Email speelt al lange tijd een hele belangrijke rol binnen de online marketing. Het kanaal heeft de hoogste ROI en is daarom wellicht al een groot onderdeel van je communicatiestrategie. Maar consumentengedrag blijft veranderen en er komen telkens weer nieuwe communicatiemanieren. Messenger zou volgens overtuigende statistieken weleens zo kunnen groeien dat het email gaat verslaan. We zetten daarom de voordelen van Email of Messenger voor je webshop op een rij, zodat je kunt beoordelen welk kanaal het beste is voor jouw webshop.

Messenger voor je webshop? Eerst nog even over e-mail

Hoe je het ook went of keer, al lange tijd staat email bovenaan met een gemiddelde ROI van 38:1. Het geweldige Return On Investment komt voornamelijk door de mogelijkheden die email marketing biedt.

Email ROI

Bezoekersgedrag toeschrijven aan email marketing

Over het algemeen wordt er op de marketing afdeling vaak gekeken naar de open-, click, unsubscrice en bounce rates. Maar het is vooral ook belangrijk om te meten wat nu de impact is van je e-mails op het bezoekersgedrag in je webshop.

Daarvoor bieden email programma’s een tracking code om op je webshop te plaatsen. Een voorbeeld hiervan is Klaviyo, één van de beste email tools voor Shopify webshops. Je verkoopresultaten zijn dé manier om de effectiviteit van email campagnes te meten. Voorkom daarom de fout om alleen te optimaliseren voor open- en click rates.

Klaviyo Shopify

Email abonnees segmenteren

Dankzij de tracking codes kun je tevens email abonnees segmenteren. Volgens Drip kun je het beste 4 segmenten aanhouden:

  1. Warme leads: potentiële klanten met een hoge aankoop interesse. Ze hebben je email geopend, op links geklikt en producten bekeken. Deze abonnees wil je niet ‘koud’ laten worden.
  2. Winkelmandje verlaters: gemiddeld 69.23% van de winkelmandjes wordt verlaten en email reminders zijn een geschikte methode om je verkopen een boost te geven.
  3. Nieuwe klanten: deze wil je geen promoties voor producten die ze al gekocht hebben sturen, maar bijvoorbeeld gebruikstips, verzoeken om productreviews en aanbiedingen voor een volgende bestelling.
  4. Inactieve klanten: door activatie campagnes kun je met inactieve klanten eenvoudig winst maken. Bijvoorbeeld: klanten die sneakers hebben gekocht en geïnteresseerd kunnen zijn in passende broeken.

De key zit hem in het voortdurend doorvoeren van verbeteringen in je segmentatie, hoe specifieker hoe beter!

Alle mogelijkheden van email marketing

Van korte artikelen tot video’s en promoties tot enquêtes: je kunt vrijwel alles via een email versturen. Je kunt eenvoudig testen wat nu het beste werkt voor je webshop en dat maakt het zo’n flexibel kanaal.

De combinatie van geavanceerde tracking, de segmentatie mogelijkheden en de enorme flexibiliteit maakt dat email de huidige koning van ROI is. Maar voor hoelang zal dit nog zo blijven?

Messenger voor je webshop inzetten

Met de steeds snellere technologische veranderingen en veranderingen in consumentengedrag, zijn er steeds meer aanwijzingen dat een nieuw kanaal nog betere resultaten zou kunnen leveren.

Het is nog te vroeg om te zeggen dat Messenger in de toekomst email zal verslaan als marketing kanaal, maar het staat een mooie toekomst te wachten. Wat maakt marketeers zo enthousiast over dit kanaal?

De explosieve groei van Messenger

In 2018 waren er 3.8 miljard actieve email gebruikers. Dat is ongeveer de helft van alle mensen op aarde en de verwachting is dat dit aantal tot 2022 met 3% per jaar zal stijgen.

Aantal actieve email gebruikers

De groei van Facebook Messenger is echter explosief. In de afgelopen 4 jaar is het kanaal gegroeid van 200 miljoen naar 1.3 miljard gebruikers. Daarmee is het nu één van de grootste messaging apps ter wereld.

Gebruik mobiele apps 2019

Zo’n grote groei is voor email niet meer te bereiken en Facebook werkt hard om de groei te versnellen door Messenger, WhatsApp en Instagram gebruikers de optie te bieden om elkaar berichten te sturen.

Er zijn ruim 70 miljoen bedrijven actief op Facebook en er worden maandelijks 2 miljard berichten uitgewisseld tussen bedrijven en Facebook gebruikers. Facebook Messenger is dan ook goed op weg om het standaard medium te worden voor klantcontact.

Messenger voor je webshop inzetten

Het engagement van Messenger voor je webshop

Ondanks de harde groei heeft Messenger nog niet het gebruikersbestand van email, maar wel een enorm engagement vergeleken met andere kanalen.

Messenger open click rate

Specifiek voor campagnes zoals cart reminders blijkt dat Messenger 50 tot 60% meer omzet realiseert dan email, dankzij de hoge engagement ratio’s. Bijna alle berichten worden bekeken en de helft van de berichten levert een click op. Messenger is dus zeer effectief voor transactionele berichtgeving.

Als merk bied je tevens extra service op het voorkeurskanaal van de klant, ook dat resulteert in een omzetverhoging. De klant heeft namelijk toestemming gegeven om relevante updates te ontvangen. Hierdoor is het een win-win situatie en heeft Messenger een goede kans om hét standaard medium voor klantcontact te worden.

En hoewel email universeel is en Messenger een gesloten systeem, is de verwachting dat het gecombineerde gebruikersbestand van Messenger, WhatsApp en Instagram erg in de buurt zal komen van email.

Messenger voor je webshop

Ofwel: dankzij de hoge engagement rate van Messenger, is het zonde om niet te onderzoeken of Messenger voor je webshop van toegevoegde waarde kan zijn.

Echt klantcontact in plaats van push berichten

Email kan een perfect één-op-één communicatiekanaal zijn als je het op de juiste manier inzet. Social media posts, advertenties, persberichten en blogs zijn daarentegen gericht op de massa.

Hoewel je een grote groep tegelijk kunt bereiken, bieden de eerder genoemde tracking & segmentatie veel mogelijkheden. Zo kun je jouw bericht nagenoeg perfect afstemmen op de ontvanger.

Welke meerwaarde biedt Messenger voor je webshop ten opzichte van email?

Het nadeel van e-mail is dat je niet echt een gesprek voert met de klant, maar eenzijdig berichten stuurt die tot een verkoop in je webshop dient te resulteren. Messenger creëert een waar gesprek! Het is het enige kanaal dat in real-time klantgesprekken kan voeren.

Messenger voor je webshop

Met simpele buttons en acties kun je eenvoudig een gesprek voeren en de klant nog meer gemak bieden bij bijvoorbeeld:

  1. Een vergeten winkelmandje bekijken
  2. Producten aanbevelingen ontvangen
  3. Het ontdekken van betaalopties en retourbeleid
  4. Moeiteloos afrekenen van een bestelling

Alle gesprekken zijn volledig geautomatiseerd en af te stemmen op je eigen toon. Hierdoor hoeft de klant niet te wachten op een reactie (ook goed voor de klanttevredenheid) en kan er meteen een verkoop gerealiseerd worden.

En dat is nu het verschil met email: dat is niet realtime en zodra er vragen zijn of de klant meer wil weten, loop je verkopen mis. Je wilt klanten met een hoge koopintentie niet laten wachten.

Hierdoor is Messenger als marketingkanaal zeer effectief in het voeren van klantgesprekken. Ook wanneer de klant buiten de default opties een vraag stelt en er een medewerker nodig is, is de kans groot dat er sneller een reactie zal komen dan per email.

Messenger voor je webshop in plaats van email?

Kan Messenger het beste ROI kanaal email verslaan? Voorlopig niet. Email is een volwassen kanaal met veel geavanceerde functionaliteiten en zal daardoor belangrijk blijven voor webshops. Messenger is nieuw, biedt daardoor nog niet veel geavanceerde opties, maar biedt qua transactionele berichten veel betere engagement resultaten.

Messenger is op dit  moment nog geen vervanging voor de huidige email marketing. Het heeft simpelweg niet hetzelfde bereik en is minder volwassen als marketingkanaal. Echter, als je nog niet begonnen bent met Messenger marketing dan is nu hét moment om te gaan experimenteren met campagnes als:

  • Cart recovery
  • Order updates
  • Product reviews
  • Frequently Asked Questions

Als je graag met Messenger voor je webshop wil starten, maar niet weet waar je kunt beginnen, dan raden wij aan om dit stappenplan en de app van Maxwell te bekijken.

Deze gastblog is geschreven door Asbjørn van Maxwell. Hij was eerder verantwoordelijk voor de oprichting van The Cloakroom. Daar ontdekte hij de kracht van persoonlijk klantcontact via chat. Met Maxwell biedt hij daarom all-in-one Messenger marketing software om persoonlijk klantcontact voor elk bedrijf mogelijk te maken.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

0/5 0 ratings

Leave a Reply