Wat is de GDPR?
De General Data Protection Regulation (GDPR) oftewel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vervangt de huidige Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens. Hiermee wordt de privacywetgeving voor alle Europese landen nagenoeg gelijk getrokken en is op 25 mei 2018 van kracht gegaan.
Right to be forgotten
Data kan worden verwijderd op ieder gewenst moment
Right to portability
Data kan worden geëxporteerd in een algemeen format
Data processing agreement
Het aanbieden van een verwerkersovereenkomst
Data protection by design and by default
Het minimaliseren van de data die wordt opgeslagen
Security of processing
Maatregelen nemen om data te beschermen
Legal documentation
Vernieuwde algemene voorwaarden & privacy policy
Hoe werkt het?
De GDPR maakt onderscheid in degene die in het bezit is van persoonsgegevens en anderzijds bedrijven die persoonsgegevens verwerken. Sendcloud is in dit geval de “verwerker” van persoonsgegevens. Door jouw orderdata kunnen wij ervoor zorgen dat al jouw orders (efficiënt) worden verzonden.
Right to be forgotten
Dit recht omvat het verwijderen van data. Natuurlijk dienen we jouw data te kunnen verwijderen, wanneer jij hierom vraagt. Daarnaast wordt verdere verspreiding ook tegengegaan. In je Sendcloud account kun je bij settings je account en alle bijbehorende data verwijderen zonder enig gedoe!
Right to portability
Al jouw data dient beschikbaar te zijn in een algemeen format. Wanneer jij toegang wil krijgen tot de data die we van je hebben, moeten wij het mogelijk maken om dit via een algemeen bestand te downloaden. Daarom hebben we het mogelijk gemaakt om je data te downloaden via een CSV bestand in je Sendcloud account.
Data processing agreement
Je deelt met Sendcloud persoonsgegevens. Afspraken over die verwerking van gegevens moeten worden vastgelegd in een “verwerkersovereenkomst”. Deze verwerken wij in de vernieuwde algemene voorwaarden, waarmee je als klant akkoord dient te gaan.
Data protection
Sendcloud dient zorgvuldig met data om te gaan en maatregelen te nemen om te zorgen dat data goed is beschermd. Hierbij minimaliseren we de hoeveelheid data die wordt opgeslagen, zoals alle benodigde data om een order te verwerken.
Security of processing
Persoonlijke data moet beschermd worden. Daarom zorgen we dat data veilig is en niet langer wordt opgeslagen dan nodig. Daarom hosten we onze website bij Amazon Web Services (AWS) in Europa, waar veiligheid van data voorop staat.
Legal documentation
Wij vernieuwen onze algemene voorwaarden & privacy policy. De vernieuwde algemene voorwaarden bevatten onder andere de verwerkersovereenkomst. Hier ontvang je een notificatie van, zodat jij deze kunt accepteren. Op die manier ben jij ook GDPR proof!
FAQ
Met deze pagina geven we je meer inzichten in de GDPR en de status van Sendcloud. Bekijk hier veelgestelde vragen rondom de GDPR en onze service. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met ons op!
‘Verwerkt mijn webshop persoonsgegevens van EU-burgers’ is de belangrijkste vraag betreffende de nieuwe privacywetgeving die een webwinkelier zichzelf moet stellen. De privacywetgeving is dus enkel van toepassing op persoonsgegevens. De gemiddelde webwinkel zal dus inderdaad moeten voldoen aan de nieuwe wetgeving.
Er is in principe geen beperking aan het soort of aantal persoonsgegevens dat je mag verzamelen of verwerken. Je moet voor de verwerking van iedere soort persoonsgegevens echter wel een geldige reden hebben. Voor webwinkels zijn er vier grondslagen op basis waarvan je persoonsgegevens mag verzamelen;
- Verwerken van gegevens voor de uitvoering van de overeenkomst: zoals het verwerken van de order.
- Verwerken van gegevens om aan een wettelijke verplichting te voldoen: zoals het accepteren van retouren.
- Verwerken van gegevens vanwege een gerechtvaardigd belang: zoals het versturen van een mail over producten aan je klanten.
- Verwerken van gegevens na toestemming van de klant: zodra je toestemming van de klant hebt gekregen om de gegevens te gebruiken.
Sendcloud voldoet volledig aan de GDPR. We hebben alle nodige maatregelen gereleased om de wet volledig na te leven. Zodra je een Sendcloud account aanmaakt word je gevraagd om de vernieuwde algemene voorwaarden te accepteren. Daarnaast vind je in je account mogelijkheden om data die we van je hebben te downloaden en eventueel te verwijderen.
Sendcloud hanteert een bewaartermijn van 6 maanden. Mocht je jouw data willen inzien, dan kun je bij instellingen naar jouw account gaan en hier je data exporteren.
Onze algemene voorwaarden zijn vernieuwd met daarin de verwerkersovereenkomst. Je kunt de algemene voorwaarden hier inzien en eventueel downloaden voor je eigen administratie.