elkaar gezet in een infographic.

Infographic met cijfers over de verwachte stijging in e-commerce tijdens de 2019 piekperiode

Ontdek hoeveel orders jij kunt verwachten 👉

Leave a Reply