Laat me meteen met de deur in huis vallen: ik ben er zeker van dat bedrijven die wegblijven van sociale media belangrijke opportuniteiten missen. Waar zit het social media publiek? Exact waar u ze hebben wilt: online. Dus slechts één klik verwijderd van uw webshop. Geloof me vrij, sociale media kan u echt meer opleveren dan enkel likes! Het laat u toe om snel en makkelijk te connecteren met uw klanten, en daar kan u als webshop heel veel kanten mee uit. En ja, ook uw sales kan u verhogen via sociale media mits u het op de juiste manier aanpakt.

“Practice what you preach”, dus 2 jaar geleden heb ik samen met mijn echtgenoot Christopher de webshop So Baggy opgericht. Wat begon als een experimenteer-platform voor mezelf als Social Media Consultant is ondertussen een volwaardige webshop geworden. Hierbij dan ook mijn social media tips recht uit de praktijk.

5 social media tips & tricks voor webshops

Tip 1: Schakel sociale media in als research tool
Sociale media zorgt er voor dat u in contact staat met uw doelpubliek. Maak hier slim gebruik van. Durf hen gerust vragen of ze een bepaald product of service zouden shoppen, voor u het zelf aankoopt. Enerzijds creëert u betrokkenheid, en anderzijds levert het u waarschijnlijk een aantal relevante insights op.

 

social media post

Tip 2: Creëer shareable moments

Mond-tot-mond reclame is nog steeds heel belangrijk, en dit is iets wat u ook online kunt bekomen. Maar verwacht niet dat al uw klanten vanzelf over u gaan spreken. Sommige mensen hebben nu eenmaal een duwtje in de rug nodig. Dit kan u op verschillende manieren bereiken. Klassieke aanpak: stuur uw  klanten een mailtje een aantal dagen na hun aankoop om te polsen of ze er blij mee zijn, en geef aan dat een beoordeling (op Facebook bijvoorbeeld) altijd welkom is. Regelmatig reviews van shoppers op een leuke manier in de kijker zetten via uw social media kanalen kan ook helpen. We leven nu eenmaal in een wereld van

Probeer ook out-of-the-box te denken. Hoe zorgt u ervoor dat mensen uw product of service online gaan delen? Wat zou u zelf een zetje geven om dit te doen? Wij gaan voor een persoonlijke aanpak met een handgeschreven kaartje en een klein extraatje. Tijdens het WK was dit bijvoorbeeld een zakje chips met verwijzing naar de Rode Duivels. Heel fijn om daar dan een leuke foto van tegen te komen op Twitter!

Social media post 2

Tip 3: Promoot enkel posts die organisch goed gescoord hebben

Stel u hebt een Facebook post op uw pagina geplaatst en u ziet dat deze slechts een klein deel van uw fans bereikt heeft. Dan gaan we die toch promoten om meer fans te bereiken? DON’T! Als een post een laag organisch bereik heeft wilt het zeggen dat er vanuit uw fans weinig interesse is in dat bericht want ze hebben niet massaal op vind-ik-leuk geklikt, uw bericht gedeeld of gereageerd. Door te betalen gaat de interesse niet verhogen, u gaat gewoon meer mensen bereiken die vermoedelijk hetzelfde reageren als uw fans. Gooi uw geld dus niet de deur uit – zet het gerust op mijn rekening als u te veel heeft – maar promoot posts die het goed doen. Heeft u quasi al uw  fans (of zelfs meer mensen) organisch bereikt? Promoot die post dan!

Social media post mopshond

 

Tip 4: Maak slim gebruik van social media advertising targeting opties

Social media advertising biedt heel veel targeting mogelijkheden zodat u weet dat u uw boodschap naar de juiste mensen aan het verspreiden bent. Zo kan u, zoals hierboven aangehaald op Facebook, uw goed scorende berichten promoten, zodat ze meer mensen bereiken dan enkel uw fans. Dit kan al voor een paar euro’s. Hierbij maak ik dan zelf meestal gebruik van “interesse”-targeting. De post met de mops-tas heb ik gericht naar mensen die op Facebook hebben aangegeven dat ze interesse hebben in mopshonden, maar zo kan u bvb. ook targeten naar fans van bol.com, Coolblue en andere ‘grote’ facebook-pagina’s van bestaande webshops zodat u zeker bent dat u mensen bereikt die niet bang hebben om in een webshop te kopen.

U kunt nog een stap verder gaan en op uw site een Facebook Pixel installeren zodat u nog gerichter kunt targeten naar bvb. mensen die uw webshop de laatste 30 dagen niet meer bezocht hebben. Of specifiek naar mensen die een bepaald merk bekeken hebben, zodat u hen via sociale media kunt informeren over de nieuwe collectie die net is toegekomen. Gerichte targeting kan via quasi alle social media kanalen. Zo kan u op Twitter bijvoorbeeld een tweet gaan targeten naar de volgers van een blogger actief in uw domein (of naar de volgers van uw concurrent, sssst).

Wat dacht u trouwens van een verjaardagscampagne? Verras uw shoppers in de week van hun verjaardag, ook dat is mogelijk via targeting opties!

Verjaardagscampagne So Baggy

Tip 5: Het draait om ‘sociale’ media dus wees sociaal

Dit is de belangrijkste tip die ik kan meegeven. Hou het sociale aspect van sociale media goed in het achterhoofd. Dit is géén push-kanaal! Klanten willen zelf als mens behandeld worden, en verkiezen om met ‘echte’ mensen te praten die een merk vertegenwoordigen.

Vergeet ook niet dat via sociale media iedereen meekijkt. Hoe u communiceert is cruciaal en heeft impact op de reputatie van uw bedrijf. Wees dus oprecht en transparant waar uw bedrijf voor staat, en geef het een persoonlijkheid. Wil dit zeggen dat u geen producten mag tonen? Tuurlijk wel, maar blijf zoveel mogelijk weg van productshots met een witte achtergrond. Ga voor authentieke foto’s, en tracht via uw posts, uw publiek zoveel mogelijk te informeren en inspireren. Bij producten in webshops vragen mensen zich vaak af hoe groot ze precies zijn. Maak echte foto’s waarin u hun een referentiekader geeft door er iets goed gekend bij te plaatsen. En uiteraard mag u ‘commerciële’ berichten plaatsen, maar pak ze net dat tikkeltje anders in. Zo vond ik de post van een snoepwinkel tijdens het WK 2014 geweldig waarbij ze inspeelden op het bijtincident met Luis Suarez.

Snoeppost Facebook

Zin gekregen in meer social media & e-commerce tips? https://sobuzzy.be/en/blog/

 

Kel WoutersOver de auteur

Kel Wouters is eigenaar van Online & Social Media Marketing agentschap So Buzzy. Als Social Strategist is het haar missie om merken sterker te maken via sociale media. Haar klanten zijn o.a. Orange, KBC Bank & Verzekering, SOS Kinderdorpen, Crowne Plaza Antwerpen, …

 

In september 2014 lanceerde Kel samen met haar echtgenoot Christopher de handtassen-webshop So Baggy. In 2015 werd So Baggy genomineerd voor de Most Performing Social Award tijdens de Digital Marketing Awards samen met Brussels Airlines, Dacia & KBC. So Baggy won de award, wat aantoont dat grootte er echt niet toe doet!

 

Leave a Reply