Beginnen met één simpel product en binnen tien jaar uitgroeien tot een toonaangevende webshop in de branche. Dat is het verhaal van Boozyshop, opgericht in 2008 door Maaike Ducarmon tijdens haar studie Commerciële Economie. Wat begon met lipgloss, die niet te verkrijgen was in Nederland, groeide al snel uit tot een webshop vol met unieke merken en producten voor betaalbare prijzen. Afgelopen jaar ontving Boozyshop nog een gouden Gazelle voor snelst groeiende kleine webshop en inmiddels telt het bedrijf meer dan 30 werknemers. Er zijn veel concurrenten, maar toch weet Boozyshop er met kop en schouders bovenuit te steken. Waarom is deze webshop zo succesvol en wat is de drijvende kracht achter hun snelle groei? Je leest het in succesvolle webshops deel 5.

Succesvolle webshops: Wie is Boozyshop?

Boozyshop verkoopt make-up aan jonge vrouwen van merken die vaak niet of nauwelijks in winkels te koop zijn. Met meer dan 100 merken en een eigen make-up lijn hebben ze een uitgebreid assortiment aan make-up en verzorgingsproducten.

Een uniek en breed assortiment is belangrijk om nieuwe klanten te trekken en bestaande klanten te laten terugkomen. Maar dat is niet per se wat Boozyshop zo sterk maakt. De manier waarop er wordt gecommuniceerd met klanten en waar iedereen in gelooft, zorgt ervoor dat Boozyshop opvalt. Bij de beauty shop vinden ze dat het kopen van make-up een feestje moet zijn en daarom doen ze er alles aan om de online shopping experience zo persoonlijk mogelijk te maken.

Marketing: Groeien door fans

Boozyshop is groot geworden en blijft groeien dankzij een grote community van trouwe klanten. Fans die je alleen krijgt wanneer je een echte band weet op te bouwen met je doelgroep. Iets wat ze bij Boozyshop maar al te goed beseffen. Op Facebook naderen ze de 100.000 likes en op Instagram hebben ze meer dan 50.000 volgers. Aantallen die vele malen hoger liggen dan bij de concurrent en een gevolg zijn van jarenlang consistent bouwen aan een merk.

Opvallend voor een webshop die bekend staat om zijn goede en persoonlijke klantenservice, is dat je ze niet kunt bellen. Dat lijkt misschien raar, maar steeds meer bedrijven kiezen ervoor om klanten alleen nog maar digitaal te woord te staan. Het kan namelijk voor beide partijen voordelig zijn. Voor de doelgroep van Boozyshop is het in ieder geval geen probleem. Die brengt namelijk veel tijd door op social media en vindt het meestal fijner om te chatten dan om te bellen. Daarbij komt dat klanten sneller en vaak beter kunnen worden geholpen, doordat Boozyshop haar klantenservice efficiënter heeft ingericht.

Kies je uitsluitend voor klantcontact via de online chat? Dan is het belangrijk om goed te letten op je tone of voice. Communiceer je namelijk niet op een manier die past bij jouw merk, dan kom je niet oprecht over en bestaat de kans dat klanten niet meer terugkomen. Ook slordige grammatica en spelling zijn een gevaar wanneer je snel meerdere klanten te woord wilt staan. Zorg er daarom voor dat je klantenservice medewerkers in dienst hebt die goed zijn met taal en nog belangrijker: die de persoonlijkheid van jouw merk kunnen uitdragen.

Make-up kopen moet een feestje zijn en om dit idee over te brengen maakt Boozyshop overal gebruik van hun vrolijke felle huisstijl-kleur. Ook de onlangs geplaatste commercial laat goed zien wat Boozyshop wil uitdragen. De video is vrolijk, snel, en een beetje eigenaardig. Het brengt een gevoel over dat past bij het merk en het maakt de doelgroep nieuwsgierig.

 

Iets anders wat opvallend is aan de communicatiestrategie van Boozyshop is het veelvuldig gebruik van emoticons. Dit verhoogt de interactie en betrokkenheid bij social media en past bij de manier waarop jonge meiden online met elkaar praten.

Succesvolle webshops: emoticons zorgen voor meer interactie

Influencers

Het is geen geheim meer dat influencers één van de beste manieren zijn om een jonge doelgroep te bereiken. Zeker wanneer het gaat over lifestyle en persoonlijke verzorgingsproducten. Youtube staat dan ook vol met make-up reviews en tutorials en er zijn oneindig veel blogs over het onderwerp. Voor Boozyshop staan online influencers centraal. Al sinds de oprichting in 2008 werkt het bedrijf intensief met verschillende influencers samen. Binnen Boozyshop beseffen ze dat dit de core business is van het bedrijf. Daarom zijn ze continu op zoek naar nieuwe talenten die bij het merk passen.

Succesvolle webshops: Boozyshop unboxing

Influencers zijn een relatief goedkope manier om je product te promoten onder een grote doelgroep. Maar let erop dat je met de juiste personen samenwerkt. De doelgroep moet passen bij jouw webshop en de influencer moet representatief zijn voor jouw merk. Probeer influencers dan ook te ondersteunen bij het maken van content en kijk bij het zoeken van influencers niet alleen naar het aantal volgers. Interactie met volgers en kwaliteit van de content zijn veel belangrijker om te bepalen hoe waardevol een influencer voor je gaat zijn.

De perfecte shopping experience

De belangrijkste taak van webshops is het creëren van een goede winkelervaring. Boozyshop besteedt hier veel aandacht aan en is in staat om meerdere kanalen samen te brengen in één klantvriendelijke customer journey.

Stap 1: Opvallen

Social media is voor Boozyshop het belangrijkste marketingkanaal. Via Facebook, Instagram, Snapchat en Youtube blijvt het bedrijf in contact met de doelgroep en met behulp van online marketing en de kracht van influencers worden nieuwe klanten bereikt.

“We kiezen er bewust voor om geen kortingscampagnes te voeren, spaaracties aan te bieden of referral marketing in te zetten. Bij Boozyshop geloven we niet in korting, maar in goede producten en een goede service. We stellen onze klant centraal en doen er alles aan om onze klanten blij te maken door bijvoorbeeld een cadeautje te geven bij besteding vanaf 30 euro. We zijn blij met iedere klant en bedanken ze op die manier.” – Boozyshop

Wel maakt Boozyshop gebruik van betaalde social media advertenties en is adwords een middel om online shoppers naar de webshop te krijgen. Ook hebben ze een affiliate marketing model, waarbij websites in de vorm van 8% commissie worden beloond voor het plaatsen van banner ads en affiliate links.

Stap 2: De Webshop

Een goede marketingstrategie is slechts een klein deel van het succes van Boozyshop. Ook de gebruikerservaring van de webshop moet natuurlijk uitstekend zijn om online shoppers te veranderen in betalende klanten. Nemen we een kijkje op de webshop, dan zijn er een aantal dingen die direct opvallen:

Homepage

Succesvolle webshops: Boozyshop homepage

1. Hoge kwaliteit productfoto’s: We blijven het herhalen, maar goede productfoto’s zijn misschien wel het belangrijkste wat je als webshop kunt doen. Let er vooral op dat de foto’s passen bij de huisstijl en gebruik niet klakkeloos stockfoto’s van fabrikanten.

2. De belangrijkste service voordelen op een rij: Er zijn twee dingen die iedere online shopper direct wil weten. Hoe snel heb ik mijn product in huis en wat gaat mij dat kosten? Zorg er daarom voor dat deze voordelen altijd direct zichtbaar zijn. Ben je niet in staat om snel en gratis te verzenden? Plaats deze informatie dan op de productpagina’s. Het is belangrijk dat de consument dit wel weet voordat hij producten in de winkelwagen plaatst. Komen verzendkosten als een verrassing, dan zijn consumenten geneigd om je webshop te verlaten en zie je ze niet meer terug.

Naast twee standaard voordelen op gebied van service, zijn er nog twee unique selling points (USP’s) toegevoegd waardoor de webshop er echt uitspringt. Er wordt namelijk online professioneel advies gegeven en wanneer je voor meer dan €30,- bestelt, mag je zelfs een cadeautje uitzoeken. Doordat je gratis bezorging als een cadeau krijgt, worden klanten verleidt om voor minimaal €30,- te bestellen. Hierdoor is Boozyshop in staat om betere service te bieden en gaat de gemiddelde orderwaarde omhoog. Een hoge gemiddelde orderwaarde is voor webshops ontzettend belangrijk aangezien de winst per euro omzet veel hoger is bij grote bestellingen. Het kost namelijk meer tijd en verpakkingsmateriaal om drie bestellingen van €10,- te versturen, dan één van €30,-.

Daarnaast is het cadeautje weer een manier om van online shoppen een feestje te maken en past het dus perfect bij Boozyshop!

Gratis retouren is voor veel consumenten erg belangrijk en iets dat tot conversie leidt voor veel webshops. Bij Boozyshop is dit geen USP en ze hanteren slechts de wettelijk vastgestelde retourvoorwaarden. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat geopende make-up niet opnieuw kan worden verkocht en dat consumenten het product voldoende kunnen beoordelen op de site. Heb je zelf wel retourvoorwaarden die eruit springen? Laat dit dan duidelijk zien op je webshop. 

3. Simpel en duidelijk menu: Op een webshop heb je altijd te maken met verschillende typen shoppers. De één is altijd op zoek naar de laatste koopjes en de ander koopt heel merkbewust. Bij het indelen van het menu heeft Boozyshop hier rekening mee gehouden en tegelijkertijd geprobeerd om alles zo eenvoudig mogelijk te maken. Het aantal hoofdmenu’s is tot een minimum beperkt zodat de homepage overzichtelijk blijft en in de submenu’s wordt iedere categorie apart benoemd. Zo vinden bezoekers snel wat ze zoeken en minimaliseer je de kans op keuzestress.

Zoek je op Google naar andere make-up webshops, dan merk je duidelijk verschillen in gebruiksgemak. En dit zit hem vaak in de details. Dingen als kleurgebruik, indeling, lettertypes en lege ruimtes bepalen hoe een webshop overkomt en het is belangrijk dat interactie met de verschillende onderdelen natuurlijk aanvoelt.

4. Een ‘review’ knop: zodat potentiële klanten meteen kunnen zien hoe betrouwbaar de webshop is. Boozyshop kiest er bewust voor om geen keurmerken of bekende logo’s te laten zien om hun professionaliteit te bewijzen. Doordat de service hoog is, is de kans op positieve reviews ook hoog. Daardoor spreken de meningen van klanten en het gebruiksgemak binnen de webshop voor zich.

5. Een support chat: Om dezelfde persoonlijke service te kunnen bieden als een fysieke winkel, kun je bij Boozyshop advies krijgen over make-up direct vanuit een chat pop-up op de website. Ze hebben dan misschien geen telefonische klantenservice, maar er zitten altijd medewerkers klaar om je te helpen of advies te geven over make-up.

6. Nieuw!: Cosmetica trends gaan razendsnel en de doelgroep is continu op zoek naar iets nieuws. Daarom plaatst Boozyshop “nieuw” vooraan in het menu en zie je op de homepage een slider met de nieuwste artikelen en merken. Slim! Het woord “nieuw” triggert namelijk ook de hersenen en heeft een positief effect op het zoekgedrag van klanten.

7. Aanbevolen voor jou: Boozyshop probeert de hele klantervaring zo persoonlijk mogelijk te maken, daarom is één van de eerste blokken een “tips voor jou” slider en zie je op iedere productpagina enkele “aanbevolen” producten. Deze slider past zich aan aan de webshopbezoeker door te kijken welke producten worden bekeken. Heb je een account op Boozyshop dan worden deze producten waarschijnlijk steeds persoonlijker, doordat slimme software leert welke producten en merken je interessant vindt.

Productpagina

Ook de productpagina is slim en overzichtelijk ingericht. Een paar dingen die opvallen:

Succesvolle webshops: Boozyshop productpage

1. Social proof: Mensen zijn kuddedieren en kijken naar elkaar om te bepalen wat wel en niet goed is. Dit overtuigingsprincipe wordt steeds vaker gebruikt binnen de e-commerce. Om hier gebruik van te maken laten steeds meer webshops zien wat andere online shoppers doen op de website. Soms in de vorm van een real time pop-up als er een nieuw product is gekocht en in het geval van Boozyshop als een subtiele melding van hoe vaak het bekeken product afgelopen week is gekocht. Voor een doelgroep waarbij het draait om er goed uitzien en meegaan met de trends, is dit een sterke psychologische trigger om te kopen.

Wanneer de voorraad van een product beperkt is, maakt Boozyshop ook gebruik van het schaarste principe. In dat geval laat de shop zien hoeveel producten er nog aanwezig zijn om de online shopper over te halen om snel te kopen.

2. Beoordelingen: We hoeven denk ik niet meer uit te leggen waarom productbeoordelingen belangrijk zijn voor je webshop, maar wat opvalt bij Boozyshop is dat de beoordelingen op iedere productpagina aangepast worden. Zijn er namelijk geen beoordelingen voor een bepaald product? Dan zie je geen “0 beoordelingen”, maar wordt het blog weggelaten. Hiermee voorkom je dat klanten het idee krijgen dat een product niet populair is. Dit is dus het tegenovergestelde van je webshop “social proof” maken.

3. Gratis vanaf: De productpagina is één van die plaatsen waar je online shoppers wilt aansporen om meer te kopen, daarom staat hier nogmaals duidelijk aangegeven dat je vanaf €30,- gratis bezorging en een gratis gift krijgt.

4. Productvideo: Op de meeste make-up pagina’s heeft Boozyshop ook een video toegevoegd. De manier waarop make-up eruit ziet op de huid is vaak totaal anders dan in de verpakking. Daarom wordt de make-up zien getoond op een arm, waardoor consumenten sneller overtuigd zijn om te kopen.

5. Hashtag: Niet alleen op de productpagina maar overal zie je de hashtag #makeupheaven terugkomen. Boozyshop heeft hiervan haar slogan gemaakt en het past perfect bij de identiteit van het bedrijf en de op social media actieve doelgroep.

Mobiele App

Afgelopen jaar introduceerde Boozyshop een eigen shopping app. Een webshop app is een grote investering, maar voor Boozyshop was het een logische keuze. De doelgroep brengt namelijk veel tijd door op een smartphone en veel bezoekers komen rechtstreeks van social media. Door een losstaande app te maken, wordt de mobiele shopping experience verbeterd en komen klanten sneller terug.

Succesvolle webshops: Boozyshop applicatie

Een mobiele app geeft Boozyshop ook de mogelijkheid om pushnotificaties te sturen. Deze korte berichtjes zijn te zien op het homescreen van de gebruiker, zonder dat deze de app hoeft te openen. Pushnotificaties hebben een ontzettend hoge attentiewaarde. Door twee keer per week een gepersonaliseerde pushnotificatie te sturen zorgt Boozyshop ervoor dat klanten vaker terugkomen en verhogen wordt de klantloyaliteit verhoogd. Daarbij is het een marketingmiddel dat vrijwel geen geld kost en dus is het voor Boozyshop belangrijk om ervoor te zorgen dat veel online shoppers de app downloaden.

Stap 3: Verzenden

Een belangrijk onderdeel van de klantervaring binnen e-commerce is verzending. Snelle levertijden en meerdere bezorgopties zijn voor consumenten belangrijke redenen om bij een webshop te kopen. Boozyshop levert producten al de volgende dag wanneer klanten vóór 20:00 bestellen. Met deze korte deadlines is het ontzettend belangrijk om het verzendproces efficiënt in te richten. Dit is één van de redenen waarom Boozyshop ervoor heeft gekozen om te verzenden via SendCloud. Met behulp van de verzendtool van SendCloud heeft de webshop het verzendproces kunnen optimaliseren. Hierdoor is het makkelijker is om alle bestellingen op tijd te versturen en houden ze meer tijd over voor het goed verpakken van producten.

Een ander voordeel van de SendCloud integratie is dat Boozyshop haar klanten eenvoudig meerdere bezorgopties kan bieden. De consument kiest zelf of hij gebruik wil maken van levering op locatie, Same Day delivery, of levering bij een pakketpunt.

Succesvolle webshops: klantervaring boozyshop

Stap 4: Unboxing

De vierde stap van de e-commerce customer journey is het ontvangen en uitpakken van het pakket. Het belang van deze stap wordt door veel webshops onderschat. Maar zeker niet door Boozyshop. Zij weten dat de klantervaring in deze stap één van de belangrijkste is van de hele klantreis. Daarom wordt er niet bezuinigd op verpakkingsmateriaal en wordt er extra veel aandacht aan het inpakken van bestellingen.

Iedere bestelling wordt geleverd in een opvallende roze verpakking. Kleine artikelen worden netjes samen in een roze zakje gedaan. Ook wordt al sinds de oprichting iedere bestelling vergezeld door een persoonlijk geschreven kaartje. De samenwerking met influencers en een leuke verpakking werkt voor Boozyshop in ieder geval ontzettend goed. En dat zie je terug in de grote hoeveelheid instagram foto’s en unboxing video’s op Youtube.

Succesvolle webshops: boozyshop brievenbuspakketje

De verrassende unboxing experience is wederom een manier waarop Boozyshop een feestje maakt van online shoppen en zorgt ervoor dat er een band ontstaat tussen klant en bedrijf. Een fysieke ervaring blijft namelijk veel beter hangen dan een digitale en aangezien je als webwinkelier (bijna) nooit fysiek contact hebt met je klanten, is de manier waarop je bestelling wordt ontvangen erg belangrijk.

Wat is volgens Boozyshop de reden van het succes en hoe wil de webwinkel blijven groeien?

Boozyshop blijft hard werken aan het verbeteren van de online klantervaring. Het bedrijf is van plan om dit jaar meer te halen uit bestaande klanten door marketing automation in te zetten en zo het proces persoonlijk te maken. Het plan is om nieuwe klanten te bereiken door populaire merken toe te voegen aan het assortiment en het merk nog leuker en aantrekkelijker te maken.

Tot slot vroegen we Boozyshop wat de belangrijkste reden is van het succes:

“Het totaalplaatje klopt. Je bent zo sterk als de zwakste schakel. We hebben een leuk merk, een goede site, een goed assortiment en het hebben van tevreden klanten staat bij ons voorop. Natuurlijk zijn er op elk vlak verbeterpunten, maar wij hebben geen zwakke schakels.

Een van die schakels is de informele bedrijfscultuur waarin iedereen even belangrijk is en elkaar helpt. Tijdens een black friday staat bijvoorbeeld het hele bedrijf in het magazijn orders te picken en in te pakken om alles op tijd bij de klant te krijgen. Ondanks de grote drukte maken we er een gezellige dag van waar hard wordt gewerkt, maar ook veel wordt gelachen.”

Wil je net als Boozyshop werken aan een buitengewone klantervaring?

Begin dan klein en richt jezelf eerst op de veranderingen die eenvoudig zijn door te voeren en een groot effect hebben op de klanttevredenheid. Verzending is misschien wel het makkelijkste onderdeel en zorgt direct voor een betere conversie en indirect voor meer terugkerende klanten. Daarin helpen we bij SendCloud graag. Zo optimaliseer je binnen no-time je logistieke proces en verzend je eenvoudig via alle grote vervoerders.

Wij wensen je in ieder geval veel succes met het bouwen van je eigen succesverhaal!

 

P.S. In onze succesvolle webshop reeks analyseren we webshops die uitblinken in hun branche. Het zijn voornamelijk grote of snelgroeiende webshops die hebben bewezen succesvol te zijn. Met deze artikelen hopen we je nieuwe ideeën en inzichten te geven om jouw webshop naar een hoger niveau te tillen. Heb je zelf een voorbeeld van een succesvolle webshop met een unieke eigenschap? Laat het ons dan weten via: marketingteam@sendcloud.com. 

Vind je dit artikel interessant en wil je graag meer webshop analyses lezen? Kijk dan eens naar de andere delen van de Succesvolle Webshops serie.

 

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

5/5 1 rating

Leave a Reply