Carnaval is in Nederland nog altijd ongekend populair. Over minder dan twee weken barst hét feest van het jaar voor voornamelijk het zuiden van het land weer los. En iedereen die mee wil genieten van het feest, gaat natuurlijk op zoek naar een originele carnavalsoutfit. Hoewel velen hun outfit al ver van tevoren bedenken én aanschaffen, zijn er nog veel feestgangers die last-minute op zoek zijn naar een carnavalspak. Ook vlak voor carnaval kun je je verkopen dus nog een flinke boost geven, als je het maar goed aanpakt. Maar hoe kun je dit het beste doen? Wij delen nog 5 last-minute tips om je carnavalsverkopen te boosten. 

Carnavalsverkopen last-minute boosten

Met carnaval kan het niet gek genoeg, elke outfit is geoorloofd. De meeste carnavallers gaan zelfs ieder jaar weer op zoek naar een nieuwe, originele outfit. Het loont daarom om de trends op het gebied van carnavalspakken nauw te volgen, zodat je daar met jouw assortiment op kunt inspelen. En waar de één veel geld besteedt aan een carnavalspak, heeft de ander dat er juist niet voor over. Om deze reden kan het slim zijn om losse onderdelen te verkopen, zoals pruiken, maskers of brillen. Zeker de feestgangers die nog niet echt hebben nagedacht over een carnavalsoutfit en last-minute nog een outfit willen samenstellen, kun je hiermee eenvoudig bedienen. Maar wat zijn nu de do’s en don’ts als het aankomt op last-minute carnavalsproducten verkopen? Je leest het in deze blogpost.

1. De ultieme last-minute tip om je te onderscheiden

Ook al promoot je nog zoveel, er zijn al een heleboel carnavalswebshops die op dit moment allemaal hun best doen om zoveel mogelijk te verkopen. Daarom is het belangrijk om je te onderscheiden met iets dat jouw webshop speciaal maakt ten opzichte van die van je concurrent. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door interessante aanbiedingen, zoals een groepskorting. Maar je kunt natuurlijk ook een categorie opmaken met de toppers van 2018, voor diegenen zonder inspiratie.

Wil je het echt goed aanpakken? Maak dan bijvoorbeeld een Do It Yourself categorie.

Zeker met carnaval trekken feestgangers hun creatieve skills graag uit de kast om iets leuks samen te stellen. Om hierbij rekening te houden met trends, kun je zoeken naar populaire Do it Yourself outfits. Pinterest is hiervoor een perfect kanaal. Een dergelijke categorie kan bijvoorbeeld bestaan uit losse onderdelen, zoals die we hierboven ook al noemden. Daarmee kan je klant zelf eenvoudig en snel de gekste carnavalsoutfits samenstellen. Een dergelijke categorie is ook snel aangemaakt in je shopsysteem. Zo kun je daar nog last-minute van profiteren voor nog meer carnavalsverkopen.

2. Een optimale webshop

Gebruiksgemak dient de carnavalsvierder

In welke sector je ook actief bent, als het gaat om de verkoop van producten, dan is een snelle en geoptimaliseerde webshop het aller belangrijkste. Geoptimaliseerde webpagina’s zorgen namelijk voor de juiste bezoekers én voor conversie door die bezoekers. Wat hierbij nog steeds vaak vergeten wordt, is dat je je webshop niet moet optimaliseren voor Google maar voor je potentiële klant. Want ook al komen er veel bezoekers op je site door SEO: als je site niet gebruiksvriendelijk is, zal dit geen conversie opleveren. Daarnaast straft Google je er ook nog eens op af. Zo zorg je voor een optimale webshop:

  • Maak logische categorieën in je webshop, zoals dames- & herenpakken en verschillende carnavalsthema’s.
  • Maak een goede link structuur: 1 homepagina, 2 categoriepagina’s en 3 productpagina’s, welke in elkaar overlopen en dus naar elkaar linken.
  • Ook een zoekfunctie is voor een carnavalswebhop een echte aanrader. Je klant heeft namelijk vaak al een specifiek idee in gedachten.

Carnavalskleding.nl

Productinformatie op het gebied van carnavalsverkopen

En als de bezoeker dan dat gewenste carnavalspak vindt, is de productbeschrijving van groot belang. Je kunt hierin een verschil maken tegenover je concurrent door:

  • De belangrijkste productinformatie bovenaan te zetten, zoals hoe de maat uitvalt. Bijvoorbeeld: “Model draagt maat S en is 170 CM lang”.
  • Te werken met bulletpoints om scanbare content te bieden aan je klanten.
  • Te zorgen voor unieke content die je zelf geschreven hebt. Duplicate content wordt namelijk afgestraft door Google en biedt geen meerwaarde voor jouw webshop.
  • Te werken met de Google keyword planner om zoektermen van je doelgroep te ontdekken en deze in je productbeschrijving te verwerken. Denk daarbij aan “politiepak” voor een outfit van een agent.

Zo toon je jouw carnavalsproducten

Beeld wordt nog altijd onderschat. Iedere carnavalsshop gebruikt ongeveer dezelfde foto’s die aangeleverd worden door de leverancier. Je kunt eruit springen door hier een eigen draai aan te geven en dat hoeft niet moeilijk te zijn. Ga het liefst gisteren nog aan de slag met bijvoorbeeld een fotograaf. Wanneer dit last-minute niet meer haalbaar is, zorg dan in ieder geval voor het volgende:

  • Werk met een zoomfunctie om de details van je producten goed weer te geven. Je dient een zo goed mogelijk beeld te geven van hoe het product er daadwerkelijk uitziet.
  • Om de klant te verleiden, kun je bovendien bij elk product vergelijkbare producten weergeven. Dit is een eenvoudige manier om te zorgen voor meer conversie.

Wil je nog meer tips op het gebied van conversie? Lees dan onze blog met 6 ultieme tips.

Het belang van positieve reviews 

Onderschat bij de verkoop van carnavalsproducten tevens de kracht van beoordelingen niet. Een potentiële klant zal sneller zijn nieuwe carnavalspak bij jouw webshop bestellen als het product al positief beoordeeld is door andere klanten. Zo haal je het meeste uit klant reviews:

  • Laat product reviews altijd duidelijk zien bij je producten, bijvoorbeeld in de vorm van sterren. Dit zou je kunnen doen met behulp van een webbouwer.
  • Bedenk een leuke actie waarbij de klant bijvoorbeeld een kortingscode voor een volgende aankoop krijgt, als ze een review achterlaten na hun bestelling. Ook handig voor volgend jaar!

3. Promoten als een pro

Zeker in deze laatste weken voor carnaval is het rendabel om je webshop extra te promoten, mits je de juiste strategie aanhoudt. Ook op dit gebied geven we je wat tips.

Slim gebruik maken van Facebook

Facebook is een onmisbaar kanaal om last-minute verkopen te boosten. Door de specifieke targetingopties bereik je de juiste personen, wat de kans op een aankoop verhoogt:

  • Selecteer je doelgroep op basis van hun locatie en hun interesses (zie bijvoorbeeld hieronder).
  • Target bijvoorbeeld mensen die carnaval linken of iets dat te maken heeft met carnavalskostuums.
  • Deel je meest populaire artikelen of gewoonweg een behind the scenes foto om naamsbekendheid te genereren.

Promoten op Facebook

Klaar om te verkopen met Adwords

In Google Adwords kun je ook op verschillende manieren adverteren. Door middel van Search advertenties kun je adverteren op zoekwoorden, om de mensen die op zoek zijn naar een outfit, direct te bedienen.

  • Verwerk je zoekwoorden in de advertentietekst en benoem altijd je webshopnaam in de advertentie om te branden, bijvoorbeeld: Piratenpak in verschillende soorten en maten | “shopnaam”.
  • De positie van je advertentie wordt bepaald door je bod, welke je instelt als maximaal CPC, de kwaliteit van je advertentie en de bestemmingspagina. Zorg ervoor dat jouw advertentietekst daarom zo goed mogelijk overeenkomt met de pagina waarnaar je verwijst.
  • Maak gebruik van Sitelink Extensies in je tekstadvertenties. Dit zijn aanvullende links die je weer kunt geven onder je advertentietekst.

Het grootste verkoopsucces met e-mail marketing

Het ideale middel om last-minute in te zetten is e-mail marketing. Heb je nog een klantenbestand van vorig jaar?

  • Stuur een e-mail over bijvoorbeeld nieuwe artikelen of categorieën.
  • Deel de laatste carnavalstrends die je klanten zeker niet mogen missen.
  • Tel de dagen tot carnaval af met een (oplopende) korting. Op de eerste dag bied je bijvoorbeeld lagere korting en op de laatste dag is de korting hoger, maar wel met kans op uitverkochte artikelen.

We schreven eerder al een speciale blog over hoe je e-mail marketing in kunt zetten om je verkopen te boosten

Carnavalswebshop

Retarget de carnavallers

Je kunt promoties natuurlijk ook op een andere manier inzetten dan enkel voor consumenten die je webshop nog niet kennen. Wanneer een potentiële klant op zoek is naar een nieuwe carnavalsoutfit, zal hij meerdere websites vergelijken voordat hij bestelt. Als hij jouw webshop ook bezoekt tijdens deze zoektocht, wil je dat hij uiteindelijk bij jou terugkomt om een order te plaatsen.

  • Maak specifieke display advertenties met de producten die eerder bekeken zijn.
  • Vermeld waarom de bezoeker bij jou aan het juiste adres is. Heb je bijvoorbeeld een lagere prijs, snelle verzending of een leuke korting?

4. Onderscheiden met verzend- & retourbeleid

Zoals we in veel van onze blogposts aangeven, is het ontzettend belangrijk om duidelijk te zijn over de verzend- en retouropties van je webshop. Dit kan conversie namelijk stimuleren of juist killen. Wanneer je carnavalsartikelen verkoopt, is het des te meer van belang om een aantal keuzes in je check-out te bieden.

Check-out verzendopties

Een snelle levering is vooral nu van groot belang, carnaval staat namelijk al voor de deur. Onvoldoende bezorgopties mogen geen reden zijn om niet te bestellen in je shop. Je doelgroep wil soms zelfs nog tijdens het werk of op school een outfit kunnen scoren en die op het juiste moment in huis hebben. Bied daarom ten minste:

  • Afhaalpuntlevering: om je klant op een zelfgekozen moment zijn of haar pakketje op te laten halen.
  • Expresslevering: kan de last-minute shoppers overhalen om juist bij jou de aankoop te doen en niet bij de concurrent.
  • Avondlevering: kan een extra bezorgoptie zijn om thuislevering te bieden, op het moment van de dag dat je klant thuis is.

Geef op elke pagina aan welke bezorgopties je aanbiedt en wees duidelijk over je retourbeleid. Vergeet niet dat het 14 dagen retourrecht ook voor jouw artikelen geldt.

SendCloud voorspelt

5. Een goede voorbereiding is het halve werk (voor volgend jaar)

Met onze last-minute tips kun je je verkopen hopelijk nog een boost geven voor carnaval 2018. Maar denk ook alvast eens vooruit voor volgend jaar. Hoe kun je je naamsbekendheid op een leuke manier vergroten? Een leuk idee hiervoor is bijvoorbeeld het sponsoren van een (carnavals)event. Er zijn genoeg feestorganisaties te vinden waar je contact mee op zou kunnen nemen voor een leuke samenwerking. Zo bereik je op een eenvoudige manier de juiste doelgroep. En door dit nu al te regelen, kun je daar volgend jaar maximaal van profiteren.

Tot slot wensen we je graag veel succes met de laatste drukte voor carnaval en natuurlijk veel carnavalsverkopen toe!

Leave a Reply