Skip to main content

“Sendcloud helpt ons met het efficiënt verwerken van zendingen & klanten up-to-date houden”

Tim Remmerswaal | Beer in a Box

Beer in a Box: succesverhaal Sendcloud
Beer in a Box: Succesverhaal Sendcloud

Het merk Beer in a Box

Eerste bierabonnement in Nederland, met Craft Beer Discovery Club

Checkout-icon-final

Bierplatform

Vele speciaalbieren direct van verschillende ambachtelijke brouwers

Shipping icon case study

Grootste logistieke uitdaging

Bij elke klant de best mogelijke box leveren op de volgende dag

Beer in a Box (6)

Beer in a Box: de Beer heeft een missie

Iedere dag zien wij talloze voorbeelden van het wereldwijde probleem van bierliefhebbers. Er is teveel keuze. Daarom Beer in a Box. Beer in a Box levert de lekkerste en bijzondere (nog) onbekende speciaalbieren in een verrassingsbox. Beer in a Box fungeert daarnaast als platform waarbij verschillende brouwers zijn aangesloten. De bieren komen daardoor direct van ambachtelijke brouwers. Minder zuipen, meer genieten! Dat is waar wij bij Beer in a Box voor staan en de Beer voor strijdt. 

Hoe zijn jullie gestart en wat is het verhaal achter Beer in a Box?

De eerste Beer in a Box is naar 50 vrienden, familieleden en collega’s verzonden in 2015. Daarmee was de Beer het eerste bierabonnement van Nederland. Sinds 2016 hebben de oprichters Victor, Armand & Tim hun banen opgezegd en zijn ze vol in het bieravontuur gedoken.

In 2018 is flink gebouwd aan de Craft Beer Discovery Club. Zo is het naast de vaste 16 smaakprofielen nu ook mogelijk om op basis van een eigen smaakprofiel nieuwe bieren te ontdekken. Hierbij kunnen klanten hun favoriete bierstijlen doorgeven, op basis waarvan ze verrast willen worden. Ook op basis van het Amerikaanse Untappd kan de Beer de box automatisch vullen met bieren die nog nooit gedronken zijn.

We zien Beer in a Box niet als een webshop, maar als een Craft Beer Discovery Club. Dat merk je ook als je de website bezoekt. Deze is niet te vergelijken met sites als Beerwulf of andere webwinkels. We zijn actief in Nederland en België.

Beer in a box (10)

Wat zijn de grootste uitdagingen op gebied van logistiek & hoe helpt Sendcloud hier bij?

Onze grootste uitdaging is zo snel mogelijk blijven leveren, ook nu de vraag zo explosief is toegenomen sinds corona. Iedere klant moet de best mogelijke Box ontvangen en het liefst de volgende dag al.

Sendcloud helpt ons met het efficiënt verwerken van deze zendingen en alle klanten goed up-to-date houden met track & trace e-mails in onze eigen taal en merkbeleving.

Daarnaast hebben we om de twee maanden een grote zending waarbij we in één keer zo’n 35 rolcontainers laten ophalen door PostNL. Er zijn niet zoveel tools die daar standaard goed mee om kunnen gaan. Daarom hebben we dit zelf ontwikkeld en gekoppeld aan Sendcloud.

Met gemak één of duizend zendingen tegelijk versturen

Voorheen moesten we zelf met de hand alle adressen invoeren in het PostNL systeem. Zeker in deze corona periode is het fijn dat dat niet meer hoeft dankzij Sendcloud, omdat er steeds meer vrijmibo boxen worden besteld. Vanuit de integratie met Sendcloud kunnen we alle boxen gemakkelijk naar 1 adres of zelfs naar 1000 verschillende adressen sturen, mét persoonlijke boodschap.

PostNL 18+ age check

Voorheen maakten we gebruik van “flespakket” via Bol.com. We verwachten dat er steeds strenger gecontroleerd gaat worden op de 18+ leeftijdgrens. Webwinkels worden daar tenslotte verantwoordelijk voor gesteld. Via Sendcloud gebruiken we sinds kort de Age Check verzendlabels van PostNL. Fijn dat alles nu in één tool werkt!

Beer in a Box (8)

Zien jullie verbeteringen in productiviteit of tijd/kostenbesparing sinds Sendcloud?

Ja! Wij maken gebruik van het Betty Blocks platform om zowel alle losse pakketten als de abonnementen te administreren.

Deze applicatie hebben wij zelf gekoppeld aan de API van Sendcloud en dat werkt erg prettig en snel.

Het automatisch aanmelden van alle pakketten via de API is de fijnste feature waarmee wij heel veel tijd besparen.

Hoe kunnen we jullie verzendproces nóg efficiënter maken?

We printen nu regelmatig een paar honderd etiketten per keer en wat voor ons nog lastig is, is dat we per smaakprofiel de stickers apart moeten houden. Een extra kenmerk op de stickers zou hierbij helpen, zodat we bij het inpakken niet op de achterkant hoeven te schrijven wat er in die box moet.

Is er iets dat je wil meegeven aan andere online retailers?

Wees anders dan de rest, geloof in je product en luister naar je klanten. Allemaal dooddoeners, maar we zijn niet zomaar het best scorende bierbedrijf van Nederland volgens Trustpilot. Daar werken we heel hard aan. Iedere Box moet de verwachting overtreffen. Helaas lukt dat niet altijd, maar ook dan gaat het erom hoe je omgaat met de kritiek (feedback). Oja en blijf gromlachen. De wereld is al serieus genoeg 😉

Beer in a box (9)

Voordelen

  • Koppeling met de API werkt prettig & snel
  • Niet langer handmatig adressen invoeren
  • Klant altijd op de hoogte met track & trace
  • 18+ age check mogelijk zonder extra tool
  • Meerdere verkooppunten in één platform

Beer in a Box ❤ Sendcloud

We vinden het fijn dat we meerdere bronnen kunnen aansluiten (zoals webshops, bol.com etc.), zodat we altijd inzicht hebben in waar alle pakketten zijn. Sinds kort maken we gebruik van de 18+ check, waardoor we daarvoor geen aparte tool meer hoeven te gebruiken. Dit is vanuit customer service erg prettig en zorgt voor een betere prijs per pakket (staffelkorting)!

Wil je net als Beer in a Box efficiënter verzenden?