Black Friday (24 november) & Cyber Monday (27 november) 2017 staan voor de deur! We belanden daarmee in de meest lucratieve e-commerce periode van het jaar. Het ideale scenario daarmee is om een record omzet te behalen in deze laatste maanden van het jaar. Het verzendproces is daarin een cruciale factor. Wanneer jouw verzendproces er niet klaar voor is, kun je heel wat omzet mislopen. Ben jij al goed voorbereid? We geven je een aantal onmisbare tips omtrent verzenden, waardoor je probleemloos extra orders Black Friday & Cyber Monday verzendt en stimuleert. 

Een record aantal orders verzenden tijdens Black Friday & Cyber Monday

Black Friday is de dag na Thanksgiving waarop winkeliers met hoge kortingen, de aftrap doen voor de feestdagen. Cyber Monday is de maandag die op Black Friday volgt en is eigenlijk in het leven geroepen door marketingbureaus, speciaal voor online shops. Wanneer je hierop inspeelt kun je heel wat orders verwachten. Maar geen stres, want wij hebben voor jou de ultieme Black Friday & Cyber Monday tips om zorgeloos de piek door te komen en al je orders succesvol te verzenden.

We gaan je helpen om jouw verzendproces te stroomlijnen, alles te halen uit je marketinginspanningen en slim om te gaan met verzendkosten.

Stap 1: Breng jouw verzendproces in kaart

Weet je uit welke stappen jouw verzendproces bestaat?

Als het antwoord nee is, dan is het nu tijd om dat uit te vinden – en als het antwoord ja is, maar je hebt het niet opgeschreven, dan is dit ook de hoogste tijd. Het uitschrijven van het proces gaat niet alleen jouw team helpen, maar ook die last-minute redders in nood die je ieder jaar weer laat opdraven om jou te helpen.

Let goed op tijdens het versturen van de bestellingen om precies te weten hoe het verzendproces eruit ziet en hoelang iedere stap duurt. Weet je alle stappen uit je hoofd? Dan is een goede inschatting van de tijd vaak al meer dan voldoende. Probeer om het proces voldoende uit elkaar te trekken, zodat je per handeling kan kijken waar ruimte is voor verbetering.

Een voorbeeld:

  1. Bekijk de order in je shopsysteem (30 seconden)
  2. Zoek alle order items bij elkaar (1 minuut)
  3. Neem de juiste verpakking om de orders in te pakken (30 seconden)
  4. Voeg de producten toe aan de verpakking (2 minuten)
  5. Voeg eventuele extra’s toe aan de order zoals een kortingscode of bedanktkaartje (30 seconden)
  6. Tape de verpakking dicht (1 minuut)
  7. Open je SendCloud account en klik op “inkomende orders” om je orders te verwerken (30 seconden)
  8. Plak het verzendlabel op de doos (20 seconden)

Kijk naar mogelijke knelpunten terwijl je dit proces in kaart brengt en denk ook goed na over hoe lang iedere handeling duurt. Wat zou je kunnen doen om een handeling makkelijker te maken en het proces te stroomlijnen?

Een besparing van 30 seconden of een minuut per bestelling lijkt misschien niet veel, maar bij honderd pakketten per dag is dat toch alweer 50 minuten die je kunt steken in het verder optimaliseren van je webshop voor nóg meer zendingen.

Stap 2: Bespaar tijd op het printen van je verzendlabels

Om jou te helpen tijd besparen kan je via SendCloud eenvoudig meerdere labels in één keer aanmaken. Dit bespaart je ontzettend veel tijd en met onze scherpe tarieven ook nog eens op je kosten.  Via SendCloud zet je gemakkelijk al jouw orders om in verzendlabels. Dat kan op twee manieren:

  • Als je shopsysteem via onze plugins is gekoppeld aan SendCloud komen je inkomende orders direct in je overzicht te staan. Je kan dan gemakkelijk meerdere orders selecteren en ze omzetten in verzendlabels met de vervoerders die het best bij jouw orders passen.
  • Je kan door een CSV-bestand te uploaden in één keer meerdere labels aanmaken en deze allemaal tegelijk selecteren en printen.

Bulk Printen SendCloud labels

Heb je nog meer ideeën om jouw verzendproces te optimaliseren? Hou ze dan niet voor jezelf, maar help je e-commerce collega’s door je tip te delen. We zien je reactie graag onder deze blog! 

Stap 3: Een voorraad inslaan

Het klinkt simpel, maar een goede voorraadmanagement is in deze maanden belangrijker dan normaal. Gelukkig weet je nu precies hoe jouw verzendproces eruitziet en is het een stuk eenvoudiger om te bepalen welke materialen je nodig hebt om alle pakketten te verzenden.

Heb je voldoende verpakkingsmateriaal om de voorspelde bestellingen te kunnen versturen? Als je twijfelt is het slim om wat extra materiaal in te slaan. Het zou namelijk zonde zijn als je geld verliest aan een bestelling omdat je het product in een duurdere verpakking moet verzenden. Of nog erger, dat je print labels op zijn en dat je gestroomlijnde verzendproces ineens stilvalt.

Ga daarom per proces stap na welke materialen je nodig hebt en zorg ervoor dat je alles ruim voldoende op voorraad hebt. Het juiste moment om dat te gaan doen is nu – en dus niet 2 dagen voor Black Friday.

Verpakkingsmateriaal voorraad inslaan

Stap 4: Denk goed na over jouw verzendstrategie tijdens Black Friday & Cyber Monday

Het verzendproces verloopt soepel en je hebt meer dan voldoende voorraad. Nu is het tijd om na te denken over de klantgerichte kant van het verzenden. En dan hebben we het voornamelijk over hoeveel verzendkosten je klanten moeten betalen?

De meest voorkomende opties zijn: Gratis verzending, Gratis verzending boven een bepaald bedrag, Vast tarief en Exacte verzendkosten. Wij helpen je graag bij het kiezen van de juiste verzendoptie.

Gratis verzending

Verzendkosten zijn één van de belangrijkste redenen waarom mensen hun winkelwagentje verlaten. Het aanbieden van gratis verzending is daarom een uitstekende manier om jouw conversie percentage te verhogen. Maar zelfs met voordelige verzendtarieven kan het nog steeds een grote impact hebben op je marges. Om hier een goede beslissing in te kunnen maken, moet je je bewust zijn van de verschillende verzendtarieven en de winstmarge op al je producten.

Je hebt meer opties dan wel of geen gratis verzending.

Gratis verzending boven een bepaald bedrag

Gratis verzenden aanbieden boven een bepaald bedrag, brengt een aantal voordelen met zich mee. Je kunt gratis verzenden communiceren in je webshop en dat trekt de aandacht. Daarnaast stimuleert het cross- of upselling. Wat vervolgens weer zorgt voor een stijging in de gemiddelde orderwaarde. Bekijk de gemiddelde orderwaarde in je webshop en bepaal welke gemiddelde orderwaarde voor jou haalbaar is om gratis verzenden aan te kunnen bieden.

Speciaal voor Black Friday & Cyber Monday kun je een gratis verzendcode meesturen naar huidige klanten, om ze terug te halen naar je webshop of inzetten in je promotie voor de feestdagen.

Verzending voor een vast tarief

Om jezelf niet te diep in de vingers te snijden en te voorkomen dat mensen geschrokken je winkelwagen verlaten, is er nog de optie om een vast tarief te rekenen voor verzending. Het is aan te raden om niet de volle prijs die jij betaalt als tarief te nemen. Denk daarom na over een bedrag waarmee je de meeste verzendkosten dekt en tegelijk de klant tegemoet komt. Bij de ene bestelling zal je iets meer geld kwijt zijn dan bij andere, maar het gaat er uiteindelijk om dat je onder aan de streep een goede winst overhoudt.

Exacte verzendkosten

Maak je gebruik van verschillende vervoerders en heb je daarin aantrekkelijke prijzen voor jouw zendingen, dan is de optie ‘Exacte verzendkosten’ misschien meer jouw ding. Het is tenslotte de meest eerlijke en transparante manier om aan jouw klanten te laten zien waar ze voor betalen.

Hoe dit in zijn werk gaat? Wanneer je bijvoorbeeld zowel een afhaalpunt levering voor een x bedrag in je check-out hebt en een 24-uurs thuislevering, dan toon je de exacte prijzen van de levering in de check-out. Waardoor de klant precies ziet wat de kosten zijn van deze specifieke zending.

Denk eraan dat het aantal verlaten winkelwagens toeneemt tijdens Black Friday en Cyber Monday!

Het hoeft geen deal breaker te zijn als je kiest voor exacte verzendkosten, maar houdt er rekening mee dat het soms een groot obstakel kan zijn voor mensen. Deze obstakel wordt vaak als erger ervaren dan het obstakel om iets meer te betalen voor een product. Ben je daarom bewust van de voordelen die één van de andere opties met zich mee kan brengen, maar zorg er ook voor dat je precies weet wat de impact hiervan is op jouw business.

Voeg gewicht toe aan je producten

Precies weten hoeveel ieder product weegt gaat zowel jou als je klanten helpen als de drukte toeneemt. Het helpt om nauwkeurig de verzendkosten in rekening te brengen bij klanten en zorgt ervoor dat je snel de juiste verzendlabels kan printen. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is kijken of het in back-end van je shop toegevoegd kan worden. Zodra het gewicht bij je order staat, wordt deze ook automatisch geïmporteerd wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld SendCloud. Het laatste wat je wilt is op Black Friday druk zijn met het wegen van producten. Gelukkig is er nog voldoende tijd voor Black Friday en Cyber Monday om een pakketweegschaal te kopen en je producten te wegen.

Stap 5: Communiceer je verzendkosten en verzendtijd

Onverwachtse verzendkosten zijn één van de grootste oorzaken van verlaten winkelwagentjes. Door vooraf duidelijk te zijn over je verzendopties weten mensen precies waar ze voor kiezen en zijn ze eerder bereid om de verzendkosten te betalen. Voor een e-shopper zijn er namelijk twee dingen ontzettend belangrijk: ‘hoe duur een product is’ en nog belangrijker ‘hoe betrouwbaar de webshop is’. En wil je als webshop betrouwbaar overkomen dan is het slim om zo transparant mogelijk te zijn en voor de e-shopper belangrijke informatie, zo prominent mogelijk op je website te laten zien.

Bezoekers vragen zich niet alleen af hoe duur verzending is, maar net voor de feestdagen neemt de vraag ‘zijn mijn producten er op tijd?’ alleen maar toe. Het is daarom net zo belangrijk om duidelijk te zijn over je bezorgtijd.

Ben vooral niet bang om je verzendkosten en verzendtijd te veel te communiceren. Het zijn één van de belangrijkste vragen die bezoekers hebben en je wilt deze direct beantwoorden.

Je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om je klanten een email te sturen met daarin een feestdagen bestel-deadline. Op deze manier help je en stimuleer je klanten om op tijd hun bestelling te plaatsen en als je heel korte verzendtijden hebt, dan is dit een simpele manier om te laten zien waarom klanten er slim aan doen om bij jouw webshop te kopen.

Naast email zijn er nog meer manieren om je verzendinformatie te communiceren:

  • Voeg een banner toe aan je webshop om je verzendkosten, opties en tijden te promoten. Is het teveel informatie voor een banner? Link dan door naar een pagina die speciaal is bedoeld voor alle verzendinformatie.
  • Nadert er een verzend deadline? Voeg een pop-up toe aan je webshop die bezoekers op de hoogte stelt van de uiterlijke verzendtijd. Een pop-up is alleen maar irritant wanneer ze nutteloos zijn voor de ontvanger. Een subtiele melding om ze te helpen hun producten op tijd in huis te krijgen is dat natuurlijk niet.
  • Maak een afbeelding of sectie op je homepage waarop duidelijk je verzendkosten worden gecommuniceerd.
  • Deel je verzendbeleid via social media. Zelfs wanneer je geen gratis verzending aanbiedt is een verzenddeadline een goede activatie om mensen een bestelling te laten plaatsen.
  • Stuur iedereen een mail die zijn winkelwagen heeft verlaten op de laatste dag van de verzend-deadline voor de feestdagen. Mochten ze het product nog niet ergens anders hebben gekocht, dan is de kans groot dat ze het alsnog via jouw webshop bestellen.
  • Update je FAQ pagina – en als je er nog geen hebt dan maak hem maar snel. Mensen gaan automatisch op zoek naar een FAQ pagina wanneer ze ergens antwoord op zoeken. En een pagina met veelgestelde vragen helpt je klanten niet alleen met het snel vinden van antwoorden, maar voorkomt ook dat je mailbox volstroomt met support mails.

Black friday tips voor verzendingen: klantcommunicatie

Stap 6 Besteed aandacht aan de unboxing experience

Nu je al zoveel werk hebt besteed aan de bezorging zelf is het wel zo fijn als ook de laatste ervaring optimaal is. Iets dat relatief weinig werk kost, maar (wanneer goed uitgevoerd) een grote impact kan hebben, is de zogenoemde “unboxing experience”.

Kijk voor inspiratie eens op Pinterest!

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: Welk resultaat wil ik met mijn unboxing bereiken?

Ik wil… Social media bereik

Als je wilt dat mensen jouw producten gaan delen op social media is het slim om extra aandacht te besteden aan een verpakking in je huisstijl. Daarnaast kun je jouw fans simpelweg vragen om hun aankoop te delen. Zeker bij lifestyle items zijn mensen vaak bereid om hun product te laten zien aan vrienden en familie. Voor hun is het tenslotte een manier om te laten zien wie ze zijn.

Een simpele #hashtag toevoegen aan de verpakking kan soms al veel doen en het zorgt ervoor dat je user generated content op één plek bij elkaar komt.

Een simpele #hashtag toevoegen aan de verpakking kan soms al veel doen en het zorgt ervoor dat je user generated content op één plek bij elkaar komt. En als er iets is waar een marketeer van houdt, dan is het wel content die is gemaakt door fans. Het kost namelijk weinig tijd en geld en je hebt voor de komende maanden weer goede content om via je social media kanalen te verspreiden. Misschien kun je zelfs een wedstrijd starten waarbij je fans uitdaagt om de grappigste of mooiste productfoto te delen op social media.

Ik wil… herhaal aankopen

Webshops die graag herhaalaankopen willen stimuleren kunnen eraan denken om testers van andere producten toe te voegen aan de verpakking. Of geef je klanten een kortingsbon voor gratis verzending of 10% korting op hun volgende aankoop.

Aangezien rond de feestdagen de meeste bestellingen een cadeau zijn voor een ander is het slim om twee kortingsbonnen of extra samples toe te voegen aan je bestelling. Op deze manier krijgt jouw klant iets extra’s en ervaart de ontvanger van het cadeau ook jouw producten.

Ik wil.. opvallen

Als kleine webshop heb je een voordeel ten opzichte van de grote retailers tijdens Black Friday en Cyber Monday. Je kan namelijk dingen doen in kleine aantallen. Als je een sterke indruk wilt achterlaten en mensen eraan wilt herinneren dat ze met hun aankoop echte mensen helpen, kun je ervoor kiezen om een gepersonaliseerde handgeschreven bedankje toe te voegen.

Het kost misschien wat extra tijd, maar de kracht van een persoonlijk berichtje kan soms ver gaan.

bedankje pakket opvallen webshop

Je unboxing experience gaat niet het verschil maken als de rest niet op orde is. Zorg er dus eerst voor dat je verzendproces zo soepel mogelijk verloopt, je voldoende verpakkingsmaterialen hebt en de klant precies weet hoe het bestellen van een product bij jouw webshop werkt.

Voor iedere e-commerce speler die zich klaarmaakt om een graantje mee te pikken van de Black Friday en Cyber Monday gekte, is het belangrijk dat je verzendproces ruim op tijd is geoptimaliseerd.

Op deze manier heb je voldoende tijd om ervoor te zorgen dat jouw klanten de beste ervaring krijgen en ook na de feestdagen terugkomen voor een nieuwe aankoop.

Leave a Reply