Online marktplaatsen zorgen voor een verandering in het e-commerce landschap. Al enkele jaren zien we het marktaandeel van e-commerce platformen zoals Bol.com en Zalando groeien. Deze groei is onder andere te danken aan grote investeringen in de naamsbekendheid en het efficiënter maken van bedrijfsprocessen. Daardoor lijken deze bedrijven steeds minder op retailers en meer op tech bedrijven. Het zijn namelijk de technologische ontwikkelingen die ervoor zorgen dat ze steeds meer waarde tegen een lagere prijs kunnen bieden. Iets waar de consument maar al te graag van profiteert. Hierdoor zien we het marktaandeel stijgen en wordt er verwacht dat binnen twee jaar ruim 40% van de online aankopen gedaan wordt via marktplaatsen. Maar wat betekent dit voor webshops en hoe kun je profiteren van de opkomst van online marktplaatsen? Je leest het in deze blog.

Wat is een online marktplaats?

Een online marktplaats is een plaats waar producten van verschillende verkopers worden aangeboden. Online marktplaatsen komen in verschillende vormen voor. Een online marktplaats ondersteunt verkopers vaak door bedrijfsactiviteiten zoals marketing, betalingen, fulfilment, warehousing en klantenservice op zich te nemen. In ruil voor deze service betaalt de verkoper een vast bedrag en/of een commissie aan de online marktplaats.

De meest bekende marktplaatsen zijn Amazon, Bol.com en Alibaba. Een van de grootste e-commerce spelers in België is Bol.com, met een omzet van 950 miljoen euro in het afgelopen jaar. Dat is echter een schraal contrast vergeleken met Alibaba (€20 miljard) en Amazon (€144 miljard).

De kracht van online marktplaatsen

Het opzetten en onderhouden van een online marktplaats is echter niet eenvoudig. Je hebt namelijk te maken met doelgroepen aan beide kanten van je bedrijfsmodel. Aan de ene kant moet je het voor verkopers interessant maken om producten aan te bieden op de marktplaats en aan de andere kant moet je zorgen voor voldoende verkeer naar je website. Maar dat is ook precies waar de kracht ligt van online marktplaatsen. De grote naamsbekendheid zorgt namelijk voor vertrouwen bij de consument en doordat online marktplaatsen vaak een grote omvang hebben, kunnen ze veel investeren in het beter en efficiënter maken van bedrijfsprocessen. Dit zorgt ervoor dat ze een uitstekende klantervaring kunnen bieden, die bijna niet te evenaren is door kleinere webshops.

Welke webshops overleven de opkomst van online marktplaatsen?

De opkomst van online marktplaatsen is voor veel webshops een bedreiging, maar lang niet voor allemaal. De webshops die moeite zullen hebben om te blijven bestaan, zijn bedrijven die handelen in commodity’s en producten met weinig unieke waarde. Ook een slechte service en producten van lage kwaliteit zijn killing voor de continuïteit van een webshop.

In het nieuwe e-commerce landschap is er slechts plaats voor vier soorten webshops:

1. Online marktplaatsen

Bedrijven die producten aanbieden van andere retailers en hier een marge over verdienen. Deze bedrijven trekken nieuwe klanten met aantrekkelijke prijzen en behouden klanten dankzij het ruime aanbod en de snelle service. We zien steeds vaker kleinere marktplaatsen die tweedehands of unieke producten aanbieden voor een specifieke doelgroep. Het starten van een online marktplaats klinkt misschien heel interessant, maar het is ook ontzettend moeilijk om te realiseren.

Voorbeelden:

  • Unitedwardrobe waar je tweedehands kleding kunt kopen
  • De Amerikaanse webshop Etsy waar je zelfgemaakte producten kunt (ver)kopen
  • Listminut.be waar je een klusjesman uit de regio kunt inhuren
2. Gespecialiseerde webshops

Die zich focussen op een niche en zich hebben gespecialiseerd in het aanbieden van één productgroep of het bedienen van één doelgroep. Dit soort bedrijven winnen klanten door diepgaande kennis en producten van hoge kwaliteit. Vaak gaat het over hobby of werkgerelateerde producten waarbij kwaliteit en service belangrijker zijn dan prijs.

Voorbeelden:

3. Unieke producten of merken

Een webshop die gebouwd is rondom een uniek product of merk. Deze webshops verkopen vaak producten van hoge kwaliteit voor een premium prijs. Door de unieke waarde van het product zijn consumenten bereid om meer geld te betalen.

Voorbeelden:

  • Thefrankjuice.com – een Duitse webshop die cold pressed super juices verkoopt in zogeheten ‘cleanse’ pakketten, waarmee mensen hun lichaam kunnen ontdoen van schadelijke stoffen.
  • Nuud – een webshop met één product: een kleine tube deodorant die vrij is van schadelijke stoffen.
4. Een webshop als verlenging

Bedrijven die voornamelijk via andere retailers en marktplaatsen verkopen, met daarnaast nog een eigen webshop beheren. De focus ligt voor deze bedrijven op het verkopen van zoveel mogelijk producten. Het voordeel van een eigen kanaal is dat er meer marge overblijft per verkocht artikel.

Voorbeeld:

  • Secrid wallet – een populaire minimalistische portemonnee die in veel winkels en webshops wordt verkocht met daarnaast hun eigen secrid.com webshop.

3 winnende webshop strategieën voor de opkomst van online marktplaatsen

Verkopen via online marktplaatsen

De opkomst van online marktplaatsen kun je natuurlijk zien als een bedreiging, maar voor veel retailers biedt het juist kansen. Steeds meer Belgische bedrijven betreden bijvoorbeeld de Chinese markt via de Tmall van Alibaba. Je bereikt via online marktplaatsen een ontzettend groot publiek en je bent zelf niet verantwoordelijk voor logistieke zaken en de klantenservice.

Voordelen van verkopen via online marktplaatsen

Wanneer je verkoopt via een online marktplaats profiteer je van:

  • Kracht van overkoepelende marketing
  • Warehousing service
  • Bezorgingsnetwerk en uitgebreide bezorgopties
  • Retouren management
  • Klantenservice
  • Financiële afhandeling
  • Goede klantervaring

Dit zijn allemaal onderdelen die je door een beperkt budget of een beperkte capaciteit moeilijk zelf kunt leveren. Maar stuk voor stuk hebben ze een grote impact op het aantal verkochte producten en je uiteindelijke winst. Daarom kan verkopen via marktplaatsen voordelig zijn, omdat je klanten meer service kunt bieden en minder tijd en geld kwijt bent aan randzaken.

Internationaal verkopen

Er zijn ook webshops die online marktplaatsen gebruiken om uit te breiden naar andere landen. Dit is iets wat de komst van Amazon naar België extra interessant maakt. Via een online marktplaats kun je namelijk eenvoudig producten aanbieden in andere landen en op die manier naamsbekendheid opbouwen en ontdekken of er vraag is naar jouw producten.

Nieuwe klanten vinden

Een groot voordeel van online marktplaatsen is dat je shoppers bereikt die anders nooit met jouw bedrijf in aanraking zouden zijn gekomen. Doordat ze nu de producten tegenkomen bij een vertrouwde marktplaats is de kans groter dat ze in de toekomst hun weg vinden naar jouw eigen webshop. Hiermee bespaar je marketingkosten en kun je tegen een laag risico doorgroeien.

Het ultieme assortiment samenstellen

Daarnaast kun je via je resultaten op marktplaatsen een ideaal assortiment samenstellen. Je kunt tenslotte zien welke producten het meest worden gekocht en daardoor dus populair zijn.

Nadelen van verkopen via online marktplaatsen

Er zijn twee grote nadelen verbonden aan het verkopen van je producten via online marktplaatsen:

1. Verlies van winstmarge

Veel online retailers klagen over de hoge commissie die ze moeten afdragen. Bij Bol.com varieert deze bijvoorbeeld van 5% op geselecteerde elektronica tot 25% op sieraden. Daarnaast betaal je ook nog een vaste bemiddelingsbijdrage van €1 tot €3 per verkocht artikel. De hoge commissie is voor veel retailers dan ook de reden om niet te verkopen op online marktplaatsen. Om te bepalen wat voor jou de beste keuze is, moet je rekening houden met een aantal factoren:

  • Hoeveel kost het runnen van jouw eigen webshop? Denk hierbij onder andere aan: Adwords, online marketing campagnes, SEO optimalisatie, webhosting, webshop onderhoud etc.
  • Hoeveel extra klanten kan een online marktplaats opleveren? Veel retailers zijn in staat om via marktplaatsen veel meer producten te verkopen. Ze leveren misschien in op de marge, maar ze houden uiteindelijk meer winst over doordat ze zelf minder kosten maken en meer producten verkopen.
  • Heb je zelf voldoende middelen om consumenten te allen tijde een goede winkelervaring te bieden? Het bieden van een soepele klantervaring is van essentieel belang. Webshops die regelmatig negatieve reviews ontvangen en waarbij klanten niet terugkomen, hebben namelijk moeite om te blijven bestaan.
2. Weinig tot geen klantbinding

Consumenten die je producten kopen via een online marktplaats zijn niet jouw klanten en daardoor loop je op de lange termijn inkomsten mis. Als verkoper op een online marktplaats mag je de klant namelijk niet benaderen met aanbiedingen of berichten die niets te maken hebben met het product dat ze hebben besteld. Ook wordt het merkbewustzijn van de consument slechts beperkt tot een naam op de productpagina en de verpakking waarin het artikel wordt geleverd.

De kans dat deze persoon onthoudt van welk bedrijf hij of zij heeft besteld, is daardoor ontzettend klein. Op de korte termijn maak je via een marktplaats misschien meer winst, maar je bouwt niet aan een loyale klantenkring. Ook ben je afhankelijk van de beslissingen die de online marktplaats maakt en je hebt weinig invloed op jouw positie ten opzichte van concurrenten.

3 winnende strategieën voor de opkomst van online marktplaatsen

3 webshop strategieën voor de opkomst van online marktplaatsen

Wil je in de nabije toekomst succesvol producten blijven verkopen via het internet? Dan heb je de keuze uit 3 strategieën:

1. Doe het zelf: richt jezelf op een niche en bouw een merk

Kies je ervoor om niet te verkopen via een online marktplaats, dan is het belangrijk dat je je gaat richten op een specifiek product of een specifieke doelgroep. Zet jezelf daarbij in de markt als de expert op dat gebied en verkoop alleen hoogwaardige producten. Verkoop je aan een specifieke doelgroep? Bekijk dan welke producten en diensten passen bij de behoeften van die doelgroep. Door invulling te geven aan meerdere behoeften verdien je niet alleen meer per klant, maar ontstaan er ook sneller ambassadeurs die zorgen voor meer naamsbekendheid.

Kies je voor deze strategie, dan is het belangrijk om jezelf te richten op klantbehoud en slim om te gaan met je marketingbudget. Gebruik hiervoor mailings, social media kanalen en retargeting advertenties en probeer alles zo persoonlijk mogelijk te maken. Hoe meer klantbinding je weet te creëren, hoe groter de kans dat de klant terugkomt en jouw webshop aanraadt bij anderen.

2. Omnichannel aanpak: gebruik marktplaatsen met een doel

Zoals we eerder al schreven, hebben marktplaatsen veel voordelen. De tweede strategie is daarom om gebruik te maken van deze voordelen en daarnaast te werken aan je eigen webshop. Je kunt een online marktplaats bijvoorbeeld gebruiken om te verkopen in het buitenland of om in korte tijd veel nieuwe mensen te bereiken. Doordat de meeste online marktplaatsen alleen een commissie rekenen over verkochte producten, betekent elk extra verkocht product alleen maar meer winst. Bedrijven met een hoge winstmarge zetten daarom deze strategie in om zoveel mogelijk producten te verkopen.

Kies je ervoor om ook te verkopen via marktplaatsen? Zorg er dan voor dat klanten die via jouw webshop kopen nog meer service krijgen. Je wilt er tenslotte voor zorgen dat bestaande klanten jouw producten voortaan aanschaffen via je eigen webshop.

3. Marktplaats only: focus op het ontwikkelen en vermarkten van je product

De derde optie is om uitsluitend via marktplaatsen te gaan verkopen. Dit scheelt je namelijk een hoop werk en kosten. Hierdoor houd je meer tijd over om je producten verder te ontwikkelen en kun je het geld gebruiken om je producten beter te vermarkten. Dit kan een goede strategie zijn voor startende/parttime retailers waarbij e-commerce niet de core business is.

Ben je van plan om uitsluitend te gaan verkopen via marktplaatsen? Let er dan op dat je de leverbelofte aan de online marktplaats kunt nakomen. Het succes voor het verkopen via online marktplaatsen is namelijk voor een groot deel afhankelijk van de positie die je inneemt op de productpagina’s. Lukt het je niet om aan de leverbelofte te voldoen (levertijd, beschikbaarheid, etc.), dan is de kans groot dat je terugzakt in de zoekresultaten en minder producten verkoopt. Daarnaast is de kans op negatieve reviews groter, waardoor je uiteindelijk je verkopen zult zien dalen. De online marktplaats wil tenslotte de beste service bieden en doet daarom het liefste zaken met een retailer die zijn zaken op orde heeft.

Tot slot

Ben je van plan om de strijd met online marktplaatsen aan te gaan en je eigen succesvolle webshop op te zetten? Dan is jouw verzendstrategie doorslaggevend voor je succes. Bij SendCloud weten we daar alles van en helpen we je graag. Neem gerust contact met ons op voor vragen!

Leave a Reply