Effecten van het coronavirus op pakketbezorging voor ecommerce

Grenscontroles en volledige lockdowns maken het niet makkelijk om pakketten te blijven bezorgen. Er ligt een grote druk op logistiek. Vervoerders dienen flexibel te handelen om te kunnen blijven bezorgen. Wat is het effect van het coronavirus op de pakketbezorging van online bestellingen?
  • Capaciteittekorten bij vervoerders: het virus zorgt voor grote volumes en daarmee een enorme piek in het aantal verzonden pakketten. Vervoerders zijn daardoor mogelijk overbelast en kunnen de pakketten niet tijdig verwerken. Houd er daarom rekening mee dat zendingen een dag extra vertraagd kunnen zijn.
  • Vertraging in levering: Door de corona maatregelingen van verschillende landen  en de strenge grenscontroles kunnen pakketten vertraagd zijn. Houd er daarbij ook rekening mee dat claims of onderzoeken langer kunnen duren.
  • Wijzigingen in pakketbezorging: Vervoerders nemen maatregelingen om contactloos te kunnen bezorgen. Daardoor is het niet meer mogelijk voor de ontvanger om zelf te tekenen voor de ontvangst van het pakket.
  • Wijzigingen op gebied van afhaalpunten: Veel servicepunten van vervoerders zijn reguliere winkels, welke op dit moment genoodzaakt zijn om te sluiten. Hierdoor is het in verschillende landen beperkt of niet mogelijk om te verzenden naar afhaalpunten.
  • Problemen voor retourzendingen: Het is mogelijk dat je klanten verplicht thuis in quarantaine zitten. Daardoor is het moeilijker voor hen om producten te retourneren. Het kan zijn dat de 14 dagen retourtermijn niet gehaald wordt.
Bij Sendcloud werken we samen met bpost, DHL, DPD, UPS, PostNL en andere internationale vervoerders om online retailers te helpen efficiënt te verzenden. Dat is niet anders in tijden van een crisis. We staan graag voor je klaar.
In dit artikel vind je daarom een overzicht van alle updates van vervoerders omtrent Corona. Zo blijf je ten alle tijden up-to-date om negatieve verrassingen te voorkomen.

 

Wijzigingen pakketbezorging coronavirus

Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk. Houd er in ieder geval rekening mee dat verzenden naar afhaalpunten in landen met een lockdown niet meer mogelijk is, totdat de lockdown wordt ingetrokken.

Pakketbezorging bpost coronavirus

bpost koppeling Sendcloud

bpost hanteert verschillende maatregelen:

  • Postbode en klant houden minstens één meter afstand, uitreiking gebeurt zoveel mogelijk zonder fysiek contact.
  • Indien een handtekening vereist is, tekent de postbode in aanwezigheid van de klant.
  • Door de grote drukte en de corona maatregelen is er flinke vertraging in de distributie van pakjes. Hierdoor werkt bpost tijdelijk met het principe van ‘Last in, first out’ om continuë vertraging te voorkomen.
  • Postkantoren zijn van maandag tot en met vrijdag open tot 17:00 uur, maar sluiten tijdens de middag tussen 12:30 en 13:30.
  • Postpunten en kariboo!-punten volgen de openingsuren van de handelszaken waarin ze gevestigd zijn. Mocht het toch zo zijn dat een postpunt of kariboo!-spot gesloten is, wordt je pakje geleverd bij een punt dat wel open is. Pakjesautomaten blijven operationeel.
  • Het is tijdelijk niet mogelijk om pakketten zwaarder dan 25kg, en/of met een lengte van 150cm voor de drie dimensies (LxBxH) te verzenden naar Italië.
  • Vooral de impact op de franse dienstverlening is groot door de corona maatregelen. Vooralsnog zijn alleen thuisleveringen mogelijk. Daarnaast zijn retourzendingen van Frankrijk naar België momenteel niet mogelijk. Ook pakketten groter dan 32 x 24 x 24 cm en/of zwaarder dan 15kg kunnen momenteel niet worden geleverd.
  • Vanaf 19 Maart 2020 is het niet langer mogelijk om pakketjes buiten Europa te verzenden, met uitzondering van de landen Verenigde Staten, Brazilië, Canada, China en Rusland. Daaarnaast is het wel mogelijk om expresszendingen wereldwijd te versturen. Zorg extra goed voor een gedetailleerde beschrijving van het product, zodat je expresszending geen vertraging oploopt of geblokeerd wordt.

Blijf hier op de hoogte van de maatregelen van bpost.

Pakketbezorging DHL coronavirus

DHL logo

De service punten en pakketkluizen van DHL zullen geopend blijven, wel gelden er een aantal andere maatregelen:

  • Geen handtekening voor ontvangst op de scanners van de bezorger. De bezorger tekent zelf onder zicht van de ontvanger op 1,5 meter afstand.
  • Rembourszendingen zijn op dit moment niet mogelijk in de Benelux.
  • Houd rekening met vertragingen in België door het grote pakketvolume en de vermindering van contactmomenten tussen de DHL punten en bezorgers.
  • Door de hoge toename in pakjes aan consumenten en de coronamaatregelen is de bezorgduur van je zendingen minimaal een dag meer in Duitsland. Daarnaast is het is op dit moment niet mogelijk om pakketten langer dan 120 cm te versturen naar consumenten en zakelijke ontvangers.
  • Het is tijdelijk niet mogelijk om pakketten langer dan 120 cm en pakketten die niet automatisch sorteerbaar zijn te versturen naar consumenten en zakelijke ontvanger in Frankrijk.
  • In Frankrijk en Spanje zijn de meeste winkels gesloten, verzending naar een DHL punt is hier dus niet mogelijk. Mocht je nog een pakket verstuurd hebben naar een DHL punt, dan wordt deze geretourneerd naar de afzender.
  • De volgende postcodes in Oostenrijk zijn niet bereikbaar voor het ophalen of bezorgen van zendingen. De pakketen worden lokaal vastgehouden totdat ze kunnen worden geleverd:
    • 6653, 6555, 6561, 6562, 6563, 6580.

Blijf hier op de hoogte van de DHL maatregelen

Pakketbezorging DPD coronavirus

dpd

De belangrijkste maatregelen van DPD op een rij:

  • Geen handtekening voor ontvangst. De bezorger zal de naam van ontvanger noteren samen met de code C-19 of COVID-19.
  • Door het hoge volume aan zendingen in België, kan je pakket met 1 of meer dagen vertraagd zijn. Houd vooral rekening met vertraging in je retourpakketten.
  • Verzending via en naar afhaalpunten is niet mogelijk voor Duitsland, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland: alle shops zijn daar gesloten.
  • Via de predict service van DPD kunnen ontvangers de bezorger toestemming geven om het pakket op een aangewezen plek neer te leggen. Zodra het pakket daar is afgeleverd, ontvangt de ontvanger hier een melding van.
  • Houd rekening met flinke vertragingen in Duitsland door de verschillende grenscontroles. Vooralsnog zijn enkel thuisleveringen mogelijk in Duitsland.
  • Door de afname van zendingen in Frankrijk is DPD Frankrijk alleen nog werkzaam op maandag, dinsdag en donderdag.
  • Er is tijdelijk geen levering of ophaling mogelijk in de volgende postcodes in Oostenrijk:
    • 6553, 6555, 6561, 6562, 6563, 6580, 9844, 6764, 6763, 6762, 6767, 6888.
  • In Tsjechië is levering voor bepaalde postcodes niet mogelijk. Bekijk hiervoor de DPD maatregelen pagina.

Pakketbezorging GLS coronavirus

Voor GLS gelden de volgende maatregelen:

  • GLS gebruikt papieren afleveringsdocumenten in plaats van scanners, zodat ontvanger met eigen pen kan tekenen. Volmacht is ook mogelijk.
  • Pakketen boven de 31.5kg worden niet langer geaccepteerd in het Parcel-netwerk.
  • In België zijn alle depots, hubs en kantoren nog steeds operationeel.
  • Voor leveringen naar alle Europese landen geldt dat pakketen automatisch worden terug gestuurd naar en op kosten van de verzender na een mislukte leveringspoging.
  • In het Verenigd Koningrijk zijn er tijdelijk geen weekend leveringen meer. Daarnaast worden pakketten na de eerste mislukte afleverpoging geretourneerd naar de afzender.
  • Houd rekening met grote vertragingen in Frankrijk door het hoge volume aan zendingen en het tekort aan personeel. Dit geldt vooral voor de Parijs regio.

Blijf hier op de hoogte van de GLS maatregelen.

Pakketbezorging PostNL coronavirus

PostNL vervoerder Sendcloud

PostNL zet de bezorging van post en pakketten door. Wel worden er maatregelen getroffen om directe contact tussen bezorger en ontvanger te beperken:

  • Ontvangers hoeven geen handtekening meer te zetten voor ontvangst van een pakket of aangetekende zending. Als alternatief doet de bezorger dit door middel van het noteren van de laatste drie tekens van het nummer op het paspoort of rijbewijs.
  • Door het sluiten van alle niet-essentiële winkels, zijn een deel van de PostNL-punten in België gesloten. Het is daarom niet langer mogelijk om direct naar een PostNL-punt te versturen. Pakketen die naar een gesloten PostNL-punt verstuurd worden, worden geretourneerd naar de afzender.
  • Voor buitenlandse zendingen geldt vertraging door beperkte transportmogelijkheden. Op de website van PostNL vind je een overzicht per bestemming, de vertraging en de reden van de vertraging.

Pakketbezorging UPS coronavirus

UPS

De belangrijkste wijziging van UPS geldt voor zendingen naar UPS Access Points. Door lockdowns in verschillende landen is het niet mogelijk te verzenden naar afhaalpunten.

Verder gelden er nieuwe wijzigingen:

  • Geen handtekening voor ontvangst maar er wordt gewerkt met de code UPSID plus cijfers van de naam van de ontvanger.
  • Zaterdagleveringen in Italië zijn niet meer mogelijk.
  • In bepaalde postcodes van Frankrijk is het niet mogelijk te leveren. Klanten worden gebeld wanneer een afhaling niet kan worden gedaan.
  • Sinds 26 Maart 2020 is de UPS-servicegarantie (geld-terug-garantie) opgeschort voor alle zendingen.
  • In België zijn rembourszendingen niet langer mogelijk. De ontvanger kan voor de levering het bedrag betalen via een banktransactie of kan het openstaande bedrag betalen bij een UPS service punt.

Meer informatie per bestemming vind je op de speciale pagina met alerts van UPS.

Overzicht logistiek rondom coronavirus

Onderstaand overzicht geeft aan welke zendingen wel en niet meer mogelijk zijn vanwege het coronavirus.

Houd er rekening mee dat de situatie iedere dag anders kan zijn. Wij doen ons uiterste best om je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alle wijzigingen. Heb je twijfels? Neem dan altijd even contact met je vervoerder, of wanneer je gebruik maakt van ons platform, met ons op!

 

Coronavirus logistiek

 

 

Corona piektoeslagen: UPS & Bpost

Het coronavirus heeft gezorgd voor een grote vermindering van de beschikbare luchtvaartcapaciteit. Daarnaast zorgen de huidige veiligheidsmaatregelen en de uitval van personeel door ziekte voor extra druk in de distributie en soorteercentra. Hierdoor moeten vervoerders opzoek naar alternatieven om er toch voor te kunnen zorgen dat alle pakketten op hun bestemming aankomen, waar vaak extra kosten aan verbonden zijn. Als gevolg hiervan voeren zowel UPS als Bpost een corona piektoeslag in.

UPS corona toeslag

Vanaf 12 April 2020 rekent UPS een toeslag. Deze toeslag zal €0,22/kg bedragen en zal gelden voor alle UPS Express en Express Saver zendingen binnen én buiten Europa.

Bpost corona toeslag

Om er voor te zorgen dat de pakjes zo snel mogelijk bij de klanten komen, zal Bpost vanaf 13 april 2020 een tijdelijke coronatoeslag rekenen van €0,25 per pakketje. Dit geldt voor alle pakketten. Dit zal het geval zijn zolang de veiligheidsmaatregelen van de overheid aanhouden.

Wat verandert er voor pakketbezorgers door het coronavirus?

Het virus kan niet worden overgedragen via poststukken of pakketten en dat is goed nieuws. Toch worden maatregelingen genomen om pakketbezorgers en uiteraard ook jouw klanten te beschermen.

Zo schreven we per vervoerder al dat een handtekening voor ontvangst niet meer wordt uitgevoerd. In de meeste gevallen noteert de bezorger gegevens van de ontvanger en geldt dit als de handtekening voor ontvangst. Soms zetten bezorgers pakketten ook voor de deur neer en wachten ze op minimaal 1,5 meter afstand tot de ontvanger het pakket zelf heeft opgepakt.

Wat doen vervoerders bij een volledige lockdown?

Wanneer een land op slot gaat geldt voor iedereen hetzelfde: niemand mag de straat meer op, tenzij hier een geldige reden voor is.

Als dit gebeurt dien je in ieder geval rekening te houden met vertragingen in de bezorging van pakketten, en zeker in de afhandeling van claims.

Wanneer een deel van een land afgesloten wordt, betekent het dat vervoerders dit deel van het land niet meer kunnen bereiken en daarbij pick-ups en afleveringen niet meer kunnen plaatsvinden.

Iedere vervoerder kan andere maatregelen nemen. Zorg daarom voor flexibiliteit in vervoerders, zodat je altijd kunt schakelen. Hetzelfde geldt voor je leveranciers. Voldoende voorraad is van belang.

Wanneer je de inkopen kunt spreiden over meerdere leveranciers, ben je niet afhankelijk van één leverancier en of deze producten bij je geleverd kunnen worden. Zo voorkom je een ‘nee’ verkoop aan webshop bezoekers.

Post- en pakketbezorging naar het buitenland met het coronavirus

In het overzicht van PostNL kon je al zien dat zij vertragingen aankondigen. Er zijn voor nu twee belangrijke ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden.

Aller eerst: het feit dat zendingen vertraging op kunnen lopen, omdat de situatie in ieder land anders is. Neem contact op met je vervoerder wanneer je nu van plan bent pakketten naar het buitenland te verzenden.

Houd er daarnaast rekening mee dat verzenden naar afhaalpunten niet mogelijk is in verschillende landen. Dit geldt in ieder geval voor Frankrijk, Italië, Spanje en beperkt voor Duitsland.

Hier kunnen meer landen aan toegevoegd worden, afhankelijk van nieuwe maatregelingen in een land. Houd daarom de website van de vervoerder(s) waar je mee verzendt in de gaten via bovenstaand overzicht.

Meer weten over het effect van het coronavirus op e-commerce? We delen 5 tips voor online retailers om deze periode probleemloos door te komen.

Flexibel al je online orders verzenden in onzekere tijden

Samen staan we sterk! Heb je vragen over je zendingen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op. Goed voorbereid zijn op veranderingen? We staan voor je klaar! Switch op ieder gewenst moment tussen verschillende vervoerders via het Sendcloud platform! Meld je gratis, koppel je online verkoopkanalen en start direct.

P.S. Veel succes en blijf gezond! Dat doen wij ook. Ons team staat voor je klaar en werkt gewoon door vanuit huis.

Sendcloud Team Eindhoven 2019

Leave a Reply