Effecten van het coronavirus op pakketbezorging voor ecommerce

Grenscontroles en lockdowns maken het niet makkelijk om pakketten te blijven bezorgen. Er ligt een grote druk op logistiek.
Vervoerders dienen flexibel te handelen om te kunnen blijven bezorgen. Wat is het effect van het coronavirus op de pakketbezorging van online bestellingen?
  • Capaciteitstekorten bij vervoerders: het virus zorgt voor grote volumes en daarmee een enorme piek in het aantal verzonden pakketten. Vervoerders zijn daardoor extra belast. Houd er daarom rekening mee dat zendingen vertraagd kunnen zijn. Dit gaat om enkele dagen of soms zelfs langer.
  • Vertraging in levering: door de corona maatregelingen van verschillende landen en de strenge grenscontroles kunnen pakketten vertraagd zijn. Houd er daarbij ook rekening mee dat claims of onderzoeken langer kunnen duren.
  • Wijzigingen in pakketbezorging: vervoerders nemen maatregelingen om contactloos te kunnen bezorgen. Daardoor is het niet meer mogelijk voor de ontvanger om zelf te tekenen voor de ontvangst van het pakket.
  • Wijzigingen op gebied van afhaalpunten: veel servicepunten van vervoerders zijn reguliere winkels, welke genoodzaakt kunnen zijn om te sluiten. Hierdoor is het verzenden naar afhaalpunten in bepaalde landen beperkt of niet mogelijk.
  • Problemen voor retourzendingen: het is mogelijk dat je klanten verplicht thuis in quarantaine zitten. Daardoor is het moeilijker voor hen om producten te retourneren. Het kan zijn dat de 14 dagen retourtermijn niet gehaald wordt.
Bij Sendcloud werken we samen met bpost, DHL, DPD, UPS en GLS om online retailers te helpen efficiënt te verzenden.
Dat is niet anders in tijden van een crisis. We staan graag voor je klaar. In dit artikel vind je daarom een overzicht van alle updates van vervoerders omtrent Corona.

Wijzigingen pakketbezorging coronavirus

Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk.

Pakketbezorging bpost coronavirus

bpost koppeling Sendcloud

bpost hanteert verschillende maatregelen:

  • Postbode en klant houden afstand, uitreiking gebeurt zoveel mogelijk zonder fysiek contact. Indien een handtekening vereist is, tekent de postbode in aanwezigheid van de klant.
  • Door de grote drukte en de corona maatregelen is er flinke vertraging in de distributie van pakjes. Hierdoor werkt bpost tijdelijk met het principe van ‘Last in, first out’.
  • Van maandag t/m vrijdag zijn postkantoren tot 17:oo uur open, behalve tussen 12:30 & 13:30 uur. De meesten zijn op dinsdag en donderdag open tot 18:00 uur en op zaterdag tot 13:00 uur.
  • Op zes na blijven alle pakjesautomaten operationeel, maar let op: 41 van de 1.300 afhaalpunten zijn wel gesloten.
  • Levering naar alle volgende landen is mogelijk, maar er kan wel vertraging optreden: alle Europese landen (behalve Moldavië, Faeröer, Montenegro), Brazilië, Canada, USA, China, Hongkong, Taiwan, Japan, Singapore, Zuid-Korea, Indonesië, India, Thailand, Maleisië, Cambodja, Vietnam, Filippijnen, Sri Lanka, Australië, Nieuw-Zeeland, Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Bahrein, Jordanië, Libanon, Oman, Egypte, Marokko en Zuid-Afrika.

Blijf op de hoogte van de maatregelen van bpost via hun update pagina

Pakketbezorging DHL coronavirus

DHL logo

De servicepunten en pakketkluizen van DHL zullen geopend blijven, wel gelden er een aantal maatregelen:

  • Geen handtekening voor ontvangst op de scanners van de bezorger. De bezorger tekent zelf onder zicht van de ontvanger op 1,5 meter afstand.
  • Grote drukte in Duitsland zorgt voor vertraging van pakketten naar consumenten via Duitsland naar Oostenrijk, Denemarken, Hongarije, Slovenië, Slowakije, Kroatië, Roemenië, Bulgarije en Griekenland.
  • In de Benelux zijn alle gebieden bereikbaar voor het bezorgen en ophalen van zendingen. De openingstijden van sommige DHL ServicePoints kunnen wel anders zijn.
  • Voor Tsjechië en Polen geldt geen bezorging aan consumenten op zaterdag en een aantal gesloten DHL punten.

Blijf hier op de hoogte van de DHL maatregelen

Pakketbezorging DPD coronavirus

dpd

De belangrijkste maatregelen van DPD op een rij:

  • Geen handtekening voor ontvangst. De bezorger zal de naam van ontvanger noteren samen met de code C-19 of COVID-19.
  • Voornamelijk België, Nederland, Frankrijk en Duitsland kampen met extreme volumes. Hierdoor is vertraging helaas onvermijdelijk.
  • De meeste parcelshops zijn weer open, maar fysiek contact wordt uiteraard vermeden. Je pakket laten leveren in een shop kan dus weer.

Bekijk de DPD maatregelen pagina om op de hoogte te blijven

Pakketbezorging GLS coronavirus

Voor GLS gelden de volgende maatregelen:

  • GLS biedt de mogelijkheid om te leveren zonder handtekening voor ontvangst, een leveringsvolmacht is ook mogelijk.
  • GLS Parcelshops en GLS ParcelLockers zijn open, maar houd rekening met mogelijke vertragingen van de leveringen.
  • Pakketen boven de 31,5 kg worden niet langer geaccepteerd in het Parcel-netwerk.

Blijf hier op de hoogte van de GLS maatregelen

Pakketbezorging PostNL coronavirus

PostNL vervoerder Sendcloud

PostNL zet de bezorging van post en pakketten door. Wel worden er maatregelen getroffen om directe contact tussen bezorger en ontvanger te beperken:

  • Ontvangers hoeven geen handtekening meer te zetten voor ontvangst van een pakket of aangetekende zending. Als alternatief doet de bezorger dit door middel van het noteren van de laatste drie tekens van het nummer op het paspoort of rijbewijs.
  • In de meeste landen en bij de meeste afhaalpunten kan gewoon weer geleverd worden, maar vertraging komt nog steeds voor.
  • Uitzondering: in de Italiaanse postcoderegio’s 24XXX en 25XXX  momenteel geen pakketten bezorgd worden. Deze worden geretourneerd aan de verzender.
  • Het is momenteel niet mogelijk om pakketten te leveren in: Antigua & Barbuda, Barbados, Bermuda, Brunei, Bahamas, Belize, Bolivia, Ecuador, El Salvador, Grenada, Guatemala, Guinee Bissau, Guinee, Haiti, Honduras, Jamaica, Kaapverdië, Kaaiman Eilanden, Koeweit, Sint Lucia, Libië, Mauritanië, Mongolië, Nepal, Niger, Peru, Papua Nieuw Guinea, Seychellen, Sierra Leone, Saint Kitts en Nevis, Syrië, Turkmenistan, Yemen, Zuid Soedan.

Via de speciale pagina van PostNL kun je op de hoogte blijven van alle updates

Pakketbezorging UPS coronavirus

UPS

De belangrijkste wijziging van UPS geldt voor zendingen naar UPS Access Points. Door lockdowns in verschillende landen is het niet mogelijk te verzenden naar afhaalpunten.

  • Geen handtekening voor ontvangst: er wordt gewerkt met de code UPSID plus cijfers van de naam van de ontvanger.
  • Zaterdagleveringen in Italië zijn tijdelijk niet meer mogelijk.
  • In België zijn rembourszendingen tijdelijk niet mogelijk. De ontvanger kan voor de levering betalen via een banktransactie of kan het openstaande bedrag betalen bij een UPS service punt.

Meer informatie per bestemming vind je op de speciale pagina met alerts van UPS

Corona piektoeslagen: UPS & Bpost

Het coronavirus heeft gezorgd voor een grote vermindering van de beschikbare luchtvaartcapaciteit.

Daarnaast zorgen de huidige veiligheidsmaatregelen en de uitval van personeel door ziekte voor extra druk in de distributie en soorteercentra.

Hierdoor moeten vervoerders opzoek naar alternatieven om er toch voor te kunnen zorgen dat alle pakketten op hun bestemming aankomen, waar vaak extra kosten aan verbonden zijn.

Als gevolg hiervan voeren zowel UPS als Bpost een corona piektoeslag in.

UPS corona toeslag

Vanaf 12 April 2020 rekent UPS een toeslag. Deze toeslag zal €0,22/kg bedragen en zal gelden voor alle UPS Express en Express Saver zendingen binnen én buiten Europa.

Wat verandert er voor pakketbezorgers door het coronavirus?

Het virus kan niet worden overgedragen via poststukken of pakketten. Toch worden maatregelingen genomen om pakketbezorgers en uiteraard ook je klanten te beschermen.

Zo schreven we per vervoerder al dat de service van een handtekening voor ontvangst niet meer wordt uitgevoerd.

In de meeste gevallen noteert de bezorger gegevens van de ontvanger en geldt dit als de handtekening voor ontvangst.

Soms zetten bezorgers pakketten ook voor de deur neer en wachten ze op minimaal 1,5 meter afstand tot de ontvanger het pakket zelf heeft opgepakt.

Wat doen vervoerders bij een volledige lockdown?

Wanneer een land op slot gaat geldt voor iedereen hetzelfde: niemand mag de straat meer op, tenzij hier een geldige reden voor is.

Als dit gebeurt dien je in ieder geval rekening te houden met vertragingen in de bezorging van pakketten, en zeker in de afhandeling van claims.

Wanneer een deel van een land afgesloten wordt, betekent het dat vervoerders dit deel van het land niet meer kunnen bereiken en daarbij pick-ups en afleveringen niet meer kunnen plaatsvinden.

Iedere vervoerder kan andere maatregelen nemen. Zorg daarom voor flexibiliteit in vervoerders, zodat je altijd kunt schakelen.

Hetzelfde geldt voor je leveranciers. Voldoende voorraad is dus van belang, houd hier rekening mee om een ‘nee’ aan je klant te voorkomen.

Meer weten over het effect van het coronavirus op e-commerce? We delen 5 tips voor online retailers om deze periode probleemloos door te komen.

Flexibel je bestellingen verzenden in onzekere tijden

Samen staan we sterk! Heb je vragen over je zendingen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op.

Goed voorbereid zijn op veranderingen? We staan voor je klaar: switch op elk moment tussen verschillende vervoerders via het Sendcloud platform!

Meld je gratis, koppel je online verkoopkanalen en start direct. Veel succes en blijf gezond, ons team staat voor je klaar.

Wil je weten welke vervoerder het beste bij je past, zeker in deze tijd? Check dan ons uitgebreide overzicht artikel!

Sendcloud Team Eindhoven 2019

Leave a Reply