Skip to main content

Waar Google super belangrijk is voor de promotie van je webshop, is de zoekmachine ook erg competitief. Veel webshops halen daarom meer winst uit andere kanalen. We zorgen er graag voor dat je webshop overspoeld wordt door bezoekers, dus in dit artikel behandelen we alles rondom social media, e-mail marketing en bloggen.

We zullen de volgende onderwerpen uitlichten:

  1. Welke social media kanalen het meeste effect hebben
  2. Wat de mogelijkheden zijn van Facebook Ads
  3. Waarom e-mail marketing nog altijd het effectiefste kanaal is
  4. Hoe bloggen op meerdere manieren een bijdrage levert aan je promotie
  5. Wat de kracht is van influencer marketing
  6. Hoe offline promotie ook voor een online business werkt
Leestijd: 15 minuten
SCA tittelbanner-02

Social media inzetten voor je webshop?

Social media is voor de meeste mensen niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en dus ook een onmisbaar kanaal voor iedere webshop.

Het is de makkelijkste manier om met je klanten in contact te komen en ze kennis te laten maken met jouw webshop.

Maar vergis je niet! Een social media account is zo gemaakt, maar het bijhouden van deze kanalen kost veel tijd. Denk daarom goed na over welke kanalen je wilt inzetten voor je webshop.

Doe je niks met je social media pagina? Dan kan dit een negatief effect hebben op de betrouwbaarheid van je webshop.

Social media kanalen

Stel jezelf deze vragen wanneer je social media wilt gaan inzetten:

1. Waarvoor wil ik social media inzetten? Klantcontact via Facebook is bijvoorbeeld ontzettend makkelijk, maar via Instagram kun je je doelgroep beter visueel verleiden.

Pinterest is bijvoorbeeld perfect voor kledinginspiratie en met een goede Youtube strategie kun je je doelgroep echt binden aan je merk. Een combinatie is vaak het beste, maar kies dus bewust welke je actief wilt gaan bijhouden.

2. Waar is je doelgroep actief? De doelgroep van 18 tot 24 jarigen is het actiefst op Snapchat en Instagram, maar 40 tot 64 jarigen kun je nog altijd het beste via Facebook bereiken.

Wist je dat Whatsapp in Nederland de meeste dagelijkse gebruikers heeft van alle sociale kanalen? Dit kun je echter lastig inzetten als social media kanaal voor je webshop, maar met de introductie van de nieuwe WhatsApp business API kun je het al wel gebruiken als klantenservice kanaal.

3. Wat past er bij jouw webshop? Hoeveel tijd kun je besteden aan social media en wat voor soort producten verkoop je? Facebook als kanaal voor klantcontact werkt bijvoorbeeld minder goed als je pas na 24 uur antwoordt. Dan kun je misschien beter kiezen voor een e-mail klantenservice.

Pinterest is een kanaal dat je niet wekelijks hoeft bij te houden, maar waarbij het wel belangrijk is om interessante Pins en borden te maken. Instagram is perfect wanneer je dagelijks je doelgroep wilt bereiken. Maar houd er rekening mee dat dagelijks aanwezig zijn ook veel tijd kost.

Welk social media kanaal is het beste?

Op de vraag welk social media kanaal het beste is, is geen éénduidig antwoord te geven. Elk kanaal heeft zijn eigen kracht en dat is een groot voordeel voor je webshop.

Facebook is het grootste en meest praktische kanaal voor de meeste bedrijven, maar het platform is ook al een paar jaar aan het krimpen.

Facebook dagelijks gebruik

De snelste groeier is Instagram met 20% meer gebruikers ten opzichte van het afgelopen jaar en daarmee één van de belangrijkste kanalen van dit moment. Zeker ook omdat doelgroepen ouder dan 25 jaar steeds vaker actief zijn op dit platform.

Verkoop je meubels of fashion? Dan zijn Pinterest en Instagram de ideale kanalen om je producten te presenteren. Wil je liever bouwen aan een community rond je merk? Dan biedt Facebook toch nog de meeste kansen.

Instagram dagelijks gebruik

Zoals je ziet zijn er veel afwegingen om te maken en kun je het beste kiezen voor het kanaal waar jouw doelgroep het actiefst is. Heb je ruimte om ook aan de slag te gaan met andere kanalen? Dan raden we dit zeker aan, maar verlies nooit je focus en richt je op de kanalen die jou het meeste opleveren.

Organische vs betaalde social media posts

Als bedrijf is het steeds moeilijker om organisch bereik te genereren via social media. Dit komt doordat bijna ieder kanaal de content van vrienden en familie voorrang geeft.

Daarom is het belangrijk dat je interactie creëert met je fanbase. Op die manier neemt namelijk het organische effect van je berichten toe.

Gelukkig is adverteren via social media een goede manier om nieuwe mensen te bereiken. Met name het advertentieplatform van Facebook biedt veel mogelijkheden om op een gerichte manier je doelgroep te bereiken.

Via Facebook Advertising kun je adverteren op verschillende plaatsen in Facebook, Instagram en het Audience Network. Het Facebook Audience Network is vergelijkbaar met Google Display advertenties en geeft je de mogelijkheid om je campagne uit te breiden naar duizenden websites en apps.

Facebook Advertising

Facebook Ads is na Google Ads het grootste online advertentieplatform en biedt ontzettend veel mogelijkheden om gericht te adverteren. Zo kun je doelgroepen maken op basis van:

  • Demografische kenmerken
  • Interesses
  • Een eigen klantenbestand
  • Mensen die je webshop hebben bezocht
  • Interacties met je Facebook pagina of Instagram

Daarnaast heeft Facebook een optie om een doelgroep te maken die vergelijkbaar is met je bestaande klantgroep. Facebook stelt dan zelf een doelgroep samen door te kijken naar mensen met vergelijkbare eigenschappen en interesses als je volgers.

Bonus tip: vanaf 4 april 2019 kun je in Nederland adverteren via Pinterest. Dit groeiende platform is uitermate geschikt om mensen te bereiken die op zoek zijn naar inspiratie.

Denk bijvoorbeeld aan kleding, recepten of woninginrichting. Bij het adverteren op Pinterest kun je kiezen uit Pins, Video Pins, Carousels en App Pins.

Pinterest ads

Het effect van e-mail marketing

Veel mensen denken dat e-mail een ‘outdated’ kanaal is, maar niets is minder waar! Zo’n 75% van de online consumenten heeft al eens een aankoop gedaan op basis van e-mail.

Dit kanaal is daarom ideaal om conversie te verhogen, door bijvoorbeeld korting te geven wanneer bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Daarnaast kun je door middel van 1-op-1 communicatie, zorgen voor herhaalaankopen en meer klantbinding. Denk maar eens aan een verjaardagsberichtje of een reminder wanneer een aangeschaft product bijna op is.

Er zijn talloze mogelijkheden en handige tools die je helpen om je e-mail marketing te automatiseren. Zo kun je met een klein beetje moeite, flinke meters maken met je webshop.

Voor bedrijven met een grote mailinglijst is e-mail marketing één van de meest waardevolle kanalen. Het kost je namelijk nagenoeg niks om deze mensen te bereiken, ze zijn al een liefhebber van je merk en e-mails hebben een hoge attentiewaarde.

Maar houd het wel persoonlijk! Je bent niet de enige die een verjaardagsbericht stuurt en daardoor valt het niet gauw meer op. Ga op zoek naar een uniek moment waar je echt opvalt of maak het bericht extra persoonlijk. Zo kun je bijvoorbeeld ook automatisch gepersonaliseerde e-mail afbeeldingen maken:

Gepersonaliseerde afbeeldingen

Of koppel je Track & Trace meldingen, waarbij je klanten extra betrokken zijn, aan het aanbieden van korting op de volgende order. De standaard Track & Trace mails van de vervoerders hoef je niet te gebruiken, er zijn ook andere mogelijkheden.

De onderschatte waarde van een blog

Voordat consumenten een product kopen, doen ze eerst online onderzoek. Leuke zomeroutfits, wat is de beste koptelefoon of zijn proteïne shakes goed voor je, zijn allemaal zoekopdrachten die consumenten gebruiken in de beginfase van hun kopersreis.

Deze eerste fase wordt vaak de awareness fase genoemd: een moment waarop consumenten op zoek zijn naar informatie en inspiratie. Biedt je website antwoord op de vraag van de zoeker?

Dan is de kans groot dat ze openstaan voor je suggestie. Door informatieve of inspirerende blogs te schrijven pak je de aandacht van de consument en kun je ze laten zien welke producten je te bieden hebt.

Daarnaast helpt het onderhouden van een blog om je webshop hoger te laten ranken in Google. Het verbetert namelijk je autoriteit en zorgt ervoor dat potentiële klanten langer op je website blijven.

En, zoals we al eerder zeiden, kun je jouw blog gebruiken voor linkbuilding. Als jij informatie deelt die anderen weer via hun kanalen delen, bouw je via linkbuilding dus weer extra autoriteit op.

De kracht van social influencers

Mensen willen echte mensen volgen, geen bedrijven. Daarom kan het voor bedrijven ontzettend moeilijk zijn om een online fanbase op te bouwen

Populaire mensen op social media, ook wel influencers genoemd, hebben daarentegen geen enkele moeite om hun volgers te boeien en vertrouwen te winnen.

Aanbevelingen van vrienden, familie of mensen die je ambieert, zijn altijd al het meest effectieve marketingmiddel geweest.

Met de komst van social media hebben zij hun eigen communicatiekanalen gecreëerd. Hiermee bereiken ze binnen no-time duizenden mensen.

Dit zijn volgers met wie ze vaak al een lange tijd contact hebben en dus een vertrouwensband hebben opgebouwd. En het mooiste is, daar kun jij als bedrijf van profiteren!

Influencers

Aan de slag met influencer marketing

Voor veel webshops is influencer marketing al niet meer weg te denken uit hun marketingstrategie. Voor anderen is het nog onbekend terrein en vaak weten bedrijven niet waar ze moeten starten.

Wacht niet te lang, want de vraag naar influencers en daarmee dus ook de kosten nemen snel toe. Toch kan een goede samenwerking je nog altijd veel opleveren. Niet alleen in verkopen, maar ook in informatie.

Vaak weten influencers namelijk als geen ander hoe ze met jouw doelgroep moeten communiceren en kun je ze zelfs betrekken bij het formuleren van jouw marketing propositie.

Influencers vind je via platforms (zoals Join), bureau’s (zoals Juurl) of gewoon door zelf te zoeken op social media.

Zo start je zelf met influencer marketing:

1. Vind interessante influencers – Indien je geen platform of bureau in wilt zetten, kun je influencers ook gemakkelijk zelf vinden. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar sportieve moeders op Instagram? Zoek dan op hashtags zoals #fitmom.

Houd er echter wel rekening mee dat je met Engelse termen vooral  internationale influencers vindt, dus pas de zoekwoorden naar wens aan.

Wil je samenwerken met een Nederlandse foodblogger, zoek dan bijvoorbeeld op #Dutchfoodie. Je kunt natuurlijk ook op locatie zoeken.

2. Analyseer profielen – Influencers zijn de nieuwe BN’ers en hierdoor wil iedereen er een zijn. Het woord influencer wordt dan ook steeds vaker gebruikt als algemene benaming voor bekende mensen met veel fans.

Het is daarom belangrijk om goed te kijken of de accounts wel echt passen bij je bedrijf.

Hiervoor kijk je natuurlijk eerst naar het aantal volgers, maar nog veel belangrijker is de kwaliteit van de pagina en de manier waarop de persoon zich presenteert. Past hij of zij bij je merk en ziet het account er professioneel uit?

En last but not least: kijk naar de hoeveelheid interactie. Het aantal volgers bepaalt maar voor een klein deel hoeveel een post bij een influencer waard is.

Veel belangrijker is de mate van interactie die deze persoon heeft met zijn of haar fans. Veel likes en opmerkingen laten zien dat de berichten veel aandacht krijgen en dus waardevol zijn.

Over het algemeen geldt: hoe meer volgers, hoe minder engagement (interactie). Kies dus verstandig!

3. Volg influencers met je webshop account en leg contact

Leuke accounts gevonden? Volg ze om te kijken hoe actief ze zijn en op welke manier ze interactie zoeken met hun volgers. Facebook, Instagram en Snapchat hebben namelijk allemaal de “Stories” functie.

Hierop worden korte foto’s en video’s geplaatst die slechts 24 uur te zien zijn en die door veel volgers dagelijks worden bekeken. De stories laten vaak goed zien hoe actief een influencer is en hoe ze contact leggen met volgers.

Ben je ervan overtuigd dat deze influencer past bij je merk? Stuur ze dan een email of privé bericht (DM) en vraag of ze openstaan voor een samenwerking. Vertel hierbij altijd iets over je merk en waarom je juist met hen zou willen samenwerken.

Hiermee maak je je bericht persoonlijk en is de kans groter dat ze het gesprek met je aangaan. Met name de grote accounts krijgen namelijk ontzettend veel aanvragen en gaan alleen in zee met bedrijven die passen bij henzelf als merk.

4. Laat ze kennismaken met je producten

Stuur in overleg een proefpakket of laat ze kennismaken met een nieuw product dat je wil promoten. Influencers zijn op zoek naar twee dingen.

Enerzijds samenwerkingen voor inkomsten, maar nog veel belangrijker: producten en diensten die waardevol zijn voor hun volgers.

Er zijn ontzettend veel nano- (tot 5.000 volgers) en micro-influencers (5.000 – 50.000 volgers) die social media gebruiken om hun hobby of passie te delen.

Deze personen hebben vaak minder of geen betaalde samenwerkingen en zijn eerder bereid om producten “gratis” te reviewen en te delen met hun volgers.

Pak deze stap goed aan, want een negatieve ervaring wordt namelijk ook gedeeld. Besteed daarom extra tijd aan de unboxing experience en maak het pakketje persoonlijk.

Op die manier is de kans groter dat het op een leuke manier wordt gepresenteerd en volgers nieuwsgierig worden naar je webshop.

5. Bouw langdurige relaties op

Marketing draait om de kracht van herhaling. Eenmaal een Instagram post sponsoren zorgt misschien voor een paar extra verkopen, maar gaat je webshop niet echt helpen groeien.

Een goede langdurige relatie met influencers is dus veel meer waard. Niet alleen omdat je merk dan vaker wordt getoond aan hun volgers, maar ook omdat je veel van ze kunt leren.

Influencers bezitten een schat aan informatie en hebben veel inzicht in je doelgroep. Door ze te betrekken bij het ontwikkelen van je webshop, nieuwe campagnes of zelfs producten, krijg je een veel betere aansluiting met je doelgroep.

Influencer platform

Welke online kanalen kun je beter overslaan?

Er is geen standaard recept voor wat je wel en niet moet doen, dan zouden we tenslotte allemaal hetzelfde doen. Wat voor jouw webshop werkt, hangt af van je doelen, je doelgroep en het beschikbare budget.

Vooral in de opstartfase van je webshop kun je je het beste focussen op kanalen waarmee je merkbekendheid genereert en fans creëert, zoals social media kanalen en een blog.

Het hangt natuurlijk af van de producten die je verkoopt en het marketingbudget dat je hebt.

Maar zorg er in ieder geval voor dat je van jouw webshop een echt merk maakt en dan zal ieder promotiemateriaal resultaten voor je opleveren.

Hoe offline promotie ook voor een online business werkt

Tegenwoordig is bijna iedereen 24/7 online, maar vergeet de kracht van offline promotie niet. Hoewel het een nadeel is dat je offline promotie niet zo makkelijk kunt meten, kan het wel zorgen voor meer orders.

Denk vooral eens buiten de traditionele manieren van adverteren. We delen graag een aantal creatieve ideeën om offline te gaan met je webshop:

  • Druk je webshop URL en een slogan op een visitekaartje.
  • Groot nieuws? Schrijf een persbericht en deel het met de media.
  • Neem deel aan markten en evenementen om je product te verkopen en bekendheid te genereren.
  • Sluit een deal met een winkel om je producten daar exclusief te verkopen. Zo genereer je bekendheid, extra verkoop en verhoog je je website traffic.

Kijk dus verder dan het beeldscherm om je webshop op een unieke manier te promoten!

Samengevat

Wat voor jouw webshop het beste is, kun je na dit artikel gaan onderzoeken. Bepaal je budget, uren je in de promotie wilt steken en hoe je deze zo effectief mogelijk besteedt.

Organische strategieën kosten vaak weinig geld, maar veel tijd en leveren over het algemeen pas op de lange termijn geld op. Terwijl adverteren relatief weinig tijd kost, direct resultaat oplevert, maar veel geld kan kosten.

Ons advies is om klein te beginnen, veel te experimenteren en je online marketing inspanningen te blijven uitbreiden naarmate het meer geld oplevert. Meer bezoekers betekent echter niet altijd meer winst.

Zolang je webshop bezoekers niet verandert in kopers, heeft het geen enkele zin om meer geld te besteden aan marketing. Daarom vertellen we je in dit artikel meer over hoe je conversie kunt verhogen door bezoekers te veranderen in kopers.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo