Skip to main content

Een geweldige verzendervaring is meer dan jouw artikelen van A naar B brengen. Het helpt je bedrijf verder en zorgt voor terugkerende klanten. Het kost helaas (onnodig) veel tijd. Tijd die je kunt gebruiken om je webshop verder te ontwikkelen en op de markt te zetten.

In deze gids geven wij je daarom de informatie die je nodig hebt om het verzendproces te automatiseren en slimmer in te richten.

Labels aanmaken, picking & packing, en retourzendingen afhandelen – het kan automatisch

  • Verbeter je checkout: Verhoog conversie met flexibele bezorgopties in je checkout. Met Sendcloud kunnen klanten de gewenste bezorgopties kiezen, bijvoorbeeld afhaalpuntlevering.
  • Geautomatiseerde orderverwerking: Een apart picking & packing-proces is niet meer nodig. Met Sendcloud print je je picklijsten en pakbonnen tegelijkertijd met je verzendlabels. Dit zorgt voor een snellere afhandeling van je bestellingen, en voorkomt fouten.
  • Verhoog loyaliteit met track & trace notificaties: Klanten verwachten dat je ze op de hoogte houdt over de levering van hun bestellingen. Doe dit met persoonlijke track & trace e-mails. Als jij je klanten actief op de hoogte houdt, vergroot je hiermee het vertrouwen.
  • Makkelijk retourneren: Sendcloud helpt je met je retourzendingen. Handel ze automatisch af en verhoog klanttevredenheid. Ga voor een conversie-verhogend retourbeleid met een branded retourportaal. 
  • Slimme verzendregels: Versnel jouw verzendproces met slimme verzendregels, die je zelf kiest en instelt. Deze slimme verzendregels worden dan automatisch toegepast op alle inkomende bestellingen – zo simpel is het!

Verbeter je checkout en verhoog conversie

De checkout is het belangrijkste onderdeel van jouw shop. Maar er zijn ontzettend veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je bezoekers de checkout verlaten. 

Onderzoeken tonen aan dat het gemiddelde percentage winkelwagenverlaters maar liefst 68,8% is.

Verbeter je checkout door flexibele bezorgopties aan te bieden. Op die manier kun je tegenmoet komen aan hun wensen. Vergeet niet dat de bezorgervaring een direct effect heeft op de klanttevredenheid en de algehele winkelervaring.

Maak gebruik van meerdere vervoerders en bereken je verzendkosten

Elke vervoerder is anders, en door je klanten te laten kiezen, bied je flexibiliteit en verbeter je de tarieven. Welke vervoerder je kiest, is afhankelijk van je soort verzending: internationaal of nationaal, en van het product dat je verzendt.

Om de gewenste vervoerders in Sendcloud te activeren, ga je naar ‘vervoerders’ in je instellingen, en kies je de vervoerder(s) die je wilt gebruiken.

Zodra je de vervoerder hebt ingeschakeld, vergelijk je de prijzen met onze Sendcloud prijscalculator. Hier vind je voor alle specificaties van je zending de verschillende prijzen per vervoerder.

Selecteer vanuit welk land je verzendt, waar je pakket naartoe gaat, en geef de afmetingen en het gewicht van het pakket op. Zodra dit is ingevoerd, zie je alle beschikbare verzendmethoden naar het bestemmingsland, de prijs en eventuele verzekeringen.

Bezorging naar afhaalpunten

Afhaalpunten worden in heel Europa een steeds belangrijkere bezorg- en retouroptie. Vervoerders bieden duizenden afhaalpunten aan om ervoor te zorgen dat er altijd een in de buurt is.

Wat is de Sendcloud afhaalpuntkiezer? 

Onze afhaalpuntkiezer is een tool waarmee jouw klanten zelf beslissen waar ze hun pakket laten bezorgen. Zodra je webshop is aangesloten bij Sendcloud, ziet jouw klant de afhaalpuntenkiezer in de checkout. 

Om de afhaalpuntkiezer in te schakelen, configureer je de levering van afhaalpunten in de backend van jouw webshop. Nadat je de levering naar afhaalpunten hebt ingeschakeld, activeer je de afhaalpuntkiezer voor iedere gewenste vervoerder. 

Checkout - Service Point Selector

Geautomatiseerde orderverwerking voor het picken en packen van je orders

Met Sendcloud beheer je hoe je artikelen picked en packed, vermijd je fouten en voorkom je klachten over vertraagde leveringen. Sendcloud heeft een aantal functies om je hiermee te helpen:

Print verzendlabels in bulk: Als je webshop en marktplaatsen zijn gekoppeld met Sendcloud, worden al je orders automatisch weergegeven in je orderoverzicht. Selecteer alle bestellingen die je wilt verwerken en druk op de printknop. De status van een zending wordt eenvoudig bijgehouden via het tabblad ‘verzonden’ in je Sendcloud omgeving.

Print verzendlabels in slechts één klik: Vergeet downloadbare pdf’s. Met de Sendcloud printer-app koppel je elke printer makkelijk om de verzendlabels te printen. Je hoeft de printerinstellingen niet meer aan te passen voor iedere afzonderlijke printer.

Slimme verzendregels: Wil je nog meer tijd besparen? Stel slimme verzendregels in zodat de juiste verzendoptie automatisch op je label wordt weergegeven. Dit is handig wanneer je met meerdere vervoerders samenwerkt, naar meerdere landen verzendt, of verschillende bezorgopties gebruikt.
Stel je slimme verzendregels hier in.

Pack & Go: Gebruik een barcodescanner of verwerk bestellingen via de automatische modus. Vanuit je Pack & Go-overzicht print je je picklijsten en pakbonnen tegenlijk met je verzendlabels.

Picklijsten: Gebruik scanbare picklijsten voor je orderpickers. Scan de picklijsten om direct het verzendlabel aan te maken en creëer tijdwinst voor je hele team. 

Gedetailleerd overzicht van pakketten: Als je gebruik maakt van Pack & Go zie je alle details van een bestelling. Controleer welke items bij een bestelling horen, pick & pack ze via je detailweergave op het scherm of de hierboven beschreven picklijsten.

Mogelijk in meerdere magazijnen of packing stations: Je medewerkers kunnen tegelijkertijd bestellingen verpakken en verzendlabels afdrukken. Je Pack & Go-overzicht wordt continu bijgewerkt wanneer een bestelling is verwerkt.

Pakbonnen tegelijk afdrukken: Wil je een pakbon versturen? Deze kun je tegelijkertijd met het verzendlabel printen – ook weer automatisch.

Automatisering van douanedocumenten: Als je verzendt met Sendcloud, zorgen wij voor de douanedocumenten en een commerciële invoice. Deze documenten heb je nodig bij het verzenden van pakketten buiten de EU.

Order processing with Sendcloud

Gebruik slimme verzendregels voor het automatisch verwerken van orders

Niet alle producten die je verzendt worden hetzelfde verwerkt. Met slimme verzendregels kies je hoe een product moet worden verwerkt. Gebruik variabelen voor vervoerders, verzekeringen, merken en meer. 

Je kunt zoveel verzendregels instellen als je maar wilt. Hieronder geven we je twee voorbeelden van hoe slimme verzendregels je helpen met branding en voor bijvoorbeeld internationale zendingen: 

Smart Shipping Rules example

Case study 1. 

Heb je meerdere webshops? Gebruik automatisch het juiste merk! Hieronder vind je een case study van hoe een slimme verzendregel wordt toegepast om het ene merk van het andere te onderscheiden.

Een online retailer heeft meerdere winkels onder hetzelfde Sendcloud-account. Elke webshop heeft een andere naam (met een andere branding). Elke winkel is dus vermeld als een aparte integratie. Maar de producten worden allemaal verzonden vanuit hetzelfde magazijn.

De oplossing? Je maakt een slimme verzendregel voor elke winkel:

(a) Als ‘Integratie’ = Triple Vision Store (de voorwaarde), dan ‘Verzend met adres’ Triple Vision (de actie).

Met behulp van de slimme verzendregels onderscheid je het ene merk van het andere en wordt het juiste design gebruikt voor dat merk. Let op, je dient de huisstijl voor ieder merk wel zelf te hebben ingesteld via ‘merken’ in je account. 

Case study 2. 

Verzend je (ook) internationaal? Gebruik verzendregels voor het kiezen van vervoerders. Met slimme verzendregels kies je automatisch de best passende vervoerder en verzendmethode per land. 

Dit soort regels zien er zo uit:

(a)   Als ‘Naar land’ is Duitsland (de voorwaarde), dan ‘Verzenden met’ DPD Home (de actie)

 

Example smart shipping rules Sendcloud 

  • (b)  Als ‘Naar land’ is Duitsland (de voorwaarde) en ‘Gewicht is meer dan’ 20 kg (de voorwaarde), dan ‘Verzenden met’ DHL DE (de actie)

Smart shipping rules example Sendcloud

Slimme verzendregels zorgen ervoor dat werknemers hun tijd niet meer verdoen aan het controleren van de bestemmingen. De bovenstaande voorbeelden zijn slechts een paar voorbeelden van alle mogelijkheden van slimme verzendregels. Wil je leren hoe je jouw eerste slimme verzendregel instelt? Lees dan het artikel in ons Helpcentrum: Wat zijn smart shipping rules & wat kan ik ermee. We hopen dat het je inspireert om slimmer te verzenden en tijd te besparen.

💡 Houd er rekening mee dat onze slimme verzendregels worden toegepast in de volgorde waarin ze worden vermeld in het overzicht. Daarom overschrijven nieuwere regels, oudere regels. De laatste verzendregel in de lijst is de laatste die wordt toegepast, indien van toepassing. Daarom is het belangrijk om de volgorde van je slimme verzendregels zorgvuldig te kiezen. Zo annuleer je geen acties van oudere slimme verzendregels.

Verhoog loyaliteit met track & trace

Zichtbaar blijven voor je klanten is belangrijk. Klanten verwachten dat jij ze op de hoogte houdt. Met je eigen track & trace e-mails en een speciale trackingpagina houd je de aandacht vast, versterk je de band, en verhoog je je omzet.

Track & Trace example Sendcloud

Tips voor branding van je track & trace e-mails en pagina

Zorg ervoor dat je de look en feel van je merk weerspiegelt Jouw branding trackingpagina moet een verlengstuk van je website zijn. Neem een momentje om je branding in Sendcloud in te stellen. Ga naar ‘instellingen en vervolgens ‘merken’. Hier voeg je jouw logo en kleuren toe.
Voeg een Instagram post toe Promoot je shop door een Instagram post toe te voegen en doorverwijzingen naar je Instagram-account te krijgen. Dit is een geweldige manier om jezelf voor te stellen aan nieuwe potentiële volgers, terwijl je jouw T&T visueel aantrekkelijker maakt.
Voeg een banner toe Promoot je producten door een leuke promotie aan je trackingpagina toe te voegen. Bannerreclame is een goede manier om dit te doen. Het kan je helpen bij het verkopen van meer producten en het (goedkoop) retargeten van je doelgroep. 
Stuur de juiste boodschap op het juiste moment Het moment tussen het betalen voor de bestelling en het ontvangen ervan, is een onzekere periode. Mensen zijn vaak niet goed op de hoogte. Stuur ze updates om ze gerust te stellen. Hiermee verhoog je het vertrouwen in je webshop. Met Sendcloud kun je updates automatiseren en het aantal vragen over leveringen verminderen. 
Een persoonlijk bericht om klantloyaliteit te stimuleren Met Sendcloud kun je de track & trace e-mails personaliseren. Pas de teksten aan met dynamische tags met bijvoorbeeld de naam van je klant en het bestelnummer.

Stel je track & trace pagina en e-mails eenvoudig in

Met Sendcloud kun je je eigen aangepaste track & trace emails en pagina instellen. Hiermee vergroot je de klantbetrokkenheid met je merk. Je past eenvoudig de kleuren, logo’s en teksten aan.

Als je meerdere shops hebt, maak je een branded track & trace pagina voor iedere webwinkel. Bekijk onze videotutorial over hoe je je merk instelt en je de track & trace pagina maakt:

Zodra je jouw track & trace pagina hebt ingesteld, bepaal je welke berichten je naar je gebruikers wilt sturen en wanneer. Om je track & trace e-mails in te stellen, ga je naar de Sendcloud Instellingen en selecteer je track & trace emails. 

Hier zie je T&T e-mails waar je de optie ‘Stuur Track & trace e-mails naar klanten inschakelt. Hiermee verminder je het aantal vragen van je klanten over de levering van pakketten, waarmee je weer veel tijd bespaart.

Je kunt de volgende statussen gebruiken:

  1. Gereed voor verzending: Deze status wordt 10 minuten na het maken van het label verzonden. Je kunt deze optie uitschakelen als je je pakketten niet binnen 1 tot 2 werkdagen verzendt.
  2. Onderweg: Deze status wordt verzonden wanneer het pakket voor het eerst wordt gescand door de vervoerder. Hiermee weet de klant dat het pakket onderweg is.
  3. Vertraagd: Deze status wordt verzonden als een pakket vertraagd is en niet op het eerder aangegeven tijdstip wordt bezorgd. Deze status zorgt voor minder vragen, die je vooral tijdens piekperioden ontvangt.
  4. Klaar voor pickup: Deze status wordt verzonden wanneer het pakket klaar is voor afhaling bij het afhaalpunt. Deze status is alleen van toepassing wanneer je gebruik maakt van afhaalpuntleveringen. Omdat pakketten die worden geleverd bij een afhaalpunt voor een beperkt aantal dagen bewaard worden, is het belangrijk dat je klant weet dat het pakket opgehaald kan worden.
  5. Bezorgd: Dit bericht wordt verzonden wanneer het pakket is afgeleverd. Dit is het laatste bericht dat je klant ontvangt. Zorg ervoor dat het een gepersonaliseerd bericht is. Hierdoor komen je klanten sneller bij je terug.

Hoe personaliseer ik mijn track & trace e-mails? 

Personalisatie zorgt voor klantloyaliteit. Daarom kun je bij ons je track & trace e-mails met aanpassen dynamische “tags”. De volgende tags zijn beschikbaar voor je track & trace e-mails:

{{tracktrace}} De track & trace link

{{name}} De naam van de ontvanger

{{email}} Het e-mailadres van de ontvanger

{{companyname}} Jouw bedrijfsnaam

{{ordernummer}} Het bestelnummer

{{carrier}} De naam van de vervoerder

{{parcelstatus}} De status van het pakket

Track & Trace personalization example

Returns made easy

Retouren zorgen voor hoofdpijn in e-commerce. Maar een goed retourbeleid zorgt juist voor kansen.

Terwijl de retourpercentages van offline winkels rond de 8%, liggen, is dat zo’n 25-40% voor online gekochte artikelen.

✔  Tevreden klanten: Maak een retourportaal waarmee klanten online eenvoudig een retour aanmelden en hun label in één klik printen.

✔  Minder tijd: Besteed minder tijd aan het organiseren van retourzendingen. Laat klanten hun eigen retourmethode kiezen.

✔  Volledige controle: Houd een online overzicht bij van je retourzendingen en de redenen, en vergeet overbodige voorgedrukte retourlabels.

57% van de online retailers zegt dat het omgaan met retouren een negatieve impact heeft op de dagelijkse gang van zaken.

Makkelijk retourneren in 4 stappen

Een klantvriendelijke retourervaring zorgt voor trouwe klanten. Het retourportaal van Sendcloud is gemaakt om klanten een flexibele retourervaring te bieden. Ondertussen houd jij gewoon de controle over het hele proces. 

  1. Wanneer een consument het retourportaal opent, vult deze de postcode en het bestel- of track & trace-nummer in. 
  2. Hierna kiezen de klanten welke artikelen ze willen terugsturen, en waarom. Stel bij het instellen van het retourportaal gepersonaliseerde redenen van retouren in. Als de juiste reden er niet bijstaat, kan je klant deze bij ‘Overige’ opgeven.
  3. Nadat je klanten hebben gekozen welke artikelen ze terugsturen, kiezen ze uit 3 retouropties: geld terug, winkeltegoed of ruilen.  Zorg ervoor dat je de terugbetalingsmethodes kunt uitvoeren. Als je bijvoorbeeld terugbetaling hebt gekozen, moet dit bij jouw betalingsserviceprovider correct zijn ingesteld.
  4. Tot slot bevestigt de klant de retourzending. Zodra deze is aangemaakt, volg je hem in je Sendcloud omgeving via ‘retouren’.

Maar liefst 96% van de consumenten geeft aan dat ze terugkomen na een goede retourervaring.

Soepele klantervaring

✔ Het printen van retourlabels is verleden tijd: Je klant maakt het retourlabel zelf, maar je kunt er ook voor kiezen het retourlabel voor je klant aan te maken en te mailen. 

✔ Self-service retourportaal in jouw huisstijl: Het branded retourportaal is een pagina in je eigen huisstijl. Hier maken jouw klanten hun eigen retourlabels aan, zonder dat ze hiervoor contact hoeven op te nemen met jou.

✔ Actieve tracking en meldingen: Volg je retouren van aanvraag tot levering. Houd klanten automatisch op de hoogte via e-mail.

✔ Flexibele retouropties: Geef klanten de mogelijkheid om hun retourpakket bij een afhaalpunt in te leveren, of bij een winkel af te geven. Vermeld de retouropties duidelijk op je website, bijvoorbeeld in de footer- of in de algemene voorwaarden.

 

Wij hopen dat dit artikel je heeft geholpen. Heb je nog vragen over hoe je jouw verzendproces kunt automatiseren? Laat een reactie achter of neem contact met ons op! We helpen je graag.

Iris Dings

Als Content Marketing Specialist duikt Iris heel graag voor je in het toetsenbord. Met een grote passie voor Marketing en een sterke interesse in E-commerce en Logistiek schrijft ze regelmatig over hoe je het allerbeste uit je webshop kunt halen.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo