Skip to main content

Het coronavirus heeft al een hele tijd grote gevolgen voor de hele samenleving. De logistieke sector heeft hierin een belangrijke functie.

Op dit moment zijn er in veel landen extra maatregelen ingevoerd om de tweede golf van het coronavirus in te dammen, zoals het sluiten van essentiële winkels en de horeca.

In België zijn de winkels sinds 1 december weer geopend. Wel gelden er nog altijd maatregelen. Zo is een mondkapje tijdens het winkelen verplicht en mag je slechts alleen shoppen. Een dagje funshoppen is er dus nog even niet bij.

Daardoor is online winkelen nog steeds in trek en dat leidt tot een enorme stroom aan pakketten. Het is daarom goed om rekening te houden met wijzingen op het gebied van pakketbezorging.

Wij ontvangen dagelijks nieuwe updates van vervoerders en delen in dit artikel wat je precies kunt verwachten.

Effecten van het coronavirus op pakketbezorging voor ecommerce

  • Capaciteitstekorten bij vervoerders: het virus leidde tot een piek aan online bestelling en daarmee een groei van het aantal verzonden pakketten. Nog altijd is het aantal pakketten bovengemiddeld hoog. Vervoerders zijn daardoor extra belast. Houd er daarom rekening mee dat zendingen vertraagd kunnen zijn. Dit gaat om enkele dagen of soms zelfs langer.
  • Vertraging in levering: door de corona maatregelen van verschillende landen en de strenge grenscontroles waren veel pakketten aan het begin van de crisis vertraagd. Maar liefst 77% van de Belgische consumenten rapporteerde pakketvertraging. Gelukkig bleek dit gemiddeld beperkt tot zo’n 2,5 dagen. Houd er dan ook rekening mee dat claims of onderzoeken langer kunnen duren.
  • Wijzigingen in pakketbezorging: vervoerders nemen maatregelen om contactloos te kunnen bezorgen. Daardoor is het niet meer mogelijk voor de ontvanger om zelf te tekenen voor de ontvangst van het pakket.
  • Wijzigingen op gebied van afhaalpunten: hoewel in België de winkels inmiddels weer geopend zijn, is dit in veel Europese landen nog niet het geval. Dat heeft ook gevolgen voor afhaalpunten, die in sommige gevallen als gevolg van de winkelsluiting gesloten zijn.
  • Problemen voor retourzendingen: het is mogelijk dat je klanten verplicht thuis in quarantaine zitten. Daardoor is het moeilijker voor hen om producten te retourneren. Het kan zijn dat de 14 dagen retourtermijn niet gehaald wordt.

Bij Sendcloud werken we samen met bpost, DHL, DPD, UPS en GLS om online retailers te helpen efficiënt te verzenden.Dat is niet anders in tijden van een crisis. We staan graag voor je klaar. In dit artikel vind je daarom een overzicht van alle updates van vervoerders omtrent Corona.

Wijzigingen pakketbezorging coronavirus

Elke vervoerder neemt maatregelen om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden, maar uiteraard zo veilig mogelijk.

Pakketbezorging bpost coronavirus

bpost koppeling Sendcloud

bpost heeft tijdens de tweede golf van het coronavirus te maken met extreme pakketdrukte. De vervoerder heeft daarom besloten per 23 november een deel van de pakketten niet aan huis te leveren, maar om te leiden naar pakketpunten in de buurt van bestemming. Op die manier wil bpost ervoor zorgen dat iedereen zo snel mogelijk zijn pakket kan ontvangen. Daarnaast gelden de volgende maatregelen:

  • Postbode en klant houden afstand, uitreiking gebeurt zoveel mogelijk zonder fysiek contact. Indien een handtekening vereist is, tekent de postbode in aanwezigheid van de klant.
  • Van maandag t/m vrijdag zijn postkantoren tot 17:oo uur open, behalve tussen 12:30 & 13:30 uur. De meeste Postkantoren zijn nu open op dinsdag en donderdag tot 18 uur, en op zaterdag tot 13 uur.
  • Alle pakjesautomaten zijn operationeel, met uitzondering van Nivelles Shopping en Stationstraat in Sint-Niklaas.
  • Alle afhaalpunten zijn open.
  • Levering naar alle volgende landen is mogelijk, maar er kan geen leveringstermijn worden gegarandeerd:
      • Europa: alle landen inclusief Rusland, Servië, Oekraïne, IJsland, Moldavië en Turkije, behalve Faeröer en Montenegro.
      • Zuid-Amerika: Argentinië, Aruba, Brazilië, Chili, Colombia, Curaçao, Ecuador, Mexico, Peru, Paraguay, Uruguay, Venezuela, Suriname en Trinidad Tobago.
      • Noord-Amerika: Canada, USA, Dominicaanse Republiek, Cuba, Barbados, Jamaica, Bermuda, Costa Rica, Guatemala, Antigua, Martinique, Guadeloupe, Grenada en Sint-Maarten.
      • Azië: China, Hongkong, Taiwan, Japan, Singapore, Zuid-Korea, Indonesië, India, Thailand, Maleisië, Vietnam, Filippijnen, Sri Lanka, Macau, Maldiven, Cambodja, Myanmar, Pakistan, Afghanistan, Kazachstan, Azerbeidzjan, Bangladesh, Armenië, Kirgizië, Nepal, Brunei en Oezbekistan.
      • Oceanië: Australië, Frans Polynesië en Nieuw-Zeeland.
      • Midden-Oosten: Verenigde Arabische Emiraten, Iran, Israël, Saoedi-Arabië, Bahrein, Jordanië, Libanon, Oman, Irak, Koeweit en Qatar
      • Afrika: Algerije, Angola, Benin, Burundi, Botswana, Burkina Faso, Congo-Brazzaville, Congo, Egypte, Ethiopië, Tunesië, Marokko, Zuid-Afrika, Ghana, Kameroen, Gambia, Rwanda, Sierra Leone, Togo, Uganda, Liberia, Ivoorkust, Djibouti, Equatoriaal Guinea, Guinea, Gabon, Mali, Mozambique, Namibië, Nigeria, Madagaskar, Malawi, Niger, Seychellen, Soedan, Tanzania, Tsjaad, Zambia, Zimbabwe, Réunion, Kaapverdië, Mauritius en Centraal-Afrikaanse Republiek.

Blijf op de hoogte van de maatregelen van bpost via hun update pagina.

Pakketbezorging DHL coronavirus

DHL logo

De servicepunten en pakketkluizen van DHL zullen geopend blijven, wel gelden er een aantal maatregelen:

  • Geen handtekening voor ontvangst op de scanners van de bezorger. De bezorger tekent zelf onder zicht van de ontvanger op 1,5 meter afstand.
  • In de Benelux zijn alle gebieden bereikbaar voor het bezorgen en ophalen van zendingen. De openingstijden van sommige DHL ServicePoints kunnen wel anders zijn. Mocht een pakket onderweg zijn naar een gesloten ServicePoint, dan probeert DHL het te bezorgen op een ander afleverpunt.
  • Pakketten die tijdens de eerste afleverpoging niet afgeleverd kunnen worden, worden doorgestuurd naar het dichtstbijzijnde open ServicePoint. De ontvanger krijgt hiervan een notificatie.

Blijf hier op de hoogte van de DHL maatregelen

Pakketbezorging DPD coronavirus

dpd

De belangrijkste maatregelen van DPD op een rij:

  • DPD promoot bij geadresseerden de machtiging tot levering op een veilige plaats zonder handtekening (neerzettoestemming of ‘safe place’). Dit geldt enkel voor leveringen aan thuisadressen.
  • Geen handtekening voor ontvangst. De bezorger zal de naam van ontvanger noteren samen met de code C-19 of COVID-19.
  • Afhaalpunten zijn weer geopend en kunnen dus gekozen worden als afleveroptie.
  • DPD roept op om voor verzending na te gaan of de ontvanger in gelegenheid is een pakket aan te nemen. Zo vermijden we onnodige retourpakketten.
  • Er is geen mogelijkheid voor retailers of consumenten om pakketten te leveren of af te halen in depots van DPD. Enkel medewerkers zijn toegestaan om verdere verspreiding van het virus te voorkomen.
  • Er zijn geen extreme vertragingen meer aan de grenzen.

Bekijk de DPD maatregelen pagina om op de hoogte te blijven.

Pakketbezorging GLS coronavirus

Voor GLS gelden de volgende maatregelen:

  • GLS biedt de mogelijkheid om te leveren zonder handtekening voor ontvangst, een leveringsvolmacht is ook mogelijk.
  • Landspecifieke regelingen zijn van kracht, waarbij de volledige naam, datum en tijd benodigd zijn in het noteren van een afgeleverd pakket.
  • GLS Parcelshops en GLS ParcelLockers zijn open, maar houd rekening met mogelijke vertragingen van de leveringen.
  • Pakketen boven de 31,5 kg worden niet langer geaccepteerd in het Parcel-netwerk voor leveringen binnen Europa.
  • Pakketten boven de 31,5 kg kunnen alleen verzonden worden via het Freight-netwerk.

Blijf hier op de hoogte van de GLS maatregelen

Pakketbezorging PostNL coronavirus

PostNL vervoerder Sendcloud

PostNL zet de bezorging van post en pakketten door. Wel worden er maatregelen getroffen om directe contact tussen bezorger en ontvanger te beperken:

  • Ontvangers hoeven geen handtekening meer te zetten voor ontvangst van een pakket of aangetekende zending. Als alternatief doet de bezorger dit door middel van het noteren van de laatste drie tekens van het nummer op het paspoort of rijbewijs.
  • In de meeste landen en bij de meeste afhaalpunten kan gewoon weer geleverd worden, maar vertraging komt nog steeds voor.
  • Voor zendingen naar Italië geldt dat Post Italiane stopt met leveren in bepaalde postcodegebieden: Camastra (CAP 92020) – in het Caltanissetta gebied; Misilmeri (postcode 90036) en Ciminna (90023) – in het Palermo gebied; Vittoria (CAP 97019) en Acate (97011) – in het Ragusa gebied; Cesarò (98033), Bronte ( 95034), Maniace (95030) en San Teodoro (98030) – in het Catania gebied; Pallagorio (88818) – in het Cosenza gebied; Cotronei (88836), Isola Capo Rizzuto (88841) en Mileto (89852) – in het Catanzaro gebied; Bagnara Calabra (89011), Platì , Bruzzano Zeffiro (89030) en Cardeto (89060) – in het Reggio Calabria gebied.
  • Het is momenteel niet mogelijk om pakketten te leveren in: Bhutan, Brunei, Cuba, Guyana, Grenada, Guinee Bissau, Guinee, Honduras, Laos, Libië, Montserrat, Papua Nieuw Guinea, Seychellen, Saint Lucia, Syrië, Tajikistan, Turkmenistan, Yemen, Zuid Soedan.

PostNL vertraging corona

Voor verzending naar de volgende landen geldt vertraging met de volgende indicatie:

  • Australië: 1 – 21 dagen
  • Brazilië: 20 dagen
  • China: 7 – 14 dagen
  • Cyprus: 4-7 dagen
  • Dominicaanse republiek: 3 – 6 dagen
  • Finland: 1 – 6 dagen
  • Frankrijk: 1 – 8 dagen
  • Ierland: 1 – 11 dagen
  • Japan: 7 – 12 dagen
  • Kroatië: 4-7 dagen
  • Marokko: 8 dagen
  • Nieuw Zeeland: 10 – 14 dagen
  • Polen: 7 – 14 dagen
  • Portugal: 1 – 7 dagen
  • Spanje: 6 – 14 dagen
  • Slovenië: 8 dagen
  • Verenigd Koninkrijk: 6 – 12 dagen
  • Verenigde Staten: 9 – 27 dagen

De vertraging komt bovenop de standaard levertijden van zendingen met deze bestemmingen. Ook bij het versturen van pakketten naar andere bestemming kun je te maken krijgen met vertraging.

Via de speciale pagina van PostNL kun je op de hoogte blijven van alle updates.

Pakketbezorging UPS coronavirus

UPS

De belangrijkste wijziging van UPS geldt voor zendingen naar UPS Access Points. Door lockdowns in verschillende landen is het niet mogelijk te verzenden naar afhaalpunten.

  • Geen handtekening voor ontvangst: er wordt gewerkt met de code UPSID plus cijfers van de naam van de ontvanger.
  • De UPS Geld-terug-garantie wordt opgeschort voor alle zendingen.
  • In België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland kunnen pick-ups en bezorging worden beïnvloed als gevolg van mogelijke lockdowns.
  • Zaterdagleveringen in Italië zijn tijdelijk niet meer mogelijk.
  • In België zijn rembourszendingen tijdelijk niet mogelijk. De ontvanger kan voor de levering betalen via een banktransactie of kan het openstaande bedrag betalen bij een UPS service punt.
  • In Litouwen zijn contante betalingen bij bezorgingen in sommige gebieden tijdelijk opgeschort. Mocht dit het geval zijn, neemt UPS vooraf contact op met de ontvanger om de betaling voor levering via bankoverschrijving te voldoen.
  • Internationale gevaarlijke goederen (IDG) zijn tijdelijk niet mogelijk naar Afrika en het Midden-Oosten.

Meer informatie per bestemming vind je op de speciale pagina met alerts van UPS

Corona piektoeslagen: UPS

Het coronavirus heeft gezorgd voor een grote vermindering van de beschikbare luchtvaartcapaciteit.

Daarnaast zorgen de huidige veiligheidsmaatregelen en de uitval van personeel door ziekte voor extra druk in de distributie en soorteercentra.

Hierdoor moeten vervoerders opzoek naar alternatieven om er toch voor te kunnen zorgen dat alle pakketten op hun bestemming aankomen, waar vaak extra kosten aan verbonden zijn.

Als gevolg hiervan voert UPS nog altijd een corona piektoeslag in.

UPS corona toeslag

Vanaf 12 april 2020 rekent UPS een toeslag. Deze toeslag zal €0,22/kg bedragen en zal gelden voor alle UPS Express en Express Saver zendingen binnen én buiten Europa.

Wat verandert er voor pakketbezorgers door het coronavirus?

Het virus kan niet worden overgedragen via poststukken of pakketten. Toch worden maatregelingen genomen om pakketbezorgers en uiteraard ook je klanten te beschermen.

Zo schreven we per vervoerder al dat de service van een handtekening voor ontvangst niet meer wordt uitgevoerd.

In de meeste gevallen noteert de bezorger gegevens van de ontvanger en geldt dit als de handtekening voor ontvangst.

Soms zetten bezorgers pakketten ook voor de deur neer en wachten ze op minimaal 1,5 meter afstand tot de ontvanger het pakket zelf heeft opgepakt.

Wat doen vervoerders bij een volledige lockdown?

Wanneer een land op slot gaat geldt voor iedereen hetzelfde: niemand mag de straat meer op, tenzij hier een geldige reden voor is.

Als dit gebeurt dien je in ieder geval rekening te houden met vertragingen in de bezorging van pakketten, en zeker in de afhandeling van claims.

Wanneer een deel van een land afgesloten wordt, betekent het dat vervoerders dit deel van het land niet meer kunnen bereiken en daarbij pick-ups en afleveringen niet meer kunnen plaatsvinden.

Iedere vervoerder kan andere maatregelen nemen. Zorg daarom voor flexibiliteit in vervoerders, zodat je altijd kunt schakelen.

Hetzelfde geldt voor je leveranciers. Voldoende voorraad is dus van belang, houd hier rekening mee om een ‘nee’ aan je klant te voorkomen.

Flexibel je bestellingen verzenden in onzekere tijden

Samen staan we sterk! Heb je vragen over je zendingen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op.

Goed voorbereid zijn op veranderingen? We staan voor je klaar: switch op elk moment tussen verschillende vervoerders via het Sendcloud platform!

Meld je gratis, koppel je online verkoopkanalen en start direct. Veel succes en blijf gezond, ons team staat voor je klaar.

Wil je weten welke vervoerder zoals bpost, DHL, DPD of UPS en meer het beste bij je past, zeker in deze tijd? Check dan ons uitgebreide overzicht artikel!

Sendcloud Team Eindhoven 2019

Leave a Reply