“We verzenden 30% meer met hetzelfde team”

Jan Willem de Muinck Keizer | SUITSUIT

SUITSUIT case study Sendcloud
Checkout-icon-final

Het merk SUITSUIT

12 jaar actief, sinds 5 jaar nieuwe strategie met focus op de vrouwelijke reislustige Millenial.

Tracking-icon-final-case study

Internationaal actief

Naast Nederland ook actief in Duitsland, België, Tjechië, Azië en het Midden-Oosten.

Shipping icon case study

Grootste logistieke uitdaging

Het verzenden van koffers vraagt om een (kosten)efficiënte aanpak.

SuitSuit succesverhaal webshop

For women who want more out of their journey

Wij willen dat iedere vrouw zich ‘on top of the world’ voelt als ze op reis gaat; in stijl, georganiseerd en trots op de koffer die de mooiste en meest kostbare spullen voor haar draagt. Klaar om de wereld te ontdekken, op zoek naar inspiratie en avontuur. Als je beste reisvriendin reizen we graag met je mee.

Hoe zijn jullie begonnen en wat is het verhaal achter SUITSUIT?

Onze webshop heeft de afgelopen jaren een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. In de opstartfase werd de website met name gebruikt voor informatievoorziening met betrekking tot het bedrijf en het door Founder Emile Vijlbrief bedachte product de Suitcase Cover (een rek- en bedrukbare kofferhoes ter herkenning en bescherming van je koffer).

Naar mate SUITSUIT zich als merk verder begon te ontwikkelen, meerdere productcategorieën en collecties begon toe te voegen en onze focus doelgroep (vrouwelijke, reislustige Millenials) steeds helderder werd begon de webshop ook een steeds belangrijkere rol te spelen.

Onze doelgroep is immers gewend om online te shoppen en dit is voor koffers, tassen en reis-accessoires inmiddels niet anders. Daarnaast konden we hier het hele verhaal rondom SUITSUIT vertellen hetgeen bij retailer partners toch vaak lastiger is. Na jarenlang door te hebben gebouwd op een custom-built platform zijn we vorig jaar overgestapt naar een SaaS-platform om de komende jaren onbeperkt te kunnen opschalen.

SUITSUIT succesverhaal Sendcloud

Hoe lang zijn jullie al actief en in welke markten? 

Officieel zijn we nu zo’n 12 jaar actief. Het merk heeft zich echter een jaar of 5 geleden opnieuw uitgevonden en zijn sindsdien een nieuwe strategische weg ingeslagen waarin we ons enkel nog richten op de vrouwelijke consument.

Sinds dat besluit is het voor iedereen kraakhelder wat we doen en zijn we uitgegroeid tot een bekende speler in deze (niche) markt. In Europa is onze thuismarkt Nederland natuurlijk erg belangrijk. Daarnaast zijn we actief in Duitsland, België en Tsjechië en staat uitbreiding naar andere Europese landen op de roadmap.

Via distributeurs zijn we verder ook actief in Azië en het Midden-Oosten.

Wat zijn de grootste uitdagingen op gebied van logistiek?

De grootste uitdagingen op het gebied van logistiek zijn ongetwijfeld het feit dat het grootste deel van onze omzet nu nog uit koffers komt. Dit komt neer op relatief grote pakketten met relatief hoge verzendkosten hetgeen uitbreiden naar verder gelegen Europese landen of bijvoorbeeld Scandinavië soms uitdagend maakt.

De koppeling tussen Sendcloud en ons e-commerce platform ging erg makkelijk. Dit geeft ons de nodige flexibiliteit, helpt ons verder te automatiseren en (kosten) efficiënter te werken te gaan. Dit zien we met name terug tijdens het creëren van labels met Pack & Go en met de juist ingestelde Shipping Rules.

SUITSUIT case study Sendcloud

Hoe helpt Sendcloud jullie met deze uitdagingen? 

Sendcloud zorgt op het gebied van het verzenden voor veel meer efficiëntie. Voordat we zijn gestart met Sendcloud hadden wij een WMS-systeem dat ook de verzendlabels voor ons creëerde. Een erg log systeem dat eigenlijk van alles een beetje was maar zeker niet optimaal was ingericht voor e-commerce.

Nadat we zijn overgestapt van e-commerce platform hebben we het pick & pack proces uit elkaar getrokken en verzorgt Sendcloud het logistieke gedeelte van de orderafhandeling. Het pick proces is aangesloten op ons WMS systeem dat onderdeel is van ons ERP pakket. Uiteindelijk communiceren de drie verschillende systemen weer met elkaar door een unieke identifier die bij elke order wordt meegegeven.

Sendcloud is voor het logistieke stuk binnen onze orderafhandeling een essentiële partner gebleken.

Jan Willem de Muinck KeizerSUITSUIT

Hoe kan Sendcloud jullie verzendproces nóg efficiënter maken?

Het grootste aandachtspunt voor Sendcloud is wat ons betreft het nog sneller implementeren van functionaliteiten die de vervoerders aanbieden. Op dit moment missen we retouropties in bepaalde landen of bijvoorbeeld Shipping Rules als tussentijdse oplossing voor retourzendingen. Op die manier zouden we vragen kunnen verminderen op onze klantenservice.

Is er iets dat je wil meegeven aan andere online retailers?

Wat ons betreft is het overstappen van een eigen gebouwd platform naar SaaS-oplossingen echt een verademing gebleken. Het gemak waarmee de verschillende systemen up- and running zijn en hoe ze met elkaar integreren is perfect en scheelt een hoop kopzorgen zeker wanneer je snel wil doorgroeien.

Eventuele opschaling in de toekomst is geen enkel probleem hetgeen ook weer voor gemoedsrust zorgt. Sendcloud is voor het logistieke stuk binnen onze orderafhandeling een essentiële partner gebleken en hopelijk blijven we in de komende jaren samen met elkaar doorgroeien!

Voordelen

  • Flexibiliteit met een makkelijke interface
  • Makkelijke koppeling met WMS als onderdeel van ERP
  • Meer verzenden met hetzelfde team
  • Geen onnodige kosten door Shipping Rules
  • Opschalen met Pack & Go met meerdere stations

SUITSUIT ❤ Sendcloud

We zijn er met een vernieuwde set-up in geslaagd 30% meer pakketten te versturen met hetzelfde team en zitten we nog niet tegen het maximale aan. Het is een geruststellende gedachte dat we als de tijd daar is nog verder kunnen opschalen met meerdere Pack & Go stations en in ieder geval niet worden beperkt door systemen. Door het juist instellen van de Shipping Rules versturen we ook altijd met de juiste verzendlabels en maken we niet meer kosten dan nodig.

Wil je net als SUITSUIT geen onnodige kosten maken op het verzendproces?