Bij het promoten van uw webshop komt ontzettend veel kijken. U zou er zelfs fulltime mee bezig kunnen zijn. Leuk, maar u hebt natuurlijk nog wel meer te doen. Daarom geven we u in deze korte blogpost een overzicht van hoe u kunt starten met het promoten van uw webshop.

Hoe verkrijgt u meer bezoekers in uw shop?

Het is belangrijk om uw webshop te promoten. Wanneer consumenten niet weten dat uw webshop bestaat, zult u ook geen bezoekers genereren. Dit kunt u op verschillende manieren doen. Met een webshop zitten zowel u als uw potentiële klant online. Maar er zijn verschillende mogelijkheden om uw webshop onder de aandacht te brengen.

Search Engine Optimization (SEO)

Promotie is duur en budget hebt u waarschijnlijk nog niet wanneer u pas net start met uw webshop. Daarom is SEO een absolute must om mee te starten. Met SEO bedoelen we ‘Search Engine Optimization’, oftewel de organische zoekresultaten van Google. Door er slim mee om te gaan, kunt u op zoektermen scoren in Google waar uw doelgroep naar op zoek is. Zo bent u in Google goed te vinden en zal uw bezoek groeien.

Tip: Schrijf teksten in uw webshop eerst voor uw doelgroep en verwerk er daarna zoektermen aan toe waarop u het liefst gevonden wil worden. Verkoopt u dames sneakers? Verwerk dan bijvoorbeeld “dames sneakers” veelvuldig in uw webshop. Er zijn al ontzettend veel blogs geschreven over SEO voor e-commerce. Wanneer u ook daarvoor Google gebruikt, komt u al een eind op weg om te starten met SEO voor uw webshop!

Search Engine Advertising (SEA)

Mocht u enig budget hebben voor promotie van uw webshop, dan is het aan te raden om te testen met Search Engine Advertising van Google. Op deze manier kunt u bijvoorbeeld een advertentietekst opstellen en tegen betaling zorgen dat deze bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Het voordeel hiervan is, dat u daadwerkelijk mensen kunt aanspreken die al op zoek zijn.

Google Shopping is een onderdeel van adverteren via Google en is een interessante en relatief gemakkelijke manier van adverteren. Waarom is Google Shopping interessant? Consumenten zien direct bij uw product de afbeelding, de prijs en uw webshopnaam. Dit kan uiteindelijk zorgen voor meer conversie. Klikt men niet op uw product? Dan is in ieder geval uw merknaam zichtbaar, waardoor u bouwt aan de naamsbekendheid van uw webshop. Een extra plus dus. Een extra voordeel voor SEA is het feit dat u uw bod zo kunt instellen, wanneer iemand niet klikt kost het u ook geen geld. Dit zijn biedingen op basis van Kosten Per Klik (CPC).

Social Media

Social Media is een onmisbaar kanaal voor uw webshop. Maar pas op voor de valkuilen. Het kost namelijk weinig moeite om een pagina aan te maken op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. Maar het bijhouden van deze kanalen kost ontzettend veel werk. Kies daarom voordat u gaat starten met eventuele Social Media pagina’s eerst waar u actief op wil zijn. Zo blijkt Facebook te zorgen voor de meeste bezoeken en sales voor webshops. Zorg ervoor dat u een fanbase opbouwt op de kanalen waar u zit, door inspirerende content, ludieke acties en inspelen op relevante nieuwtjes met uw webshop en producten.

Tip: Communiceer over uw acties via Facebook. Officieel zijn Facebook like, share en win acties verboden. Maar door met uw webshop een actie op te zetten en deze te delen via Social Media, kunt u mond-tot-mond reclame stimuleren. Verkoopt u fashion of woonaccessoires? Dan is Pinterest een kanaal waarop u absoluut aanwezig wil zijn. Dit kanaal wordt namelijk door gebruikers gebruikt om inspiratie op te doen. Via Twitter kunt u op zoek gaan naar wat er leeft onder uw doelgroep. Als u dat weet hebt u goud in handen en kunt u er vervolgens weer op inspelen met uw webshop.

Offline Promotie

Vergis u niet in de kracht van offline promotie. Super krachtig is het om zogenaamde “influencers” te benaderen. Dit zijn mensen die een grote invloed uitoefenen op uw doelgroep. Door bijvoorbeeld magazines en bekende bloggers een gepersonaliseerd productpakket te versturen, kunt u uw webshop onder de aandacht brengen onder het grote publiek. Wanneer u het pakketje mooi en uniek verpakt en er een persoonlijke boodschap aan toevoegt, dan is er een kans dat magazines of bloggers dit gaan delen met hun publiek. Op die manier bereikt u relatief gemakkelijk een groot publiek en laat u ze kennis maken met uw webshop. Hebt u visitekaartjes? Druk dan altijd de url op het kaartje. Zo maakt u super gemakkelijk uw webshop bekend aan de wereld. Kijk dus ook eens verder dan uw beeldscherm, om uw webshop op een unieke manier te promoten.

2 Comments

  • SEO starter schreef:

    Ik had echt geen idee dat Facebook like, share en win acties verboden waren.. Oeps Ik kom ze namelijk bijna elke dag nog tegen. Ik verkoop snoep en wil meer bezoekers op mijn webshop. Ik overweeg te starten met SEO. Ik hoor alleen positieve berichten.

    • Mariëlle Markgraaff schreef:

      Hi,

      Velen weten inderdaad niet dat dit soort winacties verboden zijn, daarom zie je het nog zo vaak voorbij komen. SEO is het absoluut waard om in te investeren, zeker ook op de langere termijn. Veel succes gewenst!

      Vriendelijke groeten,

      Mariëlle

Leave a Reply