Bijna een jaar geleden introduceerde Facebook de Facebook Marketplace. Een onderdeel van de Facebook app en website waar mensen producten kunnen kopen of verkopen. Sinds een paar weken is de marktplaats omgeving ook voor Nederlandse gebruikers bereikbaar en wordt de Facebook Marketplace geïntroduceerd in 16 andere Europese landen. Het sociale netwerk wil meer zijn dan een plek waar je viral video’s bekijkt en de foto van de hond van je tante liked. Ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat jij het merendeel van je online tijd doorbrengt op Facebook. De Facebook Marketplace is de volgende poging om een deel van het internet op te slokken en een stap te zetten in de groeiende e-commerce wereld. De belangrijkste vraag voor webshop eigenaren is: Hoe kan je Facebook inzetten als verkoopkanaal voor je webshop?

Facebook Marketplace

De grootste uitdaging van webshops is om onder de aandacht te komen en te zorgen voor zoveel mogelijk website bezoekers. Facebook speelt hierop in door aan de ene kant een netwerk te creëren waar mensen ontzettend veel tijd doorbrengen en aan de andere kant bedrijven de tools te bieden waarmee ze hun producten aan de juiste doelgroep kunnen aanbieden. Hoewel de Facebook Marketplace zich voornamelijk richt op het kopen en verkopen van 2e hands goederen door particulieren, kan het voor webshops ook een kans zijn om gevonden te worden. Hieronder zie je de introductie video van Facebook Marketplace die laat zien hoe de nieuwe functie werkt.

https://youtu.be/rrWrHKfJu4k&w=750

Het idee achter Facebook Marketplace

De overeenkomst is natuurlijk overduidelijk, de marktplaats van Facebook lijkt ontzettend veel op de bekende Belgische 2dehands.be. Echter heeft Facebook Marketplace het voordeel dat het is gekoppeld aan het grootste sociale netwerk van de wereld. Dit is niet alleen een groot pluspunt door de hoeveelheid traffic, maar het lost ook één van de grootste uitdagingen van een online handelsplatform op: betrouwbaarheid. Mensen zijn continu op zoek naar ‘Social proof’ om te kunnen beoordelen of de verkoper betrouwbaar is. Er wordt gekeken naar wat andere mensen zeggen over de verkoper, hoelang deze al actief is en met wat voor iemand ze te maken hebben. Een persoonlijk profiel dat al jaren wordt onderhouden is natuurlijk de perfecte manier om te zien met wie je te maken hebt en verkleint de kans dat je wordt opgelicht.

Facebook Marketplace voorbeeld

Facebook Marketplace is de reactie op de vele vraag en aanbod groepen die al op het netwerk te vinden waren. Deze meestal openbare groepen werden door mensen opgericht om op een betrouwbare en laagdrempelige manier spullen met elkaar te delen. Facebook faciliteert alleen het platform en is niet verantwoordelijk voor de geldtransacties. De kans is ook klein dat ze in de toekomst nog een eigen betalingsplatform toevoegen. Facebook verdient zijn geld namelijk met het gebruiken van data om bedrijven gericht te laten adverteren. Hierin zijn ze ontzettend succesvol en ze willen er daarom alles aan doen om zoveel mogelijk mensen gebruik te laten maken van Facebook. Geld verdienen met transactiekosten past niet in dit verdienmodel en zal nadelige gevolgen hebben voor zowel het imago van het netwerk als de waarde propositie van de Facebook Marketplace. Dankzij de Marketplace komt Facebook dus meer te weten over het zoekgedrag van gebruikers en kunnen ze adverteerders nog gerichter producten laten aanbieden.

Facebook Shopomgeving

Met de komst van de Marketplace heeft Facebook een tweede manier geïntroduceerd waarop bedrijven hun producten kunnen laten zien. Een aantal jaar geleden voegde ze namelijk al de Facebook Shopomgeving toe. Een manier voor bedrijven om hun producten op de bedrijfspagina te presenteren. Het voordeel hiervan is dat consumenten die de pagina bezoeken direct kunnen zien welke producten het bedrijf aanbiedt.

Voorbeeld Facebook shop motorkledingcenter.nl

In de afgelopen jaren is gebleken dat de Facebook shop omgeving vooral voor kleinere bedrijven een uitkomst is. Ze hebben nu namelijk de beschikking over een goed werkende webshop zonder dat ze daarvoor een dure website hoeven te laten maken. Voor bedrijven die een Facebook shop naast hun eigen webshop hadden bleek de toegevoegde waarde echter een stuk kleiner te zijn. Hierdoor maken veel grote webshops geen gebruik meer van de shopomgeving. Want als je naast je eigen webshop iedere keer je Facebook Shop moet updaten is dat natuurlijk veel extra werk. Gelukkig zijn er voor de meeste webshopsystemen, zoals Shopify en Woocommerce, plugins die automatisch de producten uit je webshop ook in je Facebook Shop plaatsen. Hierdoor kost het weinig extra moeite en kan je mensen nog steeds op een laagdrempelige manier laten zien welke producten je verkoopt.

Facebook als verkoopkanaal voor webshops

Met 1,18 miljard dagelijks actieve gebruikers is Facebook nog altijd het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. Op de juiste manier aanwezig zijn op Facebook is daarom ontzettend belangrijk voor iedere webshop. Of het nu is als Social Proof, om te communiceren met klanten, te bouwen aan je merk of om nieuwe webshop traffic te genereren. Iedere webshop klein of groot doet er goed aan om actief te zijn op Facebook. Om ervoor te zorgen dat jij alles uit het grootste sociale netwerk haalt, zijn hier vier manieren om de Facebook Marketplace en Shop in te zetten:

1  Koppel je webshop aan de Facebook Shop

Probeer zeker om je webshop te koppelen aan de Facebook shop. Het helpt jouw fans namelijk om sneller en eenvoudiger online te winkelen. Zeker in deze tijd waarin mensen meer tijd doorbrengen op hun mobiele scherm. Doordat mensen direct producten zien worden bedrijfspaginabezoekers getriggerd om door te klikken naar jouw webshop.

2  Gebruik je Facebook shop om promoties onder de aandacht te brengen

Als je veel producten in je assortiment hebt kan je er ook voor kiezen om alleen aanbiedingen in je Facebook shop te plaatsen. Mensen die jouw bedrijfspagina bezoeken zien dan direct de laatste promoties waarna je ze gemakkelijk kan doorsturen naar je webshop. Ook is het makkelijk om producten die op je bedrijfspagina staan onder de aandacht te brengen met een Facebook promotie campagne.

3  Gebruik de Facebook Marketplace om oude voorraad op te ruimen

De Facebook Marketplace richt zich vooral op het kopen en verkopen van 2e hands producten en mensen die hier gaan zoeken zijn dus vaak op zoek naar koopjes. De ideale doelgroep dus om je oude voorraad of retour gestuurde producten met een krasje aan te verkopen. Een gratis promotie kanaal met veel actieve gebruikers is natuurlijk niet iets wat je kan laten liggen.

4  Gebruik de Facebook Marketplace om mensen in de buurt te bereiken

De meeste webshops hebben een nationale focus, maar als je ook fysieke verkoop- of ophaalpunten hebt is de Facebook Marketplace een goede manier om mensen op de hoogte te brengen van je aanbod. De Marketplace wordt namelijk vooral gebruikt om te kijken welke producten er in de buurt verkocht worden. Als ze zien dat er om de hoek een winkel is waar ze een nieuw product kunnen krijgen is de kans groot dat ze dit verkiezen boven het onzekere 2e hands product.

Hopelijk hebben we je weer nieuwe inspiratie gegeven waarmee jij je online strategie verder kan ontwikkelen. Als je nog meer inspiratie wilt raad ik je aan om een kijkje te nemen op ons blog.

Leave a Reply