Voor veel online retailers voelt verzekerd verzenden als een waste of money. Totdat er een pakket beschadigd of kwijt raakt… Dan vraag je je af waarom je het niet gedaan hebt voor die paar euro. Maar wanneer is het nu precies verstandig om je pakketten verzekerd te verzenden? Wanneer is een zending bijvoorbeeld standaard verzekerd? Waar doe je dat en hoe werkt het claimen van een verzekerd pakket, indien het beschadigd raakt of niet geleverd wordt? In deze complete verzekerd verzenden gids geven we je antwoord op al deze veelgestelde vragen.

Waarom is verzekerd verzenden de moeite waard?

Je gaat ervan uit dat je pakketten in goede staat geleverd worden bij jouw klant. Je betaalt er immers verzendkosten voor aan de vervoerder en in de meeste gevallen gaat het ook gewoon goed.

Maar vervoerders versturen dagelijks wel miljoenen pakketten in binnen- en buitenland. De kans op beschadigingen of zelfs het verlies van een zending is dus groot.

En je verliest dan niet alleen de verzendkosten en de waarde van het originele pakket, maar moet ook opdraaien voor een vervangend pakket en daar weer de verzendkosten van betalen.

Aanvullend verzekeren, ja of nee, is de vraag die daarom altijd telt bij het verzenden van pakketten.

Vervelend voor jou én je klant

Hoewel jij niet direct verantwoordelijk bent voor beschadigingen of verlies (indien je de zendingen goed verpakt hebt), ben jij wel verantwoordelijk voor het feit dat je klant iets bij je heeft gekocht en jij dit aan hem verschuldigd bent. Je klant zal dus altijd bij je terugkomen als er iets misgaat.

Jouw klant wil zijn bestelling namelijk zo snel mogelijk in goede staat ontvangen. Gebeurt dat niet, dan is een negatieve review tegenwoordig helaas snel geplaatst.

De voordelen van verzekerd verzenden

Omdat de kans op beschadiging of het kwijtraken van pakketten aanwezig is, is verzekerd verzenden in veel gevallen verstandig. Denk daarbij aan de volgende voordelen in je overweging:

  • Mits goed verpakt, krijg je eventuele schade of verlies van je zending vergoed. Hierdoor loop je dus geen marge mis.
  • De inkoopwaarde van de order + verzendkosten worden uitgekeerd, waardoor je jouw klant een nieuwe zending kunt opsturen zonder geld te verliezen.
  • Het geeft je zekerheid en je kunt je klant snelle service bieden wanneer er iets misgaat.

Mocht je niet standaard aanvullend willen verzekeren, denk er dan eens aan om alleen te verzekeren tijdens de feestdagen. Doordat vervoerders soms tot wel 300% meer pakketten verwerken dan normaal, is de kans op verlies of schade groter.

Wanneer is verzekerd verzenden verstandig?

Verzekerd verzenden is echter niet in alle gevallen nodig. Wij hanteren daarom als hoofdregel: verzeker de items waarvan je het je niet kunt veroorloven om een product te vergoeden bij schade of vermissing.

Hieruit kunnen we opmaken dat het verstandig is om pakketten verzekerd te verzenden wanneer er sprake is van een hogere waarde.

Ook bij internationale zendingen is verzekerd verzenden verstandig. Er zijn immers meerdere partijen die je zendingen verwerken tijdens het verzendproces, wat de kans op fouten verhoogt.

Standaard verzekerd?

Een verzekering is niet altijd een must. Sommige verzendopties zijn namelijk standaard verzekerd. Check daarom altijd de voorwaarden van vervoerders waarmee je verzendt, voor je een verzekering afsluit. We zetten de gegevens per vervoerder voor je op een rij:

  • Zendingen via bpost zijn niet standaard verzekerd
  • Zendingen via UPS zijn niet standaard verzekerd
  • Pakketten via DHL For You binnen de Benelux zijn standaard verzekerd tot €500
  • Via DPD zijn zendingen binnen Europa standaard verzekerd tot €520

Indien er geen standaard verzekerd bedrag geldt, kun je dus zelf een aanvullende verzekering afsluiten. Ook wanneer er standaard een verzekering geldt voor een bepaald bedrag, maar dit niet voldoende is om je gehele inhoud te dekken, kun je zelf een aanvullende verzekering afsluiten.

Pakket verzekeren

Hoe kun je verzekerd verzenden?

Als je ervoor kiest om je pakketten verzekerd te verzenden, heb je in principe twee mogelijkheden. Je kunt dit direct via de vervoerder regelen of via onze SendCloud Insurance. We lichten beiden opties toe!

Verzekerd verzenden via de vervoerder

Hierboven hebben we al voor je opgesomd via welke vervoerders je zendingen standaard verzekerd zijn. Voor zendingen met een kleine waarde ben je op deze manier vaak dus al gedekt.

Indien die waarde niet voldoende is of er geen standaard verzekering geldt, kun je je zendingen bij jouw vervoerder verzekeren. Let op: de voorwaarden voor verzekerd verzenden verschillen per vervoerder.

Zorg dat je je hier goed op inleest, zodat je weet waar je pakketten aan moeten voldoen, wat uitgesloten is en hoe de procedures van het claimen van een pakket verlopen per vervoerder.

Wanneer je gebruik maakt van een verzendtool zoals SendCloud, kun je gebruik maken van een voordelige en snelle verzekering via de SendCloud Insurance.

Verzekerd verzenden via de SendCloud Insurance

Mocht je geen zin hebben in hoge kosten en lange wachttijden bij claims via vervoerders, dan kan de SendCloud Insurance een goede oplossing zijn.

  • Makkelijk claims indienen direct via je verzendomgeving
  • Voordelige tarieven, je verzekert je zending al vanaf €0,45
  • Claims worden sneller afgehandeld (binnen 14 dagen)
  • Je kunt verzekeren voor ieder gewenst bedrag, van 100 tot 5000 euro
  • Zowel individuele zendingen aanvullend verzekeren als meerdere zendingen tegenlijk

Door middel van Smart Shipping Rules kun je zelfs automatisch verzekeren, zonder er over na te hoeven denken. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je alle zendingen boven een bepaalde waarde standaard wilt verzekeren voor een bedrag naar keuze.

Hoe verzeker je zendingen via de SendCloud Insurance?

Je sluit de SendCloud insurance direct af in je SendCloud omgeving. Daar kun je zelf het verzekerd bedrag kiezen van €100 tot €5000. Dit kun je selecteren per losse zending of voor meerdere zendingen tegenlijk.

Goed om te weten: pakketten verzekeren dien je (indien je geen Smart Shipping Rules hebt ingesteld) te doen voordat je de orders verwerkt en print. Verzekerd verzenden doe je door middel van deze stappen:

Stap 1: selecteer de zending(en) die je verzekerd wilt verzenden.

Stap 2: selecteer de te verzekeren waarde van €100 tot €5000.

Stap 3: print het verzendlabel en verzend het pakket mét de voordelen van verzekerd verzenden.

De voorwaarden van de SendCloud Insurance vind je in ons helpcenter.

Pakket versturen

Waar moet je op letten bij verzekerd verzenden?

Verzekerd verzenden biedt dus veel voordelen, maar er zijn wel zaken waar je op moet letten om daar van te kunnen profiteren. We sommen de belangrijkste punten voor je op:

  • Controleer de te claimen waarde goed, wanneer je zending is onderverzekerd is dit zonde van je geld
  • Voldoe aan de verplichte verpakkingseisen, om voor uitkering in aanmerking te komen
  • Houd rekening met uitgesloten producten, om te voorkomen dat je voor niets verzekerd bent
  • Let op uitgesloten bestemmingen, om te voorkomen dat de ingediende claim wordt afgekeurd
  • Zorg dat je een bewijs van aflevering bewaart, zodat je dit kunt tonen bij het claimen van schade

Uitgesloten producten en bestemmingen zijn afhankelijk van de verzekering waarmee je product is verzekerd. Mocht je gebruik maken van de SendCloud Insurance, dan zijn de volgende producten uitgesloten:

  • Bloemen en planten
  • Kunst
  • Katoen (in zijn onbewerkte / onverwerkte vorm)
  • Voedsel
  • Levende dieren
  • Losse edelstenen en edelmetalen
  • Geld
  • Sigaretten
  • Eieren
  • Bulk producten
  • Televisies

Uitgesloten landen, zijn landen die risico’s vormen, waardoor de verzekeringsmaatschappij ze niet meeneemt. Via de SendCloud Insurance zijn de volgende landen uitgesloten:

  • Afghanistan
  • Angola
  • Bolivia
  • Iran
  • Irak
  • Nigeria
  • Noord Korea
  • Paraguay

Hoe kun je een claim indienen?

Indien een pakket beschadigd of kwijtraakt, is dat ontzettend vervelend. Maar als je de zending hebt verzekerd, kun je gelukkig een claim indien bij de vervoerder of via SendCloud.

Bij het indienen van een claim voor een beschadigd pakket heb je het volgende nodig:

  • Inkoopfactuur
  • Verkoopfactuur
  • Foto binnenzijde verpakking
  • Foto buitenzijde verpakking
  • Foto beschadiging aan product
  • Bewijs dat het pakket beschadigd of niet aangekomen is

Een claim indienen bij de vervoerder

Elke vervoerder hanteert andere voorwaarden wat betreft het claimen van een pakket. Niet alleen als het gaat om hoe je het de claim in moet dienen, maar ook met betrekking tot wachttijd (in de hoop dat de vervoerder een verloren pakket alsnog levert). Tevens gelden er per vervoerder andere afhandelingstijden waar je rekening mee moet houden.

Normaliter duurt de afhandeling van claims bij DHL maximaal 10 werkdagen en DPD stelt een termijn van 20 werkdagen. Voor PostNL geldt bij zendingen binnen de Europese Unie een termijn van 4 tot 6 weken en buiten de Europese Unie een termijn van 6 tot 8 weken.

In dit artikel lees je alles over een beschadigde of verloren zending claimen per vervoerder.

Een claim indienen bij SendCloud

Indien je verzekerd bent via de SendCloud Insurance kun je een claim eenvoudig indienen door het contactformulier in je SendCloud omgeving in te vullen.

Binnen 14 dagen krijg je van ons dan uitslag over de ingediende claim. Je vindt de exacte procedure en alle voorwaarden van de SendCloud Insurance in de support omgeving.

Wil je weten wat het kost om jouw zendingen te verzekeren?

We hopen dat dit artikel over verzekerd verzenden je heeft geholpen. Mocht je nog vragen hebben, laat dan gerust een reactie achter. We staan graag voor je klaar!

Mocht je nou helemaal niet willen denken aan een verzekering en de kans op een vermist of beschadigd pakket zo klein mogelijk willen maken? Lees dan ook eens ons artikel met tips om beschadigde en vermiste pakketten te voorkomen.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

5/5 4 ratings

Leave a Reply