De e-commerce wereld staat op zijn kop als gevolg van de coronacrisis. Als webshop profiteer je nu hopelijk van een stijging in het aantal orders, maar de vervoerders staan enorm onder druk en dat merk je als online retailer waarschijnlijk ook.

Vervoerders doen hun uiterste best tijdens deze voorjaarspiek, maar corona brengt flinke uitdagingen met zich mee. Er zijn nog vertraagde pakketten om te leveren en er blijven nieuwe bestellingen bij komen, zeker met het vakantiegeld dat eraan komt terwijl we niet op vakantie kunnen.

Het is dus belangrijk om ons hier allemaal zo goed mogelijk op voor te bereiden. Hoe meer we hier rekening mee houden, hoe beter de bezorging van pakketten zal verlopen. In dit artikel delen we daarom wat je als online retailer kunt doen, zodat je óók jouw klanten tevreden kunt houden!

Voorjaarspiek door corona: bezorgers onder druk

Met een stijging van het aantal pakketzendingen van gemiddeld 85% ten opzichte van de week voor corona is het niet vreemd dat vervoerders het op dit moment ontzettend druk hebben.

De Black Friday drukte is al overtroffen en de eindejaarspiek is natuurlijk maar tijdelijk. De drukte van corona duurt nu al weken en zal voorlopig ook niet zomaar voorbij zijn.

Daarom besloten we dit artikel te schrijven, omdat we graag een aantal tips willen delen die helpen om het verzendproces zo soepel mogelijk te laten verlopen, voor vervoerders, jou als online retailer én je klanten.

Wat je als webshop kunt doen in deze situatie

Helaas heb je als online retailer geen volledige controle op het verzendproces. Zeker in deze tijd kan het voorkomen dat een zending vertraging oploopt.

Gelukkig kun je een aantal dingen doen om hier zo goed mogelijk op in te spelen. We zetten een aantal tips voor je op een rij!

  1. Switch tussen vervoerders
  2. Houd je klant op de hoogte
  3. Verzekerd verzenden
  4. Verleng je retourtermijn

1. Switch tussen vervoerders

In plaats van verzenden met één vervoerder, is het verstandiger om meerdere vervoerders te combineren.

Je kunt op die manier gebruikmaken van de verschillende verzendopties van meerdere vervoerders. Zo creëer je niet alleen een optimale mix aan verzendopties in de checkout voor je klant, het spreidt ook het risico op vertraging van de levering.

Mochten er vertragingen zijn bij de ene vervoerder in een bepaalde regio, dan switch je gemakkelijk over naar een andere. Met Sendcloud switch je in één klik naar een andere verzendoptie en/of vervoerder.

Let bij het kiezen van een andere vervoerder/verzendoptie wel op de eisen qua afmetingen en het gewicht per vervoerder, om toeslagen te voorkomen. 

 

2. Houd je klant op de hoogte

Goed communiceren met je klanten is altijd belangrijk, maar in deze situatie helemaal. Communiceer al in je webshop dat de bezorging van pakketten door de drukte langer kan duren.

Als je je klanten hier netjes van op de hoogte brengt, creëer je meer begrip voor de situatie. Je kunt ook communiceren dat het kiezen voor levering bij een afhaalpunt een slimme optie is.

Daarnaast kun je je klanten het beste pro-actief op de hoogte houden van updates over de levering. Dit kan eenvoudig met automatische Track & Trace mails. Deze kun je binnen ons platform opstellen in je eigen huisstijl, evenals de Track & Trace pagina.

Via Sendcloud is zelfs mogelijk om automatisch een e-mail te versturen wanneer een zending vertraagd is. Zo houd je je klanten tevreden, waardoor ze hopelijk weer bij je terugkeren en het scheelt je een heleboel vragen op de klantenservice afdeling.

Automatische Track & Trace mail

3. Verzekerd verzenden

Deze tip is niet direct een oplossing voor vertraging, maar zeker de overweging waard: pakketten verzekerd verzenden. Wanneer er miljoenen pakketjes over de sorteerband gaan, wordt de kans op verloren pakketten helaas groter.

Je kunt altijd een onderzoek starten, maar indien je pakket zoek raakt en de zending is niet verzekerd, dan krijg je als online retailer nooit een vergoeding.

Door een pakket verzekerd te verzenden, dek je dit risico af. Via Sendcloud kun je voor ieder gewenst bedrag een verzekering afsluiten, tegen een voordeliger tarief. Zeker voor producten met een hogere waarde raden we aan om hier gebruik van te maken.

Het is wel belangrijk om rekening te houden met de voorwaarden. Zo geldt voor verloren zending een wachttijd van 10 dagen bij zendingen binnen Europa voordat je een claim in kunt dienen. Bij zendingen buiten Europa geldt een wachttijd van 15 dagen.

Voor beschadigde pakketten geldt dat er binnen 14 dagen na ontvangst van de zending een claim ingediend moet worden. Ook gelden er strenge eisen wat betreft de verpakking.

Indien hier niet volledig aan voldaan wordt, wordt de claim niet goedgekeurd en krijg je helaas geen vergoeding van de verzekering.

Voor aanvullende inspectie kan de verzekeringsmaatschappij het beschadigde item en/of de verpakking opvragen. Bewaar dit dus tot de claim is afgerond.

Lees de voorwaarden van verzekerd verzenden hier 

4. Verleng je retourtermijn 

De laatste tip die we je mee willen geven is het verlengen van de retourtermijn. Volgens het herroepingsrecht is een retourtermijn van minimaal 14 dagen verplicht. Je bent vrij om deze termijn te verlengen en dat is in deze situatie erg fijn voor vervoerders.

Je belast ze op deze manier namelijk niet met nóg meer zendingen in een korte tijd. Bovendien is dit prettig voor je klanten omdat zij ondanks mogelijke vertraging van de retourzending dan alsnog de retourtermijn kunnen halen.

En hoewel vaak wordt gedacht dat een langere retourtermijn meer retourzendingen oplevert, blijkt vaak het tegenovergestelde waar te zijn! Consumenten raken op een gegeven moment ‘gehecht’ aan producten en dat maakt de kans op retouren kleiner.

Tot slot wensen we je veel succes! We hopen dat deze tips je helpen om je verzendproces zo soepel mogelijk te laten verlopen en dus je klanten tevreden te houden.

Leave a Reply