Wat kun je aan SEO doen om de indexering van je webshop te verbeteren? De ervaring leert dat nog veel webshops zich teveel bezighouden met linkbuilding. Linkbuilding werkt in 2018 lang niet meer zo als in voorgaande jaren. Google staat nooit stil! Linkbuilding en on-page SEO-optimalisatie zijn twee logische eerste stappen, maar je kunt veel meer doen om je positie in Google te verbeteren. Sanne Rodenburg, marketing expert, deelt 4 waardevolle SEO tips voor je webshop. Lees gauw verder.

De ultieme basis van webshop SEO

In de basis is een webshop hetzelfde als een website, alleen heb je in een webshop te maken met minder content. Om dit te overkomen kun je een aantal dingen onderne- men en hiermee het organisch verkeer voor je webshop verhogen.

Wanneer je als webshop bouwt op Google Adwords of advertenties, dan zul je zien dat dat nog steeds wel goed loopt maar dat het niet meer een veilige strategie voor de toekomst is, omdat je organisch verkeer misloopt. Via Adwords kun je namelijk lang niet alle vragen beantwoorden. Bij het samenstellen van zoekresultaten (SERP) kijkt Google in de eerste instantie naar de relevantie (on-page SEO), populariteit (off-page SEO) en de leesbaarheid (technische SEO). Door zoekmachine-optimalisatie kan de positie van de webshop in de zoekresultaten stijgen. Wanneer de indexering van je website verbetert, stijgen de organische bezoeken. Daarom ga ik in dit blog verder op de meest waardevolle elementen van een SEO geoptimaliseerde webshop.

 

Webshop SEO gastblog SendCloud

 

#1 On Page SEO

Een belangrijk onderdeel is de inhoud/content van je webshop. Je wilt niet alleen meer bezoekers op je website, maar vooral bezoekers die uiteindelijk conversie opleveren. Het grote verschil tussen een website en een webwinkel zijn de primaire doelen. Een website is er om de bezoeker te informeren en een webwinkel is simpel gezegd een verkoopkanaal. Deze doelen dienen gescheiden te blijven. Het is belangrijk om zoveel mogelijk elementen, die negatieve invloed op je conversie hebben, te vermijden in je webshop zelf. Probeer kritisch naar je webwinkel te kijken en voor jezelf te bedenken welke onderdelen niet bijdragen aan de aankoopbeslissing. Het is wel slim om een extra website naast je webshop op te richten, voor je contentstrategie, interne links en interactie. Daarmee kun je consumenten in hun oriëntatiefase indirect overhalen tot een aankoop.

Heb je al eens nagedacht over je eigen community? 
Naast het scheiden van je webshop en website kun je ook een community opzetten. Het leuke van een community is dat je niet alleen zelf unieke content creëert maar dat iedereen in jouw community hieraan kan bijdragen. Voorbeelden van bedrijven die dit heel leuk hebben aangepakt zijn CoolBlue, Ariel en Hema. Doordat gebruikers schrijven in hun eigen (zoek)woorden ontstaat er een extra voordeel, namelijk longtail zoekwoorden.

 

Voorbeeld community voor webshop SEO

Short versus long tail zoekopdrachtenBij zoekwoorden zijn er grofweg twee soorten: short tail en long tail keywords. Short tail zoekopdrachten bestaan uit 1, 2 of 3 woorden. Long tail zoekopdrachten zijn vaak 4 worden of langer. 70% van alle zoekopdrachten in Google zijn long tail zoekopdrachten. Eigenlijk helemaal niet verassend wanneer je je eigen zoekgedrag evalueert. Voor een specifiek resultaat is er een specifieke zoekopdracht essentieel.

Reviews, onmisbaar voor je webshop SEO
Onderzoek wijst uit dat 61% van de consumenten eerst reviews leest voordat er een beslissing wordt genomen binnen het aankoopproces. Consumenten hechten waarde aan een onafhankelijke, volstrekt onbekende consument. De aanwezigheid van slechte reviews heeft ook een positief effect op de conversie omdat het bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de webshop. Eenzijdige reviews leiden namelijk tot wantrouwen bij de consument. Meer over reviews vind je hier.

 

 

Productbeschrijvingen, de simpele kracht voor webshop SEO
Google houdt van unieke content, dus zorg dat je de leveranciersbeschrijving van een product altijd herschrijft. Websites geven intern de pagerank door en de homepage presteert bijna altijd het beste in Google. Hou je producten zo dicht mogelijk bij de bron zodat ze kunnen pro teren van de populariteit van de homepage. Zorg ervoor dat alle producten minder dan 3 klikken van de home- page verwijderd zijn (dit is dubbel, maakt dat niet uit?). Wanneer je bezoekers je producten niet kunnen vinden op je website, dan vindt Google ze al helemaal niet.

#2 Off page SEO

Off page optimalisatie is alles wat je doet om jouw webpagina te optimaliseren buiten je eigen website om. De links op social media (ook gesponsorde) en social bookmarking services tellen voor Google zwaar mee. Linkbuilding houdt in dat je links verzameld van andere websites naar jouw website. Deze backlinks kun je terugvinden in Google Search Console bij “Zoekverkeer”. Google checkt of de website waardoor een link is geplaatst, goede content bevat. Dat doet Google om te voorkomen dat iedereen simpelweg zoveel mogelijk links gaat verzamelen om de indexering te verbeteren. Dat staat namelijk lijnrecht tegenover rijke content. Het opbouwen van een goed linkprofiel heeft een groot effect op de indexering in Google, maar goede content is de basis. Wanneer je website kwalitatief goede content bevat met afbeeldingen, producten en downloads dan zullen andere websites dit vanzelf oppakken en hiernaar linken. Dit is de allerbeste manier van linkbuilding.

#3 Leesbaarheid

In Google Webmastertools kun je een sitemap aanmaken, hierdoor geef je Google als het ware een seintje zodra jij iets hebt toegevoegd. Gebruik Google Search Console om de zoekopmaak te verbeteren, het zoekverkeer op te sporen en de Google-index te checken. Je kunt ook zoekwoorden bekijken om te zien of deze aansluiten met de content van de pagina.
Screaming Frog SEO Spider is een handige gratis tool die je kunt gebruiken om 404- en crawlfouten op te sporen, maar denk bijvoorbeeld ook aan dubbele titels. Op het moment dat je veel dubbele titels hebt, concurreer je in feite met jezelf. Screaming Frog SEO Spider geeft een overzicht van je website en elementen op je website. Sinds de Mobilegeddon update van Google op 21 april 2015 worden websites die niet mobile friendly zijn door Google geweerd uit de mobiele zoekresultaten. In Google Webmastertools kun je een test doen om te kijken of je huidige website/webshop mobile friendly is. Er zijn tegenwoordig heel veel responsive templates beschikbaar in je shopsysteem. Wanneer je die nog niet tot je beschikking heeft, dan is dat dus het eerste wat je te doen staat!

Onderstaande infographic geeft je waardevolle handvaten om je webshop goed te laten indexeren.

 

Infographic webshop SEO

 

Dit blog is geschreven door marketeer Sanne Rodenburg. Met interesse en expertise in marketing, heeft ze deze infographic voor webshops ontwikkeld. Op die manier wil ze jou waardevolle handvaten bieden voor een optimale indexering. Op naar (nog) meer bezoekers!

 

Leave a Reply