Het verzendproces is één van de meest tijdrovende en dure klussen van het hebben van een webshop. Bij Sendcloud werken we iedere dag aan snellere en slimmere oplossingen voor het verzenden van pakketten. We krijgen nog veel vragen over hoe onze verzendtool precies werkt. In dit artikel lees je daarom hoe je in 6 simpele stappen op weg gaat met het optimaliseren van je verzendproces met de verzendtool van Sendcloud.

In 6 stappen een optimaal verzendproces

Verzenden is tegenwoordig veel meer dan het verzenden van je pakket van A naar B. Consumenten verwachten steeds meer. Vervoerders komen met nieuwe oplossingen. Maar hoe kun je dit als webshop nog bijbenen, wanneer veel van je effort uitgaat naar het inkopen van nieuwe producten, het binnenhalen van nieuwe klanten en nog veel meer. Daarom helpen we je in slechts 6 stappen met het optimaliseren van je verzendproces, zodat zowel jij als je klant er blij van worden.

Stap 1. Verzendopties in je checkout

We zien het nog te vaak webwinkels, klein of groot, die slechts een enkele bezorgoptie in de checkout aanbieden. De reden? Die begrijpen wij niet. 66% van de bezoekers verlaat namelijk de checkout wanneer er onvoldoende bezorgopties aanwezig zijn. Direct kan het dan wel aantrekkelijker zijn om slechts 1 bezorgoptie aan te bieden tegen een lagere inkoopprijs, maar indirect zal het tot minder omzet en zelfs minder winst voor je webshop leiden. Bij Sendcloud activeer je zelf de vervoerders die het best bij je producten passen in het vervoerders- & prijzen overzicht van je instellingen.

De bijbehorende bezorgopties kun je vervolgens in de back-end van je webshop toevoegen. Denk daarbij aan DHL voor al je Europese zendingen en het PostNL brievenbuspakje voor lichtere zendingen. Daarnaast kun je via de afhaalpuntkiezer van Sendcloud alle mogelijke vervoerders integreren, zodat er op iedere hoek van de straat een afhaalpunt beschikbaar is voor jouw klanten.

Heb je een eigen verzendcontract met een pakketvervoerder? Geen probleem. Bij Sendcloud laad je jouw eigen contract in, zodat je tegen je eigen voorwaarden kunt verzenden, maar wel kunt profiteren van de tijdsbesparing. Daarnaast kun je naast je eigen contract ook gebruik maken van de Sendcloud kortingstarieven met andere vervoerders. Dat kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een contract hebt met PostNL en je via DHL Express snelle buitenlandzendingen wilt aanbieden of via DPD wilt verzenden binnen Europa.

Bezorgopties in checkout | Optimaliseren verzendproces

Aanvullende tip

Houd altijd rekening met de voorwaarden van de vervoerder. Wil je dit volledige proces automatiseren? Maak dan gebruik van Smart Shipping Rules in je verzendinstellingen om automatisch de juiste verzendoptie aan jouw producten te koppelen.

Stap 2. Koppel je webshop

Om je orders automatisch te verwerken dient je webshop te worden gekoppeld aan de verzendsoftware van Sendcloud. Er zijn meer dan 25 integraties met shopsystemen en marktplaatsen beschikbaar, waardoor je via de app store gemakkelijk jouw webshop kunt koppelen. Dit doe je via de instellingen van Sendcloud bij gekoppelde shops. Meer over de integraties vind je op ons helpcenter.

Optimaliseer je verzendproces met Sendcloud | Koppel je webshop

Stap 3. Picken, packen & printen

Zodra je webshop is gekoppeld, verschijnen je orders automatisch in je “inkomende orders” overzicht. In slechts een klik print je jouw verzendlabel direct uit. On to the next one!  

Mocht je het volledige proces van orders picken en packen willen automatiseren, dan kun je via de Pack & Go features naast verzendlabels ook (scanbare) picklijsten en pakbonnen printen. Zo pakken je orderpickers de producten in een handomdraai foutloos in. Wanneer je gebruik maakt van barcode scanners, print je direct het bijbehorende label en eventueel douaneformulieren door de picklijsten te scannen tijdens het inpakken van de pakketten.

Stap 4 Verzenden

Mocht je pakketten verzenden van hoge waarde, dan raden we altijd aan deze voorafgaand te verzekeren. Via de Sendcloud Insurance verzeker je voor ieder willekeurig bedrag, tegen een voordelig tarief en met een snelle afhandeling van je claims. Zodra een pakket kwijtraakt of beschadigt, krijg je de volledige inkoopkosten inclusief verzendkosten vergoed. Mocht je gebruik willen maken van de Sendcloud Insurance dan kan dit via je verzendoverzicht, voordat je labels creëert of automatisch via de Smart Shipping Rules.

Zodra je orders klaar zijn voor verzending, kun je pakketten laten afhalen of zelf wegbrengen naar pakketpunten. Via DHL, DPD en UPS is het via Sendcloud mogelijk een gratis pick-up in te plannen op afgesproken tijdstippen, afhankelijk van je verzendvolume.

Verzendproces optimaliseren via Sendcloud

Stap 5. Houd je klant automatisch op de hoogte van de pakketstatus

Wanneer je klant de order heeft geplaatst en wellicht direct heeft betaald, wil hij weten waar het pakket zich bevindt. Via Sendcloud houd je jouw klant automatisch op de hoogte van de status van het pakket. Zodra je jouw pakketten hebt laten ophalen of weg hebt gebracht, wordt de klant automatisch op de hoogte gehouden. Je stelt zelf in op welk momenten er notificaties worden uitgestuurd, in welke taal en hoe de e-mails eruit zien.

Stel je huisstijl in

Jouw huisstijl op verzendlabels, tracking notificaties en in je retourportaal stel je eenmalig in bij “merken” in je instellingen. Upload je logo bij merken, om je huisstijl op ieder moment terug te laten komen en op die manier top of mind te blijven.

Stap 6. Retouren moeiteloos afhandelen

Het herroepingsrecht verplicht je om retouren binnen minimaal 14 dagen te accepteren, tenzij het custom made producten zijn of producten met een houdbaarheidsdatum. We merken dat nog veel webwinkeliers denken dat ze bij een soepel retourbeleid meer retouren kunnen verwachten. Het directe effect kan inderdaad een verhoging in retouren zijn. Het indirecte effect is echter meer omzet voor je webshop. Klanten kopen namelijk meer wanneer je een soepel retourbeleid hanteert en zijn eerder tevreden waardoor de kans op herhaalaankopen wordt verhoogd.

Daarom stel je eenvoudig via Sendcloud je eigen retourportaal in via instellingen en vervolgens retouren. Mocht je klant jouw product willen retourneren, dan kan hij eenvoudig de ordergegevens opgeven en het pakket retourmelden via jouw persoonlijk retourprotaal. Via de afhaalpuntkiezer kiest de klant gemakkelijk via welke vervoerder en via welk afhaalpunt hij het pakket wil retourneren. Jullie hebben beiden inzicht in de status van het pakket. Zo voorkom je fouten in producten die retour komen, extra vragen van klanten over wanneer zij het geld kunnen verwachten en verkoop je de producten weer sneller door.

Verzendproces optimaliseren | Automatiseer je retouren via Sendcloud

Tot wel 300% efficiënter verzenden

Wil je zelf aan de slag met het optimaliseren van je verzendproces? We helpen je graag! Avenue verwerkt bestellingen 30% sneller, door de gebruiksvriendelijkheid van Sendcloud. Meer weten over hoe succesvol je verzendproces optimaliseert? Laat je inspireren door verhalen van onze klanten en wie weet tot snel! 

Leave a Reply