Skip to main content

Alle records worden gebroken, dankzij inflatie en de aankomende feestdagen hebben vervoerders het zwaar. Vertraging bij bpost en andere vervoerders zal daarom weer onvermijdelijk zijn.

Hoe kun je als online retailer omgaan met zulke vertragingen wanneer je volledig afhankelijk bent van vervoerders voor de levering van bestellingen aan je klanten?

In dit artikel delen we de belangrijkste tips met je om probleemloos deze piekperiode door te komen en je klanten tevreden te houden.

Extreme drukte in e-commerce: vertragingen bpost en meer

We deelden eerder al onze voorspelling over de piekperiode met dagen als Singles Day, Black Friday & Cyber Monday van 2022. Het laatste kwartaal van 2022 is en wordt nog drukker dan ooit.

Weken met +82% hogere pakketvolumes dan in een normale week zijn te verwachten.

bpost maakte daarom bekend dat het bedrijf een beroep doet op het begrip van consumenten. Gehoopt wordt dat consumenten pakketjes zelf af willen halen bij een afhaalpunt. Dat kan een postkantoor, postpunt, pakjesautomaat of pakketpunt zijn.

Niet alleen bpost heeft het druk, iedere vervoerder ziet op dit moment het volume ontzettend hard toenemen. Vertragingen zijn onvermijdelijk. Tijdens de voorjaarspiek in 2020 en 2021, toen dankzij Covid-19 consumenten massaal online gingen bestellen, konden vervoerders het volume niet aan. Bijna één derde van de pakketten werd 2-3 dagen later geleverd blijkt uit onderzoek.

Nu zijn ze wat beter voorbereid, maar dienen consumenten goed op de hoogte te worden gehouden wat ze kunnen verwachten.

1 euro bpost toeslag per pakje

bpost heeft opnieuw aangekondigd een piektoeslag van 1 euro per pakje te hanteren. Dit doet het bedrijf om een zo goed mogelijke dienstverlening te kunnen garanderen. Van 25 november tot en met 25 december geldt de toeslag. Dit bedrag komt bovenop de “reguliere” pakketprijs en wordt gefactureerd aan jou als online retailer.

Extra maatregelen bpost om drukte op te vangen

bpost heeft een aantal extra maatregelen genomen om de drukte te kunnen opvangen.

  • In sommige streken vindt meer dan een uitreiking per dag plaats.
  • Management sprint bij voor sortering en transport.

Tijdens de feestdagen kun je jouw omzet flink verhogen, maar dan is het wel belangrijk dat je klanten tevreden houdt.

We delen daarom graag een aantal e-commerce logistiek tips die jou, vervoerders, én je klant kunnen helpen!

Vertraging bpost, DHL, DPD, UPS en meer: dit is wat je kunt doen

Helaas heb je als online retailer geen volledige controle op het verzendproces. Zeker in zo’n drukke tijd kan het voorkomen dat een zending vertraging oploopt.

Gelukkig kun je een aantal dingen doen om hier zo goed mogelijk op in te spelen, voor de vervoerder, voor je klant en dus ook voor jezelf.

We zetten een aantal tips voor je op een rij:

  1. Switch tussen vervoerders
  2. Afhaalpunten in je checkout
  3. Houd je klant op de hoogte
  4. Verleng je retourtermijn
  5. Verzekerd verzenden
  6. Communiceer uiterlijke besteldata

1. Switch tussen vervoerders

Wees niet afhankelijk van één vervoerder, zeker niet in tijden van extreme drukte.

Dit is niet alleen handig om de druk te verspreiden, ook consumenten vinden keuzevrijheid belangrijk.

Combineer vervoerders en verzendopties voor een optimale mix aan verzendopties in de checkout voor je klant en spreid het risico op vertraging bij een vervoerder.

Mochten er vertragingen zijn bij de ene vervoerder in een bepaalde regio, dan switch je gemakkelijk over naar een andere.

Met Sendcloud switch je gemakkelijk in één klik naar een andere verzendoptie en/of vervoerder.

Let bij het kiezen van een andere vervoerder of verzendoptie wel op de eisen qua afmetingen en het gewicht, om toeslagen te voorkomen. 

Extreme drukte bij vervoerders? Switch in één klik en laat je bestellingen probleemloos bezorgen. Meld je gratis aan en combineer vervoerders.

2. Afhaalpunten in je checkout

In plaats van je consumenten te verrassen met levering naar een afhaalpunt door bpost, kun je afhaalpunten het beste pro-actief promoten.

Afhaalpuntlevering geeft namelijk een hogere aflevergarantie. Het is daarnaast een schaalbare optie voor vervoerders. Zij kunnen meerdere pakketten in één rit afleveren.

Via Sendcloud combineer je afhaalpunten van meerdere vervoerders, waardoor er altijd een afhaalpunt op de hoek te selecteren is voor je klant.

Daarnaast is een levering naar een afhaalpunt vaak voordeliger dan thuislevering.

Zo gaan je marges niet verloren en ben je ook nog eens milieuvriendelijker bezig (wat ook steeds belangrijker wordt gevonden door de consument).

Onze afhaalpuntkiezer werkt ook binnen Europa, dus ook voor internationale zendingen is dit een aantrekkelijke verzendoptie.

Verzenden naar afhaalpunten

3. Houd je klant op de hoogte

Het managen van verwachtingen is key om klanten juist nu tevreden te houden.

Communiceer daarom pro-actief in je webshop dat vervoerders het druk hebben en een bestelling daarom langer onderweg kan zijn.

Zo zorg je niet alleen voor meer begrip voor de situatie!

Stuur automatisch Track & Trace updates uit, ook op het moment dat een zending vertraagd is.

Handig, want 95% van de Belgische consumenten vindt het prettig van vertraging op de hoogte te worden gehouden, blijkt uit ons onderzoek onder 8000 Europese e-shoppers.

Zo houd je je klanten tevreden, waardoor ze hopelijk weer bij je terugkeren en het scheelt je een heleboel vragen op de klantenservice afdeling.

Automatische Track & Trace mail

4. Verleng (tijdelijk) je retourtermijn  

Volgens het herroepingsrecht is een retourtermijn van minimaal 14 dagen verplicht.

Je bent altijd vrij om deze termijn te verlengen. Dat kan juist nu een extra interessante keuze zijn voor jouw webshop.

Waarom zou je de retourtermijn willen verlengen? We sommen een aantal belangrijke redenen voor je op:

  1. Het verlicht de druk op vervoerders en hun netwerk. Je belast ze niet met nóg meer zendingen in dezelfde periode.
  2. Het is prettig voor je klanten, omdat een mogelijke vertraging van de retourzending het moeilijker maakt om een retourtermijn te halen.
  3. Consumenten raken gehecht aan producten bij een langere retourtermijn, onderzoek toont aan dat het daarom de kans op retouren juist kleiner maakt.
  4. Het helpt conversie te boosten. 34% van de Belgische consumenten bestelt niet wanneer de retourtermijn korter is dan 30 dagen. Maar liefst 25% vindt zelfs dat de retourperiode minimaal 60 dagen moet zijn!

5. Verzekerd verzenden

Het lost geen vertraging op, maar verzekerd verzenden helpt je wel om klanten aan je webshop te binden.

De kans op een verloren of beschadigd product is namelijk helaas groter in piekperiodes. Er gaan tenslotte miljoenen pakketjes over de sorteerband.

Wanneer je pakketje niet verzekerd is, kun je nog wel een onderzoek starten, maar bij verlies of schade krijg je nooit het volledige bedrag terug.

Door een pakket verzekerd te verzenden, dek je dit risico af.

Zeker voor producten met een hogere waarde raden we aan om hier gebruik van te maken. Zo dien jij de claim in bij de vervoerder, maar kun je in de tussentijd wel je klant al van een nieuwe zending of vergoeding voorzien.

Vergeet niet dat een tevreden klant eerder bij je terugkomt en een ontevreden klant al snel een negatieve review heeft geplaatst.

Houd rekening met de voorwaarden van verzekerd verzenden.

Het is wel belangrijk om rekening te houden met de voorwaarden.

Zo geldt voor een verloren zending binnen Europa een wachttijd van 10 dagen voordat je een claim in kunt dienen. Bij zendingen buiten Europa geldt een wachttijd van 15 dagen.

Voor beschadigde pakketten geldt dat er binnen 14 dagen na ontvangst van de zending een claim ingediend moet worden. Ook gelden er strenge eisen wat betreft de verpakking.

Indien hier niet volledig aan voldaan wordt, wordt de claim niet goedgekeurd en krijg je helaas geen vergoeding van de verzekering.

Voor aanvullende inspectie kan de verzekeringsmaatschappij een foto van het beschadigde item en/of de verpakking opvragen. Bewaar dit dus tot de claim is afgerond.

Kortom, zorg dat je voldoet aan de voorwaarden en wees zeker van je claim!

Lees de voorwaarden van verzekerd verzenden hier.


6. Communiceer over uiterlijke besteldata

Een laatste tip die we je willen meegeven is zeker niet de minste. Communiceer duidelijk naar je bezoekers en klanten over uiterlijke besteldata. Je voorkomt klachten door ze te wijzen op het tijdig bestellen van hun cadeaus en producten.

Denk er daarnaast ook eens aan om kortingen te verspreiden over meerdere dagen, zo voorkom je zelf ook dat je overladen wordt met bestellingen op een bepaalde dag.

Voor levering voor Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw kun je het beste aangeven dat uiterlijke besteldata drie dagen vóór de feestdagen liggen.

Zo kun je voor Kerst aangeven dat de uiterlijke besteldatum 21 december is om er zeker van te zijn dat je klanten het pakketje voor Kerst in huis hebben. Op 24 december gelden namelijk al aangepaste levertijden tijdens de feestdagen bij vervoerders.

Tot slot: veel succes met de komende tijd!

Als laatste willen we je veel succes wensen. We hopen dat deze tips je helpen om je verzendproces zo soepel mogelijk te laten verlopen en dus je klanten tevreden te houden.

De feestdagenperiode is dan misschien wat hectisch, maak er een mooie tijd van voor je webshop, je klanten én met geliefden.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan gerust een reactie achter. We helpen je graag!

P.S. lees ook ons artikel over de e-commerce piek, met tips om je goed voor te bereiden.

Iris Dings

Als Content Marketing Specialist duikt Iris heel graag voor je in het toetsenbord. Met een grote passie voor Marketing en een sterke interesse in E-commerce en Logistiek schrijft ze regelmatig over hoe je het allerbeste uit je webshop kunt halen.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo