De feestdagen, voor veel webshops zijn dit de drukste dagen van het jaar. Online wordt er namelijk steeds meer verkocht, niet alleen rond Sinterklaas en Kerst. Cyber Monday & Black Friday worden in Nederland ook steeds populairder. Met deze dagen in het vooruitzicht is het belangrijk dat je alles tot in de puntjes geregeld hebt, zodat je geen orders misloopt. Webwinkels die goed voorbereid zijn behalen namelijk tot 30% van hun jaarlijkse omzet gedurende de feestdagen. Bij een goede voorbereiding komt veel kijken. Meer bezoekers genereren, sales verhogen en zorgen dat je klanten tevreden blijven. Niet te missen is daarom een zo volledig mogelijke logistieke checkout van je webshop.

Ben jij er al klaar voor? De tijd vliegt en voor je het weet is het December. Nu zul je denken dat het de belangrijkste maand van het jaar is. Toch blijkt uit onderzoek dat in November de feestinkopen al flink los gaan. De ideale tijd voor een knallend einde van jouw (webwinkel) jaar. De tijd tikt, voor ons dus het moment om je te helpen met jouw webshop checkout. Tegenwoordig is de logistiek een cruciaal onderdeel in je checkout. Maar tijdens de feestdagen kan het verzenden van je pakketten je maken of breken. Lees daarom snel verder en leer meer over hoe je webshop logistiek vooral nu belangrijk is om je omzet mee te stimuleren.

Optimaliseer je webshop checkout

Wanneer start je met de voorbereiding op de drukste periode van het jaar? Nu, dit is het perfecte moment. Het aanbieden van verschillende verzendopties is van groot belang voor je klant. Door in je checkout verschillende vervoerders te combineren met o.a. zelfde dag levering, avondlevering, next day levering en zaterdaglevering laat je de keuze aan je klant en speel je in op hun behoeftes. Klanten zijn tegenwoordig namelijk steeds kritischer.

Tijdens feestdagen waarin consumenten meer en vaker last minute kopen, is het belangrijk dat je een keuze biedt in hoe snel en waar pakketten afgeleverd kunnen worden.

Meerdere verzendopties in je check-out

    • Next day delivery. Zorg ervoor dat je dit als standaard verzendoptie aanbiedt. Dit is namelijk veelal de goedkoopste verzendoptie. Voor veel van je klanten blijft de wens nog altijd gratis bezorging. Door deze verzendoptie gratis aan te bieden aan je klanten, zal je concurrent eerder bij jou bestellen dan bij je concurrent. Tijdens de feestdagen is het dan ook een mooie gelegenheid om deze bezorgoptie aan te bieden in je check-out. Normaal gesproken kan het zijn dat je de reguliere zendingen pas binnen 2 dagen aanbiedt aan de vervoerder. Vooral nu is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat pakketten ook daadwerkelijk de volgende dag in huis zijn.
    • Avondlevering. Zeker rond de feestdagen hebben ook jouw klanten het druk. Overdag zijn ze vaak in de weer, waardoor ze niet altijd thuis zijn om hun pakketjes te ontvangen. Wanneer ze moeten wachten op een tweede afleverpoging van de vervoerder, waarna het vervolgens nog naar een afhaalpunt gaat baalt je klant. Zij willen immers het pakket zo snel mogelijk in huis hebben.Zorg er dus voor dat je klanten avondlevering kunnen selecteren. PostNL maakt het al mogelijk om in de meeste zones ’s avonds te leveren.
    • Zaterdaglevering. Levering op zaterdag is een absolute must. Zo weet je klant dat wanneer ze op vrijdag bestellen er geen heel weekend overheen gaat voordat de orders in huis zijn.
      Door gebruik te maken van verzenden via verschillende vervoerders wordt dit al snel mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld al je standaard zendingen meegeven met een pick-up van DHL. Vervolgens kun je jouw zendingen in het begin van de (vrijdag)avond afgeven bij een depot. Op die manier kunnen deze zendingen alsnog de volgende dag, op zaterdag dus uitgeleverd worden.
    • Afhaalpunten. Afhaalpunten zijn hét alternatief voor klanten die geen tijd hebben om thuis op een bezorger te wachten. Een belangrijke optie dus om toe te voegen aan je webshop checkout. Je klant heeft dus altijd een afhaalmogelijkheid. Hoe werkt het? Door afhaalpunten te verwerken in de back-end van je webshop maak je dit mogelijk. Je klant kan bij de
      bestelling aangeven waar ze het pakket zelf willen afhalen. Het liefst op 5 minuten afstand van hun huis. Bied daarom keuze uit afhaalpunten van meerdere vervoerders.

      Tip: Houd er rekening mee dat in de aanloop naar de feestdagen bij zowel DHL als PostNL 3x zoveel pakketten gesorteerd en uitgeleverd moet worden. Ondanks dat een klant voor next day delivery heeft gekozen kan het heel af en toe wel eens voorkomen dat het wat langer duurt. Dit is vaak niet te voorkomen. Zorg dat je jouw klant hier van tevoren van op de hoogte brengt. Zodat je teleurstellingen kunt voorkomen. Dit kun je bijvoorbeeld doen wanneer je de bevestiging van een order stuurt.

      Verstandig is het ook om orders met een hoge waarde aanvullend te verzekeren. Doordat er zoveel pakketten verwerkt worden in deze drukke periode, bestaat de kans dat je pakket vermist of beschadigd raakt. Door je pakket aanvullend te verzekeren, hoef je daar in ieder geval al niet voor te vrezen en zou je in dat geval het pakket opnieuw kunnen versturen naar je klant.

volledige check-out voor je webshop

Maak je webshop feestdagen proof

Naast het feit dat je checkout en jij klaar moeten zijn voor de feestdagen, kun je jouw omzet nog eens extra boosten door je webshop erop in te richten.

Inspireer je bezoekers

  • Tijdelijke aanbiedingen. Je komt ze zelf vast en zeker ook vaak genoeg tegen: tijdelijke aanbiedingen. Dat is niet voor niets, want consumenten zijn geneigd om sneller tot koop over te gaan als het om een tijdsgebonden aanbieding gaat. Geef dus een specifieke datum of tijd waarop de aanbieding ten einde loopt.
  • Speciale cadeausets voor de feestdagen. Maak het je bezoekers gemakkelijker, en help met het uitzoeken van hun cadeaus. Maak speciale inspiratiepagina’s in je webwinkel. Presenteer daar producten voor verschillende doelgroepen (hem, haar, kids, etc.) en in verschillende prijsklassen. Door hiervoor speciale landingspagina’s op in te richten, welke goed zichtbaar zijn voor Google. Trek je ook nog eens unieke bezoekers naar je webshop. Zo trek je gelijk extra bezoekers naar je webshop. Met cadeaupakketten kun je ook nog eens je marge verhogen, wanneer je één totaalpakket aanbiedt van verschillende losse producten.
  • Wishlist. Als je webshop nog niet de mogelijkheid heeft om een ‘wishlist’ te maken, is dit een goed moment om daar verandering in aan te brengen. Het shoppen voor cadeaus is voor veel mensen behoorlijk moeilijk. Een online wishlist maakt het bewaren van cadeau-ideetjes makkelijker. Wanneer je klant je webshop verlaat zonder een order achter te laten, zorg er dan dat bij terugkomst voor dat de wishlist nog beschikbaar is. Deze functie is ook erg handig voor surprises. De consument kan zo eenvoudig het lijstje met ‘gevraagde’ cadeaus doorzetten naar familie en vrienden. Vergeet dit dan niet te communiceren naar je klant én wellicht is “retargeten” nog een optie bij een verlaten webshop.

Bestellen binnen een bepaalde tijd

Maak op een duidelijke manier aan je klanten kenbaar dat ze binnen een bepaalde tijd een product dienen te bestellen om deze op een gewenst tijdstip, zoals dezelfde dag, nog te ontvangen! Een handige manier is om een timer in je webshop te plaatsen. Bijvoorbeeld: “Nog 20 minuten om vandaag je bestelling te ontvangen”.
Dit zorgt er ook nog eens voor dat klanten sneller hun bestelling zullen voltooien en dus minder snel gaan vergelijken bij de concurrent. Een erg handige methode voor last minute shoppers en om je conversie te stimuleren.

Retouren

Met een groter aantal aankopen tijdens de feestdagen, moet je ook rekening houden met een groter aantal geannuleerde orders en retouren. Hoe vaak komt het niet voor dat het cadeautje voor de ander toch niet zo geschikt was? Ben jij klaar om retouren te accepteren en geld terug te sturen? Vergeet je (soepele) retourbeleid niet! Het retourbeleid wordt namelijk als eerst geraadpleegd, nog vóór een aankoop wordt gedaan. Zorg ervoor dat je een aparte pagina hebt opgesteld over je retour proces. Geef deze pagina duidelijk weer in je footer en communiceer je retourbeleid op de homepage van je webshop.

  • Bied retouren gratis aan tijdens de feestdagen. Tijdens de feestdagen is het makkelijker je marge te vergroten en daardoor retouren gratis mogelijk te maken. Op die manier voorkom je dat je bezoeker naar je concurrent gaat en je dus helemaal geen order binnenhaalt.
  • Zet een persoonlijk retourportaal op. Een kant-en-klare retouromgeving met retourlabels stimuleert verkopen en maakt de kans op herhaalaankopen groter. Als je verzend- en retourproces daarbij geautomatiseerd is, hoef je er zelf zo min mogelijk tijd aan te besteden, maar levert het je wel omzet op! Daarnaast voorkom je met een persoonlijke retouromgeving fraude en weet je wanneer je product terug in het magazijn is. Op die manier kun je het product ook weer sneller doorverkopen.

Webshop retouren tips SendCloud

Je checkout optimaliseren met verschillende verzendopties?

Via de verzendtool van SendCloud bied je moeiteloos al de verzendopties aan in je checkout. Zo kun je ook nog gebruik maken van alle aangesloten vervoerders zoals PostNL, DHL, UPS & Fadello Same Day Delivery. Wanneer je jouw webshop gekoppeld hebt aan SendCloud, kun je gemakkelijk aanvinken welke opties je in jouw check-out wil aanbieden. Mocht je hierover vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Wij wensen je alvast veel succes! Haal het maximale uit deze feestdagen en op naar 2017 met terugkerende klanten.

Leave a Reply