We zitten inmiddels op de helft van 2016, de tijd vliegt! De ontwikkelingen in de e-commerce en online wereld staan niet stil. Het aantal webshops blijft daarmee ook groeien. Want laten we eerlijk zijn, er liggen kansen genoeg! We schreven daarom de afgelopen weken over tips en tricks om uw webshop nóg beter te maken en conversie te verhogen. Toch merken we dat er nog veel vragen zijn, tijdens het opstarten van een webshop. Wat zijn cruciale zaken waar u rekening mee dient te houden en hoe start u nu een webshop? Tijd voor SendCloud om de beste tips met jullie te delen via onderstaand stappenplan!

Hoe start ik een webshop?

Wist u dat SendCloud is ontstaan vanuit drie vrienden met een eigen webwinkel? Bij SendCloud hebben we ontzettend veel geleerd van het opzetten hiervan. We delen daarom graag alle tips met u om direct van start te kunnen met het opzetten van een succesvolle webshop.

Stap 1: Bepaal de behoefte van de markt, de sleutel tot succes

Hebt u nog geen idee welke producten u wil gaan verkopen? Dan kunt u het best starten met uitvoerig onderzoek op het internet. Bezoek forums en Social Media kanalen, om te zien waar mensen naar op zoek zijn. Ga op zoek naar producten en dus zoekwoorden waar veel op wordt gezocht, dit kunt u doen met Google Trends. Bezoek ook de webshops van potentiële concurrenten, om te zien wat zij goed en juist niet goed doen. Slim, want u leert dan van de fouten van anderen en kunt daarmee uw concurrentie een stapje voor zijn. Hoe? Door uw webshop gebruiksvriendelijk in te richten, door een uniek concept of met meer service op conversie te sturen. Begin juist met dat waar u en potentiële klanten blij van worden!

Stap 2: Registreer uw webshop

Klaar voor de start? Dan kunt u aan de slag met de registratie van uw onderneming, hiervoor kunt u best langs gaan bij het Acerta ondernemingsloket. Zij helpen u met de registratie van uw onderneming in de Kruispuntbank van ondernemingen. Voor u uw webshop gaat registreren, dient u natuurlijk wel nagedacht te hebben over een naam. Door de Kruispuntbank van ondernemingen en het merkenregister te raadplegen, bent u er zeker van dat u een unieke naam hebt verzonnen. Bekijk direct of de url nog vrij is, dit kunt u op de website van een hostingpartij doen. Met een unieke naam voorkomt u handelsconflicten. Die kunt u natuurlijk missen als kiespijn in de opstartfase van uw webshop!
Unieke naam gevonden? Dan dient u uw domeinnaam te reserveren bij een hostingpartij of webshopsysteem. Uw handelsnaam (naam van de organisatie) dient u vervolgens te registeren bij de Kruispuntbank van ondernemingen, waarbij u een ondernemingsnummer ontvangt. Dit hebt u nodig voor het afdragen van belastingen. U bent namelijk officieel ondernemer, wanneer u producten gaat verkopen.

Tip: Zorg er ook voor dat u direct de domeinen .com, .be en .de reserveert, voor eventuele internationale ambities. Zodat iemand anders u niet voor kan zijn.

Deze domeinen worden ook vaker opgekocht door ‘handelaren’ in domeinnamen, wanneer ze merken dat er behoefte aan is. Wanneer u er in de toekomst interesse in hebt, dan zijn ze een stuk duurder en soms zelfs onbetaalbaar. Het is dus handig om direct deze domeinen erbij te reserveren, om voor een relatief lage prijs deze domeinen in uw bezit te hebben.

Stap 3: Webbouwer, open-source of webshop software?

Wanneer u een webshop wil starten, staat u direct voor een lastige keuze. Wilt u een webbouwer inhuren, een open-source software gebruiken of een kant-en-klaar softwarepakket?

Start een webshop - SendCloud Blog

 

Webbouwer
Wanneer u kiest voor een webbouwer, hebt u het voordeel dat u uw webshop volledig zelf kunt inrichten en zonder beperkingen aan de slag kunt. Het nadeel? Het prijskaartje uiteraard. Daarnaast dient u zelf via een hostingpartij te zorgen dat uw webshop wordt gehost.

Open-source software
Een andere mogelijkheid is uw webshop maken met een open-source software, zoals Magento en Prestashop. Dit is een softwarepakket, meestal gratis te downloaden, waarbij u het design en de lay-out volledig zelf kunt bepalen. Het voordeel van een open-source software is dat u de broncode zelf beheert. Wel dient u hiervoor over enige technische kennis te beschikken. Bent u handig met HTML, CSS en PHP? Dan is open-source een goede keuze. Zo niet, dan kunt u het best een open-source software gebruiken met behulp van een webbouwer. U bent dan echter wel afhankelijk.

Webshop systeem met licentie
De laatste optie is gebruik te maken van een webshopsysteem met licentie, zoals Mijnwebwinkel, Shoptrader, Lightspeed en meer. U bent hierin geen eigenaar van de software waar uw webshop op draait, maar gebruikt een gebruiksvriendelijk systeem om uw webshop in te bouwen. Dit systeem bevat templates, waardoor u zelf kunt kiezen hoe het eruit komt te zien.

Gebruik maken van een kant-en-klaar softwaresysteem kent een aantal handige voordelen: gebruiksvriendelijk zonder technische kennis, geen hoge instapkosten en er zitten vaak al koppelingen in, zoals met betaalproviders en vervoerders. We raden deze laatste optie aan, wanneer u weinig technische kennis hebt.

Stap 4: Start met inkopen

Voordat u kunt beginnen met het inrichten van uw webshop, is het belangrijk dat u al een productaanbod hebt. Zonder producten immers geen webwinkel. Nu u een BTW-nummer hebt, kunt u ook producten inkopen. Het kan erg lastig zijn om groothandels te vinden van producten die u wil gaan verkopen. Zoek daarom altijd op zakelijke termen op Google, zoals Groothandel aangevuld met de branche waarin u actief bent. Vergeet vooral de telefoongids niet, waarin ook zakelijke pagina’s te vinden zijn.

Het lastige van inkopen is dat producenten van producten die u wil hebben meestal niet in kleine hoeveelheden willen leveren.

Tip: Benader producenten en vraag aan welke groothandels zij hun producten verkopen. Op die manier kunt u direct de juiste groothandel vinden om aan uw producten te komen.

Een andere mogelijkheid is dropshipping. U hebt daarbij geen producten op voorraad, maar verkoopt de producten direct vanuit de groothandel. De groothandel verzendt en levert de producten vervolgens rechtstreeks aan uw klant. Het voordeel van dropshipping is dat u zelf niet hoeft na te denken over hoeveel producten u moet inkopen. U hebt daardoor dus minder risico.

Stap 5: Stel de algemene voorwaarden op

Voordat u officieel kunt starten met uw webshop, dienen uw algemene voorwaarden klaar te zijn. Het is niet het leukste onderdeel van het opstarten van uw webwinkel, maar wel een hele belangrijke. In de algemene voorwaarden schrijft u namelijk over de betaling, levertijden, garantie en meer. Thuiswinkel.org heeft een handig template voor het opstellen van de algemene voorwaarden. Wanneer u van plan bent om data te gaan verzamelen (een echte aanrader) van bezoekers en gebruikers van uw webshop, dan kunt u het best direct ook een privacy policy opstellen. Dan bent u er meteen vanaf! Wanneer u werkt met een webshop systeem, kunt u deze documenten vaak handig uploaden zodat ze direct in de footer staan.

Stap 6: Richt je webshop in

Aan deze stap kunnen we een hele blog wijden, maar we zullen het kort en krachtig houden met de belangrijkste tips.

    • Het begint bij de structuur: Het allerbelangrijkste is om te starten met een goede structuur. Richt uw menu helder per productcategorie in, met aparte productpagina’s per categorie. Deze pagina’s maakt u aantrekkelijker door het aanbieden van een filter. Zo kunt u bijvoorbeeld het soort artikel, het merk, de prijs, eventueel materiaal en de kleur van het product in filters zetten. Op deze manier vindt de bezoeker van uw webshop direct waar hij of zij naar op zoek is en is de kans op conversie het hoogst. Ook verlaag je keuzestress door het aanbieden van filters. Doe het dus meteen goed en biedt filters aan met duidelijke categorieën. Daarnaast kunt u via een call-to-action button verwijzen naar aantrekkelijke pagina’s zoals de “sale”. Een aparte sale pagina is gebruiksvriendelijk en wekt interesse.

 

Structuur Webshops - Blog SendCloud

    • Producten toevoegen: Wanneer u de structuur van uw webshop hebt bepaalt kunt u aan de slag met het toevoegen van producten. Daarbij behoort uiteraard het uploaden van productfoto’s en productomschrijvingen. Veelal krijgt u productfoto’s aangeleverd door leveranciers, waar ook een omschrijving van het product bij zit. Toch kunt u aan uw webshop een unieke draai geven, door het maken van eigen productfoto’s in detail is de kans op conversie het hoogst. Uw klant of bezoeker wil namelijk een zo goed mogelijk beeld krijgen van het product. Vergeet niet productfoto’s op te slaan voor het web (in photoshop) of in JPEG, zodat de afbeelding een zo klein mogelijk bestand is waardoor uw webshop niet vertraagd. Een zo duidelijk mogelijk beschreven productomschrijving zal verder helpen om aan te zetten tot koop. Denk maar eens aan uw eigen online winkelervaring. Op zoek naar een nieuw t-shirt? Dan wil u het liefst weten hoe dit uitvalt, omdat de maat altijd lastig is!
    • Verzendopties: Nadat u het product en de prijs hebt toegevoegd, dient u ook te denken aan eventuele verzendopties. Door op de productpagina zelf een verzendmethode toe te voegen die aantrekkelijk is voor uw klant, zoals “vandaag voor 23:00 uur besteld is morgen in huis” stimuleert u conversie. Meestal kunt u in het webshop systeem uw verzendmethode handmatig of automatisch toevoegen. Nog gemakkelijker is het natuurlijk om een koppeling te maken via een verzend plugin, zoals met de verzendservice van SendCloud. Automatisch komen dan de verzendopties die u wil gaan gebruiken in uw webshop te staan. Denk ook aan de verzendkosten die u doorberekent aan uw klant. We raden af om de volledige verzendkosten door te berekenen aan de klant. Geef een korting op de verzendmethode of biedt gratis verzenden aan boven een bepaald bedrag om winkelwagen verlaters te voorkomen.

 

Verzendopties SendCloud Blog

 

    • Betaalopties: Werkt u met een webshop systeem met licentie? Dan zijn er verschillende betaalmethoden beschikbaar. U kunt zelf kiezen welke u wilt gaan activeren voor uw klanten. Werkt u met een open-source webshop systeem zoals Prestashop? Dan kunt u de betaalmodule installeren, om te kiezen met welke betaalmethodes u wil gaan werken. Heeft uw webbouwer uw webshop gemaakt? Dan dient u zelf een Payment Service Provider te zoeken en aan te sluiten. De betaalopties zijn een belangrijke keuze voor uw webshop. Maak het uw klant zo makkelijk mogelijk om een aankoop te kunnen doen. Zo geven Belgische consumenten de voorkeur aan elektronisch betalen via een creditcard of via Bancontact Mister Cash. Internationaal wint de creditcard het van andere betaalopties.
    • Wek vertrouwen: Een van de belangrijkste aspecten om bezoekers aan te zetten tot een aankoop, is het wekken van vertrouwen. PostNL en iDeal zijn inmiddels betrouwbare partijen in Nederland. Door het logo te vermelden in de footer wekt u vertrouwen. Daarnaast kunt u lid worden van bijvoorbeeld Webwinkel Keur of Thuiswinkel Waarborg, waarmee u aan consumenten kunt laten zien dat ze veilig bij u kunnen winkelen. Vermeld ook dit logo in de footer van uw webshop. Onbewust laten consumenten zich erdoor beïnvloeden en stimuleert u daarmee aankopen. Hebt u inmiddels tevreden klanten? Vraag ze dan direct een review achter te laten. Ook dit zorgt voor verder vertrouwen van potentiële klanten.

Footer Webshop - SendCloud Blog

 

Stap 7: Ready, set, go

Klaar om klanten te ontvangen? Wanneer uw webshop live gaat, verwacht je dat de klanten binnenstromen. Niets is minder waar. Veel webshophouders gaan de fout in door te denken dat ze er al zijn. U hebt natuurlijk voor een groot deel zelf invloed op uw verkopen. Voordat u klaar bent voor het grote publiek kunt u het best uw vrienden, familie en netwerk vragen om hun mening over uw webshop. Kritiek is niet leuk, maar n.a.v. (positieve) feedback kunt u uw webwinkel verbeteren. Over uw netwerk gesproken, via Social Media kunt u laagdrempelig starten met het promoten van uw webshop. Zo zullen de eerste bezoekers op uw webshop komen.

Handige tips voor het promoten van uw webshop hebben we voor u op een rijtje gezet.

Hoe promoot ik mijn webshop?

Niet te vergeten: Optimaliseren

Het antwoord op de vraag, hoe start ik een webshop? Die beantwoorden we met een recept: een goede basis met dit stappenplan, hard werken en toewijding maar ook het constant blijven optimaliseren in iedere fase van uw webshop. Vergeet u daarbij niet te houden aan de wetgeving voor webshops! Op ons blog leest u meer tips voor het optimaliseren van uw webshop, de wetgeving en meer. Denk bij optimalisatie vooral aan het mobiel maken van uw webshop en het toepassen van marketingtechnieken om conversie te verhogen.

We wensen u veel succes met uw webshop en helpen u graag met de laatste tips, tricks en niet te vergeten een slimme verzendoplossing.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat u ervan vindt

4.8/5 34 ratings

4 Comments

Leave a Reply