De piekperiode staat weer voor de deur. Voor veel webshops is het vierde kwartaal de meest lucratieve periode van het jaar.

Sommige webshops halen tot wel 30% van hun jaaromzet in de laatste maanden van het jaar!

Dat komt natuurlijk door alle koopjes- en feestdagen. Als webshop kun je enorm profiteren van de e-commerce piek, tenzij je er niet klaar voor bent.

Geen zorgen: we helpen je daar de komende weken mee. In dit artikel delen we hoe je je webshop kunt voorbereiden op de piek van 2019.

Hoe bereid je je webshop voor op de e-commerce piek van 2019?

De e-commerce piek is dus een belangrijke periode voor de meeste webshops (lees hier wat je kunt verwachten). De ‘speciale dagen’ in dit tijdsbestek zijn ideaal om op in te spelen.

Consumenten zijn namelijk vooral in deze tijd van het jaar welwillend om aankopen te doen (van een feestoutfit voor zichzelf tot cadeau’s voor anderen).

We helpen je met de voorbereidingen voor de e-commerce piek. In dit artikel vind je: 

  • Koopjes- & feestdagen tijdens de e-commerce piek
  • 15 tips om je voor te bereiden op de piek
  • Bonus: 8 conversieverhogende tools voor het piekseizoen

Koopjes- & feestdagen tijdens de e-commerce piekperiode

Om te profiteren van de piek, moet je natuurlijk wel weten welke dagen van belang zijn, zodat je op tijd maatregelen kunt nemen en plannen kunt maken.

We sommen de belangrijkste koopjes- en feestdagen voor je op:

  • Halloween – 31 oktober 2019
  • Singles Day – 11 november 2019
  • Black Friday – 29 november 2019
  • Cyber Monday – 2 december 2019
  • Sinterklaas – 6 december 2019
  • Kerstavond – 24 december 2019

Laten we eens wat beter inzoomen op deze speciale dagen!

E-commerce piek

Halloween (31 oktober)

Hoewel Halloween vooral populair is in Amerika, wordt het ook in België steeds groter.

Ook al zal het geen feestdag zijn die je verkopen enorm laat stijgen (tenzij je specifieke Halloween producten verkoopt natuurlijk), het kan wel leuk zijn om hier met je marketing uitingen op in te spelen.

Een e-mail of social media bericht is zo geplaatst, kost weinig moeite en kan toch weer extra naamsbekendheid geven of zelfs verkopen opleveren.

Singles Day (11 november)

‘Love yourself’ wordt steeds meer een begrip in België. En speciaal voor alle singles is ‘Singles Day’ al jaren een fenomeen in China.

Het is bekend geworden als een dag waarop je jezelf als vrijgezel mag verwennen met een cadeau. Vele e-commerce bedrijven doen er aan mee, ook Bol.com profiteert er al jaren van.

Vooral de selfcare producten doen het goed op deze dag (denk aan verzorging & parfum), maar daar hoeft het niet bij te blijven als je creatief bent!

Ook consumenten die niet single zijn kunnen natuurlijk profiteren van de acties, dus je kunt er eigenlijk alle kanten mee op.

Lees ook ons artikel met 5 tips om te profiteren van Singles Day!

Black Friday (29 november) & Cyber Monday (2 december)

Waar Singles Day uit China komt, zijnBlack Friday en Cyber Monday afkomstig uit Amerika.

Black Friday werd (en wordt nog steeds) ingezet door fysieke winkels om voorraad van Thanksgiving met hoge kortingen alsnog te verkopen.

Cyber Monday is daar de digitale opvolger van. Beide dagen zijn in België inmiddels ook ongekend populair.

En waar het tot vrij recent nog twee losse dagen waren, maken steeds meer webshops er een koopjesweekend van.

Een tip die we je mee willen geven, is om je acties op tijd te communiceren, omdat consumenten vaak al eerder starten met oriënterend onderzoek.

Dat wil echter niet zeggen dat je meteen alles prijs moet geven: juist ook last minute verrassingen kunnen succesvol zijn.

Sinterklaas (5 december)

Hoewel veel consumenten Black Friday en Cyber Monday gebruiken voor Sinterklaas inkopen, zijn er altijd nog mensen die tot nét voor pakjesavond nog cadeau’s nodig hebben.

Communiceer daarom in ieder geval duidelijk de verwachte levertijden en uiterste besteldag en -tijd, om teleurstellingen te voorkomen.

In de aanloop naar Sinterklaas kun je inspelen op de ‘feestsfeer’ met gepersonaliseerde verlanglijstjes, een opsomming van de populairste producten of een categorie met cadeautips.

Kerstavond (24 december) & Kerstmis (25 + 26 december)

Hoewel Sinterklaas groots is in België, kunnen we ook niet om de Kerstdagen heen.

Ook hierbij is het van groot belang om levertijden duidelijk te communiceren, om te voorkomen dat je klant een cadeau niet op tijd in huis heeft.

Gezien kerstmis in het teken staat van vrijgevigheid, doe je er goed aan om in deze tijd extra aandacht te besteden aan de unboxing experience van je klant.

Dit kan al heel simpel door een kleinigheidje aan elke bestelling toe te voegen. Zo bind je klanten aan je webshop, ook na de Kerstdagen nog.

E-commerce piek voorbereiden tips

15 tips om je voor te bereiden op de piek

Dat je een enorm aantal orders kunt verwachten (als je het goed aanpakt) mag duidelijk zijn, maar hoe zorg je er nu voor dat je er klaar voor bent?

Je kunt immers wel veel orders binnenkrijgen, maar als je ze niet kunt verwerken, kom je in de problemen. En dat zou zonde zijn in de periode dat je juist de meeste resultaten kunt boeken.

We zetten 15 tips voor je op een rij die je nu al op kunt pakken om voorbereid te werk te gaan.

Budget & voorraad 

Als je echt een succes wilt maken van deze piekperiode, is het belangrijk om er tijdig strategisch naar te kijken. Daarom de volgende 2 tips:

1. Bepaal je budget voor de e-commerce piek

Om te zorgen dat je geen grote bedragen verspilt, is het verstandig om na te denken over een budget voor de piekperiode.

Hierbij kun je onder andere denken aan wat je kwijt wilt zijn voor marketing, maar óók hoeveel korting je kunt geven bij acties.

Gebruik als je het hebt historische data om voorspellingen te maken, zodat je ongeveer weet welk budget het waard zal zijn om in te zetten.

2. Voorkom uitverkochte producten & materialen

Om te kunnen verkopen dien je natuurlijk wel voldoende voorraad te hebben. Zeker met bijvoorbeeld kerstcadeau’s kun je het niet maken om een week later te leveren.

Maar let op: niet alleen je producten dienen op voorraad te zijn, óók je verpakkingsmateriaal (voor een toffe unboxing experience).

Maak je gebruik van dropshipping? Geef dan je voorspellingen tijdig door en vraag of je leverancier een flinke piek in orders aankan.

Mocht je ook op marktplaatsen verkopen, vergeet dan vooral niet om je voorraad goed bij te houden op de verschillende platformen.

Marketing & automatisering

Bij het bepalen van het marketing budget (tip 1) blijf het natuurlijk niet. Met de volgende tips kun je op het gebied van marketing en automatisering aan de slag: 

3. Zorg dat je back-end op orde is

Je kunt nog zo’n mooie homepage maken voor de piek, maar dan moet je site ook de stijging in bezoekers aankunnen.

Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je back-end ‘gezond’ is. Zorg ervoor dat je plugins up-to-date zijn en goed met elkaar samenwerken.

En kan je server deze stijging ook aan? Enkele maatregelen die je kunt nemen, is het verkleinen van je afbeeldingsformaten en het installeren van een caching plugin.

4. Optimaliseer je webshop voor mobiel

Wat veel webhops (en websites in het algemeen) nog niet beseffen, is dat het overgrote deel van de consumenten al shopt via hun mobiel.

Meer dan de helft van al het websiteverkeer komt op dit moment al via mobiele telefoons. Een ‘mobile responsive‘ website is daarom van groot belang.

Wordt je website op mobiel niet optimaal weergegeven of laadt je webshop traag? Dan is de kans groot dat bezoekers naar je concurrent gaan.

5. Maak een speciale marketingstrategie

Welke kanalen kun je inzetten om bezoekers naar je webshop te trekken en om bestaande fans opnieuw te verleiden tot aankopen?

Met de hoeveelheid aan speciale dagen is het slim om een content planning te maken. Zo kun je bijvoorbeeld de spanning opbouwen tot bepaalde acties.

Probeer het in te steken vanuit waarde, inspireer je volgers en geef ze tips: dat wordt altijd gewaardeerd én onthouden!

6. Denk breder dan je eigen kanalen

Je kunt nog veel breder denken dan je eigen kanalen. Wellicht zijn er andere webshops met producten die matchen bij jouw doelgroep, waar je een leuke actie mee op kunt zetten.

Of wat dacht je van samenwerken met influencers? Helemaal van 2019! Veel bloggers maken bijvoorbeeld gift guides en een vermelding kan veel verkeer opleveren.

7. Zorg dat webshop verlaters bij je terugkomen 

Consumenten van tegenwoordig zijn erg kieskeurig. Ze kopen vrijwel nooit bij het eerste webshopbezoek en verlaten dan vroegtijdig de winkelwagen.

Om bezoekers terug te laten keren, is een goede remarketing strategie (met bijvoorbeeld ads of e-mails) essentieel.

Het zou zonde zijn als je veel tijd steekt in het genereren van bezoekers, maar ze vervolgens niet kunt overhalen tot aankoop.

Efficient verzendproces webshop

Zorg voor een outstanding service

Je kunt nog zulke leuke marketing uitingen hebben, maar als je service niet op orde is, haalt dat weinig uit. Slechte ervaringen worden zelfs zo op social media gedeeld. Daarom enkele service gerichte tips:

8. Voldoende personeel voor de piek

Hoe hard je ook werkt: als je niet voldoende handen hebt, wordt het lastig om orders op tijd de deur uit te doen.

Het is raadzaam om je data (en herinneringen) van vorig jaar erbij te pakken en op basis daarvan te bepalen hoeveel personeel je nodig hebt tijdens de piek.

Indien nodig kun je eventueel nog met spoed op zoek gaan naar nieuwe medewerkers die je kunnen ondersteunen tijdens de drukte.

9. Is je klantenservice er klaar voor?

Als webshop heb je natuurlijk niet alleen order pickers nodig, je kunt gewoonweg niet om klantenservice heen.

Je customer service heeft een grote impact op de ervaring van je klanten en dus op de reviews die je mogelijk ontvangt.

Zorg dus dat óók je klantenservice klaar is voor de piek en op de hoogte van bijvoorbeeld gewijzigde levertijden en dergelijke.

Een efficiënt verzendproces

Je bestellingen tijdig en in goede staat bij de klant krijgen, is zeker tijdens de piek een uitdaging. Zorg dat je ook hier alvast maatregelen voor neemt, bijvoorbeeld met deze tips:

10. Communiceer shipping deadlines duidelijk

Vanwege de aangepaste levertijden tijdens de feestdagen én de ‘need’ om pakketten tijdig te ontvangen, is het belangrijk om de uiterlijke besteldag en tijd te communiceren in je webshop.

Naast je webshop kun je dit natuurlijk ook delen via je social media kanalen en per e-mail. Deze urgentie werkt tevens conversieverhogend!

11. Zorg dat je verschillende verzend- en betaalopties aanbiedt in je webshop

Eén van de meest voorkomende redenen voor consumenten om de winkelwagen te verlaten, is onvoldoende bezorg- en betaalopties in de checkout.

Zorg er daarom voor dat je genoeg keuze biedt. Zeker tijdens de feestdagen is bijvoorbeeld Same Day Delivery geschikt om last minute shoppers te helpen.

En vergeet zeker ook de afhaalpunten niet, want vervoerders zijn ontzettend druk en de afleverkans bij afhaalpunten is 100%.

Je klanten hoeven hiervoor bovendien niet thuis te blijven en kunnen het pakket ophalen wanneer het uitkomt.

12. Gratis verzenden aanbieden of juist niet?

Hoewel je natuurlijk moet beoordelen of dit haalbaar is, is gratis verzending vooral tijdens dagen als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday een conversatie booster.

Bedenk goed wat het doet met je marge voor je het gaat communiceren. Je kunt het bijvoorbeeld ook eens testen op één dag om te bekijken wat het met je resultaten doet.

13. Automatiseer je verzendproces zoveel mogelijk

Niet hard maar slimmer werken is de key! Bij Sendcloud noemen we dat ook wel efficiënt werken en daarom helpen we je bij het picken & packen van orders, tracking notificaties en retouren.

Door deze processen te automatiseren werk je niet alleen sneller, maar voorkom je ook onnodige fouten. En die fouten wil je zeker rond al die feestdagen voorkomen!

Denk vooruit om te binden & terug te kijken

In alle drukte denk je waarschijnlijk vooral aan knallen tijdens de piek. Door de laatste 2 tips nu alvast mee te nemen, heb je daar later profijt van (ook tijdens de piek van 2020).

14. Behoud nieuwe klanten

De kans is groot dat je tijdens de piek consumenten aantrekt die niet eerder bij je hebben besteld. Wanneer je hier vooraf niet verder over nadenkt, keren ze waarschijnlijk niet terug.

Je kunt ze eenvoudig binden door nu al automatische follow-up emails op en in te stellen.

Daarin kun je je klanten bijvoorbeeld welkom heten en belangrijke informatie omtrent je (retour)beleid delen, maar later ook nieuwe collecties exclusief delen.

15. Analyseer data voor later

Tijdens de Kerstdagen kun je hopelijk genieten van welverdiende rust en hoef je je, als je tip 14 opvolgt, niet druk te maken over de follow-up van nieuwe klanten.

Maar als je slim bent, stop je daar niet wat betreft de piek. Als je voordat de piek echt begint bijvoorbeeld je Google Analytics goed instelt, kun je de piekperiode achteraf analyseren.

Je zou klanten die in deze tijd hebben besteld ook eens kunnen vragen om feedback. Dit alles helpt je om je webshop te laten groeien én om de piek van volgend jaar nog beter aan te pakken!

E-commerce tips feestdagen

Bonus: 8 conversieverhogende tools voor het piekseizoen

Om meer producten te verkopen tijdens de piek, kun je twee dingen doen: zorgen voor meer bezoekers of zorgen dat bezoekers betalende klanten worden.

Zeker de laatste tactiek is tijdens de koopjesdagen heel belangrijk. We sommen daarom 8 must have tools op die je helpen om je conversie automatisch te verhogen!

1. Don’t leave me – Exit intent pop-up

Bezoekers die je webshop verlaten zonder te kopen, zijn nog ‘te redden’. Een exit intent pop-up herkent wanneer een bezoeker je webshop wil verlaten en geeft dan een pop-up.

Je kunt je bezoekers op dit moment een kortingscode, gratis verzending of andere actie bieden om ze toch tot aankoop over te halen. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken om e-mailadressen te verzamelen en bezoekers zo later nog eens te benaderen. Enkele goede voorbeelden van deze soort plugin:

  • Privy – diverse shopsystemen (gratis basisversie)
  • Wheelio – interactieve software waarmee je mensen kan laten draaien aan een zelf samengesteld rad van fortuin (abonnement)
  • Optinmonk – complete exit intent software (abonnementskosten)

2. Hurry up – Countdown timer

Urgentie verhoogt conversie doordat je mensen dwingt om een knoop door te hakken. Vaak verlaten bezoekers je webshop, omdat ze willen nadenken of verder willen zoeken. Door shoppers te laten weten dat er een kans is dat ze dan het product mislopen, kun je ze overhalen om meteen tot aankoop over te gaan.

De meest simpele en efficiënte manier is door bij een aanbieding duidelijk te laten zien wanneer deze verloopt. Maar je kunt ook bij een beperkte voorraad aangeven hoeveel producten er nog beschikbaar zijn. Enkele fijne plugins:

3. You’re awesome – Coupon codes

Korting doet het bijna altijd goed, maar het heeft nog meer effect als mensen het gevoel hebben dat ze iets speciaals krijgen. Laat daarom na een bepaalde tijd een pop-up zien met een couponcode voor gratis verzending of een gratis cadeau.

Een klein gebaar kan al zorgen voor een grote boost in het aantal conversies. Voorbeelden van plugins die je daarbij kunnen helpen:

  • Privy – diverse shopsystemen (gratis basisversie)
  • Powr – diverse shopsystemen (gratis basisversie)
  • Optinmonk – diverse shopsystemen (abonnementskosten)
  • Popupmaker – WooCommerce (gratis basisversie)

4. Come back please – Retargeting ads

Bezoekers die je webshop al eens hebben bezocht, wil je natuurlijk het liefste weer terugzien. Vooral tijdens koopjesdagen kun je ze met een korting overhalen om (weer) bij je te kopen. Je kent vast het ‘gezegde’ dat het goedkoper is om terugkerende bezoekers te laten converteren dan nieuwe aan te trekken.

Met behulp van retargeting campagnes kun je relatief goedkoop mensen overhalen om toch (nog eens) bij je te bestellen. Plugins die je hiervoor kunt gebruiken:

  • Perfectaudience – betaling op basis van gebruik.
  • Facebook advertising – Door een pixel te plaatsen op je website kan je via Facebook eenvoudig bezoekers opnieuw bereiken.
  • Google Ads – Ook via Adwords is het mogelijk een pixel te plaatsen op je website.

5. You’re not alone – Sales pop-up

In een winkelstraat kun je aan de tasjes zien welke winkels populair zijn, maar online gaat dat niet. Dat maakt dat mensen het moeilijker vinden om webshops te vertrouwen.

Je kunt social proof inzetten om dit op te lossen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de pop-ups die tonen welke producten op dit moment worden gekocht.

Dat heeft een grote invloed op het onderbewustzijn van webshop bezoekers! Je kunt daarvoor bijvoorbeeld deze plugins gebruiken:

  • FOMO – diverse platformen en integraties (abonnementskosten)
  • Beeketing – diverse platformen (gratis)

6. You forgot something – Cart reminder

Zijn verlaten winkelwagens ook een grote frustratie voor jou? Doordat steeds meer mensen via hun mobiel bestellen, wordt dit alleen maar erger. Ze worden namelijk nóg sneller afgeleid, door bijvoorbeeld een appje of telefoontje.

Door bezoekers een winkelwagen reminder te sturen, vergroot je de kans dat ze bij je terugkomen. Dit kan per mail of door middel van een pop-up, bijvoorbeeld met deze plugins:

7. This is so you – Personalised suggestions

Soms hebben mensen een beetje hulp nodig bij het maken van een keuze, zeker wanneer je een groot assortiment hebt. Als ze door de bomen het bos niet meer zien, is de kans groot dat ze je webshop verlaten. Je kunt ze gelukkig helpen door gerelateerde producten te laten zien of een gepersonaliseerde aanbieding te doen, op basis van zoekgedrag en aankoopgeschiedenis.

Vooral tijdens koopjesdagen is dit goed, omdat je met al die acties minder marge overhoudt. Daarom is het belangrijk om meerdere producten aan één klant te verkopen. Plugins die hierbij kunnen helpen zijn:

  • Beeketing – diverse shopsystemen (betalen op basis van gebruik)
  • Nosto – diverse shopsystemen (betalen op basis van gebruik)

8. I know you want me – Premade wishlist

Consumenten weten inmiddels dat er richting het einde van het jaar steeds meer acties zijn, ze kijken er zelfs naar uit! Help je bezoekers/klanten door ze de mogelijkheid te geven een verlanglijst te maken. Dankzij dat lijstje kun jij ze op zo’n koopjesdag een leuke actie sturen voor die producten of gewoon gratis verzending. Voorbeelden van plugins waarmee je dit kunt doen:

  • Yith – WooCommerce (gratis basisversie)
  • Swim – Shopify (gratis basisversie)

Tools e-commerce

Klaar voor de e-commerce piek van 2019?

De e-commerce piek is dé periode om heel wat orders binnen te halen, als je slim en voorbereid te werk gaat.

Wij willen je ontzettend veel succes wensen en hopen dat je er na het uitvoeren van deze tips helemaal klaar voor bent.

Wil je het meest tijdrovende proces automatiseren en tot wel 300% efficiënter verzenden? Maak dan een gratis Sendcloud account aan, voeg je eigen verzendcontracten toe of kies uit de verschillende vervoerders via Sendcloud.

In slechts enkele minuten koppel je je webshop(s) en marktplaatsen en kun je direct aan de slag met slimmer, makkelijker en sneller verzenden!

Mis je een cruciale tip die je graag wilt delen met anderen? Deel hem gerust in een reactie.

Leave a Reply