Skip to main content

Vandaag besteld, vandaag in huis” klinkt als muziek in de oren voor veel online shoppers. Het brengt de e-commerce ervaring dichter bij de offline winkelervaring en combineert het gemak van online winkelen met de directe bevrediging zoals bij het kopen van een product in een fysieke winkel.

Hoewel Same Day Delivery klinkt als de volgende evolutie in e-commerce logistiek, is het een model met veel haken en ogen. Het voordeel is voor iedereen duidelijk, maar de uitdagingen worden onderschat.

Hippe start-ups en gevestigde vervoerders hebben zich al gewaagd aan het op grote schaal aanbieden van Same Day Delivery, maar tot nu toe zijn er maar weinig in geslaagd om er een lucratief bedrijfsmodel van te maken. Wat zijn de uitdagingen en hoe ziet de toekomst van Same Day Delivery er uit? We delen onze ideeën!

Wat is Same Day Delivery?

Same Day Delivery betekent letterlijk levering op dezelfde dag en is een term uit de e-commerce sector waarmee wordt aangegeven dat iets wat je vandaag bestelt, vandaag nog wordt bezorgd. In de praktijk komt Same Day Delivery neer op ‘binnen 12 uur bezorgd’ en Next Day Delivery op ‘binnen 24 uur bezorgd’.

Same Day Delivery is niets nieuws, maar wordt in België nergens aangeboden

Laten we alvorens naar de toekomst van Same Day Delivery te kijken, eens even terugblikken. Same Day Delivery is al sinds de dot.com bubbel in opspraak. In Nederland werden er nieuwe start-ups opgericht die beloofden om orders razendsnel thuis te bezorgen.

Dat deze belofte aansprak was duidelijk, want zonder moeite ontvingen deze start-ups miljoenen aan groeigeld. Helaas bleek al snel dat het ging om een gevalletje ’te mooi om waar te zijn’. Geen één van deze bedrijven bezorgt namelijk vandaag de dag nog pakketten. Fadello, gevestigd in buurland Nederland, ging na een jaar Same Day failliet. Het was voor deze bezorger onmogelijk om op een winstgevende manier Same Day aan te bieden.

Het winstgevend maken van Same Day Delivery is lastig en nog lang niet alle consumenten zitten erop te wachten. Daarom wordt het in België ook nog (lang) niet aangeboden. In dit artikel zullen we kijken naar de uitdagingen van Same Day Delivery en schetsen we verwachtingen voor Same Day Delivery in België.

Toch is Same Day Delivery niet onmogelijk 

Er zijn ook bedrijven die er wél in slagen om Same Day Delivery aan te bieden. Neem bijvoorbeeld het Nederlandse Red Je Pakketje. Zij specialiseren zich in avondleveringen en onderscheiden zich door de focus te leggen op een betere service.

Ze kiezen bewust voor een kleinere doelgroep en richten zich op een specifiek onderdeel van de markt (avondlevering). Door de betere service kunnen ze een hogere prijs verantwoorden en door bewust te kiezen voor alleen avondlevering, kunnen ze efficiënter werken.

Maar denk ook aan bedrijven zoals Coolblue, die Same Day Delivery aanbiedt tegen een meerprijs en Bol.com hoopt het Same Day Delivery aanbod aan te bieden in België. Deze partijen bieden Same Day Delivery aan als extra service en zien de ‘marketingwaarde’ van de dienst. Hierdoor hoeven ze geen directe winst te maken op de bezorgoptie en hebben ze een voordeel ten opzichte van andere vervoerders en kleinere retailers.

Waarom is Same Day Delivery zo lastig?

Bij het verzenden van pakketten (en het voorspellen van de toekomst van Same Day Delivery) zijn er twee of eigenlijk drie zaken écht belangrijk: kosten, snelheid en steeds vaker ook duurzaamheid.

1. Kosten van bezorging

Prijs is de allerbelangrijkste beslissingsfactor in iedere situatie. Mensen zijn vaak bereid om wat extra te betalen, maar alleen als ze hiervan de toegevoegde waarde inzien. Bijvoorbeeld door een hogere kwaliteit, extra functionaliteiten, meer zekerheid of een betere service. Maar hoeveel meerwaarde biedt Same Day Delivery in vergelijking met Next Day Delivery?

Volgens een onderzoek uitgevoerd door McKinsey in Duitsland, Frankrijk, Zweden en de UK is 50% van de consumenten bereid om tussen de €6 en €7 verzendkosten te betalen voor een bestelling ter waarde van €59.

Dat mensen bereid zijn om iets extra’s te betalen voor Same Day Delivery is begrijpelijk. De vraag is echter, waarom en wanneer zijn ze bereid extra te betalen. Iemand die nog snel een verjaardagscadeau moet hebben, zal eerder bereid zijn om meer geld uit te geven en niet met lege handen te staan, dan een drukke arbeider die toch pas in het weekend tijd heeft om die nieuwe lamp op te hangen.

Efficiëntie is van groot belang

Om de verzendkosten laag te houden, is efficiëntie belangrijk. Ofwel: pakketten zo efficiënt mogelijk van A naar B verplaatsen met zo min mogelijk fysieke arbeid en routes die naadloos op elkaar aansluiten.

Pas wanneer volledig autonome voertuigen hun plaats innemen in de ‘last-mile‘ van het verzendproces, kunnen we een aanzienlijke vermindering van de verzendkosten verwachten.

Snelheid VS schaalvoordeel

De basis van efficiëntie in het bezorgproces zit hem in de hoeveelheid pakketten die met één rit kan worden bezorgd.

Same Day Delivery wordt vaak als extra optie aangeboden in de checkout, waardoor de kans groter is dat een vervoerder voor slechts één pakketje naar een webshop dient te rijden voor een pick-up.

Daarom werken kleinere vervoerders vaak samen met grote partijen zoals DHL en PostNL, die pakketten sneller kunnen leveren en daarbij een ongekend kostenvoordeel hebben door de grote schaal waarop zij vervoeren.

Een andere optie is het vragen van pick-up kosten of het stellen van een minimaal aantal aan pakketten per pick-up om levering schaalbaar te maken.

Vervoerders die in staat zijn om in een niche markt te acteren en middels service en zekerheid meerwaarde bieden, kunnen op dit moment overleven. Voornamelijke grotere online retailers zijn daardoor bereid iets van hun marge in te leveren voor levering.

Het gehele verzendproces is namelijk onderdeel van de e-commerce klantreis en speelt een belangrijke rol in de manier waarop klanten jouw merk beoordelen.

2. Snelheid van bezorging

Waar verzending een paar jaar geleden 3 tot 5 dagen duurde, is Next Day Delivery op dit moment de standaard. Dat hebben we te danken aan technologische ontwikkelingen en de steeds efficiëntere vervoersprocessen. Maar het is belangrijk om te begrijpen dat dit alleen kan doordat er steeds meer pakketten worden verstuurd.

Korter wordende verzendtijden zijn grotendeels te danken aan de ‘economie of scale’ van verzenden: hoe meer pakketten worden verzonden, hoe vaker en efficiënter er kan worden bezorgd.

Er zijn nu nog relatief weinig webshops die Same Day Delivery aanbieden en ook vervoerders moeten in staat zijn om op het laatste moment hun routes aan te passen. Nu komt het nog vaak voor dat Same Day Delivery bestellingen worden bezorgd in half lege bestelbusjes en dat er per pakket dus veel meer arbeid nodig is.

Hierdoor nemen de daadwerkelijke verzendkosten flink toe, maar ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid is dit verre van ideaal.

3. Duurzaamheid & bezorging

Een steeds belangrijker aandachtspunt voor zowel consumenten als bedrijven is duurzaamheid. De vervoersbranche wordt gezien als een belangrijke veroorzaker van CO2 uitstoot en dan met name de e-commerce sector. Pakketten leggen meestal lange afstanden af en bijna ieder pakket wordt op een ander adres bezorgd.

Op dit moment zorgt Same Day Delivery nog vaak voor onnodige extra kilometers, maar met de komst van milieuvriendelijkere voertuigen en een stijgend aantal pakketzendingen wordt het online bestellen van producten steeds duurzamer.

Als het aankomt op duurzaamheid is de afstand die voertuigen moeten afleggen het grootste obstakel. Bezorging in stedelijke gebieden is goedkoper en duurzamer doordat een volle bestelbus een minder lange route hoeft af te leggen.

Een trend die bijdraagt aan de verduurzaming van de e-commerce sector en Same Day Delivery makkelijker maakt, is de verstedelijking in Nederland en een groot deel van België.

E-commerce in de toekomst duurzamer dan traditionele retail?

In de toekomst kan het zelfs zo zijn dat e-commerce minder milieubelastend wordt dan traditionele retail. Voor een goede vergelijking moet je namelijk rekening houden met alle schakels in de keten. Van producent en de manier waarop producten worden ontwikkeld tot de afstand die de consument zelf aflegt om een product in huis te halen.

Wanneer producten alleen via e-commerce worden verkocht, kunnen ze namelijk anders geproduceerd en verpakt worden. Ze hoeven niet meer op te vallen in het winkelschap, dus verpakkingen kunnen kleiner en milieuvriendelijker zijn.

Daarnaast wordt de last-mile van e-commerce steeds efficiënter en duurzamer door de toename in pakketzendingen en de komst van autonome elektrische voertuigen. Hierdoor hoeven particulieren niet meer zo vaak met vervuilende auto’s de weg op om bij meerdere winkels producten te kopen. Onderaan de streep kan dat een hoop CO2 uitstoot schelen!

Same Day Delivery

Zitten consumenten wel écht te wachten op Same Day Delivery?

Als het aankomt op Same Day Delivery is de vraag niet alleen: is het haalbaar? Maar ook: wat wil de klant écht? Buiten prijs en snelheid zijn er namelijk nog andere zaken belangrijk voor de consument.

Vindt de consument het bijvoorbeeld wel echt zo belangrijk om dat nieuwe paar schoenen vandaag nog in huis te hebben? Of heeft hij het liever morgen als hij de optie krijgt om te kiezen wanneer het pakketje wordt bezorgd?

We zien steeds meer dat duidelijkheid over het bezorgmoment zwaarder weegt dan snelheid. Dat is één van de redenen dat het bezorgen bij afhaalpunten een veel gekozen verzendoptie is. Op die manier weet de consument zeker dat hij de bezorger niet misloopt en kan hij of zij op ieder gewenst moment het pakket ophalen.

Sneller is dus niet altijd meer beter. Steeds meer consumenten kiezen voor bezorgmomenten en opties waarvan ze weten dat de kans op een succesvolle aflevering groter is.

Veranderende consumentverwachtingen en de toekomst van Same Day Delivery

Consumentbehoeften veranderen in de basis nooit. Al sinds het begin van e-commerce, en zelfs daarvoor, willen mensen binnen een zo kort mogelijke tijd en tegen zo laag mogelijke kosten de gewenste producten in handen krijgen. Met de toenemende aandacht voor duurzaamheid is daarbij gekomen dat de (bewuste) consument bezorging wil met zo min mogelijk impact op de leefomgeving.

Same Day Delivery speelt op dit moment maar in op één van deze behoeften en tenzij de prijs in de buurt komt van Next Day Delivery, zal het nooit de dominante verzendoptie worden. Ook is het belangrijk dat Same Day Delivery niet meer vervuilend is dan Next Day Delivery.

De kans is echter groot dat het duurzame aspect in dit geval gelijk opgaat met kostenreductie. Minder kilometers en dus een efficiënter bezorgproces zorgt namelijk zowel voor verduurzaming als voor een vermindering in de kosten van Same Day Delivery.

Behoeften vs verwachtingen

Hoewel consumentenbehoeften dus in de basis eigenlijk niet veranderen, veranderen consumentenverwachtingen regelmatig.

Huh, maar de behoefte van de consument is toch wel degelijk veranderd? Eerst wilden ze levering op de volgende dag en nu willen ze toch dezelfde dag geleverd krijgen?

Het is niet de behoefte die verandert, maar dat wat de consument verwacht.

Behoeften van consumenten zijn constant: ze willen iets sneller, beter, goedkoper, enzovoort. De verwachtingen worden echter iedere keer bijgesteld, zodra de consument kennismaakt met nieuwe mogelijkheden die beter inspelen op de behoeften dan de huidige dominante oplossing.

Tot voor kort waren mensen onder de indruk van Next Day Delivery en zagen ze dit nog als een grote toegevoegde waarde. Nu Next Day Delivery de standaard is en het merendeel van de bestellingen de volgende dag wordt geleverd, is het ‘normaal’ geworden.

Het verwachtingspatroon is dus veranderd. Hierdoor wordt twee- of driedaagse levering niet meer als normaal gezien, maar als iets negatiefs. En dát heeft gevolgen voor het conversiepercentage van webshops.

Same Day Delivery verandert consumentenverwachtingen (ook in België)

Hetzelfde staat te gebeuren met Same Day Delivery: zodra de consument dit eenmaal heeft ervaren, zal vanaf dan iedere andere verzendoptie die langer duurt voelen als een stap achteruit. Een nieuwe en betere ervaring verandert dus de verwachting van de consument.

Dat is gevaarlijk voor online retailers in België. Hier is er immers nog geen vervoerder die Same Day Delivery aanbiedt.

Dit vraagt om vernieuwingen vanuit de branche en een vlekkeloze samenwerking met online retailers. Laten we hopen op de intrede van Same Day Delivery door Bol.com in België, waardoor je in ieder geval al via deze marktplaats een razendsnelle bezorging kunt aanbieden.

De webshops die slagen om Same Day Delivery in te zetten hebben een onderscheidingskracht en kunnen hiermee nieuwe klanten trekken…

… tot het moment dat ‘binnen 12 uur geleverd’ de dominante verzendoptie wordt en webshops weer op zoek moeten naar nieuwe manieren om zichzelf te onderscheiden.

Wat kunnen we qua verzending verwachten in 2019?

Het sneller en efficiënter maken van het verzendproces is nodig om Same Day Delivery te laten slagen. Dat is niet eenvoudig en er zijn meerdere macro trends en ontwikkelingen die hierbij een rol spelen. Denk aan de groeiende e-commerce markt, toenemende urbanisatie, autonome voertuigen, slimme verzendintegraties en veranderende consumentenverwachtingen.

Geen één van deze ontwikkelingen heeft op zichzelf de potentie om Same Day Delivery in een stroomversnelling te plaatsen, maar samen hebben ze dat wel. Het is dus voornamelijk kijken naar hoe deze trends zich ontwikkelen om een idee te krijgen van wanneer Same Day Delivery de dominante verzendoptie wordt.

Toekomst van Same Day Delivery: wordt het een Unique Selling Point?

De verwachting is niet dat dit in 2019 al gaat gebeuren, maar we gaan wel zien dat de kosten verder dalen en dat voorlopers in de branche Same Day Delivery steeds meer gaan gebruiken als Unique Selling Point (USP). Denk hierbij aan bedrijven als Coolblue, Bol.com en Amazon die dankzij hun omvang en (deels) eigen vervoersnetwerk eenvoudiger Same Day Delivery kunnen aanbieden.

Andere webshops zullen Same Day Delivery voornamelijk in gaan zetten als extra premium bezorgoptie voor klanten. De eenvoudigste manier voor deze bedrijven is om gebruik te maken van een verzendplatform als Sendcloud waarmee meerdere verzendopties eenvoudig kunnen worden gecombineerd.

Het gaat om de totale verzendervaring

De verzendervaring is een steeds belangrijker onderdeel van de gehele e-commerce ervaring en bedrijven die hier veel aandacht aan besteden zien een hoger conversiepercentage in de check-out en meer terugkerende klanten.

Het duurt nog wel even voordat Same Day Delivery echt het verschil gaat maken. Voordat het zover is zijn er enkele andere ontwikkelingen waarvan we verwachten dat ze op een veel kortere termijn de consumentenverwachtingen gaan beïnvloeden.

Functionaliteiten die dit jaar nog de consumentenverwachtingen gaan veranderen:

  • Steeds korter wordende tijdvakken – wat zorgt voor meer succesvolle afleverpogingen.
  • Zelf het bezorgmoment kunnen bepalen – dit geeft de consument meer vrijheid om een geschikte dag te bepalen en pakketten succesvol thuis te laten bezorgen.
  • Live track & trace – wat zorgt voor meer succesvolle afleverpogingen, snellere stops voor bezorgers en meer vrijheid voor de consument.
  • Last minute wijzigingen in bezorglocatie en tijdstip – dit geeft flexibiliteit en eigenaarschap van het verzendproces voor de consument.
  • Communiceren met de bezorger – wat een betere bezorgervaring en snellere levering betekent.

Track Trace

Hoe speel je als webshop in op de veranderende consumentenverwachtingen?

Meerdere verzendopties, een prettige track & trace ervaring en een zorgeloos verzendproces zorgen ervoor dat je conversiepercentage toeneemt en klanten vaker terugkomen. Om als webshop onderscheidend te zijn en nog belangrijker: niet achter te lopen, is het belangrijk om in 2019 je verzendproces te optimaliseren.

Ben je geen Bol.com, Coolblue of Amazon? Dan is de beste optie om gebruik te maken van een verzendplatform zoals Sendcloud. Hiermee kun je jouw bezorgproces automatiseren en de consumentenverwachtingen overstijgen. Denk hierbij aan meerdere verzendopties (zoals Express levering) en een unieke gepersonaliseerde track & trace ervaring.

Slimme webshop software van Sendcloud

Onze software vormt de link tussen jouw webshop en vervoerders en maakt snelle en efficiënte bezorging mogelijk. Sendcloud is continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten. Het is ons doel om jou te helpen bij je e-commerce missie, door je in staat te stellen om concurrerend te zijn én te blijven in deze snel veranderende markt.

Nieuwsgierig? Ontdek hoe het precies werkt!

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo