Zonder bezoekers heeft je webshop geen bestaansrecht. Met behulp van de juiste strategie kun je gelukkig voor meer webshop bezoekers zorgen. We helpen je graag om dit te bereiken! In dit artikel lees je daarom alles over het kanaal dat het belangrijkste is voor de meeste webshops: Google.

Dit artikel is opgedeeld in deze onderwerpen:

  1. De voor- en nadelen van organische vs betaalde online marketing
  2. Waarom Google onmisbaar is voor iedere webshop
  3. Hoe je ervoor zorgt dat jouw webshop goed geïndexeerd wordt in Google
  4. Hoe pagina autoriteit jouw positie bepaalt in de zoekresultaten
  5. Welke SEO onderdelen bijdragen aan een betere vindbaarheid
  6. De mogelijkheden van Google Ads voor webshops
  7. Hoe jouw producten vindbaar worden in Google Shopping
  8. Hoe jij met minimale inspanning het maximale uit Google haalt
Leestijd: 17 minuten

Online marketing

De wereld van online marketing verandert razendsnel. Wat het afgelopen jaar nog goed werkte, kan dit jaar alweer achterhaald zijn. Wil je de concurrentie te slim af zijn? Dan moet je continu blijven meten en verbeteren.

Dat klinkt als heel veel werk, maar het grote voordeel van online marketing is dat alles meetbaar is. En dat betekent dat je heel bewust kunt kiezen waar je jouw tijd en aandacht aan besteedt.

Bij online marketing maken we onderscheid tussen ‘organische’ en ‘betaalde’ marketing.

Organic v.s. Paid 1

Organische online marketing

Organische online marketing draait om het verkrijgen van webshop bezoekers via onbetaalde kanalen. Het grote voordeel van organische marketing is dat het effect van je inspanningen exponentieel kan groeien, zonder dat daar direct hogere kosten tegenover hoeven te staan.

Het nadeel is dat het vaak veel tijd kost en het effect pas op de langere termijn merkbaar is. Hierdoor is het lastiger te meten en is het vaak moeilijk om te bepalen hoeveel tijd je erin moet steken.

Bij organische marketing kun je denken aan je social media posts en het optimaliseren van je webshop voor de zoekresultaten van Google.

Betaalde online marketing

Betaalde online marketing is in principe online adverteren. Je investeert een bedrag in advertenties en krijgt daar bezoekers voor terug. Heb je alles goed ingesteld, dan kun je precies zien hoeveel bezoekers zijn overgegaan tot aankoop en hoeveel geld ze hebben uitgegeven.

Het voordeel is dat je zo je return on investment weet. Het nadeel is dat het geld kost en een directe impact op je netto resultaat heeft. Gelukkig bepaal je zelf hoeveel je uitgeeft en kun je al met een klein budget beginnen met Facebook advertising of Google Ads (voorheen Adwords).

Wat is een goede online marketing strategie?

Een goede online marketing strategie combineert organische en betaalde middelen en gebruikt online marketing niet alleen voor promotie, maar ook om klantonderzoek te doen.

In online marketing kun je dat klantonderzoek onbewust uitvoeren via A/B tests om twee versies van een advertenties met elkaar te vergelijken zonder dat je bezoekers dat merken.

Organic v.s. Paid 2

Google: de grootste zoekmachine ter wereld

Google begon ooit als studieproject, eindigde in een zoekmachine en is inmiddels één van de grootste bedrijven van de wereld. Google heeft een tweezijdig doel: zowel bedrijven als bezoekers tevreden stellen.

Wanneer de consument bij jou vindt waar hij naar op zoek is en dus een aankoop doet, ontstaat er een win-win situatie.

Google is onmisbaar als je het aantal orders wil laten stijgen. Waarom? Via Google Search, zowel betaald (SEA) als de gratis variant (SEO), bereik je de juiste mensen op het juiste moment. Namelijk als ze aan het zoeken zijn.

Met een marktaandeel van +90% is Google verreweg de grootste zoekmachine ter wereld en het belangrijkste kanaal voor jouw webshop.

SEO: scoren in Google zonder budget

Online adverteren kan al snel erg duur worden. Daarom is SEO een absolute must om mee te starten. Daar pluk je vroeg én laat de vruchten van.

Met SEO technieken optimaliseer je je website voor de organische zoekresultaten in Google.

Om te bepalen op welke plek je webshop in de zoekresultaten scoort, gebruikt Google een ingewikkeld algoritme dat continu in ontwikkeling is.

Waar je vroeger hoog kon scoren door je alleen te focussen op keywords, clickbait en linkbuilding is het nu veel belangrijker om je te focussen op de kwaliteit van je pagina’s en Google (en je lezers) te helpen met het begrijpen daarvan.

Aanmelden voor Google Search Console

Mocht je het nog niet gedaan hebben, dan vind je hier een stappenplan om je webshop goed vindbaar te maken voor Google.

De eerste stap is de aanmelding van je shop in de Google Search Console. Hiermee verbind je jouw webshop aan een Google Account.

De volgende stap is het aanmelden van je sitemap. Een sitemap is een lijst van alle pagina’s in je webshop. Op die manier is Google op de hoogte van al je webshop URL’s. Dit doe je door naar www.google.nl/webmasters/ te gaan en in te loggen bij je Google Account.

Benieuwd of je webshop al door Google gevonden wordt? Dit kun je inzien via Google Search Console, maar ook gemakkelijk zelf testen. Type maar eens in de zoekbalk van Google: ‘site:je webshop url’ (bijvoorbeeld site:sendcloud.nl).

Wanneer je webshop juist geïndexeerd is, zie je alle pagina’s van je webshop.

  • Focus eerst op de basis: het maken van een zo goed mogelijke webshop, die gebruiksvriendelijk is en gevuld is met beschrijvende productteksten en aantrekkelijke foto’s en video’s. Als iets je nu en in de toekomst gaat helpen om hoger te scoren, dan is dat simpelweg een goede webshop.
  • Beschrijvende productteksten zorgen dat Google begrijpt wat er op de productpagina te vinden is. Hierdoor ziet Google je webshop eerder als een goed resultaat voor gebruikers.
  • Goede visuals zorgen ervoor dat bezoekers langer op je pagina blijven. Dit verhoogt de zogeheten dwell time: de tijd die bezoekers doorbrengen op je website, voordat ze teruggaan naar de resultatenpagina van Google. Hoe langer de dwell time, hoe meer Google jouw website waardeert.
Google Search console

De essentiële elementen van SEO

Om organisch goed te scoren is het belangrijk om het algoritme van Google te helpen. Hoe beter en makkelijker je site geïndexeerd wordt, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten.

Bij het bepalen van je positie in Google speelt de autoriteit van je webshop een grote rol.

Grofweg zijn er drie niveaus waarop Google je autoriteit bepaalt:

  1. Domein autoriteit: de waardering van de domeinnaam (je complete webshop).
  2. Pagina autoriteit: de waardering van een enkele pagina binnen je webshop.
  3. Link autoriteit: de autoriteit die een link van pagina A naar pagina B doorgeeft.

Hieronder sommen we de 9 belangrijkste SEO elementen voor je op!

1. Keywords (zoekwoorden)

Keywords zijn zoekwoorden die gebruikers intypen in een zoekmachine en vormen het belangrijkste onderdeel van SEO. Om goed te scoren in Google kun je het beste op zoek gaan naar ‘medium tail keywords’: zoektermen die bestaan uit drie woorden.

Wil je snel suggesties krijgen over zoekwoord combinaties? Gebruik dan tools zoals Ubersuggest en Google Keyword Planner of kijk simpelweg naar concurrenten die hoog ranken.

Wat voor keywords gebruiken zij? Daarnaast zijn er ook betaalde tools zoals SEMRush en Ahrefs die je nieuwe ideeën geven van nieuwe zoekwoorden.

2. Gerelateerde zoekwoorden

Google wordt steeds slimmer en kijkt steeds vaker naar context. Daarom is het belangrijk om gerelateerde zoekwoorden te gebruiken. Ook kan het toevoegen van producteigenschappen zoals ‘stevig’, ‘stil’ en ‘snel’ helpen om de gebruiker een passend resultaat te geven.

Een voorbeeld! Wil je gevonden worden op ‘elektrische fiets’? Maak dan gebruik van gerelateerde zoekwoorden zoals e-bike, elektrische mountainbike, fiets met motor, elektrische stadsfiets, trapondersteuning, lichtgewicht, middenmotor etc.

3. Website URL’s

De URL’s van je webshop en productpagina’s zijn erg belangrijk voor SEO. Hoe duidelijker een URL aangeeft wat er op de pagina te vinden is, hoe beter Google hem indexeert. Probeer onnodige tags en ID’s daarom te vermijden en houd je website URL’s kort en duidelijk.

4. Unieke productomschrijvingen

Unieke en beschrijvende productteksten zijn essentieel voor een goede vindbaarheid van productpagina’s. Door voor iedere productpagina een nieuwe tekst te schrijven, maak je automatisch betere SEO teksten.

Gebruik je vaak dezelfde beschrijvingen? Dan staat je website vol met ‘duplicate content’ en dat heeft een negatief effect op je ranking.

Tip: schrijf teksten in je webshop eerst voor je doelgroep en verwerk daarna de zoektermen waarop je het liefst gevonden wil worden. Spiek bij de grote jongens voor unieke en SEO vriendelijke productomschrijvingen.

Wehkamp laat het woord ‘buitenkleed’ bijvoorbeeld regelmatig terugkomen, maar beschrijft het wel met een speelse en unieke tekst.

5. Link woorden aan pagina’s 

Google kijkt niet naar losse pagina’s, maar scant je hele webshop om je ranking te bepalen. Door gerelateerde pagina’s naar elkaar door te linken, laat je Google zien dat jouw webshop zich focust op één domein.

Hierdoor is de kans groter dat je website het antwoord bevat waar de gebruiker naar op zoek is en dus scoor je hoger in de zoekresultaten. Daarnaast zorgt doorlinken ervoor dat je niet alle content op één pagina hoeft te plaatsen.

Je kunt dus scoren op meerdere gerelateerde keywords. Ook zorgt het ervoor dat potentiële klanten meerdere pagina’s bezoeken en langer op je webshop blijven. Beide zijn weer goed voor je ranking!

6. Alt-tekst

De alternatieve tekst, beter bekend als alt-tekst, is een onzichtbare omschrijving die je toevoegt aan afbeeldingen. Je beschrijft hiermee wat er te zien is op de afbeelding (liefst in maximaal 125 tekens).

Dit hoeven geen volwaardige zinnen te zijn, maar het moet wel een logische beschrijving zijn. Ook hierbij is het terug laten komen van keywords en gerelateerde zoekwoorden belangrijk.

De alt-tekst verschijnt in de HTML code van je site en wordt door Google gebruikt om te begrijpen wat er op een afbeelding te zien is. Het toevoegen van deze alt-tags is een kleine moeite en verbetert zowel de ranking van je pagina als de vindbaarheid van de afbeelding.

Het goed verwerken van afbeeldingen wordt alsmaar belangrijker. Steeds vaker gebruiken consumenten ‘Google afbeeldingen’ namelijk om te shoppen. Dit omdat het veel makkelijker is om veel afbeeldingen te scannen dan veel tekst.

Daarnaast zijn er steeds meer applicaties die gebruikmaken van ‘reverse image search’. Op basis van een afbeelding worden vergelijkbare afbeeldingen en producten gezocht voor de consument.

7. Simpele sitemap

De pagerank van Google hecht de meeste waarde aan je homepage en gaat vanuit daar verder. Wil je ervoor zorgen dat zowel je bezoeker als Google je producten goed kan vinden? Zorg er dan voor dat je producten maximaal 3 klikken van je homepage verwijderd zijn.

Je kunt de sitemap van je website gebruiken om de linkstructuur in te zien. Dat is namelijk een soort blauwdruk van je website waarop je precies kunt zien op welke manier alle pagina’s aan elkaar zijn gelinkt.

Hoe eenvoudiger deze is, hoe makkelijker Google je website kan indexeren.

8. Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijke rank-factor voor Google. Veel kwalitatieve backlinks geven je domein of specifieke pagina een hoge autoriteit. Links van websites die niet scoren in Google, hebben weinig zin.

Met een link naar jouw webshop wordt namelijk een deel van de autoriteit van het domein waar de link op staat doorgegeven naar je pagina.

Kun je betrouwbare websites laten doorlinken naar jouw webshop? Dan kan dit een flinke boost geven aan je ranking. Google ziet links naar jouw website namelijk als een stem van iemand.

En hoe meer stemmen, hoe waardevoller jouw zoekresultaat wordt gevonden.

De beste strategie voor linkbuilding is een goede webshop met goede content waar andere mensen uit zichzelf naar linken. Natuurlijk heeft niet iedere webshop deze aantrekkingskracht en zijn er ook nog andere manieren om aan linkbuilding te doen.

Wil je hier actiever mee aan de slag gaan? Dan kan een blog met handige informatie over je producten en alles daaromheen een goed middel zijn om je linkbuilding mee uit te bouwen.

9. Nofollow links

Niet iedere link is hetzelfde. Google maakt namelijk onderscheid tussen dofollow en nofollow links. Dofollow links zijn normale links die het Google pagerank algoritme gebruikt als middel om je pagina- en domein autoriteit te meten.

Ontvangt jouw website een dofollow link van een ander domein, dan wordt een deel van de autoriteit van deze website doorgegeven aan jouw pagina. Dit werkt natuurlijk ook andersom. Wanneer jij linkt naar een andere website, geef je een klein stukje van je autoriteit aan de ander.

Met een nofollow link gebeurt dit niet en behoud je jouw autoriteit. Door “rel=nofollow” toe te voegen aan een link voorkom je dat Google de link gebruikt om pagina autoriteit te meten.

Voor linkbuilding betekent dit dat dofollow links een stuk waardevoller zijn dan nofollow links.

Toch kunnen ook nofollow links een belangrijke bijdrage leveren aan je Google ranking. Alle links zorgen namelijk voor meer referral traffic en dus meer webshop bezoekers.

Gebruik dofollow links alleen wanneer je doorlinkt naar een partner of een website waarmee je kwalitatieve links deelt. Voor alle overige links kun je het beste nofollow links gebruiken, omdat deze geen effect hebben op je pagina autoriteit.

Het is wel goed om zowel intern (binnen je eigen website) als extern te linken. Dit helpt Google om jouw webshop beter te begrijpen en laat zien dat de verschillende pagina’s met elkaar in verbinding te staan.

SEA: adverteren met ieder budget

SEO en SEA gaan hand in hand. SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, ofwel adverteren in de zoekmachine. Het voordeel van adverteren via Google Ads is dat je alleen betaalt voor resultaten zoals klikken op je advertenties.

De kosten per klik (CPC) kunnen sterk variëren en zijn afhankelijk van de concurrentie en de kwaliteit van je advertentie. Hoe meer bedrijven willen adverteren op een zoekwoord, hoe hoger de prijs.

Gelukkig bepaal je zelf hoeveel geld je wilt uitgeven door een advertentiebudget in te stellen en kun je jouw uitgaven altijd onderbreken of aanpassen.

Voor een Google Ads campagne kun je kiezen uit zes campagne doelen en vier campagne types:

Google ads options

Google Ads campagne types

1. Zoeken (tekstadvertenties in de zoekresultaten)

Tekstadvertenties zijn de bekendste vorm van adverteren via Google. Ze worden vertoond bovenin de resultaten van de zoekmachine, websites van Google en websites van aangesloten partners.

Tekstadvertenties moeten ervoor zorgen dat gebruikers eerder voor jouw zoekresultaat kiezen en je dus meer webshop bezoekers krijgt.

Google Text ads

Via Google Ads bepaal je zelf welke tekst in de advertentie komt te staan en bij welke zoekwoorden hij juist wel of niet vertoond moet worden.

De kracht van dit type campagne is dat je jouw doelroep bereikt op het moment dat ze actief op zoek zijn en dus de kans groter is dat ze overgaan tot aankoop.

Tips:

  • De positie van je advertentie wordt bepaald door: je bod (maximale CPC), de kwaliteit van je advertentie en de bestemmingspagina. Zorg ervoor dat je advertentietekst zo goed mogelijk overeenkomt met de pagina waarnaar je verwijst.
  • Verwerk je zoekwoorden in de advertentietekst en benoem altijd je webshopnaam in de advertentie om te branden.
  • Maak gebruik van Sitelink Extensies in je tekst advertenties. Dit zijn aanvullende links die je weer kunt geven onder je advertentietekst. Zo belanden bezoekers op je webshop nog sneller op de pagina waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast valt je advertentie door de extensies meer op, tussen alle honderden zoekresultaten.
  • Speel in op medium tail zoekwoorden. Dit zijn 3 zoekwoorden in 1 zoekopdracht. Door op langere zoekwoorden in te spelen, bereik je direct een relevante doelgroep en is de concurrentie minder hoog.

2. Display (visuele banners op internet)

Het grootste deel van de advertentiebanners op websites zijn afkomstig van Google Ads. Het Google Display netwerk is ontzettend groot en de banners zijn te vinden op nieuwssites zoals Nu.nl, maar bijvoorbeeld ook op persoonlijke blogs.

Google Display ads

Er zijn twee manieren waarop je een display campagne kunt gebruiken:

1. Om mensen te bereiken die jouw producten of webshop nog niet kennen, maar mogelijk geïnteresseerd zijn. Google monitort het zoekgedrag van alle gebruikers en zet dit in om persoonlijkere advertenties te laten zien.

Het voordeel hiervan is dat jij als webshop eigenaar eenvoudig nieuwe mensen kunt bereiken, zonder dat ze daarvoor actief moeten zoeken in Google of al ooit jouw webshop hebben bezocht.

2. Om webshop bezoekers opnieuw te bereiken met remarketing. Heeft een webshop bezoeker bijvoorbeeld naar koptelefoons gekeken, maar nog geen aankoop gedaan?

Dan kun je ze een advertentiebanner laten zien met alternatieve koptelefoons en daarmee de kans vergroten dat ze terugkeren naar je webshop.

Tips:

  • Aan de slag met banners voor het displaynetwerk? Bekijk op de supportpagina van Google welke advertentieformaten het beste presteren.
  • Test verschillende banners in het displaynetwerk en zorg dat je inspireert. Gebruik verschillende Call To Actions zoals: bekijk het aanbod, ontdek meer en koop nu.

3. Shopping (advertenties om producten te promoten)

Met Google Shopping advertenties kun je jouw producten op een visuele manier promoten in de zoekresultaten en shopping sectie van Google. Het grote voordeel van deze advertenties is dat ze de aandacht trekken.

In de zoekresultaten hebben afbeeldingen namelijk meer attentiewaarde dan tekstlinks en is de kans groter dat mensen doorklikken naar jouw webshop.

Google shopping helpt consumenten met het snel vergelijken van producten. Dit kan een groot voordeel zijn, maar het kan er ook voor zorgen dat jouw webshop niet wordt bezocht wanneer de prijsstelling van je product niet goed is.

Om goede resultaten uit Google shopping te halen is het verstandig om eerst te kijken naar je concurrenten. Op die manier weet je beter welk doel je moet stellen voor je campagne.

Google Shopping ads

Koppelen met Google Merchant Center

Als je met producten wilt adverteren, heb je eerst een Google Merchant Center-account nodig. Merchant Center is een tool waarmee je gegevens van je winkel, merk en producten naar Google kunt uploaden en beschikbaar maakt voor Shopping-advertenties en andere Google services.

Stap 1: Product feed opzetten. In een product feed staat alle informatie over je producten. Het is belangrijk dat deze feed volledig is, anders worden je advertenties geweigerd.

Stap 2: Google Merchant Center account aanmaken. Hier kun je jouw product feed uploaden en controleren op fouten. Als alles klopt koppel je je product feed in Google Merchant Center aan Google Ads.

Stap 3: Google Shopping campagne starten. Als de koppeling is gemaakt, kun je in Google Ads een Shopping campagne starten.

Tips:

  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit (800×800 pixels)
  • Heb je een speciale actie, zoals tijdelijk gratis levering, dan kun je dit toevoegen als  special offer’. Deze zogenaamde Google Merchant Promotions zorgen ervoor dat je een uniek voordeel tegenover je concurrent kunt uitlichten.
  • Lees ook de Google Merchant Center handleiding voor beginners

4. Video (videoadvertenties op Youtube en internet)

Via Google Ads kun je ook videocampagnes opzetten. Videoadvertenties worden vertoond in Youtube video’s en bij video’s op websites van partners van Google.

Het voordeel van videoadvertenties is dat ze beter en langer de aandacht vasthouden dan tekst- en banneradvertenties.

Samengevat

Hopelijk gaan deze tips je helpen om hoger te ranken in Google en meer bezoekers te krijgen via Google Ads.

Het belangrijkste dat je moet onthouden, is dat er geen snelle hacks zijn om meer bezoekers te krijgen.

Wil je echt succesvol worden, dan moet jouw online marketing strategie bestaan uit zowel SEO als SEA activiteiten en ben je dagelijks bezig om je webshop verder te verbeteren.

Google is voor veel webshops het belangrijkste online marketing kanaal, maar zeker niet het enige. Daarom delen we in een ander artikel andere online marketing kanalen!

Leave a Reply