Als webshop is het belangrijk om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen én die om te zetten in kopers.  Maar een order is niet afgerond tot het product je klant letterlijk bereikt! Daarom is een verzendstrategie van groot belang. Maar het doet veel meer dan dat. Je kunt er je conversie en zelfs winstmarge mee verhogen. We delen de do’s en don’ts omtrent verzenden en je eigen beleid eromheen.

In dit artikel lees je alles over deze topics:

  • Mogelijke verzendopties en de beste match met je producten
  • Hoeveel verzendkosten consumenten bereid zijn om te betalen
  • Wanneer het (g)een goed idee is om een verzekering af te sluiten
  • Of Same Day Delivery nog toekomst heeft en of je dit wilt aanbieden
  • Hoe je klanten optimaal op de hoogte houdt van de status van hun bestelling
  • Hoe je ook op het gebied van verzending kunt concurreren met de grote namen
Leestijd: 13 minuten
SCA tittelbanner-04

Een winstgevende verzendstrategie

25 tot 40 procent van de totale kosten van een webshop bestaan uit logistieke kosten. Nog erger, 8 tot 15 procent van de winst van webshops gaat uit naar het dekken van de logistieke kosten. Daarnaast is het verzendproces tijdrovend.

Wanneer de orders binnenstromen is het vaak zweten om pakketten op een handige en snelle manier bij je klant te krijgen. Door slimmer om te gaan met je verzendproces kun je flink wat tijd, energie en kosten besparen.

En wanneer je in je verzendstrategie ook nog rekening houdt met je doelgroep, kun je ook nog eens je omzet verhogen!

Klantbeleving

De logistiek van je webshop is in de shopbeleving een cruciaal onderdeel. Uit onderzoek blijkt dat consumenten willen kiezen waar en wanneer ze het pakket ontvangen. Dat geldt voor zowel Nationale als Internationale shoppers.

83% van de online shoppers wil verzendopties zien op productpagina’s en 80% wil duidelijkheid over de levertijden. Slechts 25% van de webshops biedt op dit moment een uitkomst door te voldoen aan de veeleisende consument.

Het is bijna onmogelijk om aan alle eisen te voldoen, zoek daarom een strategie die voor jouw producten rendabel is.

Er zijn een heleboel afwegingen die je moet maken: Welke verzendopties moet ik aanbieden? Wel of geen gratis verzending? Welke vervoerder is het beste? Moet ik pakketten verzekerd verzenden?

Met onderstaande tips en tricks gaan we je helpen om al deze vragen te beantwoorden!

Verzendkosten bepalen

Bij kleine bestellingen wordt vandaag de dag steeds vaker een vergoeding gevraagd voor de verzending van producten. Zalando en H&M zijn een van de eersten die het op internationaal vlak toepassen.

Dat is een mooie ontwikkeling, want de gratis bezorging die steeds meer de standaard werd is voor velen niet haalbaar. De omzetten zijn leuk, maar het bedrijfsresultaat aan het einde van de streep is niet langer haalbaar.

Toch blijven verzendkosten van groot belang voor je conversieratio en een winstgevende verzendstrategie. Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat 44% van de klanten de checkout verlaat, omdat er te hoge kosten worden gerekend voor de verzending van orders.

We voelen ‘pijn’ wanneer we aan het winkelen zijn en verzendkosten moeten betalen. Dat komt omdat we voor verzendkosten geen zichtbare waarde terugkrijgen. Hierdoor wordt het gezien als ‘verlies’ en laat dat nou net iets zijn waar wij mensen een natuurlijke afkeer voor hebben.

Gratis verzenden wel of niet aanbieden? 

Hoewel grotere spelers voor kleine orders toch vaker weer verzendkosten vragen, is het goed om te kijken of je gratis verzending wel nog wil aanbieden in je shop en tegen welke voorwaarden.

Er zijn een aantal vuistregels die je daarvoor kunt hanteren:

  • Verkoop je producten die ook ergens anders worden aangeboden? Dan is de kans groter dat consumenten voor een shop kiezen waar wel gratis bezorging wordt aangeboden.
  • Heb je een webshop met unieke producten? Dan is het makkelijker om je productprijs te verhogen en daarmee gratis verzending aan te bieden.
  • Heb je een webshop met veel goedkope producten? Wanneer het gemiddeld orderbedrag laag is, wordt gratis verzenden aanbieden onmogelijk. Al stijgt de kans op herhaalaankopen, het weegt dan niet op tegen het verlies dat je maakt door altijd gratis verzenden aan te bieden. In dit geval kun je het beste werken met een minimaal orderbedrag om toch een vorm van gratis verzenden aan te kunnen bieden.

Houd in ieder geval in je achterhoofd dat je er beter nooit voor kunt kiezen de verzendkosten die jij betaalt aan de vervoerder, volledig door te rekenen aan je klant.

Veel shops nemen een deel van de verzendkosten voor eigen rekening, zodat de “pijn” van het betalen verzendkosten wordt verlaagd voor consumenten.

Hierdoor zijn we het niet meer gewend om €5,99 voor een zending te betalen en zal het dan ook ten koste van je conversie gaan als je dit wel doet.

Gratis verzenddrempel

De gratis verzenddrempel wordt massaal toegepast binnen de e-commerce. Ook Zalando en H&M die toch verzendkosten hanteren, doen dat niet voor alle klanten.

Op die manier behouden ze een goede winstmarge en belonen ze de betere klanten met volledig gratis verzending. Daarnaast stelt het je ook in staat om te concurreren met de grote bedrijven die ten alle tijden gratis verzending kunnen aanbieden.

Welke gratis verzendstrategie past bij jou?

  1. Concurreren: Wil je concurreren met ander webshops die gratis verzending aanbieden, maar wil je niet jouw gehele winstmarge opgeven? Kies dan voor een kostendekkende gratis verzenddrempel. Denk bijvoorbeeld aan webshops die gratis verzending aanbieden vanaf €20.

Om deze drempel te bepalen moet je rekening houden met je gemiddelde kostprijs en je totale verzendkosten. De totale verzendkosten zijn de som van de kosten voor verpakkingsmateriaal, loonkosten, verzendkosten en een percentage van de eventuele retourkosten (je huidige retourpercentage).

  1. Gemiddelde orderwaarde verhogen: Een gratis verzenddrempel is ook een goede cross en upsell strategie. Door je gemiddelde orderwaarde te bepalen en de gratis verzenddrempel hier een stukje boven te leggen, stimuleer je klanten om meer uit te geven.

Op deze manier komen je meest waardevolle klanten automatisch in aanmerking voor gratis verzenden en daag je andere mensen uit om meer uit te geven. Op basis van deze theorie hebben we een formule gemaakt die jou kan helpen bij het bepalen van de juiste verzenddrempel.

Gemiddeld orderbedrag + (Standaard verzendkosten x 3) = Gratis verzenddrempel

Stel dat de €40 in het voorbeeld de gemiddelde orderwaarde is, dan zou de verzenddrempel voor deze webshop komen te liggen op: €40 + (5,99 x 3) = €58. Zorg ervoor dat mensen de verzenddrempel redelijk makkelijk kunnen behalen door het toevoegen van enkele goedkopere producten.

Houd er rekening mee dat de formule slechts een inschatting geeft. Er zijn namelijk meerdere factoren die bepalen hoeveel geld iemand wil uitgeven om verzendkosten te vermijden.

Gratis verzenddrempel

Wil je weten hoe dit werkt en hoe je jouw verzenddrempel kunt bepalen? Lees dan ook onze blog over gratis verzending.

  1. Gratis verzenden zonder drempel

Nu zou je kunnen denken dat het altijd slim is om minimaal een lage verzenddrempel aan te bieden. Je voorkomt hiermee tenslotte dat je verlies maakt op bestellingen.

Toch kan het marketing technisch veel slimmer zijn om wel altijd gratis verzending aan te bieden. Dit is echter wel sterk afhankelijk van het type webshop en productassortiment dat je aanbiedt.

Stel je hebt een online schoenenwinkel en het grootste deel van je assortiment is duurder dan €50. Daarbij verkoop je nog wat extra artikelen zoals schoenpoets en veters.

Je kunt er dan voor kiezen om bij dit soort kleine bestellingen wel verzendkosten te rekenen, maar je kunt dit ook niet doen en het zien als een marketingstrategie.

Klanten kopen deze producten dan eerder bij jouw webshop en dat biedt je de kans om ze kennis te laten maken met de rest van je assortiment en je mailing lijst uit te breiden.

Deze strategie werkt uiteraard niet voor webshops die vooral goedkopere producten verkopen.

Een deel van de verzendkosten doorberekenen

Toch verzendkosten rekenen? Zorg dan dat de prijs zo goedkoop mogelijk is. Reken dus nooit het volledige verzendbedrag door aan je klant. Uit onderzoek blijkt dat je beter iets meer kunt rekenen voor je producten dan voor verzendkosten.

Wanneer de verzendkosten hoger zijn dan 10% van de aankoopprijs, is er meer kans dat de klant de checkout omgeving gaat verlaten. Voor internationale zendingen kan dit tot 30% zijn.

Premium verzendabonnementen

Verzendabonnementen hebben alweer een tijd geleden hun intrede gemaakt in de e-commerce. Het doel? Premium verzendopties (op dezelfde dag leveren, avondlevering of met een minimaal tijdvak) aanbieden, zonder dat klanten daar bij iedere aankoop extra voor hoeven betalen.

Een model dat in 2005 al werd geïntroduceerd door Amazon in Amerika, genaamd Amazon Prime. Voor € 3,99 per maand profiteer je van gratis Same Day Delivery en kun je gebruik maken van extra diensten zoals Prime video en Prime music.

Ook Bol.com introduceerde succesvol een eigen premium bezorgservice: Bol.com Select. Met dit abonnement kunnen klanten voor €10 een jaar lang profiteren van gratis premium verzendopties zoals: Same Day Delivery, tijdvak levering en gratis avond- en zondag bezorging. De gegarandeerde leverbetrouwbaarheid zorgt voor hogere conversiecijfers.

Niet voor iedereen haalbaar, maar zeker een interessant alternatief wanneer je veel orders per maand verwerkt. Mocht je hiermee willen testen, dan zou je het voor de best lopende producten in je shop kunnen aanbieden en het assortiment later kunnen uitbreiden. Precies de strategie die Bol.com ook hanteerde bij de introductie van het abonnement.

Bol.com premium verzendabonnement

Mocht er nu niets van willen weten, dan zijn er natuurlijk ook alternatieven.

Zo zou je vaste klanten gebruik kunnen laten maken van premium verzendopties zonder meerprijs of klanten die binnen twee maanden opnieuw bestellen wel gratis verzending kunnen aanbieden.

Op die manier komen klanten eerder bij je terug en stimuleer je net als Bol.com de klantloyaliteit.

Welke verzendopties zijn onmisbaar?

Met welke vervoerder kun je het best je pakketten verzenden? Welke verzendmethodes bied je daarbij aan? Allemaal keuzes die van invloed zijn op een rendabele verzendstrategie. Gelukkig gaan er steeds meer shops in mee.

Maar uit onderzoek blijkt ook echt dat er een grote consumentenbehoefte is aan flexibele bezorgopties. Logisch, want er is niets meer frustrerend dan lang moeten wachten op je pakketje en de bezorgpoging missen.

Daarom kun je verschillende bezorgopties toevoegen in je checkout:

  • 24-uurs thuislevering
  • Afhaalpuntlevering
  • Levering op dezelfde dag
  • Express levering
  • Avondlevering
  • Brievenbuspakje

Wanneer kun je het beste voor welke bezorgopties kiezen? We lichten ze voor je uit.

Same Day Delivery

Same Day Delivery werd enkele jaren geleden geïntroduceerd en leek toen een populaire bezorgoptie te worden. Er zijn echter al veel vervoerders gestopt met het aanbieden van same day delivery, omdat het niet haalbaar bleek.

Toch kan het de moeite zijn om deze bezorgoptie toe te voegen in je checkout. Voor de toekomst verwachten we namelijk dat het steeds normaler wordt dat een pakket dezelfde dag nog in huis is.

We zijn nu massaal gewend aan next day delivery en daardoor worden aankoopmomenten steeds verder uitgesteld. Hierdoor komt het vaker voor dat ze een bestelling te laat plaatsen.

Om te zorgen dat een pakket toch op tijd binnen is of op een moment wordt afgeleverd dat ze thuis zijn, kiest een deel van de consumenten vaker voor een webshop die deze optie wel biedt.

Verkoop je bijvoorbeeld voedingsartikelen of cadeaus? Dan kan Same Day Delivery een waardevolle verzendoptie zijn. Op dit moment zien we het aantal Same Day Delivery zendingen stijgen, maar het zal niet snel de standaard worden.

We schreven eerder over de grootste uitdagingen rondom “vandaag besteld, vandaag in huis”. Meer hierover kun je meer lezen in onze Same Day Delivery blog.

Afhaalpunten

Wil je gratis verzending kunnen aanbieden tegen lage kosten? Denk er dan over na om afhaalpuntlevering aan te bieden.

Deze verzendoptie is meestal goedkoper dan reguliere verzending en wordt steeds vaker gekozen doordat het consumenten de zekerheid geeft van een succesvolle aflevering.

Daarnaast is het aantal afhaalpunten in de afgelopen jaren flink gestegen en zorgen de lange openingstijden van winkels ervoor dat klanten op ieder moment hun pakket kunnen afhalen.

Het bezorgmoment kiezen is op dit moment één van de belangrijkste consumentenbehoeften rondom verzending.

Brievenbuspakket

Kies voor een brievenbuspakje als het product door de brievenbus past. Deze verzendoptie is een stuk goedkoper dan reguliere verzending.

Niet veel shops weten het, maar het brievenbuspakje is buiten PostNL ook beschikbaar via DHL en DPD ook inclusief PostNL. Bij DHL wordt het brievenbuspakket verzonden via het netwerk van pakketten.

Dat brengt extra voordelen met zich mee, zoals het feit dat het pakketje veel nauwkeurige te traceren is.

Het grootste voordeel? Goedkopere tarieven én 100% aflevergarantie. Brievenbuspakketten mogen maximaal 2kg wegen en zijn max. H38 x B26,5 x L3,2 cm.

Boozyshop brievenbuspakje

Verzendvoorwaarden en toeslagen

Let wel op toeslagen die vervoerders hanteren. Elke vervoerder heeft eigen verzendopties met richtlijnen en prijzen. Bij PostNL is een standaard pakket bijvoorbeeld 100 cm lang, 70 cm breed en 58 cm hoog met een max gewicht van 30 KG.

Is je pakket groter of zwaarder? Dan zal de zending van je product duurder worden en is het wellicht slim om voor een andere vervoerder of verzendoptie te kiezen. Hoe saai het ook is, neem altijd de algemene voorwaarden door.

Kokers zijn bijvoorbeeld bij sommige vervoerders niet toegestaan en daardoor kunnen pakketten retour worden gestuurd en ook dat wordt door de vervoerder verrekend.

Maak je al gebruik van Sendcloud? Dan kun je op ieder moment meerdere vervoerders en verzendopties activeren. Dit doe je bij instellingen onder “Vervoerders & prijzen”.

Verzekerd verzenden?

Wist je dat je verantwoordelijk bent voor je product, totdat jouw klant het in goede orde heeft ontvangen? Een veelgemaakte fout is het onverzekerd verzenden van pakketten. Standaard zijn je pakketten niet verzekerd.

Zelfs al ontvangt de buurman het pakket, dan blijft de webshop verantwoordelijk. Verzend je producten met een hoge waarde, dan is het altijd verstandig om je pakket te verzekeren.

Raakt het pakket door de vervoerder kwijt of beschadigd? Dan krijg je onverzekerd géén geld terug en in enkele gevallen slechts een kilovergoeding.

Je bent dan én het geld van je product kwijt, maar bent de klant ook nog eens een product verschuldigd. Dat zijn dubbele kosten, zonde!

We raden dus altijd aan om kostbare goederen verzekerd te verzenden. Het verzenden van een telefoonhoesje is natuurlijk heel wat anders dan een telefoon zelf.

Handig om te weten, je kunt pakketten verzekeren voor ieder willekeurig bedrag vanaf €100,- via de Sendcloud Insurance.

Personaliseer je track & trace ervaring

De verzendervaring is een steeds belangrijker onderdeel van de gehele e-commerce ervaring. Bedrijven die hier veel aandacht aan besteden, zien een hoger conversiepercentage en meer terugkerende klanten.

Daarom is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de track & trace ervaring. Zeker wanneer je als webshop onderscheidend wil zijn.

Door klanten op een goede en persoonlijke manier op de hoogte te houden van de status van hun zending, zijn ze: tevredener, hebben meer begrip voor vertragingen en komen ze eerder terug.

Daarnaast verlaag je de kans op onnodige vragen voor je customer service afdeling.

Notify Jimmyjoy

Heb je er al eens over nagedacht dat je klant het meest betrokken is bij je webshop, wanneer het pakket onderweg is. Hij wil tenslotte weten wanneer hij de order ontvangt.

Gebruikmaken van de standaard Track & Trace opties van de vervoerders is daarom een gemiste kans. Wanneer je via Sendcloud verzendt kun je gebruikmaken van gepersonaliseerde track & trace notificaties, in eigen huisstijl.

Afhankelijk van het type abonnement kun je gebruik maken van extra promotiebanners en het delen van je Instagramfeed om je verzendervaring naar een hoger niveau te tillen.

Tracking opties Sendcloud

Samengevat

Rendabel verzenden is een hele uitdaging en is afhankelijk van ontzettend veel factoren. Om de kosten van het gehele verzendproces te drukken is het belangrijk om iedere schakel te optimaliseren.

Lukt je dit? Dan heb je meer ruimte om te spelen met verzendprijzen.

Kijk of je een deel van je verzendkosten kunt bekostigen door productprijzen te verhogen. Welke verzenddrempel past het beste bij je producten en test welke onderaan de streep het meeste resultaat oplevert.

Het is in ieder geval belangrijk om meerdere verzendopties aan te bieden in je checkout en wanneer mogelijk gebruik te maken van goedkopere verzendopties zoals brievenbuspakketjes en afhaalpuntlevering.

Wanneer het aanbieden van premium verzenddiensten mogelijk is door bijvoorbeeld een platform als Sendcloud dan zijn avondlevering en Same Day Delivery goede manieren om ook op deze consumentenbehoefte in te spelen.

Verstuur je waardevolle goederen? Bezuinig dan niet op een verzekering of accepteer dat zo nu en dan een pakket beschadigd of kwijt kan raken.

Kun je nog wel wat tips gebruiken om je verkopen te stimuleren? In dit artikel lees je welke bewezen tactieken je hiervoor in kunt zetten.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

0/5 0 ratings

Leave a Reply