Skip to main content

“Dankzij Sendcloud kunnen we pakketten tot wel 4x sneller verzenden.”

Marijn Roukens | Eigenaar Flufshop

Flufshop FB

Flufshop.nl verkoopt Do It Yourself pakketten om slijmcreaties mee te maken. Het is een populaire trend onder kinderen, die over is komen waaien vanuit Amerika. Op dit moment is Flufshop nog steeds de enige webshop in Nederland waar je terecht kunt voor de trendy producten van slijm. Hoe Flufshop snel groeide en met welke uitdagingen zij zoal dealden, lees je in dit succesverhaal.

Flufshop slijm creaties

Van Amerika naar Nederland
Een jaar geleden werden slijmproducten een ware trend onder Amerikaanse kinderen. De eigenaren van Flufshop.nl besloten om de trend naar Nederland te halen en dat was een goede zet! Ook in Nederland is het nu een trend onder de jonge doelgroep, mede dankzij het inzetten van jonge influencers. Flufshop is nog steeds de enige webshop die deze creatieve producten aanbiedt. Het gaat niet alleen om losse producten, maar zelfs ook speciale pakketten om leuke creaties mee te maken. Ze begonnen in hun eigen woonkamer van 12 m2, maar werken nu vanuit een magazijn van 400 m2 met een team van 4 werknemers. Het doel was om een aantal bestellingen per maand te versturen, maar inmiddels versturen ze maar liefst 100 bestellingen per dag. Daarnaast werken de eigenaren gewoon nog steeds fulltime als developer en als designer.

“Door Sendcloud zijn we niet onnodig veel tijd kwijt aan het verzendproces.”

De rol van influencers voor Flufshop
Flufshop.nl koos er bewust voor om samen te werken met influencers, omdat dit volgens hen op het moment de beste manier is om hun doelgroep te bereiken. “Er wordt namelijk steeds minder televisie gekeken en zelfs Facebook is bij de jonge doelgroep niet meer populair. Via Youtube en Instagram is het bereik bij de jonge doelgroep een stuk groter. Het kan weliswaar prijzig zijn bij grote influencers, maar voor Flufshop is het wel rendabel. Het heeft voor hen namelijk meer effect dan reguliere campagnes.”

Wat zijn de grootste challenges waar jullie ’s nachts van wakker liggen?
“In het begin was vooral het voorraadbeheer een drama. Dit omdat de complete voorraad, tegen onze verwachting in, binnen enkele uren uitverkocht was. We stonden toen voor de keuze: wél leveren maar met slechte marges of niet leveren en maar afwachten. We hebben ervoor gekozen om hoe dan ook toch te leveren, omdat we de klant op deze manier het beste konden bedienen. Waar we ook niet op hadden gerekend, is de hoeveelheid vragen die we zouden krijgen vanuit onze klanten. We willen natuurlijk iedereen graag zo snel mogelijk te woord staan. Maar daar moet natuurlijk ook tijd voor zijn.”

Wat zijn de oplossingen voor deze uitdagingen?
“Naar onze mening is het vooral belangrijk om niet te lang stil te blijven staan bij een probleem dat zich voordoet. Voor elk probleem is er wel een oplossing te bedenken, al lijkt deze soms ver te zoeken. We hebben in het begin van 6:00 uur ‘s ochtends tot 2:00 uur ‘s nachts aan de webshop gewerkt en dat met onze fulltime banen er naast. Maar ook daar zijn we doorheen gekomen.”

Flufshop pakket

“Van orderpicken, scannen van pakbonnen, tot de juiste verzendmethode selecteren voor iedere order, alles verloopt nu automatisch.”

Hoe ziet jullie verzendproces met Sendcloud eruit?
“Ons assortiment is niet enorm groot, waardoor we vaak dezelfde bestellingen krijgen. We groeperen alle bestellingen dan ook op de bestelde artikelen en verwerken ze in ons magazijn per groep. De ingepakte bestellingen worden klaargezet met een barcode, die vervolgens gescand kan worden in onze Sendcloud omgeving. Daarna rolt er zo een label uit onze Dymo printer. Gezien alle bestellingen op volgorde gescand worden en de labels ook in diezelfde volgorde geprint worden, gaat er nooit iets fout met het verzenden van onze pakketten!”

Flufshop ❤ Sendcloud
”Doordat we Sendcloud al vanaf het begin gebruiken, is ons verzendproces gelukkig nooit moeizaam verlopen. Het werkte namelijk allemaal prima voor ons. We merkten in het begin wel dat Sendcloud nog niet helemaal geoptimaliseerd was voor een groot aantal bestellingen, terwijl wij wel toe waren aan meer mogelijkheden. Maar hier wist Sendcloud snel op in te spelen. Dankzij het advies van Sendcloud over de Pack & Go feature, verliep ons verzendproces 4 keer zo snel. We vinden het ook erg prettig dat we koppelingen met Bol.com en dergelijke hebben, zodat we alles op één plek kunnen houden. Zo weten we zeker dat er geen fouten gemaakt worden.”

Voordelen

  • Geen zorgen over het verzendproces
  • Sneller pakketten klaarmaken
  • Alles in één overzicht
  • Minder fouten tijdens het verwerken
  • Sneller en vriendelijke klantenservice

Wil je net als Flufshop efficiënter verzenden?