Als webshops zaken willen verbeteren, wordt er vaak gekeken naar de conversie, marketing of operationele kosten. Maar het assortiment of de voorraad zijn vaak nog ondergeschoven kindjes.

Best vreemd, want dit is toch echt de kern van de onderneming. Zeker tijdens deze coronacrisis blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat je het juiste aanbod op het juiste moment kunt leveren.

Lees hier meer over de invloed van corona op inkoop en verkoop, en wat je kunt doen om problemen met je webshop voorraad te voorkomen!

E-commerce voorraad tips

Hamstergedrag tijdens de coronacrisis

Eind februari hield Coolblue enkele dagen de media aardig bezig: affiliate-campagnes werden stopgezet, de marketing kwam op een laag pitje en de prijzen werden verhoogd.

De geruchtenstroom ging direct in de hoogste versnelling. Zelf gaf Coolblue aan dat ze juist de voorraad op peil wilden brengen ter voorbereiding op de coronacrisis.

Net als de vele hamsteraars wilde het bedrijf voldoende voorraad aanleggen om moeilijke tijden door te kunnen komen en minder afhankelijk te zijn van leveranciers.

Bij Coolblue lijkt het een goede zet te zijn geweest: verschillende productcategorieën doen het nu beter dan ooit. De hele e-commerce realiseert momenteel recordvolumes, blijkt uit de cijfers van Sendcloud afgelopen week.

Sector boekt records (zolang schappen gevuld zijn)

De e-commerce sector doet het dus goed. Tenminste: vooral de webshops die kunnen verkopen. Want er zijn er genoeg die momenteel niet kunnen leveren.

Soms omdat in het magazijn de anderhalve meter niet gerealiseerd kan worden of omdat bepaalde productgroepen het momenteel nu eenmaal minder goed doen.

Maar er zijn ook webshops die simpelweg niet kunnen verkopen, omdat ze geen voorraad hebben. Het nieuw inkopen van producten duurt wekenlang.

Als je er zo strak inzit, is de kans dat je kunt meebewegen met deze situatie vrij klein.

Er zijn echter ook webshops die hun assortiment weten af te stemmen op de nieuwe situatie. Natuurlijk heb je een basis en zul je niet zomaar van productgroep wisselen.

Maar dat Bol.com opeens volop broodbakmachines verkoopt en Bijenkorf opeens recordomzetten maakt met huispakken, hadden ze natuurlijk nooit kunnen voorzien.

Toch wisten ze in korte tijd niet alleen hun voorpagina en nieuwsbrieven hierop af te stemmen: veel belangrijker nog is dat ze het voor elkaar hebben gekregen om deze hoeveelheden in te kopen.

Coronavirus is niet het enige risico voor je leverancier

Dat niemand de dusdanige impact van het coronavirus had kunnen voorzien, is volstrekt duidelijk. Maar er kan altijd wat gebeuren. Je leverancier kan ook te maken krijgen met brand, inbraak of een faillissement.

Als je dan als online retailer geen eigen voorraad hebt en wekenlang moet wachten voor je een nieuwe leverancier hebt, dan kun je je afvragen of jouw bedrijf niet veel te afhankelijk is van derden.

P.S. lees ook eens ons artikel met de 15 belangrijkste e-commerce trends van 2020

Tips om je assortiment flexibel te houden

Dus wat kun je dan doen als online retailer, om slimmer om te gaan met je voorraad? Hierbij een drietal tips:

  • Maak een inventarisatie van hoe afhankelijk je bent van je leverancier(s). Welke leverancier zorgt voor welk deel van je voorraad? Wat gebeurt er als een deel niet geleverd kan worden?
  • Ga bij een te grote afhankelijkheid van één leverancier op zoek naar alternatieve leveranciers, zodat je niet op één paard wed en snel in de problemen kunt komen als er wat gebeurt.
  • Zorg dat je makkelijk wijzigingen kunt aanbrengen in je online assortiment (op je homepage, navigatie, uitgelichte producten etc.) om snel in te spelen op gebeurtenissen.

Kunnen anticiperen op tegenwind, zelfs als die uit een hoek komt die niemand ziet aankomen, kun je scharen onder ondernemerskwaliteiten. Als het goed gaat dan lijkt het wel of dropshipping, ‘just-in-time-logistiek’ of alles inkopen op basis van leverancierskrediet dé weg is naar winstmaximalisatie.

Het is de vraag of je daarmee nog wel voldoende controle op je business houdt. In hoeverre zijn flexibiliteit, vrijheid en continuïteit niet ook een beetje van je marge waard? Stof tot nadenken!

dirkjan-ecommercenews-200x200

Over de auteur: Dirkjan Vis

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Eurolutions.nl, een internetuitgeverij uit Utrecht. Maandelijks bereikt hij zo’n 300.000 zakelijke bezoekers op websites als Ecommercenews.nl, Ondernemeneninternet.nl en Investeerders.nl.

Leave a Reply