E-commerce is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Bijna iedereen, ongeacht de leeftijd, bestelt online en steeds vaker verkiezen mensen een middagje online shoppen op de bank boven een dagje naar de stad gaan. Van het via een app bestellen van boodschappen tot online een nieuwe auto samenstellen: consumenten vinden het geen probleem meer. Waar voorheen de prijs de belangrijkste reden was om online te shoppen, is dat nu vooral gemak. Producten worden vaak de volgende dag thuisbezorgd en via je mobiel is een bestelling zo geplaatst. E-commerce is een onlosmakelijk onderdeel geworden van ons dagelijkse leven en het gaat nog een stap verder. Met de opkomst van Internet of Things ontstaan er nieuwe service gedreven bedrijfsmodellen, die de sector drastisch zullen veranderen.

Wat is het Internet of Things (IOT)?

Het ‘internet der dingen’ ofwel het Internet of Things is een benaming voor alledaagse objecten die zijn verbonden met het internet. Deze slimme apparaten kunnen data uitwisselen met digitale systemen of fysieke objecten, waardoor nieuwe functionaliteiten ontstaan.

Het IoT is onderdeel van de vierde industriële revolutie en luidt een nieuw tijdperk in, waarin fysieke en digitale technologieën met elkaar worden verbonden. Het is een industriële revolutie waarin niet alleen de belangrijkste bedrijfsprocessen veranderen, maar waar ook nieuwe service gedreven bedrijfsmodellen ontstaan. Met de opkomst van slimme huishoudelijke apparaten ontstaan er nieuwe e-commerce kanalen die gebruiksgemak naar een hoger niveau tillen dan we voorheen voor mogelijk hielden.

IoT e-commerce abonnementen

Een goed toegepast IoT bedrijfsmodel levert voordeel op voor zowel de consument als het bedrijf, maar het is belangrijk dat het grootste voordeel ligt bij de klant. Is dit niet het geval, dan verlies je het vertrouwen van de consument en gaat je bedrijfsmodel ten onder.

De consument van nu is meer dan ooit op zoek naar manieren om tijd en geld te besparen en om het leven een stukje makkelijker te maken. Eén van de manieren waarop bedrijven hierbij kunnen helpen, is met abonnementsdiensten. Consumenten hoeven dan maar één keer moeite te doen om een product of dienst af te nemen en ervaren vervolgens het gemak van automatische herhaalaankopen. Vaak gaat dit gepaard met korting of extra service, waardoor het abonnement naast gemak ook een financieel voordeel met zich meebrengt.

Voor bedrijven betekent dit dat ze zijn verzekerd van terugkerende inkomsten en het zorgt voor een hogere customer lifetime value. Doordat consumenten langer klant blijven en dus gedurende hun levensduur meer uitgeven, kan een bedrijf bij abonnementen extra korting geven.

3 bedrijven die de kracht van IoT combineren met e-commerce

1. HP Instant Ink

Hewlett-Packard, beter bekend als HP, is één van de grootste Amerikaanse technologiebedrijven en produceert elektronica voor consumenten maar ook bedrijfssoftware. Afgelopen jaar introduceerden ze de Instant Ink service voor hun printers op de Nederlandse markt. Deze, op consumenten en kleine bedrijven gerichte, service zorgt ervoor dat je nooit meer zonder inkt zit. Het is een abonnementsdienst waarbij je een klein bedrag per maand betaalt voor een vast aantal pagina’s dat je kunt printen. De consument heeft hierbij de keuze uit vier abonnementen.

Internet of Things kansen ecommerce

Je betaalt dus per pagina die je print en het maakt voor HP niet uit of dit nu in kleur of in zwart-wit is. Allemaal vanuit het idee om printen een zorgeloze ervaring te maken. Of het printen via HP Instant Ink voor consumenten voordeliger is, hangt af van het gebruik en het gekozen abonnement. Maar één ding is zeker: het maakt het leven van drukke consumenten een stuk makkelijker en zorgelozer.

Internet of Things kansen ecommerce

Bait & Hook model

Het HP Instant Ink model is een vernieuwing van het Bait & Hook model, ook wel bekend als het ‘scheermesjes-bedrijfsmodel’. Het is één van de meest lucratieve bedrijfsmodellen die er is, maar het heeft ook enkele tekortkomingen. Dit model is namelijk vooral voordelig voor bedrijven. Consumenten vinden daarom allerlei manieren om hier zo min mogelijk aan mee te doen. We doen langer met scheermesjes dan wordt aangeraden en gaan op zoek naar namaakproducten om de kosten te drukken.

Laten we eerlijk zijn, als consument willen we natuurlijk het liefst altijd scherpe scheermesjes en hebben we liever gewoon de inkt-cartridges die bij de printer horen. Net zoals Dollar Shave Club (of de Nederlandse variant Boldking) het scheermesjesmodel naar de 21e eeuw bracht, probeert HP met Instant Inkt dit winstgevende bedrijfsmodel nieuw leven in te blazen. In dit nieuwe model geven bedrijven consumenten meer korting en service, in ruil voor hun loyaliteit en persoonlijke data.

Voordelen van Inkt voor HP

Instant Ink brengt dus een aantal voordelen met zich mee:

  • Door retailers te omzeilen kan HP een directe relatie met klanten onderhouden en verkrijgen ze hun naam, adres en betaalgegevens.
  • Maandelijks terugkerende inkomsten zorgen voor een voorspelbaarder en stabieler bedrijfsresultaat.
  • Verzamelen van gebruiksgegevens verbetert de voorraadplanning en prijsstelling van pakketten.

2. Spinn Coffee

Spinn Coffee is een Nederlandse startup die voornamelijk actief is in Amerika en de kracht van IoT combineert met de potentie van een e-commerce platform. De Spinn machine is een nieuw koffiezetapparaat dat alles kan maken, van klassieke filterkoffie tot espresso. Het unieke aan dit apparaat is dat het koffie zet met behulp van centrifugale kracht. Door gemalen koffie en heet water in een kamer rond te draaien op verschillende snelheden, kan de Spinn machine allerlei smaken en koffiespecialiteiten creëren. Maar het is niet zozeer de unieke manier van koffiezetten die het bedrijf Spinn interessant maakt.

Meer klantwaarde door combinatie van Internet of Things & e-commerce

De potentie van Spinn zit hem in de manier waarop ze inspelen op trends en de mogelijkheden van het combineren van IoT met e-commerce. De Spinn machine is namelijk verbonden met WiFi en komt met een slimme app, waarmee je de maalstand en draaisnelheid naar eigen wens kunt instellen. Ook kun je met de app direct koffie bestellen via de Spinn market.

Spinn market

De Spinn market is een online marktplaats van lokale koffiebranders, waar je als koffie-enthousiast gemakkelijk nieuwe smaken en koffiesoorten kunt ontdekken. Het is dit platform, in combinatie met de slimme Spinn machine, die het bedrijf uniek maakt. Met het platform spelen ze in op de trend van lokale producten en de grote stijging van kleinschalige koffiebranderijen. Het biedt consumenten de mogelijkheid om nieuwe exclusieve producten te ontdekken en deze op een eenvoudige manier te bestellen en te bereiden.

Zo kunnen koffiebranders hun eigen instellingen voor de Spinn machine uploaden. Op die manier proef je als consument precies wat de koffiebrander heeft bedoeld en hoef je zelf niet met de instellingen te rommelen. Een ander voordeel van de IoT connectiviteit is dat het apparaat herkent wanneer de koffiebonen bijna op zijn en automatisch nieuwe koffie kan bestellen.

Een gouden Internet of Things combinatie

De Spinn koffiemachine in combinatie met de Spinn market biedt overduidelijk een hoop voordelen voor de consument, maar ook als bedrijfsmodel is het ontzettend slim. Voor het bedrijf betekent dit dat ze zowel kunnen verdienen aan de verkoop van het apparaat als aan de verkoop van koffie via het platform. Beide onderdelen versterken elkaar, maar ze kunnen ook volledig onafhankelijk werken. Dus niet zoals Nespresso en HP, waar je wordt gepusht om eigen merk koffiecups en inkt cartridges te kopen. Dat betekent meer vrijheid voor de consument en een merkimago dat past bij de merken van morgen.

3. Amazon Dash

Als er één bedrijf voorop loopt in de e-commerce markt, dan is dat wel Amazon. De Amerikaanse internetgigant overtreft op allerlei manieren consumentenverwachtingen. Een paar jaar geleden introduceerden ze in Amerika de Dash Button. Een simpel apparaatje met één knop die, als je erop drukt, een vooraf ingesteld product automatisch bestelt. Je kiest zelf van welke producten je een Dash button in huis wilt hebben en ze kosten slechts $5 dollar. Geld dat je achteraf automatisch terugkrijgt in de vorm van Amazon Dash besteltegoed.

Internet of things (IOT) ecommerce

Nog niet je van het…

Hoewel de Dash button ontzettend leuk is, is het nog niet bepaald het “Internet of Things”. Consumenten moeten nog steeds zelf actie ondernemen en opletten of de voorraad bijna op is. Daarom werkt Amazon samen met producenten van huishoudelijke apparatuur om de apparaten slimmer te maken. Apparaten die beschikken over de Amazon Dash Replenishment service kunnen automatisch vooraf ingestelde producten opnieuw bestellen via de Amazon marktplaats. Hierdoor kunnen producenten iets extra’s bieden aan klanten en bestellen consumenten eerder via Amazon.

En de kans is groot dat producenten die de Replenishment service inbouwen ook een kleine vergoeding krijgen voor de producten die worden besteld via hun apparaten. Neem bijvoorbeeld de waterfilter van Brita die automatisch een nieuwe filter bestelt als de levenscyclus van de oude bijna ten einde is. Of een wasmachine die nieuw wasmiddel bestelt? Tandenborstels die nieuwe opzetborstels bestellen? En zelfs een bloedglucosemeter die automatisch nieuwe strips bestelt? De mogelijkheden zijn eindeloos en de kans bestaat dat we over een aantal jaren niet meer hoeven na te denken over het kopen van verbruiksartikelen.

Internet of Things: kansen voor jouw webshop

Het aantal abonnementsdiensten is in de afgelopen jaren drastisch gestegen en dat roept de vraag op: krijgen we als consument last van ‘abonnementsvermoeidheid’ óf ontvangen we dit nieuwe economische model met open armen? Voor de één zijn Dash buttons en een printer die automatisch cartridges bestelt slechts gimmicks en voor anderen is het de perfecte oplossing voor een terugkerend probleem.

Hoe dan ook: de markt rondom Internet of Things blijft de komende jaren drastisch groeien en voor mensen die ervoor openstaan, kan het het leven een stukje eenvoudiger maken. Op dit moment zijn het nog vooral de grote bedrijven die profiteren van de opkomst van slimme apparaten. Maar het creëert ook nieuwe mogelijkheden voor nieuwe spelers in de markt of minder grote webshops.

5 praktische tips op een rij om nu al voorop te lopen in de markt

Buiten Internet of Things zijn er heel wat nieuwe technische snufjes beschikbaar voor e-commerce om voorop te kunnen blijven lopen in de markt. En zelfs als je niet zo technisch bent aangelegd, kun je meer dan gewoon je webshop onderhouden. Denk je nu ‘dit is allemaal een wel erg ver-van-mijn-bed-show’, dan zetten we een aantal handige tips voor je op een rij, zodat je er direct mee aan de slag kunt:

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

4.5/5 4 ratings

Lees ook:

https://www.sendcloud.nl/hoe-ontwikkelt-bezorging-van-pakketten/

Leave a Reply