Skip to main content

Het verzenden van pakketten is voor iedereen met een webshop een ontzettend belangrijk, maar vaak moeizaam proces. We helpen je graag een handje om het verzenden van je pakketten makkelijker te maken. Daarom delen we de ultieme webshop checklist met je om je verzendproces zo optimaal mogelijk in te zetten. Zo kun jij je focussen op dat wat écht belangrijk is voor je shop.

De ultieme webshop checklist

Je houdt je dagelijks bezig met het inkopen van je producten, het maken van advertenties, je zorgt voor de juiste productomschrijvingen, optimaliseert naar aanleiding van je bezoekerscijfers, maakt nieuwsbrieven en nog veel meer.

Al deze energie levert hopelijk veel orders op. Deze orders moeten uiteindelijk je klant ook bereiken. Hoe blijft er nu nog tijd over voor het verzenden van je deze orders? Een order is niet afgerond, wanneer deze je klant niet bereikt. Daarin willen shoppers het ook nog voor het zeggen hebben.

Ze willen zelf kunnen kiezen hoe, waar en wanneer ze hun bestelling ontvangen. Anno 2017 kunnen we daarom stellen, dat je verzendproces en -strategie je webshop kan maken of breken. Laat je verzendstrategie daarom niet aan het toeval over.

We delen daarom in deze blogpost een webshop checklist voor het verzenden van je orders, zodat je een winstgevende shop kunt runnen.

1. Match jouw producten met de voor jou beste vervoerder(s)

Met welke vervoerder ga jij aan de slag en zorg je ervoor dat je pakketten worden afgeleverd bij de klant? Het wordt nog vaak vergeten dat een essentieel onderdeel in je verzendstrategie is, om producten te matchen met de beschikbare vervoerders.

Het kan lastig zijn om de juiste vervoerder(s) te kiezen, omdat ze allemaal unieke voordelen hebben en het onderscheid zit hem in kleine onderdelen. Daarom schreven we al eerder over de voordelen per vervoerder. In je Sendcloud omgeving combineer je zelf:

  • DHL
  • bpost
  • DPD
  • UPS

Verzenden naar afhaalpunten aanbieden? Door met meerdere vervoerders te verzenden, kun je meerdere afhaalpunten aanbieden aan je klant. Zo selecteert je klant eenvoudig het dichtstbijzijnde afhaalpunt.

Blog vervoerders

Een aantal factoren bepalen de pakketprijs die je betaalt per verzonden pakket:

  • Gewicht van het pakket. Vaak is 20kg of 30kg toegestaan.
  • Omtrek van het pakket. Zo geldt bij bijvoorbeeld PostNL een maximale omvang van 100x70x58cm.
  • Land vanaf waar je het pakket verstuurd.
  • Land waar het pakket naartoe gaat.
  • Met of zonder Track&Trace code bij bijvoorbeeld brievenbuspakketjes.
  • Met of zonder verzekering.

Welke vervoerder het meest voordelig is hangt dus volledig af van wat je verzendt. We hebben een handige tool ontwikkeld waarmee je zelf de prijzen kunt vergelijken op basis van de verzendroute en het verpakkingstype:

Prijscalculator verzendkosten België

2. Bezorgopties in de check-out, keuze is conversie!

Nu je een keuze hebt gemaakt in de vervoerders die je gaat aanbieden, dien je ze te verwerken in je webshop. Nog voor je orders kunt verzenden, dient natuurlijk de volledige check-out te zijn doorlopen. Welke verzendopties bied je aan? Expresslevering, same day delivery en/of afhaalpuntlevering.

Door op de productpagina zelf een verzendmethode toe te voegen die aantrekkelijk is voor je klant, zoals “vandaag voor 18:00 uur besteld is morgen in huis” stimuleer je conversie. Bied in ieder geval de keuze aan je klant, anders is je concurrent helaas in enkele klikken bereikt.

Via je shopsysteem voeg je jouw verzendmethode(s) toe in je check-out. Een andere optie is werken met een verzendplugin zoals die van Sendcloud. Automatisch worden je verzendopties dan geïntegreerd in je check-out.

Webshop checkout verzenden

3. Hoe zit het met de verzendkosten in je webshop? 

Wanneer je verzendopties hebt toegevoegd in je check-out, dien je te bepalen hoe en of je verzendkosten gaat doorberekenen aan je klant. De verzendkosten in je webshop zijn van grote invloed op je daadwerkelijke conversie. Stel je bezoeker vindt het gewenste product, tegen de gewenste prijs en voegt het product toe in zijn of haar winkelwagen.

Vervolgens wordt het check-out proces doorlopen en dan gebeurt het. Je bezoeker wordt onverwachts verrast door verzendkosten, waardoor de totaalprijs van het product opeens niet meer zo aantrekkelijk is. Het gevolg? Je bezoeker verlaat de winkelwagen.

Je verzendkostenstrategie valt of staat met communicatie in je webwinkel. Communiceer over de verzendopties en kosten op de productpagina’s en in de check-out.

We zetten de drie meest voorkomende verzendkostenstrategieën voor je op een rijtje:

  • Gratis verzenden: Het is bewezen dat het aanbieden van gratis verzenden conversie verhoogt. Gratis verzenden betekent (helaas) in jouw geval dat de kosten volledig op jouw bordje komen. Het hangt van je marges af of dit haalbaar is. Een andere optie is om de kosten van je producten iets te verhogen. Het nadeel daarvan is, dat prijzen online direct met elkaar vergeleken kunnen worden. Een te hoge verkoopprijs is dan ook niet altijd een optie. Daarnaast is voor extra zware producten, zoals meubels, gratis verzenden vaak geen optie. De verzendkosten zijn dan aanzienlijk hoog. We raden in dat geval aan een andere strategie te kiezen voor je webshop, zoals gratis verzenden boven X euro.
  • Gratis verzenden boven X euro: Gratis verzenden aanbieden boven een bepaald bedrag, brengt een aantal voordelen met zich mee. Je kunt gratis verzenden communiceren in je webshop en dat trekt de aandacht. Daarnaast stimuleert het cross- of upselling. Wat vervolgens weer zorgt voor een stijging in de gemiddelde orderwaarde. Bekijk de gemiddelde orderwaarde in je webshop en bepaal welke gemiddelde orderwaarde voor jou haalbaar is om gratis verzenden aan te kunnen bieden.
  • Vaste verzendkosten: 24% van de webshops hanteert vaste verzendkosten. Je vraagt dan bijvoorbeeld standaard €3,95 voor de verzending van je producten. Het kan echter een groot deel van je conversie innemen, omdat gratis verzenden bijna de norm is. We raden in ieder geval aan, nooit de volledige verzendkosten die je zelf dient te betalen door te rekenen en dus een deel te vergoeden. Test met de prijs en het effect op je conversieratio, om te bepalen wat het beste voor jouw producten en webshop werkt. Verkoop je relatief dure producten? Dan raden we af om vaste verzendkosten te verrekenen.

Voorbeeld Nike tijdelijk gratis verzenden

Wanneer gratis verzenden aanbieden? 

Twijfel je wat je het best kunt doen in je webshop? Dan hebben we een goede vuistregel voor je. Wanneer de verzendkosten hoger zijn dan 10% van de aankoopprijs, is er meer kans dat de klant de check-out omgeving gaat verlaten (voor internationale zendingen kan dit tot 30% gaan).

Daarnaast raden we aan om tijdens de feestdagen, waarin je extra sales kunt genereren en stimuleren, gratis verzenden aan te bieden. Onderzoek van David Bell toont namelijk aan dat gratis verzending, waar je klant €6,99 mee kan besparen interessanter is dan een korting van €10,-.

4. Succesvol verzenden? Niet zonder een goed verpakt product

Zodra je klant de check-out succesvol heeft doorlopen, komt de order binnen in je webshop. Hoe het verzendproces verder verloopt, is afhankelijk van de verpakking van je product. Je dient je product namelijk veilig en stevig te verpakken. Daar ben jij tenslotte verantwoordelijk voor.

Voldoe je niet aan de verpakkingseisen? Dan is de kans klein dat je product goed bij je klant aankomt. We zetten de belangrijkste verpakkingstips voor je op een rijtje.

  • Gebruik een stevige verzenddoos of een gevoerde envelop. Beperk de ruimte tussen je product en de verpakking tot 6cm, zodat je de ruimte kunt opvullen met piepschuim of bubbelfolie.
  • Gebruik sterke tape van minimaal 48mm breed, om te voorkomen dat de doos kan openscheuren.
  • Bij breekbare producten kun je het best werken met (golf)karton dat uit meerdere lagen bestaat. Let op, breekbare goederen zijn bij schade standaard uitgesloten van een schadevergoeding, mits er een verpakkingsovereenkomst is afgesloten met de vervoerder.
  • Voldoe aan de verpakkingseisen van de vervoerder. Je betaalt meestal per omvang van je pakket en het gewicht. Zorg altijd dat je pakket aan de voorwaarden van gewicht en omvang voldoet. Is je pakket groter of zwaarder dan is toegestaan? Dan zal de vervoerder toeslagen doorberekenen.

Een goed verpakt product? 

Je weet dat je product goed verpakt is, wanneer je het pakket durft te laten vallen op iedere zijde! Er worden miljoenen pakketten verwerkt in de sorteercentra. Houd daar altijd rekening mee, wanneer je jouw pakket verpakt.

Je verpakking als marketingstrategie

Je kunt je webshop onderscheiden van je concurrent en mond-tot-mond reclame stimuleren, door net dat extra’tje te doen met je verpakking. In offline winkels kan een winkelervaring en “fun” aspect worden meegegeven aan de klant zodat deze nog eens terugkomt. In webshops is dat lastiger.

Via een mooie verpakking, kun je jouw klant extra “experience” meegeven tijdens het ontvangen van je product. Een goed voorbeeld is webshop Guts & Gusto, welke producten verpakt in een extra feestelijke verpakking met een persoonlijke note erbij.

Klanten delen massaal hun leuke ervaring via Social Media en dat levert je ook nog eens gratis publiciteit op. Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van een mooie verpakking, een kaartje in de doos toe te voegen en je klant te verrassen. Zolang het maar persoonlijk is!

Guts & Gusto voorbeeld verpakking

5. Aanvullend verzekeren? 

Het wordt nog vaak vergeten, maar standaard zijn je pakketten niet verzekerd. Verzend je producten met een hoge waarde? Dan raden we altijd verzekerd verzenden aan. Wanneer je klant zijn of haar pakket niet ontvangt, dan zal je klant daar geen begrip voor hebben. Met als ergste gevolg een negatieve recensie, terwijl het niet jouw schuld is.

Kijk eerst naar de verzendoptie waarmee je verzendt. Sommige opties zijn standaard verzekerd tot een bepaald bedrag. Daarnaast heb je per pakket de optie om deze te verzekeren. Bij verzekerd verzenden via Sendcloud bepaal je zelf voor welk bedrag je jouw zending(en) verzekert, tegen een voordelig tarief.

Wanneer er dan iets mis gaat met je pakket en je voldoet aan de verpakkingseisen, dan kom je in aanmerking voor een vergoeding via een vermist- of schadeclaim. Meer daarover vind je hier. Het grote voordeel daarvan is natuurlijk, dat je jouw klant het product opnieuw kunt aanbieden zonder geld te verliezen.

6. Zonder verzendlabel gaat je pakket nergens naartoe

Handmatig verzendlabels aanmaken is op geen enkel punt aan te raden, ook niet voor startende webshops. Alle tijd die je aan je webshop zelf kunt spenderen, is de moeite waard. Via een verzendplatform zoals Sendcloud zet je orders in één klik om in verzendlabels.

Wil je nog sneller te werk gaan? Dan is een labelprinter de oplossing. Door de instellingen van de labelprinter op je computer op te slaan, kun je labels aan één stuk achter elkaar printen en direct op je pakket plakken. Enkele regels voor de verzendlabels:

  • Werk met minimaal 3 en maximaal 6 adresregels. Heb je het mailadres en telefoonnummer van je klant? Vermeld deze gegevens dan op het label om de bezorgkans te verhogen.
  • Check op spelfouten.
  • Houd de juiste volgorde van adresregels aan: 1. Naam 2. Straatnaam en huisnummer 3. Postcode en plaatsnaam.  Zorg ervoor dat je met spaties werkt tussen de cijfers en letters van de postcode en tussen de postcode en plaatsnaam.
  • Internationale zending? Vermeld op de laatste regel in het Engels en in hoofdletters de landnaam.
  • Gebruik geen speciale opmaak zoals schuingedrukte of onderstreepte letters.
  • Vermeld altijd de bedrijfsnaam wanneer je naar een zakelijk adres levert.

7. Op naar de vervoerder (of de vervoerder komt naar jou)

Zodra je pakket “good to go” is om verzonden te worden, rest er nog één ding. Hoe zorg je er nu voor dat je pakket bij de vervoerder komt? Dat ligt aan de gekozen verzendoptie. Via DHL Drop-off of bpost lever jij zelf je pakketten af bij een servicepunt, waarnaar het pakket via de sorteercentra met de juiste chauffeur meegaat.

Er zijn echter ook (gratis) pick-up opties. Waarbij de chauffeur bij je langs komt, om de pakketten op te halen. Dat is vooral handig, wanneer je veel pakketten per dag verwerkt. Ga na bij de vervoerder, via welke verzendoptie je afhalingen kunt inplannen.

8. Internationaal verzenden?

Ga je buiten de EU verzenden? Dan gelden er net wat andere regels en heb je aanvullende documenten nodig, zoals de douaneverklaring en een Commercial Invoice. Ook dien je extra zorgvuldig met je verpakking om te gaan.

Volgens internationale regels dient je pakket tegen een val van 1.5 meter te kunnen. UPS heeft een handige tool ontwikkeld, waarin je kunt zien welke regels er gelden per land. Zo ben je ervan verzekerd dat je voldoet aan de eisen, zoals de documenten die je dient toe te voegen bij de zending.

Correct ingevulde douaneformulieren, zorgen er namelijk voor dat je pakket sneller wordt afgehandeld en dus eerder bij je klant aankomt. Heb je een Sendcloud account? Dan print je automatisch vooringevulde douaneformulieren.

Conclusie

We kunnen stellen dat je verzendstrategie draait om keuzes maken. Ga na welke vervoerder(s) geschikt zijn voor jouw zendingen en bied keuzes in je check-out. Door de juiste verzendkostenstrategie en keuzes in je check-out kun je conversie stimuleren.

Wanneer de orders dan binnenstromen, kun je met de juiste verpakking en het verzendlabel probleemloos je pakket versturen. Denk altijd aan een verzekering wanneer je goederen verstuurt van hoge waarde. Je bent zelf verantwoordelijk voor het correct versturen van je pakket. Daarom hopen we je met deze webshop checklist aan een optimale verzendstrategie te helpen.

Meer lezen over e-commerce logistiek? Lees dan ons artikel met alle mogelijkheden & voordelen

Iris Dings

Als Content Marketing Specialist duikt Iris heel graag voor je in het toetsenbord. Met een grote passie voor Marketing en een sterke interesse in E-commerce en Logistiek schrijft ze regelmatig over hoe je het allerbeste uit je webshop kunt halen.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo